• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

RosaCasio

Cartier
Har fått aktier genom ett arv hos en avlägsen släkting förra året, jag vet inget om företaget mer än att min släkting startade och drev det tills han blev för dålig. Det konstiga är att jag inte har någon aning om var mina aktier finns, vad dem är värda och hur jag blir av med dem. Jag fick reda på att jag hade dem via årets deklaration där det står nått om sparat utdelningsutrymme. Kan någon hjälpa mig vart jag kan vända mig?
 

POO

Panerai
Har fått aktier genom ett arv hos en avlägsen släkting förra året, jag vet inget om företaget mer än att min släkting startade och drev det tills han blev för dålig. Det konstiga är att jag inte har någon aning om var mina aktier finns, vad dem är värda och hur jag blir av med dem. Jag fick reda på att jag hade dem via årets deklaration där det står nått om sparat utdelningsutrymme. Kan någon hjälpa mig vart jag kan vända mig?

Låter ju lite udda. Kolla upp omfattningen av verksamheten och kontakta bolaget i fråga är nog en vettig start.
 

Zingo

Rolex
Har fått aktier genom ett arv hos en avlägsen släkting förra året, jag vet inget om företaget mer än att min släkting startade och drev det tills han blev för dålig. Det konstiga är att jag inte har någon aning om var mina aktier finns, vad dem är värda och hur jag blir av med dem. Jag fick reda på att jag hade dem via årets deklaration där det står nått om sparat utdelningsutrymme. Kan någon hjälpa mig vart jag kan vända mig?
Låter som att det inte är ett börs bolag eller bolag som har aktierna hos Euroclear. Om så är fallet så behöver inte bolaget ha utgivet aktiebrev (du får hämta in aktieboken, står där). Värdering på onoterade aktier är lite mer komplicerat då det inte finns någon direkt marknad för handeln. Omsättning, resultat, antal anställda, framtidspotential mm påverkar. Sparat utdelningsutrymme är bra skit då det ger lägre beskattning, hänger samman med din K10 deklaration (andelar i fåmansaktiebolag). Men börja med att kontakta bolaget för mer info. Kan vara klokt att kontakta en revisionsbyrå för hjälp med skatt, värdering och försäljning. Kommer troligen kosta en slant men torde vara värt det om än oklart vad det är för bolag och pengar. Lycka till!
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Har fått aktier genom ett arv hos en avlägsen släkting förra året, jag vet inget om företaget mer än att min släkting startade och drev det tills han blev för dålig. Det konstiga är att jag inte har någon aning om var mina aktier finns, vad dem är värda och hur jag blir av med dem. Jag fick reda på att jag hade dem via årets deklaration där det står nått om sparat utdelningsutrymme. Kan någon hjälpa mig vart jag kan vända mig?

Om du har tid, försök lära känna verksamheten innan du säljer för att kunna sätta vettiga krav på köpare. Det kan ibland vara kritiskt att rätt typ av ägare kommer in i bolaget vid ett ägarbyte, beroende på storleken på aktieposten / vilket inflytande aktierna medger.
Vem vet, efter att du lärt känna verksamheten kanske du bestämmer dig för att behålla aktierna. Allt okänt behöver inte vara dåligt, men det förblir en okalkylerad risk till dess att du bekantat dig närmare med omständigheterna.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har börjat snegla lite på Saltängen och Kallebäck.
Tilltalas av den höga direktavkastningen.
Men vad säger ni mer kunniga? Är det tokigt att lägga pengar i aktiebolag som bara har en enda fastighet?
Saltängen äger Icalagret i Västerås som exempel.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Har börjat snegla lite på Saltängen och Kallebäck.
Tilltalas av den höga direktavkastningen.
Men vad säger ni mer kunniga? Är det tokigt att lägga pengar i aktiebolag som bara har en enda fastighet?
Saltängen äger Icalagret i Västerås som exempel.
Jag ligger i båda, men väldigt lätt. Tycker risken är rätt hög med bolag där det bara finns en fastighet, men med hyfsat lågt värderad aktie och hög utdelning så är det värt det. Gillar Saltängen mer än Kallebäck.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har börjat snegla lite på Saltängen och Kallebäck.
Tilltalas av den höga direktavkastningen.
Men vad säger ni mer kunniga? Är det tokigt att lägga pengar i aktiebolag som bara har en enda fastighet?
Saltängen äger Icalagret i Västerås som exempel.
Du svarar nästan på din egen fråga. JA det är tokigt.
Det finns fina fastighetsbolag som t ex Castellum, Hufvudstaden m fl där du som aktieägare inte sitter med skägget I brevlådan för att en enda hyresgäst väljer att lämna...
 

