• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Tror det är för OT att skapa en ny tråd om, men känns som om det finns kunskap inom ämnet här i tråden. Hur lång tid tar det att byta bank? Har Handelsbanken nu, men vill byta till Nordea. Hur går det till, kliver jag bara in på något av deras kontor och ber om att få bli kund hos dem?
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Tror det är för OT att skapa en ny tråd om, men känns som om det finns kunskap inom ämnet här i tråden. Hur lång tid tar det att byta bank? Har Handelsbanken nu, men vill byta till Nordea. Hur går det till, kliver jag bara in på något av deras kontor och ber om att få bli kund hos dem?
Det är ju som att byta från finvodka, till Brännvin special ;-)
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
För att svara på din fråga, så är det väl bara till att besöka ett kontor. Sen kanske du vill stänga ner konto och liknande som du har på Handelsbanken. Det kanske din nya bank kan göra, men i så fall behöver de fullmakt från dig. Vet dock inte om det är en tjänst de tillhandahåller.
 
Haha, då funkar nog vilken som helst av storbankerna. Någon speciell anledning till att du vill byta? Finns det tjänster som Nordea erbjuder som inte Handelsbanken tillhandahåller. Om det gäller räntor och avgifter och liknande, så kan man säkert förhandla.
För att svara på din fråga, så är det väl bara till att besöka ett kontor. Sen kanske du vill stänga ner konto och liknande som du har på Handelsbanken. Det kanske din nya bank kan göra, men i så fall behöver de fullmakt från dig. Vet dock inte om det är en tjänst de tillhandahåller.
Mina föräldrar bytte nyligen bank till Nordea, jag inbillar mig att det därför kan komma att bli lättare att förhandla sig till en bra ränta när det väl blir dags! :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Mina föräldrar bytte nyligen bank till Nordea, jag inbillar mig att det därför kan komma att bli lättare att förhandla sig till en bra ränta när det väl blir dags! :)
Tvärtom. Låt bli att byta bank nu och använd det istället som ett argument att få "nykundserbjudande" OM du landar där med ditt bolån...

Utöver detta instämmer jag i kören som ställer sig tveksamma till Nordea.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Funderar på motsatt byte ☺

Mina föräldrar bytte nyligen bank till Nordea, jag inbillar mig att det därför kan komma att bli lättare att förhandla sig till en bra ränta när det väl blir dags! :)

Jag hade inte ens under tvång övervägt att byta från Handelsbanken till Nordea.
Har både privat och företag i Handelsbanken medan min numera avlidna pappa hade Nordea och då jag hade hand om hans ekonomi de sista åren blev jag tyvärr tvungen att vara i kontakt med Nordea.

Till att börja med så hanterar Handelsbanken fortfarande, ( och snart som enda bank känns det som) , kontanter och på så gott som samtliga kontor.
Och om man nu har ett ärende man måste göra på plats oavsett typ är genomsnittlig kötid ett par minuter på de flesta kontor mot de smått bisarra kötiderna på Nordea som kunde vara uppemot en timme om det ville sig riktigt illa.

Så som jag har uppfattat det har också varje lokalkontor på Handelsbanken större svängrum med beslut och förhandlingar i jämförelse med Nordea där riktlinjerna dikteras centralt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Håller med i allt som Stålmannen säger här ovan.
Funderar på att byta till Avanza istället och sedan ha lönekontot i Hb. Vi är i den fas i livet när vi hjälper föräldrar och morföräldrar med bankärenden och då är kontanthanteringen viktig.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Håller med i allt som Stålmannen säger här ovan.
Funderar på att byta till Avanza istället och sedan ha lönekontot i Hb. Vi är i den fas i livet när vi hjälper föräldrar och morföräldrar med bankärenden och då är kontanthanteringen viktig.
Jag har sparande hos Avanza och lönekonto och bolån hos SEB. 0,92% ränta på bolånet skojar man inte bort, även om jag tror att Handelsbanken är mer kundvänlig kan jag glömma den räntan där.
Gamlingarna har jag tvingat in i att lära sig Swish eller att betala räkningar via internet. Kontanter vet jag inte riktigt vad de ska ha till.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag har bytt bank ett par gånger de senaste åren. I princip är det bara att kliva in och säga att man vill bli kund – som andra företag tar de tacksamt emot alla kunder de kan få. Det kanske några dagar innan man får dosa/bankkort/etc hemskickat. Sedan är det ytterligare några veckor eller någon månad eller så som man har båda bankerna parallellt, och under den tiden får man se till att ändra e-fakturor och sådant till den nya banken.

Nu har jag sedan ett tag lämnat storbankerna bakom mig, och känner inte precis någon lockelse tillbaka. Om man med gevärspipan mot tinningen skulle vara tvungen att välja en storbank, skulle det nog dock bli Handelsbanken.
 
