• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om jag lägger en köporder till kursen 30:- innan börsen öppnat så köps aktien om öppningskursen är <= 30:- men inte om den är > 30:-?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Förlåt? Högrisk, självklart. Men substansen har hittills varit bra och styrelsen är framgångsrika inom området. Dom äger dessutom anseende del av bolaget. Har du kollat något på projektet eller är du allmänt anti allt som inte är svenska storbolag?
Det är säkert nästa Novo eller Astra.
Tycker generellt att det andas oseriös pumpndump-lirare när någon skjuter in ett okänt bolag inom ett komplext fält som svar på en helt annan fråga. Hauss a la taxitips.
Jag investerar själv en del i bolag som ännu inte visar vinst, men avstår från att kräka upp dem i fåradiga pitcher på ett forum där majoriteten inte bör ta i dessa med tång.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Det är säkert nästa Novo eller Astra.
Tycker generellt att det andas oseriös pumpndump-lirare när någon skjuter in ett okänt bolag inom ett komplext fält som svar på en helt annan fråga. Hauss a la taxitips.
Jag investerar själv en del i bolag som ännu inte visar vinst, men avstår från att kräka upp dem i fåradiga pitcher på ett forum där majoriteten inte bör ta i dessa med tång.

Nästa novo eller Astra är det verkligen inte, dom ska utlicensera substansen. Visst jag hade kunnat underbygga mitt inlägg med mer fakta men så är ju detta ett klockforum och därmed avstod jag.
Han pratade om Nexstim och jag tipsade om Cyxone, ingen köprek mer än att han kan kolla på det om han har lust. Både du och jag vet nog hur ett hauss/pumpanddump inlägg ser ut och mitt var inte ett sådant. Ledsen om du tog illa vid dig av inlägget och om du vill så kan jag göra ett längre inlägg om Cyxone.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är säkert nästa Novo eller Astra.
Tycker generellt att det andas oseriös pumpndump-lirare när någon skjuter in ett okänt bolag inom ett komplext fält som svar på en helt annan fråga. Hauss a la taxitips.
Jag investerar själv en del i bolag som ännu inte visar vinst, men avstår från att kräka upp dem i fåradiga pitcher på ett forum där majoriteten inte bör ta i dessa med tång.

Nästa novo eller Astra är det verkligen inte, dom ska utlicensera substansen. Visst jag hade kunnat underbygga mitt inlägg med mer fakta men så är ju detta ett klockforum och därmed avstod jag.
Han pratade om Nexstim och jag tipsade om Cyxone, ingen köprek mer än att han kan kolla på det om han har lust. Både du och jag vet nog hur ett hauss/pumpanddump inlägg ser ut och mitt var inte ett sådant. Ledsen om du tog illa vid dig av inlägget och om du vill så kan jag göra ett längre inlägg om Cyxone.
Jag är långt ifrån era nivåer. I sammanhanget är jag helt övertygad om att de summor jag satsar är småpotatis jämfört med vad de flesta andra hanterar. Så skriver jag ett korkat inlägg och frågar om något halvsuspekt bolag (Typ Nexstim) så ha lite fördragsamhet med mig, please. :angel:
Jag har dock lärt mig ett och annat på sistone (frun skrattar i bakgrunden) och jag har en idé om att bara satsa på stora svenska bolag som inte har minussiffror och som dessutom lämnar utdelning.
Ibland blir man dock sugen på att chansa när man ser något skoj. Det är precis det jag kommer göra i morgon.
Jag skulle dock önska att vi lägger ironi och sarkasmer åt sidan. Om man skriver något i stil med: "satsa på Fermenta vetja" utan att ha med en smiley så är det faktiskt fler av oss som skulle kunna gå på det och därmed lägga tid och kanske till och med pengar på att göra felsatsningar. Nu citerade jag ju @Carlf och @rekacj men det var inte alls riktat till er utan mer till alla storfräsare som kan lura byxorna av oss småskuttar utan att det ens är meningen.
Man gör sina egna misstag så klart, men det vore skönt att slippa sådant här ändå.
I all välmening!
/Mattias
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Jag är långt ifrån era nivåer. I sammanhanget är jag helt övertygad om att de summor jag satsar är småpotatis jämfört med vad de flesta andra hanterar. Så skriver jag ett korkat inlägg och frågar om något halvsuspekt bolag (Typ Nexstim) så ha lite fördragsamhet med mig, please. :angel:
Jag har dock lärt mig ett och annat på sistone (frun skrattar i bakgrunden) och jag har en idé om att bara satsa på stora svenska bolag som inte har minussiffror och som dessutom lämnar utdelning.
Ibland blir man dock sugen på att chansa när man ser något skoj. Det är precis det jag kommer göra i morgon.
Jag skulle dock önska att vi lägger ironi och sarkasmer åt sidan. Om man skriver något i stil med: "satsa på Fermenta vetja" utan att ha med en smiley så är det faktiskt fler av oss som skulle kunna gå på det och därmed lägga tid och kanske till och med pengar på att göra felsatsningar. Nu citerade jag ju @Carlf och @rekacj men det var inte alls riktat till er utan mer till alla storfräsare som kan lura byxorna av oss småskuttar utan att det ens är meningen.
Man gör sina egna misstag så klart, men det vore skönt att slippa sådant här ändå.
I all välmening!
/Mattias
Håller helt med dig, mitt inlägg var på inget sätt menat som något sorts haussinlägg. Nu går vi vidare :)
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tänker säkert snett men funderar på att köpa Nexstim i morgon. "ett medicintekniskt företag som fokuserar på att förbättra rehabiliteringen för strokepatienter med hjälp av "non-invasive" hjärnstimulering"
De är ensamma om den teknik de använder och känns som ett spännande företag. De har legat på Obslistan och har en volatilitet på ca 150.
Varningsklockorna ringer som 17 men jag vill ändå testa. :)
Känns väl ändå sådär med ett bolag där ledningen har så dålig koll på vad de sysslar med att aktien blir OBS-listad? Det är ju inte ett tecken på kvalitet eller seriositet direkt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Känns väl ändå sådär med ett bolag där ledningen har så dålig koll på vad de sysslar med att aktien blir OBS-listad? Det är ju inte ett tecken på kvalitet eller seriositet direkt.
Nä det är väl inte så bra.
Så här står det på Aktiespararna:

