• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Exakthet hos 6R15?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ställde en fråga om exakthet till forumets okrönte Seikokung Yonsson ang 6R15-verket, men i väntan på svar från honom tänkte jag höra vad ni andra tänker om detta.
Konstaterade just med timegraphern att klockan går +3s med tavlan horisontellt uppåt. Uppochner blir det -3s typ. Men lodrätt med kronan uppåt eller nedåt handlar det om -20s. What the f...
Ska det va så? Klockan är väl typ halvåret gammal och orörd så vitt jag vet.
Jämförde med en Longines Conquest med 2824 som är tre år gammal tror jag. Där diffar det ca 3s mellan alla lägena.
Är nåt fel med Seikon? Vad gör jag åt det, eller är det inte bättre än så? Klockan är ju inte direkt lastgammal. Service redan låter minst sagt märkligt i mina öron.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Okej då skulle jag gissa att något liknande gäller även för din klocka. Min har varit typ -6/7s per dygn i normal användning. Men det spelar stor roll hur den förvaras över natten tydligen vilket jag hört men inte tror var i denna omfattning. Gör man nåt åt det? Det går ju att gaffla in den om jag avsiktligt plussar den lite mer så att den över dygnet går rättare men det känns ju som att den går som ett lass skit.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Min går jämnast, minus en-två sekunder per dygn, när jag lägger den med kronan uppåt på natten. Men om jag har den med tavlan uppåt på natten istället skuttar den fram 5-6 sekunder eller så. M a o, om jag lägger den med tavlan uppåt ungefär var fjärde natt håller den i stort sett +-0 i snitt...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jaså minsann. Kanske är till att acceptera faktum helt enkelt. Får väl rucka den så att jag under dagligt bruk med lite stillasittande, lite stående med armen nedåt osv lyckas få den att röra sig kring +/-0 istället för som nu runt -6/7 s per dygn. Men att det skulle skilja så mot ETA 2824 hade jag aldrig på förhand trott.
 

Warwian

Cartier
Din 6R15 är sannolikt inte justerad för positionerna 3H och 9H (lodrätt, krona uppåt och lodrätt, krona nedåt). Se denna bild från COSC för förtydligande:​
664161d1332880178-cosc-movement-only-adjusted-4-positions-schemamecaniqueen.jpg
Som exempel kan vi ta ETA-verk justerade enligt ETAs egna "Top"-standard (den högsta ETA erbjuder bortsett COSC-standarden). Dessa är justerade i 5 positioner, vilka är CH, FH, 6H, 9H, 3H, till en genomsnittlig, utjämnad gång av +/-4 sek/dag. Den genomsnittliga gången fås genom att tiden som visas vid ett specifikt tillfälle subtraheras med tiden som visades 24 timmar tidigare (för COSC-certifiering görs detta över en 10-dagars period).​
"Top"-standarden tillåter också en maximal positionell variation på 15 sekunder, vilket innebär att det maximalt får skilja 15 sekunder mellan de positioner som testas. Exempelvis mellan CH och 3H som du testade. Att det skiljer en smula mellan dessa för verk som inte kronometer-certifierats eller justerats för dessa är alltså inget konstigt alls.​
Här är en bild på testning av en Lange Sax-O-Mat:​
LangeSaxoMat.jpg
Vilken också visar tydliga skillnader mellan positioner trots att det är en mycket dyrare och mer exklusiv klocka som testas.​
Här är för övrigt en tråd om just 6R15 värd att läsa: http://forums.watchuseek.com/f21/how-adjusted-does-6r15-come-out-factory-602709.html
 

Minuteman

Rolex
Jaså minsann. Kanske är till att acceptera faktum helt enkelt. Får väl rucka den så att jag under dagligt bruk med lite stillasittande, lite stående med armen nedåt osv lyckas få den att röra sig kring +/-0 istället för som nu runt -6/7 s per dygn. Men att det skulle skilja så mot ETA 2824 hade jag aldrig på förhand trott.
Rucka den till att gå 7 sekunder fortare än den går idag, så kommet den med största sannolikhet att upplevas som väldigt exakt på armen.
Det är ju lite av timegrapherns förbannelse, att den ger en massa ny info, som man kan irritera sig på :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Warwian; mästerligt inlägg!!!:)

Minuteman, det var det som var min tanke efter att ha noerat vilka positioner som ger vilken gång.

För mig känns det bättre att veta vad som ligger bakom "felet" innan åtgärden sätts in så att jag åtgärdar problemet och inte effekten av problemet. Mot bakgrund av de eminenta svar jag fått på mina frågor känner jag mig dock trygg i att gaffla in den så att den går schysst över en 24h cykel.
 
Topp