• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Du ska nog läsa dina inlägg igen. Så här skrev du en bit upp:

"Intäktsdelningen är unik på marknaden är den inte? Finns mig veterligen ingen aktör inom konsumentkrediter som kan generera intäkter åt en handlare i samband med betalning."

Det finns minst två stora aktörer som gör just det du påstår att de inte gör.

Vilka? Som har en likvärdig produkt som Paynova där vi alltså inte enbart talar om långa kreditavtal.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vilka? Som har en likvärdig produkt som Paynova där vi alltså inte enbart talar om långa kreditavtal.
Jag har aldrig pratat om korta kreditavtal, som en faktura på 14 dagar eller delbetalning på 12 månader.

Men vi kan släppa Paynova och vara överens om att vi inte är överens om företagets framtidsutsikter :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
På tal om att redovisa dåliga affärer: Köpte på mig FPC i går i förhoppning om att rapporten skulle mottas positivt.
Ska gå och duscha kallt nu med en stålborste som enda sällskap :dead:
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
På tal om att redovisa dåliga affärer: Köpte på mig FPC i går i förhoppning om att rapporten skulle mottas positivt.
Ska gå och duscha kallt nu med en stålborste som enda sällskap :dead:
Äsch då, se på mitt uttalande på sidan innan om att ligga långt i BEO när aktien låg på 1.7. Idag är den under kronan och handelsstoppad :p
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Äsch då, se på mitt uttalande på sidan innan om att ligga långt i BEO när aktien låg på 1.7. Idag är den under kronan och handelsstoppad :p
Inte så länge till ;)
IMG_3473.PNG
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Haha jag har nog fan inte gjort en enda bra värdepappersaffär, men lik förbannat ska man hålla på och försöka.
Sitter på bla FPC för 66 och Episurf medical för 18:-
Minus ca 25% på båda just nu.
Trodde det var ett skämt när H&M gick bra häromdan när EFTER att jag köpt i förra veckan på 237! Men de dyker väl snart som allt annat jag går in i...
 

Zingo

Rolex
Haha jag har nog fan inte gjort en enda bra värdepappersaffär, men lik förbannat ska man hålla på och försöka.
Sitter på bla FPC för 66 och Episurf medical för 18:-
Minus ca 25% på båda just nu.
Trodde det var ett skämt när H&M gick bra häromdan när EFTER att jag köpt i förra veckan på 237! Men de dyker väl snart som allt annat jag går in i...
Vilka aktier planerar du att köpa framgent? Tänkte att det kunde vara bra att veta.. :D
 

jdahl

Omega
2-Faktor
Är det någon som håller på med kvantitativa eller statistiska metoder för att handla? Själv kör jag Matlab kopplad till en terminal och handlar ETFer. Effektiva fronter och riskspridning är mottot just nu :) Men jag börjar bli mer intresserad av volatilitetsstrategier. Någon som har tips på forskning på området?
 

Ketan

Cartier
På tal om att redovisa dåliga affärer: Köpte på mig FPC i går i förhoppning om att rapporten skulle mottas positivt.
Ska gå och duscha kallt nu med en stålborste som enda sällskap :dead:
Köpte fingerprint när kursen stod vid 600kr och sålde vid 450kr.. Nåväl bara 1500kr i förlust men det var bland mina första affärer. Glad nu i efterhand att jag sålde :D
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Skäms inte för att blotta min okunskaper men om man inte frågar får man inte veta :)

Har funderat lite på hur man räknar ut sin vinst/förlust i procent och tycker att det blir lite snett.
Säg att jag har investerat 100:- och min vinst är 10:-, totalt 110:-. Då har mina aktier stigit 10%.
Om jag investerar 100:- till och då har en total på 210:- så sjunker min vinst till ca 4.7%.

Ska man istället utgå ifrån de första 100:- som investerades och räkna därifrån om man mest är intresserad av hur mycket vinsten har ökat i procent eller är det bara att "bita i det sura äpplet" och se utveckling i procent minska när man investerar mer pengar?