30 JANUARI 2017
NEXSTIM: OBSERVATIONSLISTAS EFTER ANNULLERAD STÄMMOKALLELSE
Bakgrunden är att Nexstim på måndagen meddelade att en extrastämma den 17
februari ställs in och flyttas till den 20 februari. Kallelsen till
extrastämman annullerades och en ny kallelse publicerades för extrastämman
den 20 februari. Anledningen var att det kommit till Nexstims styrelses
kännedom att styrelsen oavsiktligthar överskridit de bemyndiganden
beträffande emittering av aktier och emittering av särskilda rättigheter till
aktier, som beviljats av den extra bolagsstämman den 18 augusti 2016, hette
det i Nexstims pressmeddelande.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Jag är långt ifrån era nivåer. I sammanhanget är jag helt övertygad om att de summor jag satsar är småpotatis jämfört med vad de flesta andra hanterar. Så skriver jag ett korkat inlägg och frågar om något halvsuspekt bolag (Typ Nexstim) så ha lite fördragsamhet med mig, please. :angel:
Jag har dock lärt mig ett och annat på sistone (frun skrattar i bakgrunden) och jag har en idé om att bara satsa på stora svenska bolag som inte har minussiffror och som dessutom lämnar utdelning.
Ibland blir man dock sugen på att chansa när man ser något skoj. Det är precis det jag kommer göra i morgon.
Jag skulle dock önska att vi lägger ironi och sarkasmer åt sidan. Om man skriver något i stil med: "satsa på Fermenta vetja" utan att ha med en smiley så är det faktiskt fler av oss som skulle kunna gå på det och därmed lägga tid och kanske till och med pengar på att göra felsatsningar. Nu citerade jag ju @Carlf och @rekacj men det var inte alls riktat till er utan mer till alla storfräsare som kan lura byxorna av oss småskuttar utan att det ens är meningen.
Man gör sina egna misstag så klart, men det vore skönt att slippa sådant här ändå.
I all välmening!
/Mattias

Hur dryg @Carlf än må vara så håller jag med honom helt. Din idé om att satsa på stora bolag som delar ut och visar vinst är bra. Faktum är att det är ännu enklare än så - köp en indexfond (eller snarare ett par, över några olika marknader), att slå index över längre tid kommer ingen av oss lyckas med. Enskilda år, absolut. Men inte över lång tid.

