• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Anden

Cartier
2-Faktor
ja, det är många som inte har koll på det, och jag kan inte detaljerna.

KF är sämre när man flyttar pengar in och ut snabbt dock, och så ser "konkursreglerna" lite annorlunda ut, till KF:s nackdel, och så svårare (omöjligt?) att gå på bolagsstämma, men man kan ju fortfarande få gå genom att köpa en aktie i sin isk eller depå, men då inte rösta med "full styrka", om jag förstått det rätt?
Du kan begära att försäkringsbolaget för in dig i aktieboken, så det går att gå på stämma trots KF.
 

Buffi

Panerai
Vad tror ni om Avanza som aktie (AZA) på nuvarande nivåerna (358kr).
Var uppe i 400 ett tag, men sprang ner till som lägst 330 efter att Nordea gick ut och sänkte sitt courtage för att försöka starta något slags priskrig i mars. Såhär i efterhand så får man väl inse att det hände... ungefär ingenting sen dess, vilket nog till stor del beror på att Nordeas värdepapperstjänster är ganska ruttna för konsumenter jämfört med de moderna nätmäklarna.
Även LF har behövt sänka sitt courtage för att försöka konkurera, men även där känns det som att det kan bli rätt svårt.

Bolaget hoppade upp till large cap i slutet av 2016, och har alltså växt sig rätt stort på relativt kort tid.
Ekonomin ser bra ut. Insiderköp ser bra ut.
Med tanke på hur mycket pengar som fortfarande är placerat i sveriges storbanker så finns det fortfarande massor med utrymme för tillväxt.
Borde också finnas gott om utrymme till att lansera nya produkter och öka inflöden så på sikt.

Konkurenten Nordnet är ej längre börsnoterade, sedan de blev utköpta från aktiemarknaden tidigare iår för ett ganska saftigt pris per aktie, vilket väl tyder lite på att det finns en god tilltro på marknaden.

Rent spontant så känns det som att risken är ganska låg i bolaget just nu. Storbanker har försökt gå efter dom nyligen och starta courtagekrig, men det verkar som sagt inte ha ledit någon vart direkt(?). Nya aktörer från Europa som Degiro har inte lyckats få fart i Sverige heller, trots lockpriser. Kunder är nöjda. Deras tjänster känns bra, sett till konkurensen (med undantag för Placera forumet som är vädelöst).

Disclosure: Jag har just nu ca 5% av mitt totala kapital i AZA.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad tror ni om Avanza som aktie (AZA) på nuvarande nivåerna (358kr).
Var uppe i 400 ett tag, men sprang ner till som lägst 330 efter att Nordea gick ut och sänkte sitt courtage för att försöka starta något slags priskrig i mars. Såhär i efterhand så får man väl inse att det hände... ungefär ingenting sen dess, vilket nog till stor del beror på att Nordeas värdepapperstjänster är ganska ruttna för konsumenter jämfört med de moderna nätmäklarna.
Även LF har behövt sänka sitt courtage för att försöka konkurera, men även där känns det som att det kan bli rätt svårt.

Bolaget hoppade upp till large cap i slutet av 2016, och har alltså växt sig rätt stort på relativt kort tid.
Ekonomin ser bra ut. Insiderköp ser bra ut.
Med tanke på hur mycket pengar som fortfarande är placerat i sveriges storbanker så finns det fortfarande massor med utrymme för tillväxt.
Borde också finnas gott om utrymme till att lansera nya produkter och öka inflöden så på sikt.

Konkurenten Nordnet är ej längre börsnoterade, sedan de blev utköpta från aktiemarknaden tidigare iår för ett ganska saftigt pris per aktie, vilket väl tyder lite på att det finns en god tilltro på marknaden.

Rent spontant så känns det som att risken är ganska låg i bolaget just nu. Storbanker har försökt gå efter dom nyligen och starta courtagekrig, men det verkar som sagt inte ha ledit någon vart direkt(?). Nya aktörer från Europa som Degiro har inte lyckats få fart i Sverige heller, trots lockpriser. Kunder är nöjda. Deras tjänster känns bra, sett till konkurensen (med undantag för Placera forumet som är vädelöst).

Disclosure: Jag har just nu ca 5% av mitt totala kapital i AZA.
Har inte örnkoll på just AVA, men tänker precis tvärtom.
AVA och NON har fått härja fritt och gynnats oerhört av den allmänna börshysterin som råder. Vi vet att de tjänar pengarna på transktionsavgifter, vilka nyligen satts under press av bl a gammelbanken Nordea. Förr eller senare vänder börsen och då kommer omsättningen sjunka.

