• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inget jättedrag jämfört med många andra noteringar. Sålde mina 200 aktier på 48.40, inga större summor men bra timlön ändå :)
Lite av en besvikelse för Ahlsell skulle jag tro men själv tänkte jag avvakta till nästa vecka och se hur den utvecklas.

500:- säger man inte nej till :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Lite av en besvikelse för Ahlsell skulle jag tro men själv tänkte jag avvakta till nästa vecka och se hur den utvecklas.

500:- säger man inte nej till :)
Långsiktighet min vän, långsiktighet. Jag fick tilldelning på 2*200 men köpte 400 till i morse på strax över teckningspriset. Gött.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Långsiktighet min vän, långsiktighet. Jag fick tilldelning på 2*200 men köpte 400 till i morse på strax över teckningspriset. Gött.
Vackert. Jag fick 200 och sålde dem inom 5 minuter för 49:-, sen lämnade jag den aktien helt. Hindsight 20/20 borde jag ha köpt in mig igen runt 47.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon som kan dra slutsatser av ränteraset? Är novis men reagerade på de stora siffrorna.

IMG_9901.png
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Inte för att någon är intresserad men idag klev jag helt ur börsen sånär som på en skräppost i Etrion på 2000 kr.

Får se vad fan jag skall göra med kapitalet nu, får nog ligga ett tag då jag är övertygad om att jag kommer komma in billigare snart.

Kanske skall investera i någon spektakulär klocka ;)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Inte för att någon är intresserad men idag klev jag helt ur börsen sånär som på en skräppost i Etrion på 2000 kr.

Får se vad fan jag skall göra med kapitalet nu, får nog ligga ett tag då jag är övertygad om att jag kommer komma in billigare snart.

Kanske skall investera i någon spektakulär klocka ;)

Du menar som efter brexit? Oh wait.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du menar som efter brexit? Oh wait.
Brexit var småskit jämfört med vad de nu folkvalda ledarna i USA kan ställa till med.

EDIT:// Jag kan givetvis ha fel, då får ni peka och skratta åt mig. Jag råder ingen att göra som jag, hur man gör med sina tillgångar är upp till var och en.
 

Oew

Rolex
Inte för att någon är intresserad men idag klev jag helt ur börsen sånär som på en skräppost i Etrion på 2000 kr.

Får se vad fan jag skall göra med kapitalet nu, får nog ligga ett tag då jag är övertygad om att jag kommer komma in billigare snart.

Kanske skall investera i någon spektakulär klocka ;)

Jag sålde allt svenskt imorse. Ska bli spännande att se vad som händer med mina amerikanska vapenaktier sen :D
Ångrar ni er när rekylen kom så snabbt?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ångrar ni er när rekylen kom så snabbt?
Vilken rekyl ligger fortfarande på rött även om mindre än vid öppning :p

Jag personligen tror att det kommer vara skakigt hädanefter och gör därför valet att stå vid sidan av en kortare tid och troligen börja pytsa in småposter framöver. Givetvis är det jag säger ingen absolut sanning som kan komma att kosta mig en större summa i längden. Men jag måste ändå göra det jag bedömer och tror är det bästa just nu. Fast egentligen är den största risken i januari eller när det nu är regeringsskiftet faktiskt sker.
 

Oew

Rolex
Vilken rekyl ligger fortfarande på rött även om mindre än vid öppning :p

Jag personligen tror att det kommer vara skakigt hädanefter och gör därför valet att stå vid sidan av en kortare tid och troligen börja pytsa in småposter framöver. Givetvis är det jag säger ingen absolut sanning som kan komma att kosta mig en större summa i längden. Men jag måste ändå göra det jag bedömer och tror är det bästa just nu. Fast egentligen är den största risken i januari eller när det nu är regeringsskiftet faktiskt sker.
Menar inte att det är fel att vilja vara utanför börsen, utan syftade mer på det att människor ofta tar snabba emotionella beslut och då blir det ofta lite tokigt. Samma sak efter brexit, föll snabbt och började sedan klättra uppåt. Håller mig kvar och tiden får tala om det är bra eller inte.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Menar inte att det är fel att vilja vara utanför börsen, utan syftade mer på det att människor ofta tar snabba emotionella beslut och då blir det ofta lite tokigt. Samma sak efter brexit, föll snabbt och började sedan klättra uppåt. Håller mig kvar och tiden får tala om det är bra eller inte.
Jag håller absolut med dig.

När det gäller Brexit bedömde jag att oron var överdriven och valde att sitta kvar, vilket då var rätt beslut även om man kunde tjänat en hacka om jag valt att sälja av före och köpa tillbaks i dippen (vilket jag inte gjorde då jag har ett annat jobb som förhindrar min möjlighet till daytrading).

