• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Nedro

Panerai
2-Faktor
Föregen del så hade jag Precise tidigare men sålde av för någon vecka sedan och funderar på hur man skall placera pengarna eller om man skall återgå....
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Funderar på att sätta in en ganska stor summa på mitt ISK.
Är det dumt, rent skattetekniskt, att göra det före nyår eller spelar det ingen roll?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Funderar på att sätta in en ganska stor summa på mitt ISK.
Är det dumt, rent skattetekniskt, att göra det före nyår eller spelar det ingen roll?
Rent skattetekniskt är det dumt att sätta in likvida medel på ISK över huvud taget om du inte har för avsikt att handla värdepapper för dem.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Tänkte handla direkt men hade för mig att insättningarna hade betydelse för hur stor skatten blir.

Ja, underlaget räknas ju 4 ggr per år (och delas sedan i 4) + alla insättningar.
Så ska du ändå inte handla förrän i januari så kan du vänta med insättningen till efter nyår (vet ej exakt avstämningsdag) för att slippa räkna med den summan en extra gång.
Rör det sig bara om några tusenlappar så är det strunt samma men är det en större slant hade jag väntat.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nja blev väl lite senare än vad jag hoppas på, senare delen av November.
Idag så blev det en inlösen i lite Tobii istället. Tror starkt på bolaget över tid!
Samma här. Har haft Tobii ett tag och hoppas kursen ska börja röra på sig nästa år.

Gick förresten in i Precise i går och tror på dem också!
 

MartinGFX

Cartier
Stängde en swing i Nordea idag. Höll den tre månader och gjorde 20%. På dessa nivåer börjar jag vikta ned alla innehav, kommer nog lägga mig 50% likvid ett tag.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tobii har gjort en nyemission och jag köpte de rätter jag tilldelades.
Det jag inte riktigt förstår är varför Avanza redovisar "Tobii BTA1" separat, under mina övriga innehav.
Någon som kan utbilda mig?
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Hur gör jag för att få vara med på utdelning under 2017 spelar ingen roll hur jag kommer in eller i vilket bolag. Vad ska jag köpa och när. Pengar är inte viktigt i detta fall då det handlar utbildning.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hur gör jag för att få vara med på utdelning under 2017 spelar ingen roll hur jag kommer in eller i vilket bolag. Vad ska jag köpa och när. Pengar är inte viktigt i detta fall då det handlar utbildning.
What?
Om du är intresserad av att ta del av utdelningen från en viss aktie är det bara att kontrollera direktavkastningen samt vilka datum som gäller (när du måste inneha aktien) för att ha rätt till utdelning.

Det bör dock påpekas att det ju är känd information hur stora värden som ska skiftas ut till aktieägarna. Allt annat lika skall alltså värdet på aktien sjunka med precis lika mycket som utdelningen. Det finns alltså inget arbitrage att göra här.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
What?
Om du är intresserad av att ta del av utdelningen från en viss aktie är det bara att kontrollera direktavkastningen samt vilka datum som gäller (när du måste inneha aktien) för att ha rätt till utdelning.

Det bör dock påpekas att det ju är känd information hur stora värden som ska skiftas ut till aktieägarna. Allt annat lika skall alltså värdet på aktien sjunka med precis lika mycket som utdelningen. Det finns alltså inget arbitrage att göra här.
Är rätt ny i aktiesvängen men har märkt det du nämner. Samma dag som aktien handlas utan utdelning så sjunker kursen ungefär motsvarande utdelningen.

Det bästa är väl att köpa bolag med stadig utdelning, på lång sikt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hur gör jag för att få vara med på utdelning under 2017 spelar ingen roll hur jag kommer in eller i vilket bolag. Vad ska jag köpa och när. Pengar är inte viktigt i detta fall då det handlar utbildning.
Här kan du se många bolags information om utdelningar:
https://www.avanza.se/placera/foretagskalendern/utdelningar.html

Om vi tar ett exempel där (https://www.avanza.se/aktier/om-bolaget.html/273449/stendorren-fastigheter) så kan du se att aktien handlas utan utdelning 2017-01-02 vilket innebär att du behöver äga aktien dagen innan, 2017-01-01.

Är du med?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Varför skulle det vara bäst?
För att jag inbillar mig att det är svårt för en privatperson att hinna sälja av hela sitt innehav samma dag som aktien handlas utan utdelning men jag kanske har fel?

Vad jag menade med "på lång sikt" är att den som vill tjäna pengar på utdelningar borde ha en lång horisont och håva in pengar vid varje utdelning.
 
D

Deleted member 5780

Guest
För att jag inbillar mig att det är svårt för en privatperson att hinna sälja av hela sitt innehav samma dag som aktien handlas utan utdelning men jag kanske har fel?

Vad jag menade med "på lång sikt" är att den som vill tjäna pengar på utdelningar borde ha en lång horisont och håva in pengar vid varje utdelning.
Det är inte möjligt att "trycka snabbt" på köp eller säljknappen för att på det sättet tjäna pengar på en utdelning, nej.
Huruvida ett bolag delar ut eller ej har egentligen ganska lite att göra med hur lönsamt det är eller hur aktiekursen kommer att utvecklas. Det man kan vara säker på är att bolagsledningen genom att dela ut pengar samtidigt meddelar att de inte kan förvalta dem fullt ut genom tex investeringar i tillväxt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är inte möjligt att "trycka snabbt" på köp eller säljknappen för att på det sättet tjäna pengar på en utdelning, nej.
Huruvida ett bolag delar ut eller ej har egentligen ganska lite att göra med hur lönsamt det är eller hur aktiekursen kommer att utvecklas. Det man kan vara säker på är att bolagsledningen genom att dela ut pengar samtidigt meddelar att de inte kan förvalta dem fullt ut genom tex investeringar i tillväxt.
Man kan inte lägga en försäljningen i "callen" samma dag som aktien handlas utan utdelning då?
 
Topp