• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Nedro

Panerai
2-Faktor
Jag tror på eye tracking väldigt mycket och att det på lång sikt kommer gå bra för Tobii.
Vår "ekonomirådgivare" (låter som om man har en miljard i kapital...) tyckte att Tobii kändes lite bra så här på vårsidan. Har sett att några här nosat lite där. Tankar?

Har haft Tobii till och från i något år. (Just nu är det min tyngsta och samtidigt mest långsiktiga placering, om det är smart eller ej får tiden avgöra) Tycker på allvar att dem har en ett sjukt intressant patent portfolio och affärsidé. Har ju även visat upp en av sina senaste satsningar nyligen som tyvärr inte återspeglat sig i marknaden. Men som jag tror på sikt kan göra skillnad beroende på hur VR-marknaden utvecklas.
Kolla tex skillnaden med eyetracking på Avatarer som blir sjukt mycket mer levande under första minuten av detta klippet.
http://www.anandtech.com/show/11194/gdc-2017-vr-pico-neo-cv-tobii-htc
 

Klockers

Cartier
Nej men så kan du ju inte räkna.
Exempel (taget från google, orkar inte göra eget) :)

Ett uppskovsbelopp på 800 000 kronor kostar årligen 4 000 kronor i skatt. (Detta enligt 800 000 * 0,5 % = 4 000 kronor.)
Att betala av hela uppskovet kostar 176 000 kronor. (800 000 kronor * 22 % i skatt = 176 000 kronor.)
Att låna 176 000 kronor från banken innebär en räntekostnad på 2992 kronor om räntan är 1,7 procent.
Besparingen blir 4000 - 2992 = 1008 kronor.
 

Oew

Rolex
Nej men så kan du ju inte räkna.
Exempel (taget från google, orkar inte göra eget) :)

Ett uppskovsbelopp på 800 000 kronor kostar årligen 4 000 kronor i skatt. (Detta enligt 800 000 * 0,5 % = 4 000 kronor.)
Att betala av hela uppskovet kostar 176 000 kronor. (800 000 kronor * 22 % i skatt = 176 000 kronor.)
Att låna 176 000 kronor från banken innebär en räntekostnad på 2992 kronor om räntan är 1,7 procent.
Besparingen blir 4000 - 2992 = 1008 kronor.
Du har rätt, tänkte lite fel. I dagens ränteläge är det nog bättre att betala av
 
D

Deleted member 1154

Guest
Har en kompis som säger att han vill låna 200k och sätta in på avanza eller nordnet och placera lite fonder i lugn takt då räntan är så låg, Han har lärt sig under ca 5 år med PPM placeringarna och fonder där och byggt upp en grundkunskap om fonder. Han har historiskt sett haft otur med aktier , men vill gå in nu i enbart fonder och lite på kul så klart också med placeringarna och förhoppningsvis ett plusresultat :)
Kan det vara ett vettigt tänk?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har en kompis som säger att han vill låna 200k och sätta in på avanza eller nordnet och placera lite fonder i lugn takt då räntan är så låg, Han har lärt sig under ca 5 år med PPM placeringarna och fonder där och byggt upp en grundkunskap om fonder. Han har historiskt sett haft otur med aktier , men vill gå in nu i enbart fonder och lite på kul så klart också med placeringarna och förhoppningsvis ett plusresultat :)
Kan det vara ett vettigt tänk?
Det låter spontant som att din "kompis" bör spara först och investera sen. Visst kan det upplevas rationellt att jobba med belåning då det på mycket lång sikt bör löna sig att utsätta sina lånade pengar för risk. Men vad händer om börsen börjar dala? Det är inte direkt superlåga värderingar överlag i nuläget.
En viss roll spelar det ju också hur kompisen ekonomi ser ut i övrigt och vilken ränta som fås på de lånade pengarna. Jag misstänker dock att det inte finns så mycket likvida medel eller andra finansiella tillgångar om det nu ska lånas 200K.
Själv skulle jag kunna tänka mig att ligga med en viss belåning, men då på en mindre del av portföljen. Inte starta med 0 i kapital, ta ett blancolån till 5% ränta och sen gå all in i Rysslandsfonder...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nej men så kan du ju inte räkna.
Exempel (taget från google, orkar inte göra eget) :)

Ett uppskovsbelopp på 800 000 kronor kostar årligen 4 000 kronor i skatt. (Detta enligt 800 000 * 0,5 % = 4 000 kronor.)
Att betala av hela uppskovet kostar 176 000 kronor. (800 000 kronor * 22 % i skatt = 176 000 kronor.)
Att låna 176 000 kronor från banken innebär en räntekostnad på 2992 kronor om räntan är 1,7 procent.
Besparingen blir 4000 - 2992 = 1008 kronor.

