• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få igång Seiko quartz?

peranders

Breitling
Trots nytt batteri startar inte min klocka! Den har legat i byrålådan ett tag utan fräscht batteri.
Seiko S2 5h22-5a20 är modellen!
Kan man få igång den på något vis utan att det kostar en förmögenhet, bilden jag bifogar är på en identisk klocka men "stulen" från en auktionssite där den klubbades för 250 kr (2014)
0.jpg
 

peranders

Breitling
Tack för info!
Batteriet är bytt, 2 nya och olika batterier är testade men ingen fick igång klockan tyvärr!

Vad gäller att byta urverket avvaktar jag lite, har inte orken just nu att fixa! Hade hoppats på en quick fix men ibland är det inte så! Jag tackar för erbjudandet och hör av mig till dig rogart isf. Det kan dröja och om min chans då är försvunnen så är den, det är mitt problem isf.
 

mps

Cartier
Hade samma problem.
Bytte batteri.
Inget resultat.
Bytte igen.
Samma resultat.
Lätt irriterad började jag vrida på kronan hysteriskt.
Inget liv alls.
Kastade akutkliniken i golvet.
Funkade :bored:
 

peranders

Breitling
Det är bara kastandet kvar, övrigt har jag testat redan...
Har knackat den i handen men kanske går det åt mer våld för att få det att funka ;)
 

Bkapten

Omega
Ett gammalt knep är att dra igång den manuellt i hjulen. Då det krävs mer kraft att få igång en klocka som har stått länge än att bara hålla den gående.

Om du tar bort batteriet och sen söker du i utkanten av "hålet" så borde det sticka ut 1 eller flera kugghjul. Ta en liten skruvmejsel och skjut på dom, du vet att du har hittat rätt hjul när det rör sig relativt lätt. Ta det försiktigt och var uppmärksam på att inte få grader på hjulet (spec. om det är ett plasthjul). Sen är det bara att slänga i batteriet och hoppas på det bästa.

Har du kollat om det ligger avlagringar på poler? Från gamla batterier som kanske har läckt.
 

plattfot

Rolex
Ett gammalt knep är att dra igång den manuellt i hjulen. Då det krävs mer kraft att få igång en klocka som har stått länge än att bara hålla den gående.

Det kan man göra, men det löser bara problemet temporärt. och eftersom verket troligen går trögt har du samma problem igen efter ett år då batteriet är slut.

Byta eller serva verket är den enda långvariga lösningen är jag rädd.
 

Bkapten

Omega
Det kan man göra, men det löser bara problemet temporärt. och eftersom verket troligen går trögt har du samma problem igen efter ett år då batteriet är slut.

Byta eller serva verket är den enda långvariga lösningen är jag rädd.

Jo, det har du förstås helt rätt i. Byta verk är nog den mest ekonomiska och smidiga lösningen isåfall, istället för att serva det befintliga. Behöver inte bli dyrare än några hundralappar om TS har möjligheten att göra det själv.

Kruxet är ju att hitta ett org.verk. Annars finns det nog ett antal utbytesverk som fungerar ypperligt om man måttar ordentligt.
 
Topp