I detta fall är den stora risken jag ser att det är en presidentkandidat som tycker det är OK att inte betala på landets lån (default) vilket jag ser som en stor risk som kommer gunga hela världsekonomin. Visserligen kommer detta inte ske innan han tillträtt och visst det kan även bara vara snack, men om man ser hur han skött sina företag så känns den risken överhängande eftersom han gått till val på att han skall sköta USAs ekonomi som han sköter sina företag.

Det jag ångrar är att jag inte sålde i fredags, jag hade hopp om att Hillary skulle vinna. Nu blev det så att jag sålde idag inte på botten men innan den värsta dippen återhämtat sig. Jag klev ut med bra vinst på allt jag sålde men visst svider det lite att om jag valt att sälja i fredags hade jag säkrat en ansenligt större summa.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror inte det kommer att hända så mycket. Som @Oscaro skriver verkar folk irra omkring som yra höns så fort något sånt här händer.
När det går upp för folk att Trump sagt saker för att locka väljare och att han inte är någon envåldshärskare (kongressen och HD kan han inte köra över hur som helst) dröjer det dagar/veckor tills vi är tillbaka på samma nivåer som tidigare.
 

Oew

Rolex
Jag håller absolut med dig.

När det gäller Brexit bedömde jag att oron var överdriven och valde att sitta kvar, vilket då var rätt beslut även om man kunde tjänat en hacka om jag valt att sälja av före och köpa tillbaks i dippen (vilket jag inte gjorde då jag har ett annat jobb som förhindrar min möjlighet till daytrading).

I detta fall är den stora risken jag ser att det är en presidentkandidat som tycker det är OK att inte betala på landets lån (default) vilket jag ser som en stor risk som kommer gunga hela världsekonomin. Visserligen kommer detta inte ske innan han tillträtt och visst det kan även bara vara snack, men om man ser hur han skött sina företag så känns den risken överhängande eftersom han gått till val på att han skall sköta USAs ekonomi som han sköter sina företag.

Det jag ångrar är att jag inte sålde i fredags, jag hade hopp om att Hillary skulle vinna. Nu blev det så att jag sålde idag inte på botten men innan den värsta dippen återhämtat sig. Jag klev ut med bra vinst på allt jag sålde men visst svider det lite att om jag valt att sälja i fredags hade jag säkrat en ansenligt större summa.
Vi har uppenbarligen väldigt olika idéer om vad som kommer ske de kommande åren, även om jag också tror det kan förbli turbulent på marknaden.
Tror det många gör med trump är att man tar allt han säger som sanning vilket blir fel. Detta kan man göra med vanliga politiker, men som ju alla vet är han inte som de andra. Läser man istället på kring hans politik så ser man att han vill ha ett överskott och betala av landets lån. Tror faktiskt att han kan vara bra för usa's ekonomi, även om jag har stora funderingar på ifall han klarar av att vara president. Har fortfarande inte riktigt smält det...
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Menar inte att det är fel att vilja vara utanför börsen, utan syftade mer på det att människor ofta tar snabba emotionella beslut och då blir det ofta lite tokigt. Samma sak efter brexit, föll snabbt och började sedan klättra uppåt. Håller mig kvar och tiden får tala om det är bra eller inte.

