• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få bort parfymdoft från gummiarmband?

Klockby

Breitling
Köpte en begagnad klocka med tillhörande gummiarmband. Problemet är att förre ägaren verkar ha dränkt det i parfym som vägrar sluta lukta. Har försökt med Yes utan resultat.

Förslag?
 

Klockby

Breitling
Ett original från Omega... Har funderat på ättika men som sagt, hur påverkar det gummit? Någon måste ju ha gjort misstaget att prova så att jag slipper? ;)
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Prova med grönsåpa, brukar vara bra för att återställa gummit till sin forna glans, har också fått bort lukt. Tandborste o bara gnugga:)
 

Klockby

Breitling
Har nu låtit armbandet ligga i frysen i cirka 4 dygn.
Resultat: Obefintligt, luktar fortfarande.

Gör ett försök med såpa.
 

rogart-63

Patek
Alkohol eller vinäger skulle kanske kunna funka? Det är ju alkohol i parfym så spädda ut eller dra ut lukten kankse funkar?
Dock inte banan likör eller strega.
 

Klockby

Breitling
Diskmaskin: Ingen påverkan på doften.

Nu ligger det i en 50/50-lösning med ättika, fortsättning följer...
 

Klockby

Breitling
Ingen effekt av ättikan heller. Nu blir det ett sista försök med spritbad i en påse i några dag, sen har jag slut idéer...
 

Wheelie

Cartier
När jag höll på med dykning i min ungdom så körde jag strapsen i diskmaskinen - Har ingen aning om vad klockeliten anser om det, men det tog bort all skit, sand och lukt. Tror till och med att jag körde hela dykarklockan en gång också om jag inte missminner mig (detta är dock preskriberat så här 20 år efteråt) och den pallade detta. :seiko: var bra även då !
 

Klockby

Breitling
När jag höll på med dykning i min ungdom så körde jag strapsen i diskmaskinen - Har ingen aning om vad klockeliten anser om det, men det tog bort all skit, sand och lukt. Tror till och med att jag körde hela dykarklockan en gång också om jag inte missminner mig (detta är dock preskriberat så här 20 år efteråt) och den pallade detta. :seiko: var bra även då !

Har provat diskmaskinen, doften sitter som berget! Har funderat på att sälja iväg det och ville förstås kunna leverera ett luktfritt band då det i övrigt är i kanonskick. Kanske får sälja med rabatterat pris.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Väcker liv i tråden med att höra om någon har erfarenhet av att få bort rökstank från gummiband och om @Klockby lyckades med att få bort lukt från sitt armband?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Back in the days när man köpte begagnad bil, på den tiden det röktes i bilen, så ställde man en kastrull med amoniak i bakluckan ett dygn...
 

Husse

Patek
Väcker liv i tråden med att höra om någon har erfarenhet av att få bort rökstank från gummiband och om @Klockby lyckades med att få bort lukt från sitt armband?

Lägg det i vatten med en skvätt klorin!
Köp prickfritt, matoljebaserad avfettning. Ta inte ammoniak eller klorin innehåller lösningsmedel som ger sig på gummit! Dessutom får det metall att rosta!
Låt gummit ligga ett dygn, skölj med jummet vatten. Är det någon lukt kvar? Hör med någon bilrekondare, de brukar ha bakterier som äter röklukt! Finns det fortfarande lukt? Bilrekonden brukar ha en ozongenerator, annars kan ni skicka till mig, borde få bort doft/rök- resterna på någon timma!
Ozonet bryter ner doftämnet, funkar på ALLA dofter!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Köp prickfritt, matoljebaserad avfettning. Ta inte ammoniak eller klorin innehåller lösningsmedel som ger sig på gummit! Dessutom får det metall att rosta!
Låt gummit ligga ett dygn, skölj med jummet vatten. Är det någon lukt kvar? Hör med någon bilrekondare, de brukar ha bakterier som äter röklukt! Finns det fortfarande lukt? Bilrekonden brukar ha en ozongenerator, annars kan ni skicka till mig, borde få bort doft/rök- resterna på någon timma!
Ozonet bryter ner doftämnet, funkar på ALLA dofter!
Tack, inleder m avfettning. Bilmacken eller?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Köp prickfritt, matoljebaserad avfettning. Ta inte ammoniak eller klorin innehåller lösningsmedel som ger sig på gummit! Dessutom får det metall att rosta!
Låt gummit ligga ett dygn, skölj med jummet vatten. Är det någon lukt kvar? Hör med någon bilrekondare, de brukar ha bakterier som äter röklukt! Finns det fortfarande lukt? Bilrekonden brukar ha en ozongenerator, annars kan ni skicka till mig, borde få bort doft/rök- resterna på någon timma!
Ozonet bryter ner doftämnet, funkar på ALLA dofter!
Precis som du säger, ozon är bra för att få bort lukt. Gamla kläder hänger man ut i solen så brukar dofter försvinna.
 
Topp