Jag har bytt bank ett par gånger de senaste åren. I princip är det bara att kliva in och säga att man vill bli kund – som andra företag tar de tacksamt emot alla kunder de kan få. Det kanske några dagar innan man får dosa/bankkort/etc hemskickat. Sedan är det ytterligare några veckor eller någon månad eller så som man har båda bankerna parallellt, och under den tiden får man se till att ändra e-fakturor och sådant till den nya banken.

Nu har jag sedan ett tag lämnat storbankerna bakom mig, och känner inte precis någon lockelse tillbaka. Om man med gevärspipan mot tinningen skulle vara tvungen att välja en storbank, skulle det nog dock bli Handelsbanken.
Av ren nyfikenhet, vilken bank har du nu? Och vad gillar du inte med dem?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan slå ett slag för LF där man får fina rabatter som guldkund t.ex. 20 % på alla försäkringar. De ger inte lika bra rabatt på bolån men det kompenseras med råge av rabatten på försäkringarna.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Jag har sparande hos Avanza och lönekonto och bolån hos SEB. 0,92% ränta på bolånet skojar man inte bort, även om jag tror att Handelsbanken är mer kundvänlig kan jag glömma den räntan där.
Vi kör sparande hos Avanza (storbankernas courtage är inte direkt marknadsanpassade) och Handelsbanken för bolån, kort, lönekonto osv. Helt rätt, 0.92 kan man glömma.
 

don.h

Cartier
Vad tror ni om Serneke Group AB som nyligen introducerades? Jag fick tips om dom för ett år sedan. introduktionen har tagit tid och det blev ingen skjuss omdelebart när den väl kom men det har stadigt tickat på. Jag är lite emot att pumpa in pengar i byggsvängen just nu då jag tror det är en marknad med en oviss framtid.
Vad tror ni?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Finansnooben undrar om indexfonder är överskattade? En relativt säker avkastning på 6-8% är ändå inte så illa? Jag är oinsatt men han som bloggar på rikatillsammans tycker att fondsparande bl a indexfonder är det bästa har hänt på länge för den vanlige spararen. Rätt eller fel?
 
Vad tror ni om Serneke Group AB som nyligen introducerades? Jag fick tips om dom för ett år sedan. introduktionen har tagit tid och det blev ingen skjuss omdelebart när den väl kom men det har stadigt tickat på. Jag är lite emot att pumpa in pengar i byggsvängen just nu då jag tror det är en marknad med en oviss framtid.
Vad tror ni?
Varför tror du det? :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Finansnooben undrar om indexfonder är överskattade? En relativt säker avkastning på 6-8% är ändå inte så illa? Jag är oinsatt men han som bloggar på rikatillsammans tycker att fondsparande bl a indexfonder är det bästa har hänt på länge för den vanlige spararen. Rätt eller fel?
Ja, om du inte är uthålligt och långsiktigt bättre placerare än medianen gör du tryggt i att krama index via fonder med låga avgifter.
Själv gillar jag investerandet I sig, och skulle nog tappa intresset.
Ett enklare sätt att exponera sig mot index men plocka ut russinen, eller de ruttna russinen, ur kakan, är ju annars att lägga 50-90% i index och sen använda resten av kassan till att gå lång eller kort ett litet urval bolag.
Tex om man tror att H&M kommer att komma igen men Ericsson ner i källaren kan man ju köra 80% Avanza Zero, 10% H&M och 10% Bear EricB.
Eller om man pallar kan man ju anpassa fördelningen för att helt släcka ut/hedga ett eller flera bolag ur sin indexkorg.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja, om du inte är uthålligt och långsiktigt bättre placerare än medianen gör du tryggt i att krama index via fonder med låga avgifter.
Själv gillar jag investerandet I sig, och skulle nog tappa intresset.
Ett enklare sätt att exponera sig mot index men plocka ut russinen, eller de ruttna russinen, ur kakan, är ju annars att lägga 50-90% i index och sen använda resten av kassan till att gå lång eller kort ett litet urval bolag.
Tex om man tror att H&M kommer att komma igen men Ericsson ner i källaren kan man ju köra 80% Avanza Zero, 10% H&M och 10% Bear EricB.
Eller om man pallar kan man ju anpassa fördelningen för att helt släcka ut/hedga ett eller flera bolag ur sin indexkorg.

Tack för tipsen. Just nu sparar jag okomplicerat i svenska och globala fonder och lite räntefonder.
Är inget fan av att spekulera för mycket och kanske är risken att man vill satsa mer och mer ifall man råkar tjäna en hacka på de 20-25% som man spekulerar med. Till slut sitter man framför skärmen och kollar grafer dygnet runt.
 

Oew

Rolex
Vad kan det finnas för anledningar till att tidigarelägga ett bokslut?
Kursen har pekat nedåt länge så de kanske vill rapportera något positivt eller hur ska man tolka det?
https://www.avanza.se/placera/teleg...garelagger-bokslutet-till-den-6-februari.html
Nope du ska nog inte tolka det på något sätt. Är helt enkelt troligtvis så att de blev klara tidigare än väntat. Sen finns ju andra möjliga förklaring som typ nya obligationer eller liknande men inte alls säkert att det är positivt/negativt
 
Topp