• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Oew

Rolex
Är lite nyfiken på Paynovas rapport i morgon.
Blir intressant, räknar med högre intäkter från SJ samt förhoppningsvis lite mer info ang Amadeus. Viktigt med bra intäkter från SJ för att visa att det är en fungerande affärsmodell. Tror däremot det dröjer till senare i år då kursen sticker ordentligt, uppskjutet avtal med vårdkunden svider ju lite.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Blir intressant, räknar med högre intäkter från SJ samt förhoppningsvis lite mer info ang Amadeus. Viktigt med bra intäkter från SJ för att visa att det är en fungerande affärsmodell. Tror däremot det dröjer till senare i år då kursen sticker ordentligt, uppskjutet avtal med vårdkunden svider ju lite.

Jan - sep (tror jag det var) 2016 var inget vidare. Ont om större kunder.

Jag tror hårt på Paynova långsiktigt. IOM att de delar med sig av vinsten till kunden så tror jag att de kommer bli starka framöver.
Hur som helst ska fetbladiga spännande att se imorrn. :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tror hårt på Paynova långsiktigt. IOM att de delar med sig av vinsten till kunden så tror jag att de kommer bli starka framöver. Hur som helst ska fetbladiga spännande att se imorrn. :)
Intäkterna ökade till 8,3 miljoner (6,7) och resultatet sjönk till -4,9 miljoner (-4,6).
De får nog fixa ganska många nya kunder om de ska vända på den här skutan.

EDIT: Att dela vinsten med kunden tror inte jag har så stor betydelse för mindre företag. Att kunna sälja snabbt och enkelt, som tex med Klarnas kassalösning, är nog mer värt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad har ni för strategier vid förluster? Låter ni en aktie falla i princip hur långt som helst om ni tror på den eller har ni någon procent där smärtgränsen går?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad har ni för strategier vid förluster? Låter ni en aktie falla i princip hur långt som helst om ni tror på den eller har ni någon procent där smärtgränsen går?
För det första köper jag inte aktier för pengar som jag inte kan förlora, det är regel nr 1.
Regel nr 2 är att om jag absolut tror på ett innehav som sjunker i pris så köper jag mer.
Regel nr 3 är att det är jobbigt att vara den enda som tror på en aktie när hela marknaden har en annan åsikt. Antingen har jag fel eller så har alla andra det. Sannolikt jag. Alltså ifrågasätt regel nr 2 ordentligt.
 

don.h

Cartier
För det första köper jag inte aktier för pengar som jag inte kan förlora, det är regel nr 1.
Regel nr 2 är att om jag absolut tror på ett innehav som sjunker i pris så köper jag mer.
Regel nr 3 är att det är jobbigt att vara den enda som tror på en aktie när hela marknaden har en annan åsikt. Antingen har jag fel eller så har alla andra det. Sannolikt jag. Alltså ifrågasätt regel nr 2 ordentligt.

Jag tror på dina regler i grunden. dock har jag av egen erfarenhet upplevt regel nummer 3 som svår när det kommer till uppstickande innovativa högriskbolag. Där kommer marknaden i regel vara negativ. Men ser man det till risken man är berädd att ta kan det så bör man utgå från att alla har fel trots att sannolikheten är att dom har rätt iom att det är en högrisk aktie
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
För det första köper jag inte aktier för pengar som jag inte kan förlora, det är regel nr 1.
Regel nr 2 är att om jag absolut tror på ett innehav som sjunker i pris så köper jag mer.
Regel nr 3 är att det är jobbigt att vara den enda som tror på en aktie när hela marknaden har en annan åsikt. Antingen har jag fel eller så har alla andra det. Sannolikt jag. Alltså ifrågasätt regel nr 2 ordentligt.
Men säg att du spontanköpt i ren spekulation utan någon större tro/kunskap om aktien och den börjar dala?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Men säg att du spontanköpt i ren spekulation utan någon större tro/kunskap om aktien och den börjar dala?
Ett scenario jag inte ställs inför eftersom jag avstår att köpa om jag saknar tro. Då passar det ju bättre med en trisslott eller liknande.
Om du vill exponera dig mot aktiemarknaden men inte kan eller vill läsa in dig så finns ju gott om breda indexfonder som låter dig ta del av utvecklingen utan att lura in dig på förhoppningsbolag med enorm potential och samtidigt enorm risk.
Det finns inga gratis luncher, läs på eller var åtminstone medveten om att du utsätter dig för risk.
Måste du tvunget köpa något du inte vill läsa på om så sätt upp tydliga regler för dig själv, t ex en stop loss nivå eller liknande.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ett scenario jag inte ställs inför eftersom jag avstår att köpa om jag saknar tro. Då passar det ju bättre med en trisslott eller liknande. Om du vill exponera dig mot aktiemarknaden men inte kan eller vill läsa in dig så finns ju gott om breda indexfonder som låter dig ta del av utvecklingen utan att lura in dig på förhoppningsbolag med enorm potential och samtidigt enorm risk. Det finns inga gratis luncher, läs på eller var åtminstone medveten om att du utsätter dig för risk. Måste du tvunget köpa något du inte vill läsa på om så sätt upp tydliga regler för dig själv, t ex en stop loss nivå eller liknande.
Önskar att jag hade den karaktären men det kanske kommer med tiden. Har inte gått på några stora nitar men ibland händer det saker som gör att kursen faller och man börjar tvivla på företaget. Det var i dessa fall jag funderade på om man ska ta förlusten och slicka såren eller behålla aktien. Någonstans finns det ju en smärtgräns för vad man är beredd att förlora.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vår "ekonomirådgivare" (låter som om man har en miljard i kapital...) tyckte att Tobii kändes lite bra så här på vårsidan. Har sett att några här nosat lite där. Tankar?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vår "ekonomirådgivare" (låter som om man har en miljard i kapital...) tyckte att Tobii kändes lite bra så här på vårsidan. Har sett att några här nosat lite där. Tankar?
Spontant tänker jag att din "rådgivare" är en spännande prick som inte bara säljer bankens egna fond-I-fond-lösningar...
Och att private banking är till för dem med ett osentimentalt förhållande till pengar.
:)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Önskar att jag hade den karaktären men det kanske kommer med tiden. Har inte gått på några stora nitar men ibland händer det saker som gör att kursen faller och man börjar tvivla på företaget. Det var i dessa fall jag funderade på om man ska ta förlusten och slicka såren eller behålla aktien. Någonstans finns det ju en smärtgräns för vad man är beredd att förlora.
Nyckeln är ju då att ha en tydlig bild av var denna smärtgräns går. Det är ju bara du själv som bestämmer det, men om du inte vet det är det svårt att agera rationellt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Visst, men tänkte att det vore intressant att höra hur andra resonerar :)
Jag tror att det, lustigt nog, är många som sitter och äger aktier utan att egentligen "resonera" alls. Hörde någonstans att 60-70% av de som äger Fingerprint via Avanza ligger på minus. Det kan inte bara ha och göra med att de alla gjorde sin egen analys och agerade utifrån den...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag inser sent att min personliga bankman (a.k.a personlige försäljaren) givit ett sken av att jag får "bra" bolåneränta men i själva verket har de tagit igen rabatten med råge på ppm och tjänstepensionen. Har börjat avyttra bankens fond-fonder.

