• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Examenspresent

Barda

Cartier
Ok gott folk! Kvinnan i mitt liv tar examen i Januari. Varje doktor behöver ju en ståndsmässig klocka när man är ledig eller hur? Så därför skall hon just få det...en klocka...alltså.
Men Jag är osäker på vad. Just nu sportar hon en omega deville med stållänk. Mina tankar har gått till Cartier Tank, helst från '86.
Ni allvetande gossar! Vad har ni för förslag?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Barda skrev:
Ok gott folk! Kvinnan i mitt liv tar examen i Januari. Varje doktor behöver ju en ståndsmässig klocka när man är ledig eller hur? Så därför skall hon just få det...en klocka...alltså.
Men Jag är osäker på vad. Just nu sportar hon en omega deville med stållänk. Mina tankar har gått till Cartier Tank, helst från '86.
Ni allvetande gossar! Vad har ni för förslag?

Kanske någon Rolex Datejust för kvinnor? finns både med jubilee och oysterlänk.
 

max

Dancing Queen
Budget? Och är -86 ett krav?
Explorer 2:eek:r är jäkligt fina, men kanske över budget!? Annars är ju tanken riktigt fin (EDIT2: inte tanken som "det är tanken som räknas" utan tanken som i cartier)!


Finns några här också:
viewtopic.php?f=2&t=941

Edit: Davids foto på sin frugan med explorer 2 taget från tråden ovan
120830-Mid-YM-I.jpg
 

Barda

Cartier
'86 är inte ett krav men det vore kul, Explorer 2 vore ju också kul men den vill jag hu själv ha... Och är liiiite över budget. Skulle vilja hålla mig under 15k (snålt?)...
Constellation var ingen dum idé


Sjukt bra ordvits Max :)
 

DrDre

Patek
Det är väl roligt med något märke som är lite mer glamoröst och då är väl Rolex eller Cartier bra. Cartier har ju en modeller som heter Tank Solo som ligger i nypris i samma härad som din budget och finns i lite olika storlekar och med både länk och rem. Eller någon form av Rolex Oyster från hennes födelseår. En datejust i stål är ju ganska lätt att hitta, vilket kan vara en fördel om det är ett specifikt år du vill ha.

Min erfarenhet är väl att om ska man köpa en finare begagnad klocka till sin fru/flickvän, så måste det finnas någon form av ursäkt till varför man köper begagnat. Då kan ju tex att köpa en från födelseåret vara en utmärkt sådan. Att använda ursäkten "det blir billigare" kan uppfattas precis så, dvs som "billigt".

Om det går att åldersbestämma Cartier på samma enkla sätt som en Rolex vet jag dock inte. Det finns ju inte alls lika mycket forum etc runt Cartier som runt Rolex.
 

vekktah

Cartier
Min erfarenhet är väl att om ska man köpa en finare begagnad klocka till sin fru/flickvän, så måste det finnas någon form av ursäkt till varför man köper begagnat.

hmm, då tycker jag nog ens käraste har rätt trist attityd. Själv jagade jag rätt på den snyggaste Rolex Airking:en någonsin tillverkad (90-tal) till min älskade. En enorm succe, snart ett år sen och hon kommenterar det var och varannan dag. Nu var den ju i princip som ny i skick, inget vintage liksom. Men köp en snygg klocka. När jag visade min tjej de moderna Airking-modellerna förstod hon inte att det var "samma" modell, hon tyckte de var apfula, och jag är beredd att hålla med. Moderna Rolex är ju undantagsvis hälften så fina som gamla. dessutom, att jaga rätt på "rätt" modell beggad är ju en större bedrift än att kliva in på nymans.

Jag hade inget val eftersom min tjej hade sagt "ska det va så ska det va rolex" vid något tillfälle. Om hon inte sagt så hade jag nog smällt till på Aurums cartier när den hängde på köp o sälj.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Ens fru/flickvän lär ju ha lite koll vad man har för ekonomi, har man det lite sämre lär det ju fungera utmärkt med en beggad Rolex ist för en ny Certina.
 

Pleximannen

Cartier
En Rolex känns given i sammanhanget. Och varför inte begagnat/vintage. Kanske nån äldre guld/stål-variant med plexiglas? Tex en 1601 / 1603.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Som parentes; jag köpte faktiskt en Cartier Tank till en dam jag en gång var ihop med. En 86:a, precis som hon. NOS (med klisterlapp kvar och allt). För kaffepengar. En deal som förmodligen aldrig kommer igen.

Ja, inte damen heller.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Singular skrev:
Som parentes; jag köpte faktiskt en Cartier Tank till en dam jag en gång var ihop med. En 86:a, precis som hon. NOS (med klisterlapp kvar och allt). För kaffepengar. En deal som förmodligen aldrig kommer igen.

