• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Färgsläpp på bezel

Buffi

Panerai
Jag har en Rolex 116264 som har lite färgsläpp på sin bezel, se bild:
yMloJsu.jpg


Har förmodligen fått en smäll nån gång eller nåt, och egentligen inget jag stör mig jättemycket på, men jag är lite nyfiken på om något görs för sånt här vid en senare service.

Eftersom det är en vitguldbezel för en modell som inte producerad längre så lär ju ett byte vara rätt dyrt, och nog inget jag är intresserad av, men jag har några frågor:

1. Det här känns inte som något jätteovanligt på en 12 år gammal klocka som använts antar jag?

2. Har Rolex ens reservdelar för Bezel på utgångna modeller som 116264?

3. Någon som har en aning om vad en ny bezel isåfall kan kosta?

4. Brukar färg i bezels kunna "fyllas på" vid en service?

5. Jag borde nog bara fortsätta att strunta i det här, och vara glad att jag inte kräver att saker är helt perfekta ut eller hur?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har en Rolex 116264 som har lite färgsläpp på sin bezel, se bild:
yMloJsu.jpg


Har förmodligen fått en smäll nån gång eller nåt, och egentligen inget jag stör mig jättemycket på, men jag är lite nyfiken på om något görs för sånt här vid en senare service.

Eftersom det är en vitguldbezel för en modell som inte producerad längre så lär ju ett byte vara rätt dyrt, och nog inget jag är intresserad av, men jag har några frågor:

1. Det här känns inte som något jätteovanligt på en 12 år gammal klocka som använts antar jag?

2. Har Rolex ens reservdelar för Bezel på utgångna modeller som 116264?

3. Någon som har en aning om vad en ny bezel isåfall kan kosta?

4. Brukar färg i bezels kunna "fyllas på" vid en service?

5. Jag borde nog bara fortsätta att strunta i det här, och vara glad att jag inte kräver att saker är helt perfekta ut eller hur?
Går att fylla i själv, dock osäker på om AD gör det.
 

Ruben

Rolex
Jag tror att Rolex har bezeln som reservdel, så de bör kunna byta den. Det lär dock kosta fläsk med tanke på att det är vitguld som du nämnde.
Fyll i själv eller lämna hos urmakare som fyller i eller lär dig leva med det ;)
 

Husse

Patek
Fantastiskt fint skick på en klocka med 12 år bakom sig!
1. Normalt slitage, skulle jag säga.

2. Har ingen erfarenhet av Rolex reservdelstillgång, men det skulle förvåna mig väldigt mycket om den bezeln inte finns som reservdel!

3. Inte den blekaste!

4. Tror det är svår att få färgen att sitta, vet inte om det krävs nån underbehandling eller specialfärg, själv skulle jag älska färgsläppet, alla har väl ärr?

5. Lev med klockan och tiden, kallas patina på Rolex!;)
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Jag skulle ha fyllt i färgen själv, då jag förmodligen skulle störa mig mer och mer med tiden. Inget svårt att fixa!:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har de reservdelar till klockor från 50 talet så lär det finnas till en modern TOG....
 

Buffi

Panerai
Någon som har tips på vad för färg som man skulle använda om man vill fixa till sånt här egentligen?
Försökt googla runt lite, och verkar som att folk med samma problem på vitgulds-daytona använder någon form av "hobby-emaljfärg", vilket jag ej hittat i Sverige.

Använder klockan rätt mycket, och allteftersom så har färgsläppet blivit betydligt mer. Triangeln har nu släppt helt, och vissa siffror på bezel (se nollan på 30) har också släppt.
zzYFtEY.jpg

sF6R2wN.jpg


Får väl i första hand kontaka nymans och rob, och se om dom kan åtgärda det. Annars får man försöka själv :)
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Humbrol-Enamel.JPG

Borde finnas i varje välsorterad hobby-, färg- och leksaksaffär. Juvelerare/urmakare löser nog annars detta både snabbt och snyggt.
 

Buffi

Panerai
Insåg att de första bilderna i tråden är innan jag bytte till vit tavla, om någon undrade varför den ser lite annorlunda ut :)

Sjukt fin klocka, har noll koll på Rolex då de generellt inte tilltalar mig, men det där är en ref jag gillar!
Mm, min enda Rolex so far, och jag tycker också att det är en riktigt trevlig modell.
Synd att den aldrig blev speciellt populär.

Humbrol-Enamel.JPG

Borde finnas i varje välsorterad hobby-, färg- och leksaksaffär. Juvelerare/urmakare löser nog annars detta både snabbt och snyggt.
Kollar med urmakare först, och annars får jag köra på själv då :)
Har ett inspektionsmicroskop som brukar hjälpa när man ska pilla med såna där petiga grejer, så ska nog gå bra.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Du kan använda en mycket smal sticka där det bara fäster en pytteliten droppe droppe längst fram på stickan och sen fylla i siffrorna pö om pö.
Du kan också göra så att du överfyller siffrorna och torkar av överflödet.
Tror du hittar mer om detta på hemslöjdsdelen (undrar om inte @yonsson har detta på sin meritlista). Annars hittar du säkert tips på Youtube.
 

Buffi

Panerai
Du kan använda en mycket smal sticka där det bara fäster en pytteliten droppe droppe längst fram på stickan och sen fylla i siffrorna pö om pö.
Du kan också göra så att du överfyller siffrorna och torkar av överflödet.
Tror du hittar mer om detta på hemslöjdsdelen (undrar om inte @yonsson har detta på sin meritlista). Annars hittar du säkert tips på Youtube.

Själva "triangeln" eller vad man ska säga för 0-markören, antar jag att man bara fyller i med en smal pensel från hobbyaffär.

Warhammerfantaster målar ju mindre detaljer än så på metall liksom.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan använda en mycket smal sticka där det bara fäster en pytteliten droppe droppe längst fram på stickan och sen fylla i siffrorna pö om pö.
Du kan också göra så att du överfyller siffrorna och torkar av överflödet.
Tror du hittar mer om detta på hemslöjdsdelen (undrar om inte @yonsson har detta på sin meritlista). Annars hittar du säkert tips på Youtube.
Jag har använt sån där hobbyfärg till tennsoldater, funkar OK.
 

_jonte

Patek
Förbehandla ytan med en fin glasfiber penna för att rugga upp den lite. Tvätta rent med isopropanol eller liknande, och sen måla.
Blir det fult, tvätta bort med aceton och börja om.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ommålad alltså ;)

Vid polering av bezel på TOG och t.ex Explorer II så bör det hända ofta att färg släpper. Är nog inte ovanligt ingrepp.
 

Buffi

Panerai
Snygg klocka den där?

Av nyfikenhet: Vad gick jobbet på?
En tusenlapp.

Ommålad alltså ;)

Vid polering av bezel på TOG och t.ex Explorer II så bör det hända ofta att färg släpper. Är nog inte ovanligt ingrepp.
Främst på guld som det ska vara extra vanligt. Då främst Turnograph och Daytona.
Ingen aning om hur ovanligt det är, men var inga problem iaf.

Edit: klockan har alltså vitguld bezel bara. Är inte helguld.
 
Topp