• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Tror att deras sensoring system inom bilprovning kommer vara nya standarden och att de fått för lite uppmärksamhet iom VW-skandalen. Plus att Q2 rapporten var väldigt trevlig och att de är nere på väldigt låga nivåer från toppen på 14kr.

Köpte själv på 5,85kr, sålde på 7,05 för att invänta en möjlig liten dipp för att plocka dem på kanske 6,50 ish.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Botnia upp dryga 50% som mest idag. Hade inte så mycket men det blev en liten vinst :)

Sålde G4S i går efter en kort tids uppgång med 10%.

Man blir ju sugen på att säga upp sig och bara köpa och sälja! :cool:
 
D

Deleted member 5780

Guest
Är det någon som har erfarenheter av Nordeas private banking?
Vad är det du söker? Aktiv diskretionär kapitalförvaltning eller bara rådgivning?
Mitt tips är att om du har så mycket pengar att private banking är aktuellt - lägg då några timmar på att själv läsa på.
Troligen kan en medelbegåvad person med liten tidsinsats avkasta minst lika bra som de s.k. "proffsen", justerat för de avgifter och underpresterande egna produkter som de tar ut...
 

Oew

Rolex
Jag har dålig koll på preferensaktier och hur de fungerar
Någon som handlar med det?
Som jag förstår får man en fast avkastning?
Handlar en hel del preffar och har en preferensportfölj. Som du skriver så har de en fast avkastning. Villkoren är lite olika så det är viktigt att läsa på. Något speciellt du funderar över?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hur brukar ni göra? Kör ni en fast summa som ni lägger på papper varje månad? Eller är det lite mer när det finns extra över? Jag försöker vara någorlunda duktig och föra över samma summa varje månad samt lite extra när det går
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hur brukar ni göra? Kör ni en fast summa som ni lägger på papper varje månad? Eller är det lite mer när det finns extra över? Jag försöker vara någorlunda duktig och föra över samma summa varje månad samt lite extra när det går
Både och. En stor del (>55-60%) av min disponibla inkomst är till mitt framtida jag. Kan inte mitt nutida jag hantera det så är det värst för honom.
 
Jag funderar på att investera i VW Group. Den gick ner idag, får se hur den utvecklas under veckan. Jag tänker mig långsiktigt, ca 3 månader men har ingen brådska. Vad tror ni?
 

Ebbot

Cartier
Jag funderar på att investera i VW Group. Den gick ner idag, får se hur den utvecklas under veckan. Jag tänker mig långsiktigt, ca 3 månader men har ingen brådska. Vad tror ni?


Jag har hängt med VW sedan 94 nivån förra hösten. Kortsiktigt, som du nämner, har nog aktien svårt att bryta upp över 127, har kommit En rekyl runt det området sedan hösten.
Däremot långsiktigt- +5år finns det nog mer uppsida om vi jmf med historiska data :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sker det någon typ av handel före och efter Stockholms-börsens öppettider?
Roade mig med att titta på öppningen i dag och en del aktier rör på sig väldigt mycket direkt efter öppning.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Okej, att använda ordet långsiktigt var en felformulering.
Ja, för att aktien sjunkit i pris. Om den går under 105 tror jag att jag köper direkt. Eller är det dumt?
Inte vet jag. Men jag skulle personligen aldrig handla på så kort sikt som 3 månader om jag inte kände mig väldigt säker på ett flertal saker:
1. Vad borde bolaget värderas till?
2. Vad kommer göra att marknaden värderar upp bolaget inom en 3-månadersperiod?
3. Vilka risker finns som skulle kunna förhindra 2) ovan?

Att "bara" svara på fråga 1 ovan är det få som klarar. Att aktien i närtid prissatts högre säger absolut ingenting. Värde är baserat på framtida vinster, inte gamla tankar.
 
Inte vet jag. Men jag skulle personligen aldrig handla på så kort sikt som 3 månader om jag inte kände mig väldigt säker på ett flertal saker:
1. Vad borde bolaget värderas till?
2. Vad kommer göra att marknaden värderar upp bolaget inom en 3-månadersperiod?
3. Vilka risker finns som skulle kunna förhindra 2) ovan?

Att "bara" svara på fråga 1 ovan är det få som klarar. Att aktien i närtid prissatts högre säger absolut ingenting. Värde är baserat på framtida vinster, inte gamla tankar.
Jag förstår vad du menar, och egentligen har jag för lite erfarenhet för att besvara någon av dina frågor. Personligen tror jag att Volkswagen är ett säkert kort att spela. Ett av världens största företag, man kan nästan kalla det för Tysklands flaggskepp. Tyskland kommer inte låta Volkswagen gå under, det är en sak som är säker. Men jag tar till mig det du säger och väntar med ett köp. Men jag ska inte ljuga - jag överväger det fortfarande. Får göra lite research. Tack för hjälpen! :)
 

Guden

Cartier
Har nu läst igenom hela tråden. Läst/läser 4-5 bloggar, kollat en hel del intervjuer med Warren Buffett ( :rolleyes: ) och öppnat mitt första ISK hos Avanza (köpt på mig lite DNB Global Indeks - bara för att).
Nu var det dags för en liten beställning. Någon utstickare finns med, enbart för att jag tyckte dem såg intressanta ut.
Tar gärna emot fler boktips som jag kan kika på efter att ha läst klart dessa.

böcker.JPG
 
Topp