Ja, inte damen heller.

Hehehe... Tack för dagens småleende :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Barda

Cartier
Singular skrev:
Som parentes; jag köpte faktiskt en Cartier Tank till en dam jag en gång var ihop med. En 86:a, precis som hon. NOS (med klisterlapp kvar och allt). För kaffepengar. En deal som förmodligen aldrig kommer igen.

Ja, inte damen heller.
vet inte om det här är PRO eller con Cartier :) kul historia i alla fall...så när som på damen som försvann...
 

David

Bödeln
Fabian skrev:
max skrev:
Edit: Davids foto på sin frugan med explorer 2 taget från tråden ovan
120830-Mid-YM-I.jpg


Ser mer ut som en Yacht-master, eller?

Ja, mid-size YM 168622.

Kan tillägga att samma fru verkar mer nöjd med sin Oris Artelier Skeleton Diamonds.

120812-Skeleton.jpg


Och har provat och då blivit förtjust i Lady DateJust 178341 med brun MOP-tavla och diamant-ring.

DATEJUST-LADY-31MM-BazelWorld-Profile.jpg


Vill man ha något lite mindre tycker jag att en blå 176200 är superfin.

17019_176200_2.jpg


Och så min nya favorit.

omega_ladymatic_replica_mop_white_swirl_21jewel_stainless_diamond_IMAGE.jpg


Svårt inom budget, och inget från -86, förstås.
 

Barda

Cartier
Tack för alla förslag! Många riktigt bra!
Vad det blev? Inget av ovanstående, det hände sig att denna dök upp
http://www.uretvintage.se/iwc-portofino-pv-18834.html
Den motsvarade mina önskningar som dykt upp under tiden
* Mindre än Omega Deville (som hon sportar nu)
* Inte en Cartier tank (som tanken var från början) av massa anledningar.
* Guld
Paketet borde dyka upp i morgon, förvänta er en paket öppning och en inslagning...
 
Nej var det.
Vi får ju inte bära armbandsur i jobbet av hygieniska skäl. Detta kan man ju diskutera om man vill-jag ids inte.
Men! Varför inte ge henne en klocka, som hon KAN använda i jobbet. Antingen som en brosch, eller ännu bättre i ett halsband. Gärna en med cronometerfunktion för det är mycket användbart. T.ex andningsfrekvens eller puls frekvens eller : när hände det..
Granger , surgery is beautiful!
 

Barda

Cartier
Granger9050 skrev:
Nej var det.
Vi får ju inte bära armbandsur i jobbet av hygieniska skäl. Detta kan man ju diskutera om man vill-jag ids inte.
Men! Varför inte ge henne en klocka, som hon KAN använda i jobbet. Antingen som en brosch, eller ännu bättre i ett halsband. Gärna en med cronometerfunktion för det är mycket användbart. T.ex andningsfrekvens eller puls frekvens eller : när hände det..
Granger , surgery is beautiful!

Noterat och du har en poäng.
Men det skulle inte falla mig eller damen på läppen tror jag. Att ha halsband under op känns väl lite så där också eller?
"vänta lite så ska jag bara luta mig fram så att jag ser..."
"Är du vänlig och tar bort din halsbandsklocka från patientens tunntarm?"

Jag gillar dock tänket med användbarheten...
E
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Examenspresent

Granger9050 skrev:
Nej var det.
Vi får ju inte bära armbandsur i jobbet av hygieniska skäl. Detta kan man ju diskutera om man vill-jag ids inte.
Men! Varför inte ge henne en klocka, som hon KAN använda i jobbet. Antingen som en brosch, eller ännu bättre i ett halsband. Gärna en med cronometerfunktion för det är mycket användbart. T.ex andningsfrekvens eller puls frekvens eller : när hände det..
Granger , surgery is beautiful!
Vilken grupp inom vården gäller detta? Träffade en överläkare idag som hade fining på armen...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Granger9050 skrev:
Nej var det.
Vi får ju inte bära armbandsur i jobbet av hygieniska skäl. Detta kan man ju diskutera om man vill-jag ids inte.
Men! Varför inte ge henne en klocka, som hon KAN använda i jobbet. Antingen som en brosch, eller ännu bättre i ett halsband. Gärna en med cronometerfunktion för det är mycket användbart. T.ex andningsfrekvens eller puls frekvens eller : när hände det..
Granger , surgery is beautiful!

Vet inte hur stor betydelse en kronometer-certifiering vid andningsfrekvens eller puls.

Däremot kan kronograf-funktion vara användbart. Annars räcker det med en sekundvisare på klockan, det har de flesta.

Tycker det vore det krav att kunna skilja på kronometer och kronograf om man ska klanka ner på annans val av klocka till närstående.
 
Topp