• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Färre men värre - PA(M)ketöppning

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Under de senaste månaderna har min klocklåda genomgått en större omorganisation. Jag hade en plan i början av sommaren att en vintage Ploprof skulle bli min sommarklocka Den skulle sen eventuellt bytas mot klockan i den här tråden framåt höstkanten. Den planen höll ju bevisligen men det som inte var en del av planen var att en av mina absoluta drömklockor råkade bli tillgänglig mitt i allt detta. För att fullfölja den reviderade planen behövde alltså något mer säljas.

Så här ser balansräkningen ut på klockfronten sen slutet på maj:
In och ut:
20150712_092401.jpg

Ut:
20150316_063254.jpg

20150701_075615.jpg

20150706_163717.jpg

In:
20150722_090224.jpg


Och så kommer vi till senaste tillskottet:
Ända sedan jag provade en Panerai för första gången på en GTG i Luleå för nästan ett år sen har suget funnits där. Jag började genast surfa referenser och kom rätt snabbt fram till vad jag helst ville ha. Luminor, max 44mm, 1950 boett, sandwichtavla, subsekund, manuellt verk, datumvisning och domat glas. Problemet var att detta begränsade mig till ett fåtal referenser som alla låg i en prisklass rejält över vad jag var beredd att betala för en Panna. I och med detta dämpades min iver rätt mycket och jag testade några andra klockor/märken under vintern. Mot våren vaknade Paneraisuget till liv igen och jag började kunna tänka mig en billigare instegsmodell bara för att prova på. Faktum är att jag var rätt nära köp av en PAM112 ett tag. Kunde dock inte släppa att detta troligen skulle bli en "nästanklocka", en kortvarig bekantskap.

Jag bestämde mig för att gå all in, hoppa ner i den djupa ändan av Paneraibassängen. Bära eller brista så sålde jag utöver Ploppen också min Oysterquartz och slog till på min favoritreferens i Paneraisortimentet, PAM233.

Klockan ifråga har figurerat tidigare på forumet och är en K-serie uttagen 2009. Den är nyservad hos Panerai i juni -15 och ser ut som ny!

20150729_103803.jpg

20150729_103846.jpg


Förutom komplikationerna datum och subsekund har denna även GMT visare med tillhörande natt/dag visning. GMT visaren går ett varv på 12 timmar. K-serien var den sista som hade den så kallade dot-dial, d.v.s. en prick som markerar dag/natt för GMT visningen. Byttes senare ut mot en am/pm visning. GMT visaren kan låsas under timvisaren om man inte använder den.

20150729_110853.jpg


Modellen har snabbkoppling för byte av band. Man trycker in en knapp på baksidan av bandhornen så lossar bandstiften, mycket behändigt. Klockan har Panerais första inhouseverk med 8-dagars gångreserv men i praktiken är gångreserven upp mot 10 dagar i nyservat skick. Vattentätheten är 100 m.

20150729_123009.jpg


Utseendemässigt har denna allt jag önskar i en Panerai. Jag vet att de flesta Paneristis är ute efter en så clean tavla som möjligt men jag själv har svårt att leva utan datumvisning och sekundvisare vill jag ha för att få det lite mer levande. Det bästa är nog den fantastiska sandwichtavlan i kombination med det rejält kupade safirglaset.

20150729_114614.jpg


Detta fullbordar nu projekt färre men värre för denna gång. Känns som jag med trion DD, GMT och Panerai PAM233 nu nått en ny nivå i min samling. Försöker se en röd tråd men jag lyckas inte riktigt. Får helt enkelt inse att jag gillar både vintage och nytt, guld och stål, stort och smått om vartannat. En sak är i alla fall gemensamt med dessa tre: jag har inte kompromissat med vad jag vill ha, varken i skick eller modell/variant och därför tror och hoppas jag att de blir långvariga i lådan.

20150729_123323.jpg


Vet inte vart klockintresset tar mig här näst men jag kommer säkert att bli sugen på något nytt inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är dock mycket osannolikt att det blir några fler stora inköp under detta år. Nu ska jag bara njuta av klockorna och resten av sommaren. Tack för uppmärksamheten!

20150729_114636.jpg
 

M.U

Rolex
Den är redigt fin du! Och den sitter som en smäck! Iallafall när jag provade en för ett litet tag sedan! :)
 

Floffen

Panerai
Väldigt bra trio, känns som att de kompletterar varandra väl! Du har inga problem med Pannans storlek? Hade en 111 tidigare men vande mig aldrig vid sizen så den fick gå. Är dock sugen på att testa igen för att se om jag trivs bättre med en Panna denna gång :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kanske den bästa trippeln på forumet. Gillar blandningen! Nytt, stort, smått, guld, stål, läder, WR, dress, alldaglig, beater osv osv osv..
Riktigt bra!
Vill bara att du ska veta att den där GMTn var nära att hamna här, men saknade pengarna just då så kunde inte komitta mig ;)
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Grattis, ska bli kul att klämma på den och testa en Panerai irl. Tur man har feta handleder...not​
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Snygg trio, en pepsi GMT ska alltid vara med i mixen. Och särskilt den du har! Stort grattis till en fet panna! :cigar:
 

Carlton

Cartier
Sjukt Jonas! Tycker att du är inne på helt rätt spår gällande färre och värre. Imponerande trio du fått ihop, och som du sager; se till att njut nu! :)
 
Topp