Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Explorer vs Memovox vs Datejust

Diskussion i 'Vintage' startad av koze, 26 juli 2015.

1. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Funderar på att komplettera min nya Submariner med något nättare och äldre mögelbetonat som också innehar lite av den charm som jag kan tycka att subben saknar med alla sina nymodigheter, även om den i övrigt är en magisk klocka.

Det jag har kollat på är en äldre Explorer eller Datejust vilket vore kul om man ska hålla sig till Rolex. Sen är Memovox också rolig och lite mer udda vilket jag uppskattar. Problemet är att jag har svårt att välja. DJ vill man väl ha med quickset, men det verkar som att 1601 och 1603 anses lite ädlare? Explorer gillar jag för att den också är lite udda, speciellt de riktigt gamla men då drar det iväg i pris. Det finns väl någon mellanref som hade någon kvalitetsbrist? Memovox, några erfarenheter av dessa charmiga och lite udda ur?

theargonaut gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Memovox är ett ädlare ur som har mer charm men är också dyrare att serva och ömtåligare. Jag hade valt Memovox.

jarrebarre99, Icaras, yonsson och 4 andra gillar detta.
  3. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Men om man ser till pris så är Explorer dyrast och DJ billigast. Dock verkar Memovox vara riktigt snårigt med vilken ref man ska välja, manuell/automat, guld/stål, rimlig storlek osv. Många tidiga verkar vara typ 34 mm i guld, det känns lite väl nätt.

4. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har en memovox från tidigt 60-tal. Kan inte referensen i huvudet men tycker personligen att det är en av de snyggare refarna. 37 mm. En rolex är mycket mer robust och enklare att serva. Som en Volvo 240 typ :). Köp en DJ och känn dig för. Enkelt att köpa och enkelt att sälja.

image.jpg

Daniel Mathisen, eriksson850, Sond och 9 andra gillar detta.
  5. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag tycker att memovox är det sexigaste alt. Jag har själv en 70/talare i stort case , jag tycker nog att DJ är en lite tråkig klocka , så alt är vintage Explorer , men det blir inte så billigt .....

6. DrDre

DrDre Friends of KS

Om det inte hade det varit just för servicen, och om JLC hade haft ngt liknande tex Omega där man kan skicka ned vintage till en rimlig kostnad, så hade jag haft en hel rad med Memovox i lådan. Klassiskt fint märke, cool funktion och massor av härliga modeller, både de klassiska och mer tidstypiska.

7. DrDre

DrDre Friends of KS

Min favorit bland Memovox är nog denna. Med P-varnare.

jarrebarre99, eriksson850, Sond och 3 andra gillar detta.
  8. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Wow, vackert! DJ är ju bra på så sätt att den just är lättillgänglig, men också mer trist. Explorer verkar isf bli 114270 som är mest prisvärd med nya claspen och uppdaterat verk. Å andra sidan vill jag ha den på läder. Gillar toolkänslan i Explorern, men Memovoxen är charmig som satan.

9. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Kan bli tight med läderband pga SEL, bandstiftshålen sitter längre in på 114270. Risken finns att du får "skavsår" på lädret...

10. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Bra tips, då kanske man ska satsa på en äldre i bra skick istället. Svårt det här.

11. Criss Cross

Från:
    Stockholm
    Men samtidigt...en sub och Explorer är ganska lika sett till användningsområde. Iofs lite mer dressad på skinn.

12. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

image.jpg
    De är också lika med sina svarta urtavlor. Men jag gillar ändå det tooliga, på läder är den mer Indiana Jones medan DJ och Memovoxen är mer business. Explorern är också väldigt nedtonad vilket jag gillar.

Senast ändrad: 27 juli 2015
    Criss Cross gillar detta.
  13. Criss Cross

Från:
    Stockholm
    Har också varit sugen på det stuket, men det slutade med att jag köpte en DJ till. Lite billigare också. Så nu har jag en vit och en blå.
    image.jpg
    image.jpg

Bikinigubben, koze, Hallis och 1 annan gillar detta.
  14. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Explorer med målad tavla är fina men ska du ha lite mer dressat tycker jag Memovox eller varför inte DJ. Fina klockor alla tre:) image.jpg

theargonaut, koze, Sond och 3 andra gillar detta.
  15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Memovox vinner på KO. 100 gånger coolare, mer ovanlig, charmigare, snyggare. :)

16. Christoffer

Christoffer Stadsbo

Jag måste också slå ett slag för Memovox. En klar favorit som har det lilla extra, ögat tröttnar aldrig på att beskåda dess linjer. Oerhört behaglig att bära dessutom. Sitter själv på en Memovox som enligt uppgift tidigare tillhört Philip Jansson - mannen som tjänstgjorde som slottets urmakare och sågs i tvn varje nyårsafton fram till sin död. P1090808.JPG

yonsson, eriksson850, LongCon och 8 andra gillar detta.
  17. Sond

Sond Friends of KS

Memovox är på många sätt ett självklart val. Tills man ska försöka köpa en... Det är en djungel, där de flesta av oss riskerar att gå fel. Dessutom är de ömtåliga och knepiga att serva. En Explorer 1016 är ju hur läcker som helst men har blivit lite dyr. Så Exp eller DJ beroende på budget. Om du inte är en fena på klockor.

18. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Låter vettigt, börjar landa i samma sak. 1016 vore ju drömmen men den är som sagt rätt mycket dyrare. Just nu lutar det mot en DJ med slät ring eller en Explorer. Hur problematiskt är det att köra läderarmband på 114270 med sina SEL? Förstår att det är svårt med ett tjockt lädernato, men vanligt läderarmband borde väl vara lugnt?

19. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Jag hade valt en Memovox men som många andra skriver är de ömtåliga och dyra att serva. Vill du ha ett säkert kort så satsa på DJ.

20. shpeo97bat

shpeo97bat Torpare

Mitt val hade varit: Memovox, Exp sist DJ. Men det beror på typen av klockperson man är; har du en klocka (läs dyrare) för dig eller för andras igenkänning...

21. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Andras igenkänning är jag helt ointresserad av, det handlar helt om vilken klocka som passar min personlighet bäst. Explorern känns bra för att den är praktisk, DJ är snygg men lite gubbig.

22. shpeo97bat

shpeo97bat Torpare

Har inte en
    Har ingen Memo, så därför skulle den ligga överst. Bra att du har klockor för dig. Lustigt nog så är också KS en handelsplats där ev egen klockpreferenser kan bli slow movers den dagen man vill plippa ett objekt . Men nu var det inga konstiga modeller heller...

23. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Det blev en 14270 tillslut ändå, här med mitt första egentillverkade armband dessutom. Vill ha klockor som tål lite stryk och är enkla att serva :) image.jpg

Sond, Weasel, box och 7 andra gillar detta.
  24. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Snyggt, kul när en trådstart leder till avslut!:)

koze gillar detta.
  25. Grafton

Grafton Biskop

Snyggt! Bra komplement till Sub:en. Nu kan du börja spara till en fin 1016... ;)

26. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Jag kollade givetvis på det, men jävlar vad de sticker iväg i pris. Jag tror att nästa får bli en riktigt möglig GMT istället :)

27. Baloo

Baloo Bonde

Från:
    Människobyn
    Explorer, Fortsätt med Rolex

28. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Äldre Datejust är alltid ett säkert kort! (Med Jubilee-länk)