Enligt SEB's beräkningar motsvarar uppskovsräntan 3.25% ifall man skulle ha lånat pengarna istället för att betala vinstskatt, bl a för att man inte kan få 30% skatteavdrag på uppskovsräntan som man kan på ett lån. Tror att skillnaden i besparing blir större då?

http://fmf.se/skatteuppskov-ger-hog-ranta/

https://www.svd.se/sa-mycket-tjanar-du-pa-att-betala-ditt-uppskov
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 1154

Guest
Fegis! :p

Mars har varit en skitmånad för mig. Ner rejält men plus totalt.

- Det är det jag menar, ingen kommer ihåg en som "inte vågade" ... Nä men givetvis är det risker, men det är det med mycket i livet... Jag har en kompis som gick all in med full belåning och sen dagen efter så kom sunamin i Japan mot fukoshima, och han låg tungt i råvaruaktier... Han han inte ut och loosade mycket...

Jag vet inte , jag har ju ett minimalt sparande som jag flyttar och håller på i fonder och det går ju långsamt men ändå lite uppåt... klart man tänker om man hade haft större kapital osv. osv. så jag kan "gilla tanken" hos min kompis att satsa, och lite säkrare än lotter är det väll typ, men kanske snudd på samma nivå... och vad man gör med 100kr eller 1000kr definierar ju vad man skulle gjort med 200k också...
 

Klockers

Cartier

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kan någon förklara hur en aktie som övertecknats kan falla så fort den börjar handlas?

Säg att bolag A tecknas till en kurs på 100:-
När handeln drar igång är den nere på 90:-

Betalar inte alla 100:- vid teckningen?
 

SSL

Audemars
Fastnat i spar och snålträsket. Började med 0:- hos Avanza i okt. Sakta men säkert ökar portföljerna. Har ett sparande på 60-70% av lönen, dock går mycket till framtida bostad. Just nu har jag ett ISK med aktier och ett med fonder. Kul att jämföra. Just nu har fondkontot lekstuga. Satsar på "tråkiga" bolag med utdelning och som jag vet vad dom gör. Olja, läkemedel, tech kan jag inget om. Förhoppningsbolag är inget för mig. Bägge portföljerna är på lång sikt, aktierna och fonderna köps för ägande 5-10 år men tänkt gå igenom en gång om året. Läser och lyssnar så mycket jag kan. 10 talet poddar hos Pocket Casts, 10 talet ljudböcker i bokhyllan hos Storytel. 5 fysiska böcker som säkert kommer öka med tiden, föredrar dock Storytel. Allt handlar om ekonomi. Bloggar, Twitter, affärsvärlden m.m. Mycket kvar att lära mig och börsen har väl aldrig mått bättre. Hur kommer jag reagera på en krasch?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Fastnat i spar och snålträsket. Började med 0:- hos Avanza i okt. Sakta men säkert ökar portföljerna. Har ett sparande på 60-70% av lönen, dock går mycket till framtida bostad. Just nu har jag ett ISK med aktier och ett med fonder. Kul att jämföra. Just nu har fondkontot lekstuga. Satsar på "tråkiga" bolag med utdelning och som jag vet vad dom gör. Olja, läkemedel, tech kan jag inget om. Förhoppningsbolag är inget för mig. Bägge portföljerna är på lång sikt, aktierna och fonderna köps för ägande 5-10 år men tänkt gå igenom en gång om året. Läser och lyssnar så mycket jag kan. 10 talet poddar hos Pocket Casts, 10 talet ljudböcker i bokhyllan hos Storytel. 5 fysiska böcker som säkert kommer öka med tiden, föredrar dock Storytel. Allt handlar om ekonomi. Bloggar, Twitter, affärsvärlden m.m. Mycket kvar att lära mig och börsen har väl aldrig mått bättre. Hur kommer jag reagera på en krasch?
Om du är i början av ett långsiktigt sparande och kommer vara nettoköpare under lång tid är ju en börskrasch riktigt bra för dig. Allt blir billigare och det eventuella kapital du förlorar är begränsat än så länge.
 

