• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Explorer II 42 mm

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Tycker mig se väldigt få 42mm Exp II på detta och andra forum. Jag hade en själv som jag sålde, men börjar nu fundera på om en likadan inte ska tillbaka in i boxen... Lite intresserad av andras erfarenheter - någon som sålt/köpt tillbaka, sålt/inte köpt tillbaka, nöjda ägare etc...?

EII har väl alltid varit lite i skuggan av SUB/GMT, men det känns väldigt tyst kring denna.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej,

Tycker mig se väldigt få 42mm Exp II på detta och andra forum. Jag hade en själv som jag sålde, men börjar nu fundera på om en likadan inte ska tillbaka in i boxen... Lite intresserad av andras erfarenheter - någon som sålt/köpt tillbaka, sålt/inte köpt tillbaka, nöjda ägare etc...?

EII har väl alltid varit lite i skuggan av SUB/GMT, men det känns väldigt tyst kring denna.


Hade exp2 40mm som såldes. Ångrade mig direkt och funderar på en 42a nu istället.
 
Jag har bara tittat på Ex2 hos AD men tyckte då att den såg väldigt stor ut jämfört med allt annat i montern. Upplevs den lika stor jämfört med den tidigare refen?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
ExpII 42mm är riktigt snygg. Tyvärr har ExpII varit lite i skuggan av GMTII och Submariner.
Var själv nära på att slå till på en men tyvärr kom verkligheten i vägen :confused:
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har haft min 42mm i någon vecka nu, och den är riktigt trevlig, har vit tavla på min, och gillar den bra mycket mer än den svarta varianten.. Den sitter riktigt bra, även på mina ganska tunna handleder.. Har väl princip lovat mig själv att säga att någon klocka är en "keeper" efter att ha tvättat ur det uttrycket (personligen) :)

Den känns på något vis roligare än en Sub :)

Bjuder på några bilder:

DSC_0853_1.jpg

DSC_0804.JPG


Lånade bilder:

Orange-Hand-Explorer-II-Lume-Shot.jpg


40mm vs 42mm
P1060478oldnewExplorerII.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
I somras bestod ju var och varannan unboxing av en expII, så nog finns det gott om dem bland medlemmarna på detta forum alltid. Vänta tills lövsprickningen så ska du se att de kommer fram ur boxarna. En grym sommarklocka. (...och höstklocka, och vinter.. och vårklocka...:) )
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Tycker faktiskt att det varit rätt gott om 216570 här på forumet. Själv har jag köpt och sålt modellen 2 ggr. Har funderat på att köpa en igen eftersom jag gillar den skarpt men det får nog bli att testa en 116710LN eller 116710BLNR istället. :)
 

plattfot

Rolex
Är kluven till "nya" explorer2an.
Ena dagen tycker jag den är riktigt, riktigt snygg och nästa dag bara överdimensionerad i case, visare och index - extra allt!
Var själv inne på att köpa en tidigare, men backade på storleken och intryck ovan. Valde den äldre 16710.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är kluven till "nya" explorer2an.
Ena dagen tycker jag den är riktigt, riktigt snygg och nästa dag bara överdimensionerad i case, visare och index - extra allt!
Var själv inne på att köpa en tidigare, men backade på storleken och intryck ovan. Valde den äldre 16710.
Är inte det GMT och inte exp? Eller menade du 16750?
 

par

Patek
2-Faktor
Absolut en jäkligt snygg modell. Problemet för mig är att den är för stor för mina handleder. Jag upplever den dessutom större än många andra 42mm
 

Peddjy

Cartier
Mycket fräsig klocka och jag är tokförälskad i min ännu. Den känns helt perfekt på min arm! Härligt toolig och passar till allt, morgon, middag och kväll. Hela dagen, hela veckan, hela månaden och resten av året!

e3a6aqes.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Finns ett gäng exp 42mm här, fryken, Josef och MK tex

Tyckte den var rätt stor när jag provade. Men å andra sidan så för ju stålbezeln att den upplevs som mindre jmf om den skulle ha en svart keramisk ring
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jäklar vilken skillnad 2mm gör, om man tittar på bilden. Enda snygga Rolexen förutom den där med blå/svart ring, vad den nu heter.

Fan vad jag vill ha en vit Exp2 kände jag nu...
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har haft min 42mm i någon vecka nu, och den är riktigt trevlig, har vit tavla på min, och gillar den bra mycket mer än den svarta varianten.. Den sitter riktigt bra, även på mina ganska tunna handleder.. Har väl princip lovat mig själv att säga att någon klocka är en "keeper" efter att ha tvättat ur det uttrycket (personligen) :)

Den känns på något vis roligare än en Sub :)

Bjuder på några bilder:

DSC_0853_1.jpg

DSC_0804.JPG


Lånade bilder:

Orange-Hand-Explorer-II-Lume-Shot.jpg


40mm vs 42mm
P1060478oldnewExplorerII.jpg

Väldigt snygg måste jag säga! Lumen på den lånade bilden är bland det finaste :)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Kan nog bli en sån i år, får se vad ekonomin tillåter. Gillar den större GMT visaren på 42:an - men priserna på 40:an är ju faktiskt ofta riktigt humana, så det kanske blir en sån istället - vill ju inte konkurrera bort sea dwellern för mycket...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan nog bli en sån i år, får se vad ekonomin tillåter. Gillar den större GMT visaren på 42:an - men priserna på 40:an är ju faktiskt ofta riktigt humana, så det kanske blir en sån istället - vill ju inte konkurrera bort sea dwellern för mycket...

En "Dweller" kan ALDRIG konkurreras bort!!
CE8B68D7-A9ED-43AC-A354-AD58401DF1BF-1363-0000010CFD6504EF_zps5f012546.jpg


Den vilar sig bara ibland, men enbart när den själv vill!
:)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte...den gamla känns snyggare. Generellt tycker jag inte Rolex lyckats så bra med vare sig DJII eller Explorer II. Känns obalanserade. Finns andra tillverkare som lyckats bättre med 42mm-case som jag föredrar...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte...den gamla känns snyggare. Generellt tycker jag inte Rolex lyckats så bra med vare sig DJII eller Explorer II. Känns obalanserade. Finns andra tillverkare som lyckats bättre med 42mm-case som jag föredrar...
Din röst räknas inte.. Du har helt blivit en "ruinromantiker"..:)
 
Topp