Jag äger inte AVA men är supernöjd kund.
 

Buffi

Panerai
Har inte örnkoll på just AVA, men tänker precis tvärtom.
AVA och NON har fått härja fritt och gynnats oerhört av den allmänna börshysterin som råder. Vi vet att de tjänar pengarna på transktionsavgifter, vilka nyligen satts under press av bl a gammelbanken Nordea. Förr eller senare vänder börsen och då kommer omsättJag äger inte AVA men är supernöjd kund.

Jag ser det som att storbankerna tvingas försöka med lockpriser, men att det kommer bli svårt för dom att konkurrera med de nyare, då nordeas och LFs system är föråldrade. Handelsbankens är ännu värre. Swedbank är bättre än ovan nämnda men fortfarande långt bakom avanza.

De har ett enormt försprång i användarbarhet just nu, och alla möjligheter till tillväxt. Även om börsen krashar kommer folk vilja fortsätta handla med aktier, det har vi sett förut.

(sen för att vara onödigt petig, deras ticker är för övrigt AZA inte AVA)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Finns det nåt bra diskussions forum för fondplaceringar ? kanske borde starta en tråd här annars? Tänkte börja följa PPM regelbundet nämnligen..
 

Buffi

Panerai
Vad tror ni om Avanza som aktie (AZA) på nuvarande nivåerna (358kr).
Var uppe i 400 ett tag, men sprang ner till som lägst 330 efter att Nordea gick ut och sänkte sitt courtage för att försöka starta något slags priskrig i mars. Såhär i efterhand så får man väl inse att det hände... ungefär ingenting sen dess, vilket nog till stor del beror på att Nordeas värdepapperstjänster är ganska ruttna för konsumenter jämfört med de moderna nätmäklarna.
.....

Nu börjar uppgången till 400 igen. Tut-tut.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5361/avanza-bank-holding
 

Jimpa

Panerai
H&M handlas idag utan utdelning står det. haha är så förvirrad men ligger kvar och köper mer kanske. :cool: hur ligger folket ?
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Kanske aningen off för denna tråd, men lyssna gärna på (och läs hans böcker) Dr Stenkrona, finansanalytiker på Carnegie men som är/varit fristående rådgivare och föreläsare.

Mycket spännande terorier om vad som kommer hända med finansmarknaden, i synnerhet bankernas aktiehandel, när mikrotrading och små aktörer blir fler, mer kreativa och tar mindre betalt i avgifter...

http://www.stenkrona.se/2017/04/27/a-paradigm-shift-in-the-financial-advisory-industry/
 
Jag ligger tungt i Bitcoin, hög risk givetvis men enorm potential. Handlar Certet via Avanza och upp ca 120%. Efterfrågan är fortsatt hög och utbudet är begränsat till 21M. Finns redan butiker som tar emot bitcoin som betalningsmedel och blir de riktigt stort kan de vara en bra investering. Finns många dokumentärer om ämnet om man har ett intresse för kryptovalutor. High risk/High reward :)
 

Leif

Cartier
Jag ligger tungt i Bitcoin, hög risk givetvis men enorm potential. Handlar Certet via Avanza och upp ca 120%. Efterfrågan är fortsatt hög och utbudet är begränsat till 21M. Finns redan butiker som tar emot bitcoin som betalningsmedel och blir de riktigt stort kan de vara en bra investering. Finns många dokumentärer om ämnet om man har ett intresse för kryptovalutor. High risk/High reward :)

Jag övergav Bitcoin vid 1300USD och flyttade över mycket i Ethereum, Ripple och Stellar. Har resulterat i helt sjuka resultat. Min pension är säkrad för gott. Fantastisk marknad. Market cap har gått från 27 miljarder USD dolalr till 54 miljarder på mindre än en månad. Det händer nu.
 

Ebbot

Cartier
Jag övergav Bitcoin vid 1300USD och flyttade över mycket i Ethereum, Ripple och Stellar. Har resulterat i helt sjuka resultat. Min pension är säkrad för gott. Fantastisk marknad. Market cap har gått från 27 miljarder USD dolalr till 54 miljarder på mindre än en månad. Det händer nu.


Hur investerar du? Köper du faktisk valuta?
 

Leif

Cartier
Kolla dessa siffror från coinmarketcap.com. Helt sjuka.

NOC2yda.png
 
Kolla dessa siffror från coinmarketcap.com. Helt sjuka.