Det är detta som är det stora problemet. Folk reflekterar inte varför de säljer, de gör det för att media målar upp domedagen. "Amatörtimmen" visade ett tydligt exempel på det.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vill man tjäna pengar köper man såklart vid sådana här tillfällen, likaså brexit, grekland för några år sedan etc. Ha alltid buffert för köp. Aldrig panik. Stora massan är kollektivt dum. Trump är en av världens skarpaste finansiella hjärnor i världen. T.o.m vår svetsare Löfven sa nyss på SVT att världsekonomin kan få en uppsving.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vill man tjäna pengar köper man såklart vid sådana här tillfällen, likaså brexit, grekland för några år sedan etc. Ha alltid buffert för köp. Aldrig panik. Stora massan är kollektivt dum. Trump är en av världens skarpaste finansiella hjärnor i världen. T.o.m vår svetsare Löfven sa nyss på SVT att världsekonomin kan få en uppsving.
Trump är inte en finansiellt skarp hjärna.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Trump är inte en finansiellt skarp hjärna.
Hehe ok. Allt är ju mer eller mindre subjektivt tyckande. Att vara en av världens mest framgångsrika affärsmän genom historien talar för något annat. Visserligen född med guldsked i munnen, men med förmågan att ta vara på sitt försprång med råge vilket inte många rikemansbarn har.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hehe ok. Allt är ju mer eller mindre subjektivt tyckande. Att vara en av världens mest framgångsrika affärsmän genom historien talar för något annat. Visserligen född med guldsked i munnen, men med förmågan att ta vara på sitt försprång med råge vilket inte många rikemansbarn har.
Du har läst krönikan i DN idag va?
"Trump har lovat att använda sin erfarenhet som affärsman för att få fart på ekonomin, men hans privata företag har knappast varit succéer. Vi skulle ha vetat mer om hans resultat som affärsman om han inte, som första presidentkandidat i modern tid, vägrat att offentliggöra sina skattedeklarationer. Men vi vet att han har gjort stora förluster, fyra konkurser och har enorma skulder till flera utländska investerare. Det stillar knappast oron över hur Trumps beroendeförhållanden ser ut gentemot andra länder när han tillträder som president."
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Du har läst krönikan i DN idag va?
"Trump har lovat att använda sin erfarenhet som affärsman för att få fart på ekonomin, men hans privata företag har knappast varit succéer. Vi skulle ha vetat mer om hans resultat som affärsman om han inte, som första presidentkandidat i modern tid, vägrat att offentliggöra sina skattedeklarationer. Men vi vet att han har gjort stora förluster, fyra konkurser och har enorma skulder till flera utländska investerare. Det stillar knappast oron över hur Trumps beroendeförhållanden ser ut gentemot andra länder när han tillträder som president."
Läser inte krönikor i DN, sorry. Inte för att vara översittare, men jag läser annan finansiell litteratur. Jag har däremot rätt stor koll på Trump sedan 20 år tillbaka, då han och Buffett varit något av finansidoler för mig ända sedan jag var liten knodd, läst många av Trumps böcker. Angående "skatteplanering/skattefiffel" är det mer regel än undantag, vare sig det gäller Wallenbergs, Kamprads, Trumps eller Buffetts koncerner. Skuldsättning är bara en del av att bedöma en persons eller företags värde. Trump (med familj) är en legendarisk familj inom finans och fastigheter, extremt lyckade. Den som säger annat har helt enkelt inte läst på. Det är det som är så befriande med både finans och matematik, siffror och framgång ljuger inte. Sen om den är rumsren eller inte är en annan fråga till en annan gång. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Du har läst krönikan i DN idag va?
"Trump har lovat att använda sin erfarenhet som affärsman för att få fart på ekonomin, men hans privata företag har knappast varit succéer. Vi skulle ha vetat mer om hans resultat som affärsman om han inte, som första presidentkandidat i modern tid, vägrat att offentliggöra sina skattedeklarationer. Men vi vet att han har gjort stora förluster, fyra konkurser och har enorma skulder till flera utländska investerare. Det stillar knappast oron över hur Trumps beroendeförhållanden ser ut gentemot andra länder när han tillträder som president."

Krönikor i DN benar knappast ut särskilt mycket gällande Trumps vara, eller icke-vara, en adept affärsman.
Konkurser och skulder fäller heller inte något avgörande - det kan ju handla mycket om att nyttja systemen.
Tycker egentligen inte att man behöver debattera om han är kunnig som affärsman eller ej - håller man till bland jordens 0,1% (hade säkert kunnat använda fler decimaler) rikaste så får man nog anses vara rätt okej.

Det större problemet som jag kan se med honom är att han verkar tämligen labil i sitt beteende, och att han verkar vilja stänga till USA så mycket det går (inte bara med faktiska murar)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hehe ok. Allt är ju mer eller mindre subjektivt tyckande. Att vara en av världens mest framgångsrika affärsmän genom historien talar för något annat. Visserligen född med guldsked i munnen, men med förmågan att ta vara på sitt försprång med råge vilket inte många rikemansbarn har.
Han är väl fan inte en av världens mest framgångsrika affärsmän. Att starta ett bolag som du plockar ut pengar ur, betala undermåliga löner till dina anställda och inte betala dina leverantörer för att sedan sätta det i konkurs är inte att vara framgångsrik affärsman. Även om det är ett sätt att personligen tjäna pengar är det inte att vara framgångsrik affärsman eftersom du inte skapar något värde utan bara förstör värde. Att sköta ett lands ekonomi på detta sätt är katastrofalt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Krönikor i DN benar knappast ut särskilt mycket gällande Trumps vara, eller icke-vara, en adept affärsman.
Konkurser och skulder fäller heller inte något avgörande - det kan ju handla mycket om att nyttja systemen.
Tycker egentligen inte att man behöver debattera om han är kunnig som affärsman eller ej - håller man till bland jordens 0,1% (hade säkert kunnat använda fler decimaler) rikaste så får man nog anses vara rätt okej.

Det större problemet som jag kan se med honom är att han verkar tämligen labil i sitt beteende, och att han verkar vilja stänga till USA så mycket det går (inte bara med faktiska murar)
Om The Donald hade placerat sitt arv i en passiv indexfond istället för att spekulera bort i diverse mer eller mindre lyckade fastighetsaffärer hade han varit en rikare person idag.

