Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

få pengar att växa - råvaruinvestering

Diskussion i 'Lifestyle' startad av wotan, 28 mars 2016.

1. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Hej,

har vi någon/några som är vassa på råvarumarknaden (fysisk råvara, ej värdepapper). Jag fick ett infall att jag är intresserad av att köpa guld(så min kassakista är uppdelad i fonder, pengar och råvara) men såg att guldpriset gått upp rätt mycket sedan januari.

när är rätt läge att gå in?

https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do

2. Carlf

Carlf Bonde

Den som vet när det är "rätt" kan spå in i framtiden.
    Varför måste det vara fysiskt guld? Hur löser du transaktionskostn och förvaring?

3. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    rätt kan man nog se om man är hyffsat duktig på att se mönster och har koll på hur det ligger till med storbankerna och våra muppiga eu-vänner i syd.

fysiskt guld för att det är det absolut säkraste att ha om något händer/man behöver sälja eller dylikt. Pappersform litar jag inte på.

4. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Köp skog!

John.Markstrom, willbur och DanneS gillar detta.
  5. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Tänk på att alternativa investeringar, såsom fysiska råvaror måste 1: lagras och 2: är mindre likvida. Varför tror du inte på värdepapper?

6. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    värdepapper misstror jag för att det är ett luftslott, jag vill även sprida riskerna.

7. Carlf

Carlf Bonde

Tror risken med en illikvid kloss guld som du måste gömma under sängen är större.
    På vilket sätt är ett rakt råvarucert ett "luftslott"?
    Om guldets vara eller inte vara som hedge eller stabiliserande komplement till börsen kan man diskutera, men det låter som att du vill undvika att läsa på och tror dig kunna komma undan risk genom fysisk hantering.
    Hur ska du:
    1: köpa guld utan dyra transaktionskostnader
    2: säkerställa likviditet när du vill få loss pengar
    3: förvara guldet utan extra kostnader
    ?

8. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Luftslott: Du kan inte få ut ditt låtsasguld om du bara har värdepapper. Kan dessutom bli krångligt att sälja om bankerna går åt pipan.

Eventuell förvaring har jag redan.

Gällande eventuella transaktionskostnader så kan jag inte uttala mig - jag har startat denna tråd för att lära mig mer.

9. Marquise

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet
    När de gick över 1200 gränsen köpte jag, certifikat dock. Det började bli blodigt och folket började skrika när det närmade sig 1000, så hur fel kan det bli? Hade du en stor tank kan du köpa olja också då det är billigt nu. ( I vart ända land förutom Svearike )

10. Strindberg

Strindberg Biskop

Råvaror är (nog) lika svårt som all annan global investering. Många i "vanliga" guldbranchen investerar i aktier i stället för guld, fast man kan tänka att de skulle ha bra möjligheter att förutse hur värdet ändras.

Hojta till om du vill köpa investeringsguld. Kan inte erbjuda just någon rabatt (skitmarginaler), men kanske någon info.

11. gruby

gruby Friends of KS

Köp Rolex i helguld, du gör då två fåglar på smällen som man säger i orten ;)

Jolly gillar detta.
  12. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Här kan du köpa guld:
    http://www.guldcentralen.se/guld-kop-och-salj
    Det är intressant det du nämner med luftslott. Det finns långt många fler värdepapper på guld än faktiskt guld, vilket innebär att marknaden skulle krascha om alla faktiskt kräver leverans av sitt guld. Det ligger mao något i det du säger, även om det är lite olika tankesätt om du investerar fysiskt. Om du vill säkra dig mot aktieprisras går det troligen fint med pappersguld (eftersom du då inte tror på en total kollaps av finansiella systemet och luftalottet pengar - för notera att alla inte heller kan ta ut sina pengar i cash. Om du däremot vill säkra dig mot en total kollaps av allt vad pengar heter är troligen fysiskt guld det enda vettiga. Jag och andra har nämnt likviditetsproblem etc men det är ju det man får acceptera om man investerar fysiskt. Precis som allt annat fysiskt begränsar du din marknad iom att du troligen inte vill skicka en guldtanka med posten.

Jag tror få personer här kan hjälpa dig särskilt mycket, så du får nog läsa på rejält om transaktionskostnader etc etc.

Det är väl mycket möjligt att betalningsmedel så som vi vet kommer bli värdelösa i framtiden (för värdet i en bit papper/en siffra på kontot finns bara där om alla tror att det finns där).

Jimpa, Strindberg och wotan gillar detta.
  13. Seagle

Seagle Bonde

Får jag tipsa om adelmetallforum.se . Ett forum likt KS, men som är helt inriktat på ädelmetaller.

wotan och BCKSTRM gillar detta.