Spännande, har inte satt mig in i andra valutor än bitcoin. Känns som att minst ett par av nedanstående kommer visa sig vara luft eller inte går att realisera till riktiga pengar. Kan du väldigt kort sammanfatta etherum? betalar du via kort när du köper?

NOC2yda.png
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag övergav Bitcoin vid 1300USD och flyttade över mycket i Ethereum, Ripple och Stellar. Har resulterat i helt sjuka resultat. Min pension är säkrad för gott. Fantastisk marknad. Market cap har gått från 27 miljarder USD dolalr till 54 miljarder på mindre än en månad. Det händer nu.
Fantastiskt att du lyckades pricka helt rätt i en, som du själv sager, helt sjuk marknad. För du backtradar väl inte?
 

Leif

Cartier
Jag missade en hel del. Sålde efter ETF-droppen. Det var ETF droppen som fick mig att flytta över mycket till alts. Ren tur inget annat.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vad tror ni om HTC? http://en.boerse-frankfurt.de/stock/HTC_2-share
Deras telefoner känns inte jätteheta, men deras VIVE (VR till datorn) är helt fantastisk.
De har även avtal med Valve, som är en av världens största aktörer inom dataspelsvärlden.
Själv köpte jag en del aktier efter att ha testat glasögonen, men det har inte blivit någon jättesuccé.
Glasögonen känns för dyra i nuläget, men investeringen är långsiktig.

Vad tror ni? Värt att köpa eller bör jag bara ta min +-0 och hoppa vidare?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Spännande, har inte satt mig in i andra valutor än bitcoin. Känns som att minst ett par av nedanstående kommer visa sig vara luft eller inte går att realisera till riktiga pengar. Kan du väldigt kort sammanfatta etherum? betalar du via kort när du köper?

Ether (Ethereums valuta) är likt BTC baserat på ett decentraliserat nätverk av datorer. I princip ett väldigt säkert system som blir säkrare med tiden, ju fler datorer som deltar i miningnätverket desto säkrare system. Skedde en stor hackerattack nyligen. Kursen föll en aning, men återhämtade sig snabbt. Ett robust system.

Det som skiljer ETH från BTC är att ETH har gått ett steg längre. Det är inte endast en decentraliserad kryptovaluta, utan också en "distributed computing"-plattform. I princip innebär detta att hela ETH-nätverket (dvs alla datorer runtom i världen som är uppkopplade och tar del av miningverksamheten som håller igång nätverket) fungerar som en enda stor dator. Smarta programmerare genom denna "dator" bygga avancerade applikationer rätt enkelt. Grundaren Vitaly pratar t ex om att man lätt skulle kunna bygga upp en konkurrent till Uber, och att det hela ligger på ETH innebär att applikationen inte är beroende av konstant tillgång till internet. Det är en mycket lovande plattform som inte endast är en valuta. Hittills har ETH visat sig vara väldigt bra och populärt, och när applikationerna och de olika användningsområdena börjar rulla ut på allvar tror jag att Ethers värde kommer stiga rejält.
 
Ether (Ethereums valuta) är likt BTC baserat på ett decentraliserat nätverk av datorer. I princip ett väldigt säkert system som blir säkrare med tiden, ju fler datorer som deltar i miningnätverket desto säkrare system. Skedde en stor hackerattack nyligen. Kursen föll en aning, men återhämtade sig snabbt. Ett robust system.

Det som skiljer ETH från BTC är att ETH har gått ett steg längre. Det är inte endast en decentraliserad kryptovaluta, utan också en "distributed computing"-plattform. I princip innebär detta att hela ETH-nätverket (dvs alla datorer runtom i världen som är uppkopplade och tar del av miningverksamheten som håller igång nätverket) fungerar som en enda stor dator. Smarta programmerare genom denna "dator" bygga avancerade applikationer rätt enkelt. Grundaren Vitaly pratar t ex om att man lätt skulle kunna bygga upp en konkurrent till Uber, och att det hela ligger på ETH innebär att applikationen inte är beroende av konstant tillgång till internet. Det är en mycket lovande plattform som inte endast är en valuta. Hittills har ETH visat sig vara väldigt bra och populärt, och när applikationerna och de olika användningsområdena börjar rulla ut på allvar tror jag att Ethers värde kommer stiga rejält.


Låter spännande, känns som volatiliteten i ETH är högre än i BTC då den är mindre i market cap. Har endast investerat i bitcoin certet på avanza, dels för att slippa hålla på med plånböcker som håller BTC och att de skattas som vanligt i ISK. Hur funkar de med etherum? var investerar du och hur beskattas ev vinst? Lätt att ta ut pengarna?
 

