• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa - råvaruinvestering

wotan

Rolex
Hej,

har vi någon/några som är vassa på råvarumarknaden (fysisk råvara, ej värdepapper). Jag fick ett infall att jag är intresserad av att köpa guld(så min kassakista är uppdelad i fonder, pengar och råvara) men såg att guldpriset gått upp rätt mycket sedan januari.

när är rätt läge att gå in?

https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hej,

har vi någon/några som är vassa på råvarumarknaden (fysisk råvara, ej värdepapper). Jag fick ett infall att jag är intresserad av att köpa guld(så min kassakista är uppdelad i fonder, pengar och råvara) men såg att guldpriset gått upp rätt mycket sedan januari.

när är rätt läge att gå in?
Den som vet när det är "rätt" kan spå in i framtiden.
Varför måste det vara fysiskt guld? Hur löser du transaktionskostn och förvaring?
 

wotan

Rolex
Den som vet när det är "rätt" kan spå in i framtiden.
Varför måste det vara fysiskt guld? Hur löser du transaktionskostn och förvaring?
rätt kan man nog se om man är hyffsat duktig på att se mönster och har koll på hur det ligger till med storbankerna och våra muppiga eu-vänner i syd.

fysiskt guld för att det är det absolut säkraste att ha om något händer/man behöver sälja eller dylikt. Pappersform litar jag inte på.
 

BCKSTRM

Rolex
Tänk på att alternativa investeringar, såsom fysiska råvaror måste 1: lagras och 2: är mindre likvida. Varför tror du inte på värdepapper?
 
D

Deleted member 5780

Guest
värdepapper misstror jag för att det är ett luftslott, jag vill även sprida riskerna.
Tror risken med en illikvid kloss guld som du måste gömma under sängen är större.
På vilket sätt är ett rakt råvarucert ett "luftslott"?
Om guldets vara eller inte vara som hedge eller stabiliserande komplement till börsen kan man diskutera, men det låter som att du vill undvika att läsa på och tror dig kunna komma undan risk genom fysisk hantering.
Hur ska du:
1: köpa guld utan dyra transaktionskostnader
2: säkerställa likviditet när du vill få loss pengar
3: förvara guldet utan extra kostnader
?
 

wotan

Rolex
Tror risken med en illikvid kloss guld som du måste gömma under sängen är större.
På vilket sätt är ett rakt råvarucert ett "luftslott"?
Om guldets vara eller inte vara som hedge eller stabiliserande komplement till börsen kan man diskutera, men det låter som att du vill undvika att läsa på och tror dig kunna komma undan risk genom fysisk hantering.
Hur ska du:
1: köpa guld utan dyra transaktionskostnader
2: säkerställa likviditet när du vill få loss pengar
3: förvara guldet utan extra kostnader
?
Luftslott: Du kan inte få ut ditt låtsasguld om du bara har värdepapper. Kan dessutom bli krångligt att sälja om bankerna går åt pipan.

Eventuell förvaring har jag redan.

Gällande eventuella transaktionskostnader så kan jag inte uttala mig - jag har startat denna tråd för att lära mig mer.
 

Marquise

Omega
När de gick över 1200 gränsen köpte jag, certifikat dock. Det började bli blodigt och folket började skrika när det närmade sig 1000, så hur fel kan det bli? Hade du en stor tank kan du köpa olja också då det är billigt nu. ( I vart ända land förutom Svearike )
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Råvaror är (nog) lika svårt som all annan global investering. Många i "vanliga" guldbranchen investerar i aktier i stället för guld, fast man kan tänka att de skulle ha bra möjligheter att förutse hur värdet ändras.

Hojta till om du vill köpa investeringsguld. Kan inte erbjuda just någon rabatt (skitmarginaler), men kanske någon info.
 

BCKSTRM

Rolex
Här kan du köpa guld:
http://www.guldcentralen.se/guld-kop-och-salj
Det är intressant det du nämner med luftslott. Det finns långt många fler värdepapper på guld än faktiskt guld, vilket innebär att marknaden skulle krascha om alla faktiskt kräver leverans av sitt guld. Det ligger mao något i det du säger, även om det är lite olika tankesätt om du investerar fysiskt. Om du vill säkra dig mot aktieprisras går det troligen fint med pappersguld (eftersom du då inte tror på en total kollaps av finansiella systemet och luftalottet pengar - för notera att alla inte heller kan ta ut sina pengar i cash. Om du däremot vill säkra dig mot en total kollaps av allt vad pengar heter är troligen fysiskt guld det enda vettiga. Jag och andra har nämnt likviditetsproblem etc men det är ju det man får acceptera om man investerar fysiskt. Precis som allt annat fysiskt begränsar du din marknad iom att du troligen inte vill skicka en guldtanka med posten.

Jag tror få personer här kan hjälpa dig särskilt mycket, så du får nog läsa på rejält om transaktionskostnader etc etc.

