• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få på stållänk på Speedy

degas

Breitling
Jahapp, då sitter man här och trixar...
Köpte en stållänk till min Speedy som har läder i original.
Kortade av armbandet utan problem (och kände mig väldigt nöjd) och passade på att testa några natoarmband.
Så långt inga problem.

Men när jag ska sätta på stållänken går jag helt bet!
All min uppblåsta nöjdhet över att ha kortat länken är som bortblåst och det känns lite genant... :oops:

Hur som helst, problemet är nog att jag inte riktigt får i sprinten i det första hålet (svårare att komma åt än med armband).
Då kan jag inte trycka in andra änden tillräckligt mycket.
Är det nån som har några tips på bästa förfarande?

Jobbar med en Bergeon 6767 (men önskar att jag hade deras "klämma" istället).
Hjälp mig att få på stållänken, så glömmer vi den här tråden sen. :D
 

rogart-63

Patek
Kommer du ner ordentligt med bergeon verktyget ? I spåret på endlänken ? Tycker det brukar funka bra med en lite mejsel som jag sätter i spåret på sprinten eller änden på sprinten . Så du kan trycka ihop den ordentligt . En nål eller vad som är tillräckligt litet att få ner i hålet .
 

rogart-63

Patek
Gjorde en snabb how to . Monterar endlänken uppifrån rakt ner . Sen trycker jag ner ena sprinten så den hamnar i hålet . Sen när jag trycker ditt den andra har jag lite lätt press på endlänken och allt åker dit som en smäck . Viktigt att montera uppifrån eller underifrån hur man nu ser det ? Inte rakt in från luggen . Passar på att rengöra min klocka när jag ändå håller på . :) Skydda luggarna med lite tejp om du är rädd för att repa dom :cool:
DSC03951.JPG
DSC03952.JPG
DSC03953.JPG
DSC03954.JPG
 
Senast ändrad:

degas

Breitling
Tack för svaret!
Jag gör precis som du, men får nog inte in den i första hålet ordentligt (då blir sprinten för "lång").

Är dessutom rätt små spår att jobba i på armbandet, så jag ser ju inte hålet (men jag borde vara väldigt nära :). image.jpg
 

rogart-63

Patek
Kan vara lite trixit .Man får trycka till ordentligt så sprinten kommer i hålet på ena eller andra sidan . Är det originalsprintarna som följde med länken du använder ?
 

degas

Breitling
Japp, original.
Jag ska testa lite till, så får vi se.
Som sagt, inga problem med läder eller Nato.
 

rogart-63

Patek
Annars får du hitta nåt så du kan trycka från bägge håll samtidigt . Krävs lite fingerakrobatik bara . Ett par tandpetare typ .Och tryck i änden av sprinten .
 

degas

Breitling
Tror det beror på att ändlänkens passform är så sjukt exakt som det blir svårt.
För inte är det väl olika sprintar till läderarmband och stål?
 
Senast ändrad:

Cyklisten

Cartier
Tror det beror på att ändlänkens passform är så sjukt exakt som det blir svårt.
För inte är det väl olika sprintar till läderarmband och stål?
Jo det är olika!! Man ska ha 19 mm för länk för att det ska passa. 20 mm för läder/Nato. Gå till AD för att få rätt sprintar då det är viktigt för passformen.
 

rogart-63

Patek
Jo det är olika!! Man ska ha 19 mm för länk för att det ska passa. 20 mm för läder/Nato. Gå till AD för att få rätt sprintar då det är viktigt för passformen.
Jag har samma sprint till både stållänk som läder . Det var därför jag frågade om han använde sprinten som följde med till länken ? Men man ska helst använda sig av original Omega spring bars till länken . Annars kan det bli problem ?
 

degas

Breitling
Aha! Vad bra. Då är jag inte helt värdelös ändå (bara lite). Tack, Cyklisten!
Kan man hitta såna på nätet månne?
Rogart-63: Jo, sprintarna är Omega original, fast de följde med Omegas läderarband med viklås (som var original på min klocka).
 

rogart-63

Patek
Aha! Vad bra. Då är jag inte helt värdelös ändå (bara lite). Tack, Cyklisten!
Kan man hitta såna på nätet månne?
Rogart-63: Jo, sprintarna är Omega original, fast de följde med Omegas läderarband med viklås (som var original på min klocka).
Där har du problemet :p.Sprintarna till läderbandet är aningen längre . Vilket gör att det blir svårt att montera med stållänken .Cousinsuk har nog spring bars ? Tror dom heter nåt med 04
 

Cyklisten

Cartier
Jag har samma sprint till både stållänk som läder . Det var därför jag frågade om han använde sprinten som följde med till länken ? Men man ska helst använda sig av original Omega spring bars till länken . Annars kan det bli problem ?
Han har den moderna länken med solida ändlänkar, då är det viktigt att man har rätt typ.
 

Starship

Cartier
Här fick man lära sig något nytt. Jag använder sprintarna från länken till ett nato men tycker att de känns lite "sladdriga". Det beror alltså på att de är fel! Var köper man enklast rätt online?
 

degas

Breitling
Stort tack, allihop!
Får se om jag beställer på nätet eller åker förbi en AD i helgen.
 
Topp