• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Färgskiftningar på tavlan

Sond

Patek
Min Speedy som jag köpte ny för ca tre år sedan har en fascinerande tavla. Den är svart. Men inte bara svart. Den kan dra mot grå i vissa ljus. Och på sista tiden har jag sett en gnutta brunt i den. Min fundering är om det är så att vissa tavlor har "anlag" för att dra mot "Tropic" och att man kan se det tidigt? Att min nu har en liten liten, nyans i sig av brunt kan ju indikera att den kommer dra sig mot "Tropic"-hållet.

Eller, ser tavlan ut så? Hur ser era ut? Är era svarta. Svarta som i svart. Eller får ni in gråtoner och till och med lite brunt?

Detta borde gälla även Rolextavlorna. Är det så att vissa tavlor har ett "anlag" för att gå mot "tropik". Det kan ju vara en mikroskopisk skillnad i fägen som används som sedan ger dessa bruna "Tropictavlor.

För egen del är jag galet förtjust i min Speedytavla. Den grå men ännu mer den bruna skiftningen gör att tavlan lever något enormt. Kanska ska jag besinna mig lite här... Svart, grått och brunt gör ju inte att den liksom dansar i olika färger, men jag tror ni förstår vad jag menar..:D
 

Sond

Patek
Pics or it didn't happen!

Du anar inte vad jag som fotograf kan utsätta detta forum för..:D. Och att få fram den bruna nyansen skulle kräva att hustrun och lillen bokade en resa till Mars så jag fick vara fred. Det måste dessutom sammanfalla med rätt ljusförhållande. Det borde iofs lösas om de åker till Mars då det tar ca 6-12 månader enkel resa..:angel:.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om klockan är endast tre år så tror jag inte att du redan anar färgskiftningar. De har nog funnits där hela tiden. Kanske ligger det något i vad morrism säger? :D

Läste om en kille som satte fast ett modernare Rolex vridringsinlägg på taket till sitt hus i Kroatien och lät det sitta där år ut och år in för att åstadkomma solblekning. Ingen effekt...

A
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Om klockan är endast tre år så tror jag inte att du redan anar färgskiftningar. De har nog funnits där hela tiden. Kanske ligger det något i vad morrism säger? :D

Läste om en kille som satte fast ett modernare Rolex vridringsinlägg på taket till sitt hus i Kroatien och lät det sitta där år ut och år in för att åstadkomma solblekning. Ingen effekt...

A
Skulle tipsa killenfrån Kroatien om "The-Chuck-way" läs:diskmaskin
 

Sond

Patek
Skål kosmonauter..:D. Tänkte ni att jag titta på tavlan genom en Wiskey..? Så var det inte..:rolleyes:

Den drar lite åt brunt i vissa ljusförhållanden. Och jag tror inte heller att tiden är det viktiga. Min fundering är om vissa tavlor beroende på att färgen från början har vissa defekter. Det är då det som gör att vissa klockor får en "tropic" tavla. Typ så..:cool:
 
Topp