Bankmannen sa det rakt ut ; "Nu när du fått din bolånerabatt måste vi få något tillbaka. Låt oss titta på ditt pensionssparande". Som om de inte tjänar nog på bolåneräntor.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag inser sent att min personliga bankman (a.k.a personlige försäljaren) givit ett sken av att jag får "bra" bolåneränta men i själva verket har de tagit igen rabatten med råge på ppm och tjänstepensionen. Har börjat avyttra bankens fond-fonder.

Bankmannen sa det rakt ut ; "Nu när du fått din bolånerabatt måste vi få något tillbaka. Låt oss titta på ditt pensionssparande". Som om de inte tjänar nog på bolåneräntor.
Det är inte ovanligt att det går till precis så.
Jag har just nu en bra bolåneränta på under 1% men det är samtidigt ett konstant tjat om att de minsann ser mina överföringar till Avanza. Om jag hade köpt sprit för mitt överskott hade den frågan aldrig kommit.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är inte ovanligt att det går till precis så.
Jag har just nu en bra bolåneränta på under 1% men det är samtidigt ett konstant tjat om att de minsann ser mina överföringar till Avanza. Om jag hade köpt sprit för mitt överskott hade den frågan aldrig kommit.
Känns väl som att de ska skita i vad du gör med dina pengar eller var någonstans du gör överföringar. :mad:
Min bankförsäljare frågade flera gånger om jag hade pengar någon annanstans. Jag sa att jag har pengar på annat ställe men att vi kan prata om de pengar som finns här på Nordea. Bankmänniskan mjölkade och mjölkade men jag sa aldrig var eller hur mycket jag hade på annat ställe. Mest för att retas egentligen, jag har verkligen inga märkvärdiga summor nånstans. :D
Lönen lär man väl ha på banken, men allt annat måste man väl kunna ha på andra ställen?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är inte ovanligt att det går till precis så.
Jag har just nu en bra bolåneränta på under 1% men det är samtidigt ett konstant tjat om att de minsann ser mina överföringar till Avanza. Om jag hade köpt sprit för mitt överskott hade den frågan aldrig kommit.
Precis. Handelsbanken tar betalt för stående överföring till annan bank (10:- överföring har jag för mig). Efter gnäll från mig så tog de bort den. Men det är jobbigt med alla dessa småavgifter.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Känns väl som att de ska skita i vad du gör med dina pengar eller var någonstans du gör överföringar. :mad:
Min bankförsäljare frågade flera gånger om jag hade pengar någon annanstans. Jag sa att jag har pengar på annat ställe men att vi kan prata om de pengar som finns här på Nordea. Bankmänniskan mjölkade och mjölkade men jag sa aldrig var eller hur mycket jag hade på annat ställe. Mest för att retas egentligen, jag har verkligen inga märkvärdiga summor nånstans. :D
Lönen lär man väl ha på banken, men allt annat måste man väl kunna ha på andra ställen?

Jag skulle gilla skarpt ifall de noterade att jag flyttat i princip allt jag haft i deras bank till andra sparformer/institut. Men så man bäddar får man ligga. Är man som bankman oärlig och vill pracka på dyra lösningar till en mindre vetande kund som senare upptäcker detta, får de gilla läget och jobba hårt på att ändra sin attityd.
 
Topp