• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag hade absolut inte vågat köpa på mig mer nu. Men mina ericsson aktier som jag fick när jag blev 18 har i princip halverats i värde sen jag fick dom
Ingen stor summa jag gick in med så det gör inget om det skulle dröja lång tid innan de går upp. Har dock en känsla av att många regerar närmast i panik när en aktie börjar sjunka.

Trist! :(

Köpte Ericsson för 15 år sedan när de kostade 4,30:-. Tvingades sälja när de låg runt 19:-.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon som har koll på ISK och skatt?

Brukar normalt sett vara inne med allt jag har på ISK hos Avanza men gick sedan en månad ur det mesta och degen ligger nu och vilar på ISK. Bör jag flytta det till ett annat konto om jag nu inte tänkt att gå in den närmsta tiden för att slippa onödigt hög skatt?
 

nissehult

Patek
2-Faktor

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Bara för att den gick ner så mycket. Gillar att chansa lite :)
Har du köpt på dig någonting i Deutsche? ;)
Skämt åsido - den bör förmodligen studsa upp en del när VD kommer på plats. Men det är kanske inget jag vågat ha på längre sikt.
Teknikbolag har en förmåga att krascha snabbt om de inte klarar hänga med i utvecklingen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har du köpt på dig någonting i Deutsche? ;)
Skämt åsido - den bör förmodligen studsa upp en del när VD kommer på plats. Men det är kanske inget jag vågat ha på längre sikt.
Teknikbolag har en förmåga att krascha snabbt om de inte klarar hänga med i utvecklingen.
Nope, har faktiskt ingen bank just nu. Hade SEB men sålde av när de gått upp ett par procent.

Blir till att stålsätta sig närmaste tiden och hoppas vindarna vänder.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hur tycker du det skulle lösts?
Nu var inte frågan ställd till mig men jag svarar ändå :)
Jag tycker att den tekniska beräkningen av skatt på ISk och KF är ok. Däremot kan man ju ifrågasätta skatt på kapitalvinster i stort. Vilket beteende driver vi när vi har:
1: spara redan skattade pengar och skatta en gång till för avkastning
2: låna pengar och få skatteavdrag för räntekostnaden
?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu var inte frågan ställd till mig men jag svarar ändå :)
Jag tycker att den tekniska beräkningen av skatt på ISk och KF är ok. Däremot kan man ju ifrågasätta skatt på kapitalvinster i stort. Vilket beteende driver vi när vi har:
1: spara redan skattade pengar och skatta en gång till för avkastning
2: låna pengar och få skatteavdrag för räntekostnaden
?

Fast det var inte frågan. Att det inte skulle skattas på allt och lite till i detta land finns inte på kartan.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Fast det var inte frågan. Att det inte skulle skattas på allt och lite till i detta land finns inte på kartan.
Då finns det bara två alternativ:
- Schablon enligt valfri obskyr beräkning som gemene man inte begriper (likt ISK idag). Beräkningen är ju egentligen ointressant så länge den är konsekvent.
- Reavinstbeskattning.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En snabb fråga angående utdelning: Vad betyder de två datumen nedan?
  • Utdelningsdag: 2016-10-14
  • Handlas utan utdelning: 2016-09-01
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
En snabb fråga angående utdelning: Vad betyder de två datumen nedan?
  • Utdelningsdag: 2016-10-14
  • Handlas utan utdelning: 2016-09-01

Utdelningsdag är när det bokas på kontot.
Handlas utan utdelning är den dagen då du inte har rätt till utdelning om om du köper nya. Även den dagen då du kan sälja dina befintliga och ändå ha rätt till utdelning.
 

DanneS

Omega
Den 28 oktober börsnoteras Ahlsells. Någon som tänkt hoppa på tåget?
Själv går jag i tankarna att teckna sig till emissionen för möjlighet till eventuell tilldelning
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Sneglat allt för länge på Fortnox, vad säger panelen? Dags att gå in och slänga in detta bolag i den långsiktiga portföljen? :)
 

POO

Panerai

Jolly

Cartier
Någon som har koll på ISK och skatt?

Brukar normalt sett vara inne med allt jag har på ISK hos Avanza men gick sedan en månad ur det mesta och degen ligger nu och vilar på ISK. Bör jag flytta det till ett annat konto om jag nu inte tänkt att gå in den närmsta tiden för att slippa onödigt hög skatt?

Som tumregel så är det väl mer lönt att köra innehavet på ISK så länge avkastningen överträffar statslåneräntan.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Skönt hen bevisade konspirationsteorierna som fakta genom att inte kunna citera icke namngivna personer. Lustigt att det inte gjorts innan, det verkade väldigt lätt att bara slå en signal till de amerikanska konspiratörerna och få dem att erkänna den organiserade attacken på fpc.
5e6116694147369871eda4b177afec9ad0dce249c30070c34952716e7d639098.jpg
 

Ketan

Cartier
Bra timing av avanzas tekniska problem på sajten. Berörde inte mig men många på twitter verkar vara ganska lacka haha. Nöjd över atlas copcos rapport! Näst största innehavet och började köpa på mig när kursen låg under 200kr.
 
Topp