SSL

Audemars
Om du är i början av ett långsiktigt sparande och kommer vara nettoköpare under lång tid är ju en börskrasch riktigt bra för dig. Allt blir billigare och det eventuella kapital du förlorar är begränsat än så länge.

Det är sant. Men om den kommer om 5-10 år? Man vet ju inte. Men gäller att intala mig, långsiktigt, långsiktigt. Följa planen 100%. Aldrig avvika, fortsätta köpa även när det gör ont i magen. Om jag fortf tror på bolaget dvs.
 
IMG_2022.JPG


Facit finns hos närmaste kiosk.
 

Kugghjul

Panerai
Har en kompis som säger att han vill låna 200k och sätta in på avanza eller nordnet och placera lite fonder i lugn takt då räntan är så låg, Han har lärt sig under ca 5 år med PPM placeringarna och fonder där och byggt upp en grundkunskap om fonder. Han har historiskt sett haft otur med aktier , men vill gå in nu i enbart fonder och lite på kul så klart också med placeringarna och förhoppningsvis ett plusresultat :)
Kan det vara ett vettigt tänk?
Din kompis har inte lärt sig något, han har flutit med en uppgående ström i 5 år. Låna inte ut till honom, låt honom låna själv.

Kan någon förklara hur en aktie som övertecknats kan falla så fort den börjar handlas?

Säg att bolag A tecknas till en kurs på 100:-
När handeln drar igång är den nere på 90:-

Betalar inte alla 100:- vid teckningen?
De förväntade sig en snabb vinst, säljer i besvikelse, men nog är det ologiskt, detta lär de ej tjäna på i längden, de säljer när säljtrycket är som högst; köpläge egentligen.


Många kör pump & dump och väljer kanske att ta en förlust. Sen finns det fler aktier än bara de som erbjudits till marknaden vid en introduktion.
Detta är inte pump & dump om de inte kombinerar det med att håsa aktien på forum. Då är det bara teckna & dumpa.

Fastnat i spar och snålträsket. Började med 0:- hos Avanza i okt. Sakta men säkert ökar portföljerna. Har ett sparande på 60-70% av lönen, dock går mycket till framtida bostad. Just nu har jag ett ISK med aktier och ett med fonder. Kul att jämföra. Just nu har fondkontot lekstuga. Satsar på "tråkiga" bolag med utdelning och som jag vet vad dom gör. Olja, läkemedel, tech kan jag inget om. Förhoppningsbolag är inget för mig. Bägge portföljerna är på lång sikt, aktierna och fonderna köps för ägande 5-10 år men tänkt gå igenom en gång om året. Läser och lyssnar så mycket jag kan. 10 talet poddar hos Pocket Casts, 10 talet ljudböcker i bokhyllan hos Storytel. 5 fysiska böcker som säkert kommer öka med tiden, föredrar dock Storytel. Allt handlar om ekonomi. Bloggar, Twitter, affärsvärlden m.m. Mycket kvar att lära mig och börsen har väl aldrig mått bättre. Hur kommer jag reagera på en krasch?
Kul, men det du behöver se är en björnmarknad och lågkonjunktur. Fortsätt spara, men var försiktig att köpa för mycket på toppen. Håll 30-40% av ditt kapital i pengar, kombinera med fysiska som tex beg kvalitetsklockor.

IMG_2022.JPG


Facit finns hos närmaste kiosk.
Strongest sell in the history of strong sells.

Krasch snart då med andra ord. "Gå mot strömmen"-principen funkar för det mesta. :)
Ja, men det kan också fortsätta uppåt, Tina.

Någon mer som shoppat HM på rean?
Nej, är rädd för att de kan ha för stor kostym!
 
Senast ändrad:

SSL

Audemars
Kul, men det du behöver se är en björnmarknad och lågkonjunktur. Fortsätt spara, men var försiktig att köpa för mycket på toppen. Håll 30-40% av ditt kapital i pengar, kombinera med fysiska som tex beg kvalitetsklockor.
Än så länge e det lugnt och jag skyndar långsamt medan jag lär mig. Just nu 10% på börsen tot.
 
Topp