"Nyhetsbyrån AP har uppskattat att Donald Trumps förmögenhet fyrfaldigades från 1 till 4 miljarder dollar mellan 1988 och fram till i dag. En imponerande tillväxt kan tyckas. I jämförelse ökade Warren Buffett dock sin förmögenhet från 1-80 miljarder dollar under samma period och Bill Gates ökade sin från 2,5 till 68 miljarder dollar, skriver Washington Post.

Enligt tidningen hade Donald Trump haft en större förmögenhet i dag om han hade i stället placerat sina pengar i en indexfond. Påståendet bygger på en beräkning som Business Week har gjort. Tidskriften uppskattar att Trumps förmögenhet var cirka 100 miljoner dollar 1978. Hade han placerat pengarna i en indexfond baserad på utvecklingen för S&P 500 hade de i dag varit värda 6 miljarder dollar."
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om The Donald hade placerat sitt arv i en passiv indexfond istället för att spekulera bort i diverse mer eller mindre lyckade fastighetsaffärer hade han varit en rikare person idag.

"Nyhetsbyrån AP har uppskattat att Donald Trumps förmögenhet fyrfaldigades från 1 till 4 miljarder dollar mellan 1988 och fram till i dag. En imponerande tillväxt kan tyckas. I jämförelse ökade Warren Buffett dock sin förmögenhet från 1-80 miljarder dollar under samma period och Bill Gates ökade sin från 2,5 till 68 miljarder dollar, skriver Washington Post.

Enligt tidningen hade Donald Trump haft en större förmögenhet i dag om han hade i stället placerat sina pengar i en indexfond. Påståendet bygger på en beräkning som Business Week har gjort. Tidskriften uppskattar att Trumps förmögenhet var cirka 100 miljoner dollar 1978. Hade han placerat pengarna i en indexfond baserad på utvecklingen för S&P 500 hade de i dag varit värda 6 miljarder dollar."
400 % på 28 år är uselt tom jag slår det. Mitt problem är att jag inte har fått $70 miljoner av min pappa som investeringskapital vilket innebär att mina absolutbelopp är betydligt lägre.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Han är väl fan inte en av världens mest framgångsrika affärsmän. Att starta ett bolag som du plockar ut pengar ur, betala undermåliga löner till dina anställda och inte betala dina leverantörer för att sedan sätta det i konkurs är inte att vara framgångsrik affärsman. Även om det är ett sätt att personligen tjäna pengar är det inte att vara framgångsrik affärsman eftersom du inte skapar något värde utan bara förstör värde. Att sköta ett lands ekonomi på detta sätt är katastrofalt.

Om The Donald hade placerat sitt arv i en passiv indexfond istället för att spekulera bort i diverse mer eller mindre lyckade fastighetsaffärer hade han varit en rikare person idag.

"Nyhetsbyrån AP har uppskattat att Donald Trumps förmögenhet fyrfaldigades från 1 till 4 miljarder dollar mellan 1988 och fram till i dag. En imponerande tillväxt kan tyckas. I jämförelse ökade Warren Buffett dock sin förmögenhet från 1-80 miljarder dollar under samma period och Bill Gates ökade sin från 2,5 till 68 miljarder dollar, skriver Washington Post.

Enligt tidningen hade Donald Trump haft en större förmögenhet i dag om han hade i stället placerat sina pengar i en indexfond. Påståendet bygger på en beräkning som Business Week har gjort. Tidskriften uppskattar att Trumps förmögenhet var cirka 100 miljoner dollar 1978. Hade han placerat pengarna i en indexfond baserad på utvecklingen för S&P 500 hade de i dag varit värda 6 miljarder dollar."
Jag kan bara säga en sak. Läs på mer än tabloider och klicknyheter av >oftast< icke ekonomiskt utbildade journalister. Det finns två sidor av varje mynt. Det finns inte många stora multientrepenörer utan konkurser i bagaget, det är spelets regler. Att investera i indexfonder är helt rätt, mycket lätt att vara efterklok, det är faktiskt många på Forbes top 500 som skulle tjänat på att göra det på lång sikt istället för att bygga sina imperier den hårda vägen efter att de väl fått ihop ett bra startkapital. Det är dock ingen måttståck på framgång. Det är att se på saker i efterhand. Indexfonder visste man inte skulle gå så, vem kan veta det, isåfall skulle alla köpt indexfonder. Entrepenörer väljer sådant de kan och behärskar, risk/reward som de själva kan bedöma. Mer än så kan jag inte säga då det inte går att diskutera annars. Svarar inte på mer nonsens om att Trump är en misslyckad affärsman.
 
Topp