Det är väl mycket möjligt att betalningsmedel så som vi vet kommer bli värdelösa i framtiden (för värdet i en bit papper/en siffra på kontot finns bara där om alla tror att det finns där).
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bumpar denna, vart kan man köpa silvermynt säkert inom EU? Vill handla utanför Sverige för att slippa momsen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det är faktiskt en seriös tanke jag haft kring hur bra klockor är som investering. Någon som har koll på hur de klarar värdet vid ekonomiska kriser? Är ett köp av t ex guldklockor mycket sämre än mynt? :)
Räkna på guldvikten kontra prislappen så får du ju ut premien du betalar i form av att det är en rolex och klocka.

Ungefär 150gr 18k guld i en sub/ gmt i helguld med länk. Drygt 80k SEK. Listpris på lite drygt 330k. 250k premium mao. Går du däremot på vintage guldklockor säljs dessa ofta för skrotvärdet, vilket såklart är kul då man får både en klocka och guldinvestering.
 
Här kan de som är intresserade lära sig lite om att investera och varför det inte är en investering att köpa något som inte har en avkastning, t ex guld:

 

Erik1

Patek
2-Faktor
Här kan de som är intresserade lära sig lite om att investera och varför det inte är en investering att köpa något som inte har en avkastning, t ex guld:

En aktieportfölj med en liten guld hedge har presterat bättre än en ren aktieportfölj historiskt. Varför skulle det vara annorlunda nu?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Guld har ingen avkastning.
Semantik, faktum kvarstår. Kalla det spekulation om det känns bättre.

Fastigheter har ingen avkastning de heller, men har ändå generellt varit en bra placering historiskt. Likaså guld.

Men alla för sig, kör 100% aktier & räntor om det känns rätt. Jag hedgear med råvaror. P/E tal >15 är inget jag går igång på allafall. Jämför guld vs S&P500 tex.
https://omniekonomi.se/anna-svahn-ravaror-ar-ett-komplement-inte-karnan/a/K3lVAX
 
Senast ändrad:
Semantik, faktum kvarstår. Kalla det spekulation om det känns bättre.

Fastigheter har ingen avkastning de heller, men har ändå generellt varit en bra placering historiskt. Likaså guld.

Men alla för sig, kör 100% aktier & räntor om det känns rätt. Jag hedgear med råvaror. P/E tal >15 är inget jag går igång på allafall. Jämför guld vs S&P500 tex.
https://omniekonomi.se/anna-svahn-ravaror-ar-ett-komplement-inte-karnan/a/K3lVAX

Just det, att köpa guld är spekulation, eller spel om man vill, och ingen investering. Buffett förklarar det väldigt bra under intervjun.
 
Semantik, faktum kvarstår. Kalla det spekulation om det känns bättre.

Fastigheter har ingen avkastning de heller, men har ändå generellt varit en bra placering historiskt. Likaså guld.

Men alla för sig, kör 100% aktier & räntor om det känns rätt. Jag hedgear med råvaror. P/E tal >15 är inget jag går igång på allafall. Jämför guld vs S&P500 tex.
https://omniekonomi.se/anna-svahn-ravaror-ar-ett-komplement-inte-karnan/a/K3lVAX

I all välmening, köp och läs den här boken:

https://www.adlibris.com/se/bok/the-warren-buffett-way-9781118503256#
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag tänkte inte svara men vad är din poäng?

Att man inte ska köpa guld, råvaror eller fastigheter utan alltid vara 100% investerad i aktier?

Det finns lika många investeringsstrategier som det finns stjärnor i himlen. Ray Dalio förespråkar en viss mängd guld och råvaror i portföljen, Buffet gör det inte. Bra så.

https://www.macrotrends.net/1437/sp500-to-gold-ratio-chart
 
Senast ändrad:

bjrn

Panerai
2-Faktor
Räkna på guldvikten kontra prislappen så får du ju ut premien du betalar i form av att det är en rolex och klocka.

Ungefär 150gr 18k guld i en sub/ gmt i helguld med länk. Drygt 80k SEK. Listpris på lite drygt 330k. 250k premium mao. Går du däremot på vintage guldklockor säljs dessa ofta för skrotvärdet, vilket såklart är kul då man får både en klocka och guldinvestering.

En undran då avseende en guld Rolex, om man köper en vintage Rolex head only, hur mycket väger en sådan i genomsnitt och hur mycket skrotad?
Om man räknar bort verk och glas? För säkerhets skull är det bäst att nämna att jag har inte för avsikt att skrota någon.

Jag förutsätter att verket väger mer om det är fler komplikationer, men kan man anta att boetten utan safirglas och verk väger ca 80% av klockan (snitt/grovt höftat), eller är det för lite?
 

Knypplarn

Cartier
Kanske aningen OT, men tänker mig att någon kanske har koll.

Var får man bäst betalt om man vill sälja ett större parti Kruger rand?
 
Senast ändrad:
Topp