Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Excel tips & tricks

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Mcgregor, 14 december 2015.

1. Mcgregor
    Trådstartare

Mcgregor Friends of KS

Hej jag har nyligen börjat med Excel på min nya tjänst och känner att det hade varit skönt med en tråd där man kan ställa frågor och eller dela med sig av sina tips & tricks.

Jag börja med en fråga. Jag försöker fatta själva funktionen =OM men tycker själva förklaringarna man får är så jäkla otydliga. Någon som kan förklara hur funktionen fungerar och kanske ex på hur man kan använda den.

Icaras gillar detta.
  2. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Lättast är om du byter till engelska. Blir farligt mycket lättare att hitta info på internet eller om du frågar runt. Excel är tveklöst det roligaste/nördigaste programmet :).

Office själva skriver såhär... "IF(logical_test, value_if_true, [value_if_false])"

T.ex om du har en lista på inbetalningar från kunder som köpt en viss produkt, du vill då veta vilka som betalat in för mycket. Som exempel kostar produkten 500kr, du vill då få i inskrivet i en ruta om någon betalat över denna summa.

=IF(A1>500, "Betalat för mycket!","Okej!")
    =OM(Har personen i ruta A1 betalat mer än 500kr?, Stämmer: ger "betalat för mycket", Stämmer Ej: ger "Okej!")

Senast ändrad: 14 december 2015
    joca och Mcgregor gillar detta.
  3. Mcgregor
    Trådstartare

Mcgregor Friends of KS

Ahh kommer aldrig att lära mig. Hänger inte riktigt med hur en formel sitter ihop med alla ; " " ()()) tecken huller om buller:D

4. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Okej, du behöver nog kolla in en och annan beginners tutorial ;)

"" betyder att du vill att en text ska skrivas ut istället för t.ex ett valt värde eller värde från en annan kolumn. Skulle du skriva utan "" hade du antagligen fått #ERROR.

Paranteserna fungerar ju i princip likadant.som i matematik. Du ska alltså öppna lika många som du ska stänga. Efter varje funktion behöver du en parantes där du inuti skriver formelns beskrivning.

Jäkligt svårt att förklara utan att göra en video. Men när du fått grepp om hur funktioner byggs så blir det lättare att fundera ut med.lite vägledning :)

Senast ändrad: 14 december 2015
    Mcgregor gillar detta.
  5. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Jag har spelat in små filmsnuttar om detta. Kan pm:a imorrn bitti när jag kommer till jobbet.

Mcgregor och Icaras gillar detta.
  6. Lowe92

Lowe92 Bonde

Min gamla it-lärare på gymnasiet hade ett gäng videos på sin hemsida Tommy.Maltell.se
    Tror det var för 2003 versionen men skiljer nog inte så mycket, vet dock inte om han gick igenom om-funktionen. Finns kanske andra bättre filmer/förklaringar men den här var helt ok för 6 år sedan.

Rossi, Mcgregor och Icaras gillar detta.
  7. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Funktionen VLOOKUP har byggt många karriärer.

Värd att kolla upp.

För övrigt är min absoluta övertygelse att Excel är en styggelse och att det är en alldeles för kraftfull programvara. Vi är generellt för duktiga på Excel och löser problem i Excel som borde lösts på helt andra sätt - svenskt näringsliv står och faller med att ett gäng Excelfiler som ingen längre minns hur de byggdes fungerar.

...naturligtvis sitter jag dagligen och bidrar till ovanstående. Älskar Excel-nördande! :)

hannes, Utforskaren, JohnDoe och 14 andra gillar detta.
  8. David

David Bödeln

Excel är inte ett verktyg, det är en livsstil. Uppenbarligen.

andrewski, nissehult, InFeFe och 8 andra gillar detta.
  9. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Önskar med jag vore avsevärt vassare på det. Misstänker att min svårighet med att greppa det är av samma anledning som att matematik verkligen inte är mitt ämne :)

10. hedbrg

hedbrg Borgare

Som tidigare sagt, excel är alldeles för kraftfullt för folks bästa. Man slängder med formler som man inte förstår sig på i ett databas skapat av någon helt annan med bristande historik vilket bidrar till datablad som är så nära kollaps att svenska bostadsmarknaden känns stabil

POO gillar detta.
  11. RosaCasio

RosaCasio Stadsbo

Från:
    Malmö
    Bra trådstart !!
    Vet någon hur man skulle kunna lösa mitt problem?
    Jag vill i blad 1 fylla i mina månadskostnader fast löpande. Tex A:McDonald B:Restaurang C: 95:- , A:Bio B:Nöje C: 160 osc osv
    På blad 2 vill jag att dessa kostnadsställen sorteras självmant och adderas.
    Är det möjligt att hämta info från Rad A och B och att summan från C följer efter?

Mcgregor gillar detta.
  12. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Så länge du indexerar allt i kolumn 'B' hela tiden så är det inga problem. Dvs. om du konstant indexerar alla restaurangbesök som 'Restaurang' och allt kopplat till nöjen som 'Nöje' (rekommenderar att du göra en fast lista med en drop down som du bara väljer ifrån) så är det inga problem.

Då är det bara att köra en (t.ex.) =SUMIF(Kolumn B;'Restaurang';Kolumn C)

Easypeasy.

Edit: Jag ska ge fan i den här tråden känner jag...

