• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Exakta klockor, mycket vill ha mer.

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
I tidernas begynnelse (eller inte riktigt så långt tillbaka) när jag köpte min första klocka, en Longines quartz - dressur, funderade jag överhuvudtaget inte på hur exakt min klocka var. Och det behövde jag ju inte heller eftersom det var ett quartzur. Tiden gick och efter några år blev det den klassiska Omega seamaster, även den quartz. Inte heller då behövde man fundera på hur exakt klockan var.
Tiden flöt på, några klockor kom och gick, och efter ett tag köpte jag en Glycine airman. Den hade en gångavvikelse på 10 sek/dygn och det var inget jag brydde mig om. Efter några klockor till blev det en Tudor Date-day 7017 och nu började det hända grejer.
Eftersom klockan var nästan 50 år gammal blev det helt plösligt intressant att se hur exakt den gick.
Efter det köpte jag en Rolex datejust 16200 och nu blev tiden i ett slag helt otroligt exakt. Klockan gick +/-0 per dygn och jag upplevde det helt sjukt att den kunde vara så precis.
Nu har samma klocka börjat sakta sig hela 1 sek/dygn och detta stör mig lite grand. Ur ett samhällsperspektiv spelar ju den sekunden ingen som helst roll och inte i något annat perspektiv heller. Men min känsla är ändå, kan den inte gå lite mer exakt.
Ja, som ni förstår, mycket vill ha mer. Frågan är, hur är era erfarenheter av detta hjärnspöke? Finns det fler i"dioter" på detta forum...
 

Sond

Patek
Ingen stor sak för mig i praktiken. Annat än att de ska fungera som förväntat. Dvs köper jag en modern cosc vill jag att den ska hålla sig inom cosc. Men en äldre klocka spelar inte så stor roll. Om den inte går så mycket fel att det indikerar servicebehov eller att jag blir lurad på tiden.

I teorin är jag dock fascinerad av att man kan få alla dessa små delar att samspela så perfekt att den bara felar några sekunder per dygn.
 
I tidernas begynnelse (eller inte riktigt så långt tillbaka) när jag köpte min första klocka, en Longines quartz - dressur, funderade jag överhuvudtaget inte på hur exakt min klocka var. Och det behövde jag ju inte heller eftersom det var ett quartzur. Tiden gick och efter några år blev det den klassiska Omega seamaster, även den quartz. Inte heller då behövde man fundera på hur exakt klockan var.
Tiden flöt på, några klockor kom och gick, och efter ett tag köpte jag en Glycine airman. Den hade en gångavvikelse på 10 sek/dygn och det var inget jag brydde mig om. Efter några klockor till blev det en Tudor Date-day 7017 och nu började det hända grejer.
Eftersom klockan var nästan 50 år gammal blev det helt plösligt intressant att se hur exakt den gick.
Efter det köpte jag en Rolex datejust 16200 och nu blev tiden i ett slag helt otroligt exakt. Klockan gick +/-0 per dygn och jag upplevde det helt sjukt att den kunde vara så precis.
Nu har samma klocka börjat sakta sig hela 1 sek/dygn och detta stör mig lite grand. Ur ett samhällsperspektiv spelar ju den sekunden ingen som helst roll och inte i något annat perspektiv heller. Men min känsla är ändå, kan den inte gå lite mer exakt.
Ja, som ni förstår, mycket vill ha mer. Frågan är, hur är era erfarenheter av detta hjärnspöke? Finns det fler i"dioter" på detta forum...

Ja. Jag blir enormt störd om min Casio Mudmaster GWG-1000 inte har fått någon radiosignal under natten. Tycker också det är intressant att jämföra hur "verklighetens" klockor går gentemot den riktiga tiden. Förr trodde man ju att exempelvis Aktuellt på SVT startade exakt 18.00.00 men det är ju enormt sällan det är så. Och text-tv-klockan som man höll förr som ett riktmärke, går några sekunder fel även den.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja. Jag blir enormt störd om min Casio Mudmaster GWG-1000 inte har fått någon radiosignal under natten. Tycker också det är intressant att jämföra hur "verklighetens" klockor går gentemot den riktiga tiden. Förr trodde man ju att exempelvis Aktuellt på SVT startade exakt 18.00.00 men det är ju enormt sällan det är så. Och text-tv-klockan som man höll förr som ett riktmärke, går några sekunder fel även den.
Ja det är intressant det faktum att de tidvisare man tog för att vara exakta förr inte alls var särskilt exakta har det visat sig.
För min del har det blivit att ju närmare man kommer den exakta tiden, desto mer exakthet eftersträvar jag vilket jag måste lägga av med. Men visst är man imponerad av hur det går att få en mekanisk klocka vara så exakt som cosc....
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Min Explorer 1 har börjat tappa kanske 20 sek per dygn, men tycker det är rätt ok tillsvidare. Ifall den stannat efter att inte varit använd under ett tag brukar jag ställa tiden till ungefär vad klockan är, kanske +/- 3 min nåt. Hade tidigare en Datejust med datum och brydde mig sällan om att ställa in datumet överhuvudtaget (berodde delvis på avsaknad av quick set, men ändå). Behöver man veta exakt vad klockan är finns ju ändå exakt tid på mobilen, datorn, etc. :D
 

