• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Exakta klockor, mycket vill ha mer.

Jag synar. MV Agusta F4 RR toppar 324 mätarfart och cirka 320 då vi kollat i bromsbänk. Har dock inte provat BMW:n toppfartsmässigt.

1. Har du gjort ett toppfartstest i 324 km/h (mätaren) på MC utan att ta med en GPS för att få exakt toppfart?
2. Har du kört den i dynamometer och haft en exakt korrekt modell för luftmotstånd etc. och kommit fram till 320 km/h?
 

JohnDoe

Rolex
Stör mig inte på den lilla dagliga avvikelse som någon av mina klockor har, men däremot stör jag mig på mitt tvångsmässiga förande av statistik varje fredag när jag byter klocka ... :D
Gångavvikelse.jpg
Alltså jag oroade mig för en viss kugghjulsdyrkan här på KS men det här visar på oanade nivåer. Vågar man komma på GTG:er i fortsättningen.... kommer lammen någonsin att tystna....
 

corbendallasx

Friends of KS
Det finns många åsikter där mottagaren(jag) inte fattar nånting.
Den där rakt fram??!! Det finns styre även på S1000rr...
Du kör oftast rakt fram när du testar toppfart :)
Vad jag menar är att S1000RR är inte byggd för att vara en dragster. Runt en bana är den svårslagen, rakt fram får den större motstånd med större hojar som ZZR1400 och H2R tex om vi pratar produktionshojar.
Sen har väl Ducati lyckats ta sig upp i 360km/h under MotoGP om man ska ta extrema exempel :)
Anledningen till kommentaren är att "Det snabbaste du kan åka på två hjul" inte är en S1000RR.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Å herre min skapare... Matar du in allt manuellt eller? För övrigt en fantastisk samling i mina ögon. Bra smak!

Tack! Rätt nöjd själv med spridningen.
För att svara på frågan, det är bara ett Word-dokument som jag uppdaterar en gång i veckan. Byter klocka varje fredag (dåre enligt @yonsson :D ) och ställer samtidigt dom som är i gång (en på arm och två i winder). Kollar då också avvikelsen sedan förra fredagen och delar med 7. Perfekt sysselsättning tillsammans med en fredagswhisky ... :D
Uppdaterades med andra ord igår och ser nu ut såhär (lättare att läsa utan formateringssymboler). Fortisen är min frus.

Gångavvikelse 2.jpg
 

ArneF

Omega
Jag vill att mina urverk ska må bra, d v s att de går så rätt som möjligt.

Fullt uppdragen går TH Aquaracern med Sellita SW200 calibern (identisk med ETA 2824-2) +2 spd, delvis uppdragen finns en ”sweet point”, då den går nära +-0 spd. Med tavlan upp går den lite fortare och med kronan uppåt går den lite långsammare.

Så här gör jag för att den ska hålla tiden riktigt bra:

På kvällen lägger jag klockan med tavlan uppåt, då den oftast ligger mellan +-0 och -1 sek. Nästa morgon kollar jag klockan igen: Om den fortat sig 1-2 sek gör jag ingenting (normalfallet), om den inte fortat sig 1 sek drar jag upp klockan lite. På dagtid har jag klockan på höger arm med kronan uppåt och då saktar den sig 1-2 sekunder.

På det här sättet går klockan väldigt nära +-0 spd under lång tid, men det är viktigt att hitta urverkets ”sweet point” i uppdragningen och att röra sig tillräckligt mycket för att hålla kvar fjäderspänningen på rätt nivå.

Den bifogade bilden visar att klockan saktat sig totalt 0,6 sek under 35 dagar, vilket ger -0,02 spd, vilket är helt OK. Det är klart att den behöver lite hjälp med läget under nattvilan och uppdragningen för att prestera så bra. Men +2 spd helt utan hjälp är också bra.

Tidkontroll 1.jpg
 

willbur

Rolex
2-Faktor
För mig går det i vågor hur noga jag vill att det ska vara. På min DD 1803 så bytte den dag och datum på Prick 00.00, jag kunde sitta och bläddra och försöka titta på klockan precis innan 00.00 för att se detta, älskar't.
 
Senast ändrad:

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Stör mig inte på den lilla dagliga avvikelse som någon av mina klockor har, men däremot stör jag mig på mitt tvångsmässiga förande av statistik varje fredag när jag byter klocka ... :D
Gångavvikelse.jpg
Jäklar, laketwig, detta var en sida hos dig som tog oss med storm, din nörd. Naturligtvis använder du Aerospacen som referens.....:cool:
 
Topp