Kugghjul

Panerai
Har fått aktier genom ett arv hos en avlägsen släkting förra året, jag vet inget om företaget mer än att min släkting startade och drev det tills han blev för dålig. Det konstiga är att jag inte har någon aning om var mina aktier finns, vad dem är värda och hur jag blir av med dem. Jag fick reda på att jag hade dem via årets deklaration där det står nått om sparat utdelningsutrymme. Kan någon hjälpa mig vart jag kan vända mig?

Låter ju lite udda. Kolla upp omfattningen av verksamheten och kontakta bolaget i fråga är nog en vettig start.

Låter som att det inte är ett börs bolag eller bolag som har aktierna hos Euroclear. Om så är fallet så behöver inte bolaget ha utgivet aktiebrev (du får hämta in aktieboken, står där). Värdering på onoterade aktier är lite mer komplicerat då det inte finns någon direkt marknad för handeln. Omsättning, resultat, antal anställda, framtidspotential mm påverkar. Sparat utdelningsutrymme är bra skit då det ger lägre beskattning, hänger samman med din K10 deklaration (andelar i fåmansaktiebolag). Men börja med att kontakta bolaget för mer info. Kan vara klokt att kontakta en revisionsbyrå för hjälp med skatt, värdering och försäljning. Kommer troligen kosta en slant men torde vara värt det om än oklart vad det är för bolag och pengar. Lycka till!

Om du har tid, försök lära känna verksamheten innan du säljer för att kunna sätta vettiga krav på köpare. Det kan ibland vara kritiskt att rätt typ av ägare kommer in i bolaget vid ett ägarbyte, beroende på storleken på aktieposten / vilket inflytande aktierna medger.
Vem vet, efter att du lärt känna verksamheten kanske du bestämmer dig för att behålla aktierna. Allt okänt behöver inte vara dåligt, men det förblir en okalkylerad risk till dess att du bekantat dig närmare med omständigheterna.

Oj, här kan du behöva juridisk hjälp för att inte bli blåst av de nuvarande andra ägarna. Är detta större delen av din förmögenhet bör du sälja för att risksprida.
 

Jimpa

Panerai
Vart ligger folk generellt lång nu för tiden? Usa och Europa känns lite mindre attraktivt än t.ex. Kina, övrig Global & tillväxt aktier? Eller tänker jag kort då :banghead:
Tacksam för tips
/novis
 

RosaCasio

Cartier
Oj, här kan du behöva juridisk hjälp för att inte bli blåst av de nuvarande andra ägarna. Är detta större delen av din förmögenhet bör du sälja för att risksprida.
Det är just det som är problemet, jag har noll aning om vad mitt delägarskap kan vara värt (mest troligt inte så mycket när jag nu kollade senaste årsredovisningen på nätet) , det enda jag vet är att jag måste lämna in en k10 till deklaration. De andra ägarna till aktierna är släkt jag helst inte vill ha att göra med haha. Mo money, mo problems
 

Kugghjul

Panerai
Det är just det som är problemet, jag har noll aning om vad mitt delägarskap kan vara värt (mest troligt inte så mycket när jag nu kollade senaste årsredovisningen på nätet) , det enda jag vet är att jag måste lämna in en k10 till deklaration. De andra ägarna till aktierna är släkt jag helst inte vill ha att göra med haha. Mo money, mo problems