Hoppas någon förstår hur jag menar!
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Skäms inte för att blotta min okunskaper men om man inte frågar får man inte veta :)

Har funderat lite på hur man räknar ut sin vinst/förlust i procent och tycker att det blir lite snett.
Säg att jag har investerat 100:- och min vinst är 10:-, totalt 110:-. Då har mina aktier stigit 10%.
Om jag investerar 100:- till och då har en total på 210:- så sjunker min vinst till ca 4.7%.

Ska man istället utgå ifrån de första 100:- som investerades och räkna därifrån om man mest är intresserad av hur mycket vinsten har ökat i procent eller är det bara att "bita i det sura äpplet" och se utveckling i procent minska när man investerar mer pengar?

Hoppas någon förstår hur jag menar!

Du kan väl säga hur du vill, men sanningen är ju alltid att det är 4,7% på totalen aktien har ökat hur du än vrider och vänder på det.
Varför vill du säga att aktien ökat 10% på ett lägre investerat belopp hellre än 4,7% på det verkliga beloppet när avkastningen fortfarande alltid är 10 kr?
"Bita i det sura äpplet" är väl lite fel ordval då din avkastning är den samma trots att procenten blir lägre.

Strunta i att fylla på i aktien om procenten sedan köp är viktigare för dig än avkastningen i kr ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du kan väl säga hur du vill, men sanningen är ju alltid att det är 4,7% på totalen aktien har ökat hur du än vrider och vänder på det.
Varför vill du säga att aktien ökat 10% på ett lägre investerat belopp hellre än 4,7% på det verkliga beloppet när avkastningen fortfarande alltid är 10 kr?
"Bita i det sura äpplet" är väl lite fel ordval då din avkastning är den samma trots att procenten blir lägre.

Strunta i att fylla på i aktien om procenten sedan köp är viktigare för dig än avkastningen i kr ;)
Ja, det är väl den bittra sanningen :)

Det som är lite surt är att om man för egen bok på vinsterna/förlusterna och glädjer sig över procenten så blir det ju ett hugg i ryggen att sätta in mer pengar.
Jag får helt enkelt titta på vinsten i kronor per månad :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ja, det är väl den bittra sanningen :)

Det som är lite surt är att om man för egen bok på vinsterna/förlusterna och glädjer sig över procenten så blir det ju ett hugg i ryggen att sätta in mer pengar.
Jag får helt enkelt titta på vinsten i kronor per månad :)
Jag brukar glädja mig över absoluta tal, inte procent. Mitt bästa innehav i absolut avkastning är SHB där jag gjort dryga 35% över några år med kontinuerliga köp. Jag har tjänat mer reda pengar där än på trissvinsten "random biotech" som gått upp 180% sedan mitt första och enda, och lilla, köp.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tänker säkert snett men funderar på att köpa Nexstim i morgon. "ett medicintekniskt företag som fokuserar på att förbättra rehabiliteringen för strokepatienter med hjälp av "non-invasive" hjärnstimulering"
De är ensamma om den teknik de använder och känns som ett spännande företag. De har legat på Obslistan och har en volatilitet på ca 150.
Varningsklockorna ringer som 17 men jag vill ändå testa. :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
image.jpeg
Tänker säkert snett men funderar på att köpa Nexstim i morgon. "ett medicintekniskt företag som fokuserar på att förbättra rehabiliteringen för strokepatienter med hjälp av "non-invasive" hjärnstimulering"
De är ensamma om den teknik de använder och känns som ett spännande företag. De har legat på Obslistan och har en volatilitet på ca 150.
Varningsklockorna ringer som 17 men jag vill ändå testa. :)
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Tänker säkert snett men funderar på att köpa Nexstim i morgon. "ett medicintekniskt företag som fokuserar på att förbättra rehabiliteringen för strokepatienter med hjälp av "non-invasive" hjärnstimulering"
De är ensamma om den teknik de använder och känns som ett spännande företag. De har legat på Obslistan och har en volatilitet på ca 150.
Varningsklockorna ringer som 17 men jag vill ändå testa. :)
Kolla på Cyxone istället. Håller på att utveckla en bromsmedicin mot MS med få biverkningar.
 
Topp