Leif

Cartier
När det gäller crypovalutorna så är iaf jag övertygad om att de har knappt ens börjat. Den här marknaden är på väg att explodera uppåt. +1000% på ethereum på ett år, Bitcoin över 100% 2016 och ligger + 70% under 2017 (1715 USD nu). Ripple som transporterar fiat-pengar med hjälp av blockkedjor har fullständigt gått crazy. Ligger nu på 20 cent (var uppe i 25 för en vecka sedan). Har tio-dubblats i värde sedan 1 April. Fler och fler banker ansluter sig. Läs mer här: https://ripple.com/
Från hemsidan:
"15 of the top 50 banks work with Ripple
30 active integrations
9 countries with banks implementing Ripple in"
Tar idag flera dagar att skicka pengar via SEPA från min bank till t.ex. England. Tar sekunder med Ripple.
Volatilliteten hos Rippple och den närbesläktade Stellar lummens är helt crazy.
Ena dagen tappas 40%, en annan +80% o.s.v.

På topplistan över cryptos så har vi nu
1. Bitcoin - Lagring av värde "Guld"
2. Ripple - Fiat pengar som flyttas mha blockkedjan. Används av banker i första hand. Enorm potential, enorm.
3. Ethereum - Smart contracts. Decentralicerade datorprogram som inte kan manipuleras eller stoppas. Sjuk potential
4. Litecoin - En släkting till Bitcoin som nu har lyft från 4 USD till +25 USD. Kör numera med segwit
5. NEM - Kan inget om denna. Men har växt med.
6. Dash - Digitala pengar. Microbetalningar mm. Går väldigt mycket upp och ner. Håller mig borta från denna.
7. Ethereum Classic - Den ursprungliga Ethereum-kedjan som levde vidare efter hardforken förra sommaren. Har växt enormt. Låg på under en dollar för några månader sedan. Ligger nu på 6.10 USD.
8. Monero - Anonyma crypto pengar. Extremt svårt/omöjligt att spåra. Används på t.ex. darknet.
9. Stellar Lumens - Min favorit :) Grundaren till Ripple som startat denna. Samma kod som Ripple om jag förstått det hela rätt. Växt från bråkdelar av en cent till att nu ligga på 3,7 cent.
10. Augur - Prediction markets. Använder principen "The Wisdom of the Crowd" - Väldigt intressant idé imo.

Vi har inte sett något ännu. När det här börjar gå mainstream om ett par år så kommer det bli åka av.
Vi får fortsätta att bevaka dessa marknader och kolla hur det växer från månad till månad.

Maj 13 2017
Market Cap: 52,9 B$
Bitcoin: 1715 $
Ethereum: 88,6 $
Ripple: 0,20 $
Litecoin: 27,43 $
NEM: 0,126 $
Dash: 85,63 $
Ethereum Classic: 6,05 $
Monero: 28,05 $
Stellar Lumen: 0,037$
Augur: 16,10$
Golem: 0,21$
Round: 0,19 $
.
.
.
Iconomi: 0,73 $ (Jag har en hel del i denna.)

Om en månad ser vi vad som hänt. Kan bli intressant det här att följa.
 
När det gäller crypovalutorna så är iaf jag övertygad om att de har knappt ens börjat. Den här marknaden är på väg att explodera uppåt. +1000% på ethereum på ett år, Bitcoin över 100% 2016 och ligger + 70% under 2017 (1715 USD nu). Ripple som transporterar fiat-pengar med hjälp av blockkedjor har fullständigt gått crazy. Ligger nu på 20 cent (var uppe i 25 för en vecka sedan). Har tio-dubblats i värde sedan 1 April. Fler och fler banker ansluter sig. Läs mer här: https://ripple.com/
Från hemsidan:
"15 of the top 50 banks work with Ripple
30 active integrations
9 countries with banks implementing Ripple in"
Tar idag flera dagar att skicka pengar via SEPA från min bank till t.ex. England. Tar sekunder med Ripple.
Volatilliteten hos Rippple och den närbesläktade Stellar lummens är helt crazy.
Ena dagen tappas 40%, en annan +80% o.s.v.

