Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Färre men värre - PA(M)ketöppning

Diskussion i 'Diskussion' startad av StarMan, 29 juli 2015.

1. StarMan
    Trådstartare

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Under de senaste månaderna har min klocklåda genomgått en större omorganisation. Jag hade en plan i början av sommaren att en vintage Ploprof skulle bli min sommarklocka Den skulle sen eventuellt bytas mot klockan i den här tråden framåt höstkanten. Den planen höll ju bevisligen men det som inte var en del av planen var att en av mina absoluta drömklockor råkade bli tillgänglig mitt i allt detta. För att fullfölja den reviderade planen behövde alltså något mer säljas.

Så här ser balansräkningen ut på klockfronten sen slutet på maj:
    In och ut:
    20150712_092401.jpg
    Ut:
    20150316_063254.jpg
    20150701_075615.jpg
    20150706_163717.jpg
    In:
    20150722_090224.jpg

Och så kommer vi till senaste tillskottet:
    Ända sedan jag provade en Panerai för första gången på en GTG i Luleå för nästan ett år sen har suget funnits där. Jag började genast surfa referenser och kom rätt snabbt fram till vad jag helst ville ha. Luminor, max 44mm, 1950 boett, sandwichtavla, subsekund, manuellt verk, datumvisning och domat glas. Problemet var att detta begränsade mig till ett fåtal referenser som alla låg i en prisklass rejält över vad jag var beredd att betala för en Panna. I och med detta dämpades min iver rätt mycket och jag testade några andra klockor/märken under vintern. Mot våren vaknade Paneraisuget till liv igen och jag började kunna tänka mig en billigare instegsmodell bara för att prova på. Faktum är att jag var rätt nära köp av en PAM112 ett tag. Kunde dock inte släppa att detta troligen skulle bli en "nästanklocka", en kortvarig bekantskap.

Jag bestämde mig för att gå all in, hoppa ner i den djupa ändan av Paneraibassängen. Bära eller brista så sålde jag utöver Ploppen också min Oysterquartz och slog till på min favoritreferens i Paneraisortimentet, PAM233.

Klockan ifråga har figurerat tidigare på forumet och är en K-serie uttagen 2009. Den är nyservad hos Panerai i juni -15 och ser ut som ny!

20150729_103803.jpg
    20150729_103846.jpg

Förutom komplikationerna datum och subsekund har denna även GMT visare med tillhörande natt/dag visning. GMT visaren går ett varv på 12 timmar. K-serien var den sista som hade den så kallade dot-dial, d.v.s. en prick som markerar dag/natt för GMT visningen. Byttes senare ut mot en am/pm visning. GMT visaren kan låsas under timvisaren om man inte använder den.

20150729_110853.jpg

Modellen har snabbkoppling för byte av band. Man trycker in en knapp på baksidan av bandhornen så lossar bandstiften, mycket behändigt. Klockan har Panerais första inhouseverk med 8-dagars gångreserv men i praktiken är gångreserven upp mot 10 dagar i nyservat skick. Vattentätheten är 100 m.

20150729_123009.jpg

Utseendemässigt har denna allt jag önskar i en Panerai. Jag vet att de flesta Paneristis är ute efter en så clean tavla som möjligt men jag själv har svårt att leva utan datumvisning och sekundvisare vill jag ha för att få det lite mer levande. Det bästa är nog den fantastiska sandwichtavlan i kombination med det rejält kupade safirglaset.

20150729_114614.jpg

Detta fullbordar nu projekt färre men värre för denna gång. Känns som jag med trion DD, GMT och Panerai PAM233 nu nått en ny nivå i min samling. Försöker se en röd tråd men jag lyckas inte riktigt. Får helt enkelt inse att jag gillar både vintage och nytt, guld och stål, stort och smått om vartannat. En sak är i alla fall gemensamt med dessa tre: jag har inte kompromissat med vad jag vill ha, varken i skick eller modell/variant och därför tror och hoppas jag att de blir långvariga i lådan.

20150729_123323.jpg

Vet inte vart klockintresset tar mig här näst men jag kommer säkert att bli sugen på något nytt inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är dock mycket osannolikt att det blir några fler stora inköp under detta år. Nu ska jag bara njuta av klockorna och resten av sommaren. Tack för uppmärksamheten!

