• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få bort fel Spring Bars?

GuloGulo

Omega
Hej Klockvänner!

Jag har under ett svag ögonblick lyckats sätta fel spring bars (svensk översättning?) på fel klocka. Den ena klockan har borrade lug holes (fin svenska igen) och den andra har det inte. Alltså har jag fått på spring bars som inte har någonting att haka fast bandbytar-verktyget i, samt att glipan inte är stor nog att få in någont mellan hornet och länken (har provat med tandtråd, men den gick av). Finns det någon här som varit lika dum som jag, och har tips på hur jag får bort länken utan att skada klockan (länken är jag inte rädd om)

Fridens

GuloGulo
 

David

Bödeln
Har drömt mardrömmar om att råka sätta länk och bandstift avsedda för klocka med borrade horn på en utan, men har hittills lyckats undvika det.

Jag hade nog lämnat till urmakare.
 

plattfot

Rolex
Lite svårt att säga exakt hur du skall gå till väga innan jag sett klockan/länken, men om du inte har problem med att länken går sönder har jag svårt att se att du inte får bort länk/sprintar med en avbitartång och lite våld.
Genom att vrida länken borde stiften lossna utan att du förstör bandhornen.

Är du osäker är nog ett besök till urmakaren säkrast dock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får väl smyga in med en kniv du inte är rädd om, mellan bandet och luggarna och försöka igen. Det brukar funka om kniven bara får fäste på bandstiftet (det svenska ordet), så du kan dra bandstiftet åt sidan. Alternativet är att smyga in en liten tång och knipsa av bandstiftet.
 

GuloGulo

Omega
Tack för er input! Tyvärr finns det ingen urmakare där jag bor just nu. Får använda samma länk ett tag framöver. Kunde vart värre...

GuloGulo
 

Aron

Omega
Jag köpte en klocka där nån tidigare ägare hade gjort samma misstag. På den var det läderband så jag kunde ta en tång runt stiftet och böja det vilket inte var särskillt svårt. Om du inte är rädd om länken kanske det kan funka även för dig på nåt sätt?
 
Topp