• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Oew

Rolex
Alla är emot Oss!! Ring FI! :D
Praise the lord
johan20c2.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Några tips på hur man undviker den fallande kniven om man ändå vill försöka fynda på botten efter ett ras. Finns det några generella tecken på att en aktie slutat rasa?

Funderar på att köpa lite Ericsson men kanske värt att vänta på att aktien gått upp en del och isåfall handla lite dyrare men med mindre risk för vidare nedgång? En ny VD kanske har lite ess i skjortärmen...

Hur tänker ni angående Ericsson?
 

SSL

Audemars
Förslag på sidor man bör besöka som ny inom aktier? Skapat konto hos Avanza o tänkte läsa på under ca en månad, då kunskapen är bristfällig, innan jag börjar lite smått.
 

meuller

Omega
Hur tungt ligger ni inne nu? Jag har bantat ner rejält och är utanför marknaden med 2/3 av mina pengar.
Den resterande tredjedelan är fördelat på H&M, Fortum, Castellum och Avanza zero.
 

Ketan

Cartier
Hur tungt ligger ni inne nu? Jag har bantat ner rejält och är utanför marknaden med 2/3 av mina pengar.
Den resterande tredjedelan är fördelat på H&M, Fortum, Castellum och Avanza zero.
Jag avsätter ungefär 30% av min lön till aktier och för mina ''aktiepengar'' ligger jag fullinvesterad :) Hålla på och sälja av och liknande orkar jag inte. Köper månadsvis istället. :)
 

meuller

Omega
Jag avsätter ungefär 30% av min lön till aktier och för mina ''aktiepengar'' ligger jag fullinvesterad :) Hålla på och sälja av och liknande orkar jag inte. Köper månadsvis istället. :)
Låter som en klok strategi. Jag har sålt av några innehav, NEXT biometrics och Ratos ffa. Därav att jag ligger inne med lite extra torrt krut än mot vad jag brukar. Väntar tills jag hittar något intressant att investera i. Köper Avanza zero månadsvis och H&M har jag också tillåtit mig själv att köpa :).
 

Esh

Omega
2-Faktor
Hur ser ni på aktielitteratur? Någon speciell bok ni har att rekommendera? Skriv gärna om den skulle passa för nybörjare/veteran.

Vet att denna fråga har sin rätta plats i köp och sälj men vill flika in ändå, hoppas jag inte gör någon arg:). Om ni har någon bok ni tror skulle kunna passa en nybörjare som ni funnit mycket nytta ifrån och är redo för att låta vandra vidare får ni gärna slänga över ett PM!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En fråga angående detta i texten om Ahlsell:
"Teckning via ISK är inte tillåtet då erbjudandet består av redan befintliga aktier som inte är nyemitterade."

Kan man flytta aktierna till sitt ISK efter introduktionen eller måste de ligga kvar i AF-kontot för evigt?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
En fråga angående detta i texten om Ahlsell:
"Teckning via ISK är inte tillåtet då erbjudandet består av redan befintliga aktier som inte är nyemitterade."

Kan man flytta aktierna till sitt ISK efter introduktionen eller måste de ligga kvar i AF-kontot för evigt?

Du kan flytta dem när du väl äger dem. Avanza brukar dock spärra för flytt i några dagar efter köp (3 dagar?) om jag kommer ihåg rätt.
Givetvis måste du skatta för ev. vinst i din aktiedepå när de flyttas (slutkurs på dagen när de flyttas).
Så enklast är nästan att sälja aktierna i depån vid en viss kurs och köpa samma antal på samma kurs i ISK. Då kan du göra affären/flytten på en gång.

Edit: Om du säljer i depån och köper i ISK så blir det courtage vilket du slipper om du flyttar dem!
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du kan flytta dem när du väl äger dem. Avanza brukar dock spärra för flytt i några dagar efter köp (3dagar?) om jag kommer ihåg rätt.
Givetvis måste du skatta för ev. vinst i din aktiedepå när de flyttas (slutkurs på dagen när de flyttas).
Så enklast är nästan att sälja aktierna i depån vid en viss kurs och köpa samma antal på samma kurs i ISK. Då kan du göra affäen/flytten på en gång.
Tackar! :)
 

SSL

Audemars
Nybörjarfråga.
Köpt lite aktier. Inga stora summor innan jag läst på mer. Men tänker på det här med portföljer. Är det bara ett talesätt eller kan man på riktigt baka ihop olika aktier i portföljer? Jag använder Avanza och har inte kunnat hitta nåt sätt att lägga in mina aktier jag köpt i en portfölj.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Nybörjarfråga.
Köpt lite aktier. Inga stora summor innan jag läst på mer. Men tänker på det här med portföljer. Är det bara ett talesätt eller kan man på riktigt baka ihop olika aktier i portföljer? Jag använder Avanza och har inte kunnat hitta nåt sätt att lägga in mina aktier jag köpt i en portfölj.

Jag personligen talar om portföljer som enskilda konton.

Jag har 3 konton/portföljer idag, ett för utdelning, ett för barn och ett för vad andra kallar högriskaktier. För att dela upp de olika typerna av investeringar.

I varje konto/portfölj har jag ett par st aktier
 

SSL

Audemars
Jag personligen talar om portföljer som enskilda konton.

Jag har 3 konton/portföljer idag, ett för utdelning, ett för barn och ett för vad andra kallar högriskaktier. För att dela upp de olika typerna av investeringar.

I varje konto/portfölj har jag ett par st aktier

Ooook. Jag har Avanzas två standardkonton - AF och ISK. Så om jag köper inom ISK-kontot så blir det en portfölj?
 

PerS

Omega
Jag personligen talar om portföljer som enskilda konton.

Jag har 3 konton/portföljer idag, ett för utdelning, ett för barn och ett för vad andra kallar högriskaktier. För att dela upp de olika typerna av investeringar.

I varje konto/portfölj har jag ett par st aktier
Jag talar bara om en samling värdepapper som en portfölj, oavsett konto. I portföljen vill jag ha en viss spridning mellan branscher och marknader, men vilket konto de handlas på styrs av andra faktorer, tex kapitalförsäkring för amerikanska aktier eftersom jag då inte behöver administrera amerikansk skatteåterbäring själv. Sen kan jag ändå ha flera portföljer beroende på vad som driver köpet av värdepapper, tex kursutveckling eller utdelning. Och för att ha koll på mina "portföljer" så använder jag tex bevakningslistor hos Avanza.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Spännande med Ahlsell imorgon. Tecknade minsta posten på 200 aktier, planerar att sälja direkt vid öppning och dricka öl för vinstpengarna på kvällen. :)

Knep en liten chanspost i Ericsson häromdagen (<2% av portföljen). Värderingen ser hyfsad ut just nu, gick in på ganska precis 45kr.
 

DanneS

Omega
Vissa tveksamheter och den breda teckningskursen gjorde att jag avstod Ahlsells.. Jag lär väl strax bli varse om jag gjorde bort mig eller inte :nailbiting:
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Intressant att se hur Ahlsell "handlas" innan börsen öppnat. 49:50 just nu.
EDIT: Drog igång på 48:-
 
Senast ändrad:
Topp