På topplistan över cryptos så har vi nu
1. Bitcoin - Lagring av värde "Guld"
2. Ripple - Fiat pengar som flyttas mha blockkedjan. Används av banker i första hand. Enorm potential, enorm.
3. Ethereum - Smart contracts. Decentralicerade datorprogram som inte kan manipuleras eller stoppas. Sjuk potential
4. Litecoin - En släkting till Bitcoin som nu har lyft från 4 USD till +25 USD. Kör numera med segwit
5. NEM - Kan inget om denna. Men har växt med.
6. Dash - Digitala pengar. Microbetalningar mm. Går väldigt mycket upp och ner. Håller mig borta från denna.
7. Ethereum Classic - Den ursprungliga Ethereum-kedjan som levde vidare efter hardforken förra sommaren. Har växt enormt. Låg på under en dollar för några månader sedan. Ligger nu på 6.10 USD.
8. Monero - Anonyma crypto pengar. Extremt svårt/omöjligt att spåra. Används på t.ex. darknet.
9. Stellar Lumens - Min favorit :) Grundaren till Ripple som startat denna. Samma kod som Ripple om jag förstått det hela rätt. Växt från bråkdelar av en cent till att nu ligga på 3,7 cent.
10. Augur - Prediction markets. Använder principen "The Wisdom of the Crowd" - Väldigt intressant idé imo.

Vi har inte sett något ännu. När det här börjar gå mainstream om ett par år så kommer det bli åka av.
Vi får fortsätta att bevaka dessa marknader och kolla hur det växer från månad till månad.

Maj 13 2017
Market Cap: 52,9 B$
Bitcoin: 1715 $
Ethereum: 88,6 $
Ripple: 0,20 $
Litecoin: 27,43 $
NEM: 0,126 $
Dash: 85,63 $
Ethereum Classic: 6,05 $
Monero: 28,05 $
Stellar Lumen: 0,037$
Augur: 16,10$
Golem: 0,21$
Round: 0,19 $
.
.
.
Iconomi: 0,73 $ (Jag har en hel del i denna.)

Om en månad ser vi vad som hänt. Kan bli intressant det här att följa.


Mycket bra skrivet Leif, har som du sett ovan enbart investerat i bitcoin då de enkelt går att handla certet via avanza. Det som jag finner båda spännande och läskigt med btc är att utbudet är begränsat och priset styrs således enbart efter efterfrågan. Ligger ca 100% upp nu i btc men är lite småsugen på att gå in med en mindre post i annan kryptovaluta. Sett utifrån potential ur investeringssynpunkt samt enkelhet i att investera/lagra/sälja, vilken skulle du då välja?
 

Leif

Cartier
Sett utifrån potential ur investeringssynpunkt samt enkelhet i att investera/lagra/sälja, vilken skulle du då välja?

Jag rekomenderar följande

1. Registrera dig och starta ett konto på Kraken.com (eller någon anna börs som hanterar krypto)
2. För över Bitcoin alt. Fiat till kraken.
3. Sälj av en del av dina Bitcoin (Bitcoin växer för långsamt)
4. Läs på dig om top 20 från coinmarketcap.com. Vad de behandlar och gör en analys av vilken potential de har.
5. Fördela dina risker över de 7-10 du tycker är mest intressanta.
6. När du gjort detta. Logga ut och håll dig borta i 2-3 år. Logga därefter in och pensionera dig för gott.
7. Om du inte kan hålla dig borta från punkt 6 så var iskall och håll dina mynt. Det går upp och ner mycket.
8. Registrera dig på www.tradingview.com och betala för ett pro medlemsakp (ca 40$ per månad tror jag). Du får tillgång till samtliga verktyg för analys (ichimoku cloud, RSI o.s.v.)
9. Börja läsa nyheter om cryptovalutorna. Finns massor på t.ex. YouTube.

Om jag skulle rekomendera vad du skulle investera i, så skulle jag säga idag följande

1. Håll dig undan från bitcoin. Börja köpa på dig när Bitcoin har fallit ner till under 1200. Vill du gå säkert och under lång tid så lägg pengarna i bitcoin och njut av bra avkastning på lång sikt. Vill du däremot tjäna grova pengar så behöver du gå över till alts (alla cryptos förutom Bitcoin kallas alts)
2. Lägg pengar i Ethereum - lågt värderad just nu. Många nyheter påväg som kommer pusha priset uppåt i sommar (låg gissning är 150 USD efter semestern)
3. Ripple/Stellar är högrisk men de rör sig fort uppåt.
4. Något som växer extremt fort just nu är First Blood och Round - De är e-sport platformar för priser mm. Denna marknad kommer växa nåt enormt framöver. Har dock inte hittat något ställe att köpa dessa ännu.
5. Läs på om Golem. Mycket intressant skulle jag säga.

Jag skulle ändå rekomendera dig att själv läsa dig in på vad allt det här handlar om, speciellt blockkedje tekniken. Gör egna bedömningar. Vad som helst kan hända.
 
Topp