MånsT

Rolex
Min referens som jag jämför klockor med är min egen Omega med 8500-verk. En dålig dag går den +1 sekund, för långsamt går den aldrig. Efter att ha köpt en Explorer som går +3-4 sekunder per dag blev jag faktiskt lite besviken. Sjukt egentligen eftersom 4 sekunder i verkliga världen är ingenting. Så ja, egentligen är det idiotiskt att vara besviken med +4 men har man OCD så har man.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Min referens som jag jämför klockor med är min egen Omega med 8500-verk. En dålig dag går den +1 sekund, för långsamt går den aldrig. Efter att ha köpt en Explorer som går +3-4 sekunder per dag blev jag faktiskt lite besviken. Sjukt egentligen eftersom 4 sekunder i verkliga världen är ingenting. Så ja, egentligen är det idiotiskt att vara besviken med +4 men har man OCD så har man.
Vi sitter i samma båt, men visst är det ju så att vi ska vara helt nöjda om klockan håller sig inom cosc, vilket din Explorer gör med marginal. Tyvärr är det ju så att när man kommer riktigt nära vill man komma åt det sista lilla oxå. Har du sparat ihop 999 990 kommer du inte bara nöjd förrän du når miljonen. Har du klättrat 8840 meter på mount everest vill du komma de sista metrarna oxå.
 

MånsT

Rolex
Vi sitter i samma båt, men visst är det ju så att vi ska vara helt nöjda om klockan håller sig inom cosc, vilket din Explorer gör med marginal. Tyvärr är det ju så att när man kommer riktigt nära vill man komma åt det sista lilla oxå. Har du sparat ihop 999 990 kommer du inte bara nöjd förrän du når miljonen. Har du klättrat 8840 meter på mount everest vill du komma de sista metrarna oxå.
Absolut så är det ju. Har man dessutom lagt ribban så högt som +1s så blir det svårt att acceptera något sämre, även om "sämre" i detta fallet inte är värdelöst.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Med din OCD i beaktelse så förstår jag dig till fullo @MånsT
Det enda du, jag och andra bokstavsdiagnosticerade kan göra är att fortsätta så bra vi bara kan på denna planet !
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Min första riktiga klocka var en quartz och när jag köpte min första automatiska störde jag mig på att den drog sig ett par sekunder om dagen. Därför blev nästa klocka också en quartz. Sen gick det några år och jag köpte en ny automat och där någonstans slutade jag bry mig om den drog sig eller inte. Ställer om mina automatiska kanske en gång per vecka och det brukar diffa 10-20 sekunder.

Den som lider av problem med att klockan inte går exakt köper med fördel en utan sekundvisare. Väldigt avslappnande :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Min Tag Heuer (Aquaracer 500, WAK2111) går förvånansvärt exakt. Första två månaderna gick den inte en enda sekund fel. Jag jämförde varje dag vid olika tidpunkter med frokenur.com där den varje gång gick exakt på sekunden. Sedan fick jag ställa om den vid någon månad som var kortare. Den stannade i julas då jag inte använde den på ett par dagar och har sedan dess fortsatt gå exakt efter Fröken ur. Jag är sjukt imponerad.

Mina Orients är en annan historia, dock inte alls farligt. Gissar på runt +10 sek om dagen.

Ingen erfarenhet av Quartz-ur ännu.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min första riktiga klocka var en quartz och när jag köpte min första automatiska störde jag mig på att den drog sig ett par sekunder om dagen. Därför blev nästa klocka också en quartz. Sen gick det några år och jag köpte en ny automat och där någonstans slutade jag bry mig om den drog sig eller inte. Ställer om mina automatiska kanske en gång per vecka och det brukar diffa 10-20 sekunder.

Den som lider av problem med att klockan inte går exakt köper med fördel en utan sekundvisare. Väldigt avslappnande :)
Går den mer exakt utan sekundvisare ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Min Iphone går alltid rätt, det blir liksom inte bättre än så. Man behöver inte high-end quartz, det är ju bara att synka mot nätet tillräckligt ofta.
Mekaniska ur är ju en annan grej, det handlar ju inte bara om detta. Men visst var det en liten omställning att gå från quartz trots att min första seamaster höll sig på runt -1sek/dygn vilken ju är klart bra. Men jag förstår, skulle min nya med 8500 plötsligt börja diffa flera sekunder/dygn så skulle jag åberopa garantin och lämna in den. Man ställer ju dom kraven på den helt enkelt. Det gör man ju inte på vintage eller billiga automater från Seiko.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Min Iphone går alltid rätt, det blir liksom inte bättre än så. Man behöver inte high-end quartz, det är ju bara att synka mot nätet tillräckligt ofta.
Mekaniska ur är ju en annan grej, det handlar ju inte bara om detta. Men visst var det en liten omställning att gå från quartz trots att min första seamaster höll sig på runt -1sek/dygn vilken ju är klart bra. Men jag förstår, skulle min nya med 8500 plötsligt börja diffa flera sekunder/dygn så skulle jag åberopa garantin och lämna in den. Man ställer ju dom kraven på den helt enkelt. Det gör man ju inte på vintage eller billiga automater från Seiko.
Har 8500 högre krav än cosc? Annars kan du väl inte lämna in den på garanti och få den mer precis än -4/+6...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Nej, det har den inte. Konsistent -4 eller +6 kanske man får acceptera, kan ju ev ruckas. Men svajande mellan dessa ändlägen vore ju inte ok tycker jag. Sen vad dom går med på vet man ju inte.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hon sekund hot eller dit stör mig inte. Men det får gärna snabba sig lite snarare än sakta sig. Känns bättre så.
 
Häromdagen hade jag bråttom iväg på morgonen men ville ändå byta klocka, "rafsade" åt mig en klocka lite snabbt, när jag kom hem ca 8 timmar senare så tittade jag på klockan, märkte då att jag glömt ställa om den, så för min del spelar det ingen större roll faktist, hade en period då jag kollade mycket hur dom olika klockorna höll tiden men det var då det, nu bryr jag mig inte nämnvärt.
 
Topp