1) Det kan finnas hembudsklausuler så det är inte säkert du kan sälja aktierna utan att prata med andra ägare.
2) En årsredovisning säger det bolagets ägare vill att den skall säga, dvs förhoppningsvis inom lagens gränser. Det kan finnas patent, ägarandelar i andra bolag etc som är helt felvärderade etc etc.
3) Du bör kontakta en jurist, och som minst en person som läst några år inom juridik, tex affärsjuridiskt program eller liknande. Annars är risken stor att du blir blåst som sagt. "Grabben, det här är inte värt mycket. Här har du 5 000 och en muffins!", liksom!
 

Broke

Omega
2-Faktor
Finansnooben undrar om indexfonder är överskattade? En relativt säker avkastning på 6-8% är ändå inte så illa? Jag är oinsatt men han som bloggar på rikatillsammans tycker att fondsparande bl a indexfonder är det bästa har hänt på länge för den vanlige spararen. Rätt eller fel?
Jan Bolmeson är vettig. Om proffsen inte kan slå index jämt, hur ska vi vanliga noobar lyckas. Han blogg är konkret och ger mycket bra långsiktiga spartips.
Själv kör jag ca 50% global, 25% Sverige, 12,5% asien och 12,5% mot guld/silver. 6-8% i årlig avkastning. Sen har jag HM, Eolus vind och Deutsche Post AG i aktie portföljen. På totalt kapital är det uppdelat ca 75% fonder 25% aktier. siktar på en årlig avkastning på 6-9%
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Jan Bolmeson är vettig. Om proffsen inte kan slå index jämt, hur ska vi vanliga noobar lyckas. Han blogg är konkret och ger mycket bra långsiktiga spartips.
Själv kör jag ca 50% global, 25% Sverige, 12,5% asien och 12,5% mot guld/silver. 6-8% i årlig avkastning. Sen har jag HM, Eolus vind och Deutsche Post AG. aktie portföljen. På totalt kapital är det uppdelat ca 75% fonder 25% aktier. siktar på en årlig avkastning på 6-9%
Köper du träd i Afrika som Bolmesson också?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jan Bolmeson är vettig. Om proffsen inte kan slå index jämt, hur ska vi vanliga noobar lyckas. Han blogg är konkret och ger mycket bra långsiktiga spartips.
Själv kör jag ca 50% global, 25% Sverige, 12,5% asien och 12,5% mot guld/silver. 6-8% i årlig avkastning. Sen har jag HM, Eolus vind och Deutsche Post AG i aktie portföljen. På totalt kapital är det uppdelat ca 75% fonder 25% aktier. siktar på en årlig avkastning på 6-9%
Hur investerar du i guld? Jag vill också lägga några procent där.
 

Broke

Omega
2-Faktor
Hur investerar du i guld? Jag vill också lägga några procent där.
Själv har jag köpt en fond som mer riktar sig mot gruvbranschen och då guld bland annat. Pacific precious A.
Men det går även att köpa fysiskt guld direkt till dig eller guld där någon annan förvarar åt dig. Även en del börs-handlade fonder. finns en del alternativ.
https://rikatillsammans.se/kategori/investera-guld-silver/

Själv bestämde jag mig just för att köpa i gruvbolag genom en del tips från mer insatta vänner samt efter att jag läst en krönika från 2008 av Jonas Lindmark från Morningstar som inte känns helt oaktuell idag heller.
http://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=varning-for-guldfonder

Annars finns det säkert några hajar här som har mer inputs.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ok, intressant! Kan du utveckla?
Läs på hans blogg och hur han framställer Better Globe som investering. Det är ju en minst sagt annorlunda pengamaskin han bygger med träd i Afrikanska plantager. Och inte nog med att han själv är villig att ta hög risk, han är även "ambassadör" för Better globe och får provision på en del av försäljningen.
 
Topp