Sen är det alltid kul att spekulera. Personligen har jag satt av pengar motsvarande ca 2% av portföljen på ett separat konto för lite kortare affärer. Har gjort tre "trades" sen i höstas och alla har lyckats väldigt bra. Ericsson, Rottneros och nu senast Fingerprint. Hög risk men inte direkt några medicinteknik-bolag som antingen tiodubblas eller går i konken...
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Nä det är väl inte så bra.
Så här står det på Aktiespararna:

30 JANUARI 2017
NEXSTIM: OBSERVATIONSLISTAS EFTER ANNULLERAD STÄMMOKALLELSE
Bakgrunden är att Nexstim på måndagen meddelade att en extrastämma den 17
februari ställs in och flyttas till den 20 februari. Kallelsen till
extrastämman annullerades och en ny kallelse publicerades för extrastämman
den 20 februari. Anledningen var att det kommit till Nexstims styrelses
kännedom att styrelsen oavsiktligthar överskridit de bemyndiganden
beträffande emittering av aktier och emittering av särskilda rättigheter till
aktier, som beviljats av den extra bolagsstämman den 18 augusti 2016, hette
det i Nexstims pressmeddelande.

Precis. De har "råkat" emitterat fler aktier än man haft tillåtelse till. Med tanke på att emission av aktier spär ut din ägarandel som aktieägare är det i min mening åtminstone en rätt grov faux-pas de har gjort...

Hur dryg @Carlf än må vara så håller jag med honom helt. Din idé om att satsa på stora bolag som delar ut och visar vinst är bra. Faktum är att det är ännu enklare än så - köp en indexfond (eller snarare ett par, över några olika marknader), att slå index över längre tid kommer ingen av oss lyckas med. Enskilda år, absolut. Men inte över lång tid.

Sen är det alltid kul att spekulera. Personligen har jag satt av pengar motsvarande ca 2% av portföljen på ett separat konto för lite kortare affärer. Har gjort tre "trades" sen i höstas och alla har lyckats väldigt bra. Ericsson, Rottneros och nu senast Fingerprint. Hög risk men inte direkt några medicinteknik-bolag som antingen tiodubblas eller går i konken...
Det du skriver stämmer så klart, men det är synd att det är så tråkigt att vara förståndig.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hur dryg @Carlf än må vara så håller jag med honom helt. Din idé om att satsa på stora bolag som delar ut och visar vinst är bra. Faktum är att det är ännu enklare än så - köp en indexfond (eller snarare ett par, över några olika marknader), att slå index över längre tid kommer ingen av oss lyckas med. Enskilda år, absolut. Men inte över lång tid.

Sen är det alltid kul att spekulera. Personligen har jag satt av pengar motsvarande ca 2% av portföljen på ett separat konto för lite kortare affärer. Har gjort tre "trades" sen i höstas och alla har lyckats väldigt bra. Ericsson, Rottneros och nu senast Fingerprint. Hög risk men inte direkt några medicinteknik-bolag som antingen tiodubblas eller går i konken...
Har köpt en fond, aktiespararnas direktavkastning tror jag den heter, som gett lite grann. Har även Avanza zero som gett lite mindre. Sedan är, som jag sa tidigare, min tanke att köpa större bolag som visar vinst och som har utdelning.
Är inte jättesugen på fler fonder även om det säkert är bra. Jag känner att jag lär mig mer om jag köper enstaka aktier.
Tycker inte @Carlf är dryg på något sätt. Han skriver många kloka saker som jag försöker ta till mig.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har ni några rekommendationer när det gäller att hämta hem en vinst?
Har en aktie som jag tror på långsiktigt och som har stigit med 40% sen köp.
Ska jag sälja av en mindre del för att "säkra" vinsten eller hur ska man resonera?
 

Guden

Cartier
Har ni några rekommendationer när det gäller att hämta hem en vinst?
Har en aktie som jag tror på långsiktigt och som har stigit med 40% sen köp.
Ska jag sälja av en mindre del för att "säkra" vinsten eller hur ska man resonera?
Det är väl individuellt, personligen hade jag fortsatt att kontinuerligt investera i något som jag tror på långsiktigt.
Sen får du själv avgöra risken.
Att försöka sälja av på toppar och återinvestera i dalar/plocka hem vinst tycker jag inte kan ses som en långsiktig investering.
Samtidigt som jag förstår att vissa tänker så, att man har ett basbelopp och maxbelopp där man plockar ut en del av kakan när maxbeloppet har uppnåtts.

Är en rookie själv och det är mina högst personliga tankar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om du tror på aktien långsiktigt så borde du väl inte sälja av =)
Sant! Men en aktie som rusar nästan 30% på en dag känns som att den kommer att sjunka en del kommande dagar.

