• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få bort parfymlukt från läder

fredrikb

Cartier
Köpte nyligen en begagnad kroko-rem med viklås till min IWC Portofino (begagnad). Remmen är i kanonfint skick, men killen som sålde den verkar ha överdoserat lite med rakvattnet...

Någon som har något bra tips på hur man kan få bort/netralisera parfymdoft utan att förstöra lädret?
 

Belic

Cartier
Lägg bandet tillsammans med massa te påsar och gärna på balkongen(bara de inte blåser iväg).
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ättika är ju ett gammalt beprövad knep för att få bort lukter. Luktar t ex kylskåpet skunk så kan man ställa in en skål ättika och efter en dag eller så så är lukten borta. Har ingen aning om det funkar med läder, men prova lägga bandet i en burk/plastpåse eller liknande tillsammans med en liten skål ättika och se om det funkar.
 

Josef B

Bestraffaren
Japp, har haft katter att göra med ;) Har hällt i ättika med hink med vatten och bara låtit doppa ner plaggen. Har även kört med DAX ytdesinfektion, Apoteket 50 kr, funkar skitbra! Poänterar dock att jag inte vet hur det funkar med skin, kan nog bli väldigt torr så man får kleta in lite fett eller nåt.
 

rogart-63

Patek
Funkar inte med ättika .Har testat .Köpte en klocka med läderband ,Och det luktade parfym nåt in i den .Har provat det mesta ättika .Smörjt in med lädersmörja .Ligga ute men icke det finns fortfarande en doft kvar .Nu luktar det ättika och parfym .
 

Belic

Cartier
Funkar inte med ättika .Har testat .Köpte en klocka med läderband ,Och det luktade parfym nåt in i den .Har provat det mesta ättika .Smörjt in med lädersmörja .Ligga ute men icke det finns fortfarande en doft kvar .Nu luktar det ättika och parfym .

Har du provat tepåsar? Är det mycket lukt kan de krävas en vecka utomhus.
 

rogart-63

Patek
Nej .Nya eller beggade ;).Fanns nån påse på clas ohlson förut som jag hade hemma bakom kylen för att ta bort lukt .Den var som en tepåse ungfär . Kommer inte ihåg vad den hette .
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ett par dagar i frysen löser det, brukar jag göra när lädret börjar lukta mög....
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ett par dagar i frysen löser det, brukar jag göra när lädret börjar lukta mög....
Ah, det gamla jeansnördknepet! Funkar två gånger på denim, sen luktar det sju sorters apa i alla fall. (Glömmer inte känslan av att sitta i ett par varmvåta niomånadersnudies på föreläsning, efter att ha cyklat genom en regnskur...) Men bättre på klockarmband, alltså?
 

wanstahl

Cartier
Försöker väcka liv i denna tråd efter några år i dvala. Jag har ovanstående problem, är det någon som har tips? :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kör frys/utomhus nu. Skall även testa med te. Skeptisk till ammoniak dock :nailbiting:

Det blev aldrig någon riktig återkoppling på resultat här så tänkte att någon hade uppföljning/fler tips :)
Ättika är bra. Skulle dock inte doppat. Liten behållare Ättika i en större som försluts tillsammans.
Testa om det inte funkar. Testa rasten av tipsen också.
 
Topp