Icaras, Lowe92 och RosaCasio gillar detta.
  13. JesperO

JesperO Präst

Det är så man blir oumbärlig på jobbet... se till att du och endast du förstår de där filerna... då sitter du bra till vid löneförhandlingen :)

Zalath, Icaras, Rossi och 2 andra gillar detta.
  14. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Just VLOOKUP är användbart men farligt, hänt mer än en gång att Excel räknar fel när det kommandot används... :nailbiting:

15. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Jag har verkligen försökt att knäcka Excel och bevisa att det räknar fel...

...har än så länge inte lyckats. Hittiills har det alltid varit skit bakom spakarna.

Så jag är tveksam till att du har rätt! ;)

Icaras gillar detta.
  16. Johe

Johe Bonde

+1! Skrämmande många fel man stött på genom åren. Men för oss som kan... :)

17. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Istället för Vlookup så brukar jag numera använda Lookup. Den brukar fungera bättre.
    Jag kör svensk version iom att jag är på skola. Vlookup heter då letarad och Lookup heter Letaupp

18. Carlf

Carlf Bonde

Ja, eller så är det skit bakom spakarna.

19. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Det också (såklart).
    Men om man tror att Excel är 100 % pålitligt i beräkningarna bör inte jobba med något annat än landets budget, byggen eller annat som ändå kommer överskrida budget med marginal. ;)

20. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Det har ju varit lite buggar genom åren. Men jag tror ändå inte man behöver vara rädd för att använda det.
    Har för övrigt en kollega som kontrollräknar med miniräknare. ;)

21. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Fast LOOKUP kan ju bara hantera sorterad data och enskilda rader och/eller kolumner. Vilket i många fall inte tar en hela vägen.

Moorflax och Icaras gillar detta.
  22. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Nä nu blir du här! :D

Håller helt med om att excel är inte är för folks eget bästa. Har man lyckats reda ut en formel som tagit två hela dagar är det bara att glömma att försöka förklara för någon annan ;)

Mcgregor och krämbulle gillar detta.
  23. Chami

Chami Friends of KS

Hmm detta kan ju bli en tråd att leta kandidater i ;)

Icaras gillar detta.
  24. Niclas

Niclas Bonde

Från:
    NVSkåne
    En liten noob-fråga :
    Jag håller på att lägga in en massa artiklar i en sorts enkel databas jag skriver i exel. En av cell-kolumnerna skall ett typnummer stå och det består av ca 12 nuforor som grymt ofta är extremt snarlika.
    Hur får jag fram förslag när jag skrivit dem 3-4 första nuffrorna och sedan bara ändra den felande siffran/bokstaven ?
    Alltså, när man skrivit den första cellen och börjar skriva nr 2 så kommer föregående text upp som förslag ganska direkt. Detta tills det är en diff, då kommer inget förslag upp och DÅ vill jag trycka på XXX så förslag dyker upp

25. Mcgregor
    Trådstartare

Mcgregor Friends of KS

Tack för filmerna, helt suveräna är dom :)

Moorflax och Icaras gillar detta.
  26. Carlf

Carlf Bonde

Om man ska jobba med något riktigt viktigt kanske man bör använda en mjukvara validerad för ändamålet.

27. Mcgregor
    Trådstartare

Mcgregor Friends of KS

Nu när du har stigit in i tråden får du aldrig lämna:)

krämbulle gillar detta.
  28. Mcgregor
    Trådstartare

Mcgregor Friends of KS

kan du förklara vad VLOOKUP är? Roligare att se det i tråden än att läsa om det på google :)

29. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    VLOOKUP är mer eller mindre ett verktyg som används för att matcha och hämta information från ett specifikt område celler i ett kalkylblad för att sedan skriva in det i det område där du vill att informationen ska visas. Detta kan göras mycket mer avancerat och är i mitt tycke mest till nytta om du vill importera väldigt mycket information eller vill importera specifika värden från ett annat kalkylblad :)

Exempel:
    Låt säg att du har två olika kalkylblad, det första bladet innehåller alla medlemmar på forumet och i det andra bladet har du även här alla medlemmar på forumet men du har också informationen om hur många klockor varje medlem äger. Du kan då använda funktionen VLOOKUP i ditt första blad (det med endast medlemmar) för matcha användarnamnen i de båda kalkylbladen och sedan ge dig specificerad information som är kopplad till det specifika användarnamnet.

Så du vill t.ex veta hur många klockor Icaras använder? Då letar VLOOKUP igenom alla användarnamn i blad nummer 2 och när den hittat den specifika användaren "Icaras" börjar den leta igenom vilken information du specificerat, i detta fall antalet klockor. Du får då inskrivet i cellen i ditt första blad att Icaras har "X" antal klockor. Fördelen med funktionen här är att det sedan går att kopiera för alla medlemmar och vips har du hur många klockor varje medlem äger.

Som sagt svårt att förklara utan att visa i själva programmet... ursäktar i förväg om det gjorde det mer oklart än tidigare :p. Hur som finner du nedan ett klipp som iallafall jag tycker förklarar funktionens användningsområde.

Senast ändrad: 15 december 2015
    eriksson850, Mcgregor och krämbulle gillar detta.
  30. Mcgregor
    Trådstartare

Mcgregor Friends of KS

Tack:) riktigt bra förklaring, nu förstår jag principen iaf sen måste man lära sig att använda den:) ska kolla filmerna under dagen.