• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Evolutionen av min Seiko skx (PMMM)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en del intresse för PMMM (Poor mans marine master) här, så jag tänkte göra en liten resedagbok i retroperspektiv. :ugeek:

Seiko marine master, eller MM300, som den även kallas, då den har en wr på 300m, är en väldigt uppskattad Seiko dykarklocka.

Problemet är att den är ganska dyr för att vara en Seiko. Som tur är finns det andra modeller av Seiko, som är betydligt billigare och har ungefär samma utseende. En favorit bland Seiko -samlare/moddare, är skx171, som är en väldigt trevlig klocka i klassisk Seiko-dykarstil, med bra lume, tåligt urverk, kronan klockan 4, wr200 osv. Klockan har även en enligt många perfekt storlek på sina 42mm, inkl vridring.

Problemet är att vridringen inte riktigt passar in i mallen för en klassisk Seikodykare, men det går självklart att fixa. -Det är ju Seiko vi snackar om. Vissa byter även till en riktig marinemaster-urtalva, som ser ut enligt följande:
MarineMaster_4.JPG


Själv gillar jag faktiskt originaltavlan, så den får sitta. Det finns även diverse modd-urtavlor på MM300 temat, men de anser jag ser ganska billiga ut jämfört med original-skx171-tavlan.


Jag köpte helt enkelt en skx171.
skx171-5.jpg


Bytte till följande delar: -skx007 vridring, stålinlägg från yobokies och natoband.
skx171-4.jpg

skx171-1.jpg


Jag tröttnade efter ett tag på inlägget och hittade ett annat på ebay. Sök på (ceramic bezel). Passformen är inte helt perfekt, men den duger.
DSC_0113_003.jpg

DSC_0098_001.jpg


Därefter bytte jag timvisaren och sekundvisaren till nya originalvisare från en Seiko samurai. Anledningen till att jag behöll minutvisaren var initialt för att jag inte fick den att passa, men nu i efterhand gillar jag det, eftersom jag gillar att klockan har kvar den något speciella minutvisaren. Denna modd kan kännas lite överkurs, men framför allt bytet av sekundvisaren gjorde stor kvalitetsskillnad anser jag.

Jag slängde även på ett begagnat super oyster armband, som jag polerade till (borstad finish). Det verkar vara en tidig modell från yobokies (ej solida ändar och går från 22mmm till 18mm), vilket gjorde stor skillnad för lyx-känslan.
skx171newhandswp.jpg


Nu har jag i princip gjort allt jag ville göra med denna och är väldigt nöjd. Den är precis så flashig och samtidigt tool-ig som jag ville ha den, samtidigt som den verkligen ger en känsla av kvalitet. Dessutom kostade den en 10-del av en rikgit MM300, som jag förresten fortfarande suktar efter något galet mycket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äh, de tål en hel del! -Tappade ner en liten bit tandpetare i uverket på denna för ett halvår sedan, som den spottade ut via kronan, likt hur Arnold spottar ut kulor i Terminator 2. Den går fortfarande klockrent. :mrgreen:
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Re: Sv: Evolutionen av min Seiko skx (PMMM)

Bra jobbat. Det är väl bara att skaffa verktyg och sätta igång.
Kul att våga, det är ju inte så dyrt att mM ruinerar sig pm man gör något fel.


Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 
C

Crowolf

Guest
Hmmmmm..... Du är inne på grejer jag diggar och funderar/planerar mycket över.

Tack för det

Crowolf :cool:
 

mpersson

Breitling
Snyggt!

Jag har gått i liknande tankebanor mer har haft lite svårt att uppskatta om en "rundad" insert skulle göra att glappet till glaset blev för stort. Hur upplever du det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt!

Jag har gått i liknande tankebanor mer har haft lite svårt att uppskatta om en "rundad" insert skulle göra att glappet till glaset blev för stort. Hur upplever du det?
Ingen aning, studera bilder på nätet. Vissa inlägg kräver i princip glasbyte till ett högre glas för att det ska bli snyggt.
 
Topp