• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Explorer 39mm - knuffa mig över kanten eller dra upp mig

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fel. Minutvisaren hamnar perfekt så den markerar över indexlumen i mörkret och inte täcker över siffrorna på dagtid.
Denke, attack!

Njae. Rent estetiskt ska ju minutvisaren sträcka sig ändå fram till början av minutmarkeringarna och sekundvisaren ska göra minst det, men även gärna över dessa markeringar.

Bifogar bild på random SEIKO eftersom Denke älskar SEIKO.
sbgx061-2.jpg
 

Skolläraren

Panerai
Njae. Rent estetiskt ska ju minutvisaren sträcka sig ändå fram till början av minutmarkeringarna och sekundvisaren ska göra minst det, men även gärna över dessa markeringar.

Då hade minutvisaren täckt över siffrorna, vilket enligt min estetiska uppfattning hade sett klart sämre ut. Hade inte 3-6-9 varit på tavlan hade jag haft större förståelse för SHS-snacket, men nu lägger sig minutvisarens stålspets så fint över siffrorna och stör inte urtavlans upplägg på något sätt.


Varför byta bort perfektion?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då hade minutvisaren täckt över siffrorna, vilket enligt min estetiska uppfattning hade sett klart sämre ut. Hade inte 3-6-9 varit på tavlan hade jag haft större förståelse för SHS-snacket, men nu lägger sig minutvisarens stålspets så fint över siffrorna och stör inte urtavlans upplägg på något sätt.
Det är ju såklart en smaksak vad man tycker och underbart att folk kan tycka olika och även ha sina respektive motiveringar till varför de tycker som de tycker. När det gäller just 39mm-versionen har jag dock en känsla av att de tagit den enkla vägen och inte utvecklat nya visare. Hur kommer det sig annars att det inte ser likadant ut designmässigt på 36mm-versionen.
 

Skolläraren

Panerai
Det är ju såklart en smaksak vad man tycker och underbart att folk kan tycka olika och även ha sina respektive motiveringar till varför de tycker som de tycker. När det gäller just 39mm-versionen har jag dock en känsla av att de tagit den enkla vägen och inte utvecklat nya visare. Hur kommer det sig annars att det inte ser likadant ut designmässigt på 36mm-versionen.


Någon på TRF har faktiskt jämfört visarna och märkt att i den nya versionen så är visarna faktiskt någon millimeter längre, så det handlar inte om snålhet.

Länk till hans inlägg i tråden där de diskuterar visarna:
http://www.rolexforums.com/showpost.php?p=2312852&postcount=8

Jag var en skeptiker till en början, och ville se klockan live innan jag valde. Valet blev enkelt, och det s.k. SHS tror jag oftast stör de som inte personligen har handskats med klockan. Dock så är det, precis som du säger, en smaksak och upp till var och en. Jag tycker bara inte man ska döma bort den om man bara har sett foton, vilket du säkert inte bara har men som jag tror många gör.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har klämt på den Skolläraren , men det är ju subjektivt vad man stör sig på. SHS och lateralt glapp i vridringen är mina största hang ups. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har klämt på den Skolläraren , men det är ju subjektivt vad man stör sig på. SHS och lateralt glapp i vridringen är mina största hang ups. :)

Jag har fått YÄBS. För er som inte vet så betyder det yonsson Är Bäng Syndrom.

För övrigt så konstaterar jag att oskarponken uppenbarligen inte är beslutsfähig alls. Detta då det alltså ännu inte har köpts någon Explorer. Vad händer liksom, du har tramsat och velat i snart ett dygn? Köp den bara!
 
Topp