Innan har jag, som rookie, sålt av hela mitt innehav och hoppats att aktien ska sjunka så att jag kan köpa tillbaka men det har gått åt h-vete fler gånger än det lyckats :D
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är väl individuellt, personligen hade jag fortsatt att kontinuerligt investera i något som jag tror på långsiktigt.
Sen får du själv avgöra risken.
Att försöka sälja av på toppar och återinvestera i dalar/plocka hem vinst tycker jag inte kan ses som en långsiktig investering.
Samtidigt som jag förstår att vissa tänker så, att man har ett basbelopp och maxbelopp där man plockar ut en del av kakan när maxbeloppet har uppnåtts.

Är en rookie själv och det är mina högst personliga tankar.
Gjorde så att jag tog hem ca 75% av vinsten men behöll aktier till det ungefärliga värdet jag började på.
 

Zingo

Rolex
Har ni några rekommendationer när det gäller att hämta hem en vinst?
Har en aktie som jag tror på långsiktigt och som har stigit med 40% sen köp.
Ska jag sälja av en mindre del för att "säkra" vinsten eller hur ska man resonera?
De visa brukar säga att behåll de som går bra och sälj det som går dåligt. Bygger självklart på ett långsiktigt perspektiv och inte trading.
 

Zingo

Rolex
Dessa affärstidningar.. Veckans affärer:
Nu går ett av Sveriges snabbast växande techbolag till börsen
Har ökat med 2 000 procent på 4 år – nu går svenska tillväxtraketen till börsen.

Hur mycket har de ökat då man då undra. Boalget har funnit i några år men om man ser från 2011 då de omsatte 1 mkr så omsätter de 2016, håll i er nu, 20 mkr. Inte ett år med vinst.. men 13 mkr i aktiverade immateriella tillgångar. Kanske något för er med lite starkare nerver? :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Dessa affärstidningar.. Veckans affärer:
Nu går ett av Sveriges snabbast växande techbolag till börsen
Har ökat med 2 000 procent på 4 år – nu går svenska tillväxtraketen till börsen.

Hur mycket har de ökat då man då undra. Boalget har funnit i några år men om man ser från 2011 då de omsatte 1 mkr så omsätter de 2016, håll i er nu, 20 mkr. Inte ett år med vinst.. men 13 mkr i aktiverade immateriella tillgångar. Kanske något för er med lite starkare nerver? :)
Deras produkt är till stora delar kostnadsfritt men med premiumtillägg; bolaget uppger att de har 600 000 kunder i 160 olika länder, varav 90 000 av dem är betalande i dagsläget. Den årliga omsättningen är 25 miljarder kronor, men Sonetel har trots den snabba tillväxten sedan starten 2012 ännu inte gått med vinst något år.

90.000 betalande kunder och man lyckas inte gå med vinst? :confused:
 

Oew

Rolex
Deras produkt är till stora delar kostnadsfritt men med premiumtillägg; bolaget uppger att de har 600 000 kunder i 160 olika länder, varav 90 000 av dem är betalande i dagsläget. Den årliga omsättningen är 25 miljarder kronor, men Sonetel har trots den snabba tillväxten sedan starten 2012 ännu inte gått med vinst något år.

90.000 betalande kunder och man lyckas inte gå med vinst? :confused:
Betalande kunder säger inte om lönsamhet. Spotify har över 40m betalande kunder och har hittils inte gått med vinst. Går inte att dra några som helst slutsatser om det utan att kika närmre på bolagets siffror.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Betalande kunder säger inte om lönsamhet. Spotify har över 40m betalande kunder och har hittils inte gått med vinst. Går inte att dra några som helst slutsatser om det utan att kika närmre på bolagets siffror.
Det säger kanske att man har en felaktig affärs- och/eller prismodell?

Skulle aldrig satsa pengar i Spotify annat än i ren spekulation.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det säger kanske att man har en felaktig affärs- och/eller prismodell?

Skulle aldrig satsa pengar i Spotify annat än i ren spekulation.
Nja, det finns gott om anledningar till att inte visa vinst. Spotify själva skulle nog hävda att det är för att de satsar allt överskott (och mer därtill) på utveckling och expansion.
Alternativet är ju som du säger att affärsmodellen inte håller.
Tyvärr är det med många bolag svårt att avgöra om de båda anledningarna sammanfaller. Sunt att avstå investering i bolag som inte visat att de faktiskt kan skapa aktieägarvärde. Man missar raketer men också sjunkbomber.

Investeringar går ut på att inte förlora pengar.
 
Topp