20150729_114636.jpg

MickeG, Wozzor, Ebbot och 144 andra gillar detta.
  2. Enherre

Enherre Friends of KS

Snyggt!!

StarMan gillar detta.
  3. Mforce

Mforce Biskop

Grymmaste rubriken nånsin. ;)

Grattis till grymt köp!

StarMan gillar detta.
  4. M.U

M.U Biskop

Den är redigt fin du! Och den sitter som en smäck! Iallafall när jag provade en för ett litet tag sedan! :)

StarMan gillar detta.
  5. san

san Borgare

Röd tråd eller inte, den trion går inte av för hackor. Och den där jäkla GMT:n … :)

StarMan gillar detta.
  6. Empa

Empa Friends of KS

Grattis till en grym klocka och en mycket fin trippel!

StarMan gillar detta.
  7. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Mycket bra! Bara att gratulera!

StarMan gillar detta.
  8. wijkis

wijkis Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Väldigt bra trio, känns som att de kompletterar varandra väl! Du har inga problem med Pannans storlek? Hade en 111 tidigare men vande mig aldrig vid sizen så den fick gå. Är dock sugen på att testa igen för att se om jag trivs bättre med en Panna denna gång :D

StarMan gillar detta.
  9. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En väldigt fin klocka! Stort Grattis och välkommen in i Panerai klubben :)

StarMan gillar detta.
  10. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Kanske den bästa trippeln på forumet. Gillar blandningen! Nytt, stort, smått, guld, stål, läder, WR, dress, alldaglig, beater osv osv osv..
    Riktigt bra!
    Vill bara att du ska veta att den där GMTn var nära att hamna här, men saknade pengarna just då så kunde inte komitta mig ;)

Eurenius och StarMan gillar detta.
  11. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Riktigt fin klocka och kul skrivet!!

StarMan gillar detta.
  12. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Boom bam paff! Bra blandning, och schysst dressare du fått!

StarMan gillar detta.
  13. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Grattis! Fantastisk trio!

StarMan gillar detta.
  14. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) Friends of KS

Från:
    Gissa ;-)
    Vilken trio!!! Och GMT'n sedan :wideyed:

StarMan gillar detta.
  15. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Triss i ess! Bra jobbat och njut nu av sommaren och klockorna! Min jakt går vidare...;)

StarMan gillar detta.
  16. osc10

osc10 Borgare

Från:
    Norr
    Grattis, ska bli kul att klämma på den och testa en Panerai irl. Tur man har feta handleder...not​

StarMan gillar detta.
  17. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Mysig trippel! Grattis till nyförvärvet! :cigar:

StarMan gillar detta.
  18. R0B

R0B Präst

Wow! Äntligen fick du din panna :)
    Stort grattis, börjar bli dags för en gtg snart! :)

AdmAndrssn och StarMan gillar detta.
  19. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt trevlig trio!

StarMan gillar detta.
  20. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snygg trio, en pepsi GMT ska alltid vara med i mixen. Och särskilt den du har! Stort grattis till en fet panna! :cigar:

StarMan gillar detta.
  21. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Mycket bra! Grattis!

StarMan gillar detta.
  22. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Trevlig trio! Grattis till pannan. Helt rätt att gå all-in direkt från början. :)

StarMan gillar detta.
  23. acce1999

acce1999 Friends of KS

StarMan gillar detta.
  24. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tung! Grattis! T.o.m Sly Stallone skulle varit avundsjuk.

StarMan gillar detta.
  25. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis!
    Riktigt fin trio du fått ihop.

StarMan gillar detta.
  26. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    @jonas_w klapp, klapp, klapp... @jonas_w klapp, klapp, klapp! Grymt jobbat mannen och ännu ett STORT Jävla GRATTIS, M'key !

StarMan gillar detta.
  27. Sjuksyrran

Sjuksyrran Torpare

Helrätt! Grym trio det där!

StarMan gillar detta.
  28. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Du har gjort helt rätt! :)

StarMan gillar detta.
  29. Carlton

Carlton Stadsbo

Sjukt Jonas! Tycker att du är inne på helt rätt spår gällande färre och värre. Imponerande trio du fått ihop, och som du sager; se till att njut nu! :)

StarMan gillar detta.
  30. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt bra, stort grattis. Vass trio du sitter inne på nu.

StarMan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield