• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

D

Deleted member 5780

Guest
Kanske har diskuterats tidigare i tråden, men jag provar att ställa frågan ändå.
Nån som har erfarenhet av företagsobligationer och bolag som kränger sådant? Jag är på väg att prova detta genom Jool Capital som just nu erbjuder ett brygglån till Real Holding Group till ett projekt i Karlskrona. Just denna obligationen är kort med återbetalning på 6 mån (+/- 3 mån), till en årsränta om 15%. Jag har länge varit sugen på liknande men just den relativt snabba affären på ca 6 månader lockar.
Nybörjare som jag är så frågar jag folk med mer erfarenhet - känns denna typ av affärer safe?
Det beror på vad du menar med "safe". En årsränta på 15% indikerar mycket hög risk och jag personligen skulle hellre stoppa mina pengar i något annat.
 
Kanske har diskuterats tidigare i tråden, men jag provar att ställa frågan ändå.
Nån som har erfarenhet av företagsobligationer och bolag som kränger sådant? Jag är på väg att prova detta genom Jool Capital som just nu erbjuder ett brygglån till Real Holding Group till ett projekt i Karlskrona. Just denna obligationen är kort med återbetalning på 6 mån (+/- 3 mån), till en årsränta om 15%. Jag har länge varit sugen på liknande men just den relativt snabba affären på ca 6 månader lockar.
Nybörjare som jag är så frågar jag folk med mer erfarenhet - känns denna typ av affärer safe?
Skrev ett kort PM till dig. Viktigt att läsa på när de kommer till dessa typer utav placeringar är vilka säkerheterna är man får som obligationsinnehavare. Är de aktiepant i underliggande bolag? Är de pant i fastigheterna? Hur ser bolagsstrukturen ut? Vad är LTV (Loan-to-value) ration? Viktigt att gardera sig med bra säkerheter om bakomvarande bolag inte kan fullfölja sina åtaganden. Concent Holding hade liknande placeringar ute förra sommaren som nu blir svåra att betala tillbaka och hela bolaget verkar vara på ruinens kant... Löptiderna på liknande placeringar brukar ligga på mellan 3-24 månader och räntorna brukar vara ca 6-24% på årsbasis. Även viktigt att notera är att vissa obligationer blir noterade vilket innebär att de går att ha på ett ISK konto och inte vanlig depå, vilket blir fördelaktigt sett utifrån skatteperspektiv.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Blev lite svettig när jag såg att SCA var ner 80% idag men beror väl på bolagsuppdelningen som sker. Antar att man får aktier i något nytt. Någon med koll?
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Har du någon humm om när man får aktierna?

Essity.JPG


//B
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kanske har diskuterats tidigare i tråden, men jag provar att ställa frågan ändå.
Nån som har erfarenhet av företagsobligationer och bolag som kränger sådant? Jag är på väg att prova detta genom Jool Capital som just nu erbjuder ett brygglån till Real Holding Group till ett projekt i Karlskrona. Just denna obligationen är kort med återbetalning på 6 mån (+/- 3 mån), till en årsränta om 15%. Jag har länge varit sugen på liknande men just den relativt snabba affären på ca 6 månader lockar.
Nybörjare som jag är så frågar jag folk med mer erfarenhet - känns denna typ av affärer safe?

Förmodligen en skräpobligation med lägsta möjliga rating. 15% låter givetvis lockande men du riskerar kanske att förlora allt också.
 

Kugghjul

Panerai
Kanske har diskuterats tidigare i tråden, men jag provar att ställa frågan ändå.
Nån som har erfarenhet av företagsobligationer och bolag som kränger sådant? Jag är på väg att prova detta genom Jool Capital som just nu erbjuder ett brygglån till Real Holding Group till ett projekt i Karlskrona. Just denna obligationen är kort med återbetalning på 6 mån (+/- 3 mån), till en årsränta om 15%. Jag har länge varit sugen på liknande men just den relativt snabba affären på ca 6 månader lockar.
Nybörjare som jag är så frågar jag folk med mer erfarenhet - känns denna typ av affärer safe?

En viktig fråga, förstår du fullt ut vad du köper?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En viktig fråga, förstår du fullt ut vad du köper?
Nix. Men jag vet ungefär vad jag lånar ut till. Mina små utsvävningar vad gäller försök till investeringar brukar gå åt helvete så om detta inte funkar så får jag fokusera på att tjäna ihop en mille till för att göra ett nytt försök snart igen... :arghh:
Skulle inte förvåna mig om jag gråter ut här om ett halvår.
 

Kugghjul

Panerai
Nix. Men jag vet ungefär vad jag lånar ut till. Mina små utsvävningar vad gäller försök till investeringar brukar gå åt helvete så om detta inte funkar så får jag fokusera på att tjäna ihop en mille till för att göra ett nytt försök snart igen... :arghh:
Skulle inte förvåna mig om jag gråter ut här om ett halvår.
Så du har tjänat 1 MSEK, trycker in allt i något du inte förstår, för att få 15% avkastning?
 

Kugghjul

Panerai

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Tjena! Någon som har tips på bra böcker om investeringar/aktier? Jag har läst några böcker om "hur man blir rik på aktier" och även lite om börspsykologi. Det har varit lärorikt, men ofta så går dessa böckerna ingenting på djupet. Jag vill gärna ha tips på böcker om specifika strategier och även annat som är utvecklande! :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Tänkte också höra vad ni använder för nyhetssida eller liknande för att hålla er uppdaterade. Jag scrollar ofta runt på Placera, denna sida känns ofta inte helt objektivt tycker jag.
 

Kugghjul

Panerai
Tänkte också höra vad ni använder för nyhetssida eller liknande för att hålla er uppdaterade. Jag scrollar ofta runt på Placera, denna sida känns ofta inte helt objektivt tycker jag.
...
Detta (DI.se) är väl betaltjänst?
Nja, man kan läsa rätt mycket där ändå, prova att gå in på låst artikel och gör ctrl a, ctrl c, och klistra in i wordpad...

Men det jag verkligen tycker att du skall göra som är att prenumerera på The Economist! Kör både papper och app (inklusive varje artikel inläst).


Prenumerera på denna minst något år så får du bra koll på världen och ekonomi, även om du inte hinner läsa hela varje vecka.

gå hit

economist.com

klicka

subscribe

välj print+digital

välj subscribe now

väljs "i am a student" (om du är det?)

här tycker jag du bör ta 1 år för 1882 kr eller kanske 6 månader 1051 kr. Som allra minst bör du ta 12 veckor för superbilliga 220 kr.

Notera att om du tar 12 veckor så blir ditt pris därefter högre än om du tagit 1 års eller halvårs prenumerationen direkt, 572 kr per kvartal.

Economist kommer ju en gång i veckan. Den dagliga ekonomitidningen som gäller i Europa är ju FT, financial times. Där tycker jag att du minst skall ta en provmånad, googla

financial times trial offer

ta översta reklamlänken

Då får jag erbjudande om

8,48 kr för en månad! (om du får fel land/valuta, jag fick norge, kan du ändra det i drop ner menyn uppe till höger) Detta är jättebilligt! En årsprenumeration kostar annars 12 368 kr!
https://www.tidningskungen.se/ekonomi-och-naringsliv/financial-times-(europe-ed)-newspaper-(e-paper)-mon-fri-(sweden)

Denna dagstidning kommer med en dags fördröjning, för de trycker den inte längre i Sverige (gjorde de tidigare). Men om du vill kan du läsa den digitala samma dag, för för 8,65 SEK kan du ta print och digital

De har även något premiumerbjudande för 1 EUR.

Man får rätt bra pris om man fortsätter prenumerationen, men vill du snåla ställer du bara ett kalenderlarm och säger upp din prenumeration några dagar innan provveckorna går ut, säg då tydligt att du vill som sista nummer få det du betalt för, dvs fulla 4 veckor, inte döda prenumerationen direkt (något de gjorde för mig).

Från samma sida som ger priser ovan har du även studentprenumeration, 153,24 EUR för ett år, du kan välja detta en bit ner, men då får du bara digital, inte den tryckta tidningen.

Du får även lördagsnumret samt magasinet "How To Spend It" som kommer typ en gång i veckan, även om inte har råd med allt de har i den tidningen, så finns det ibland prisvärda tips och den ser rätt bra ut på vardagsrumsbordet... ;-)

Ibland finns det även erbjudanden hos DI. DI på nätet är inte så bra, men papperstidningen / pdf:en är faktiskt mycket bättre.

När jag googlar på prova di hittar jag erbjudanden för 149 kr för 8 veckor, då får du allt, dvs "DI Total".

Varför inte teckna dessa och ha och läsa nu under sommaren?

Så jag rekommenderar dig alltså:

The Economist: 1 år för 1882 kr eller kanske 6 månader 1051 kr. Som allra minst bör du ta 12 veckor för superbilliga 220 kr.
FT, Financial Times, 8,65 SEK kan du ta print och digital! Vad finns det att tveka på där? Blir dyrare om du fortsätter men inte hutlöst dyrt.
DI Total 8 veckor för 149 kr

220 + 8,65 + 149 kr, du kommer ju under 500 kr för att få de tre mest relevanta tidningarna! Notera även att The Economist inte bara skriver om ekonomi, utan i sin första del, nästan halva tidningen, går igenom allmänna nyheter i hela världen, och de gör det på ett mycket mer objektivt sätt än Svenska medier. Svenska medier har tyvärr helt snöat in på sin "agendasättande" linje där det viktigaste är att uppfostra befolkningen.

Dessutom bör du lyssna på podcasts.

Börja med svenska
börspodden
samt
fill or kill podden
och komplettera med amerikanska
https://www.fool.com/podcasts
där du väljer att lyssna på "money" och "market foolery".
player fm är en bra podcastapp för android.

Tro inte att du kan köpa en bok som lär dig en vinnande strategi, som du kan köra till 100%. Du måste själv skaffa dig kunskap och åsikter och utveckla dina egna strategier och ideer.
 

SSL

Audemars
Di tycker jag är mer som Aftonbladet. Men det går att läsa Di via unvis.it. Läser bara ekonominyheter via Twitter och bloggar jag följer i Feedly. Till skillnad mot när jag var riktigt färsk o läste allt o tog in alldeles för mycket brus.

Finns en seriös tråd på Flashback om strategier i fondsparande under fliken Fonder i ämnet Ekonomi.

För stategier i aktier finns http://www.tradevenue.se/Investerarfysikern
 

SSL

Audemars
Tänkte också höra vad ni använder för nyhetssida eller liknande för att hålla er uppdaterade. Jag scrollar ofta runt på Placera, denna sida känns ofta inte helt objektivt tycker jag.

Följer bloggar och Twitterpersoner. Inga nyhetssidor längre. Försöker även hitta intressanta människor som kanske investerar på ett sätt som inte passar mig, men då lär jag mig mer än bara mitt sätt att investera. Obligationspodden/bloggen är ett ex.

Edit: dagligen menas. Självklart är jag inne på di, svd, affärsvärlden då o då. Och ibland (ofta) länkas artiklar till deras sidor i twitterflödet. Men jag har inte sidorna som bokmärke/app/tidning längre.
 

SSL

Audemars
Dessutom bör du lyssna på podcasts.

Börja med svenska
börspodden
samt
fill or kill podden
och komplettera med amerikanska
https://www.fool.com/podcasts
där du väljer att lyssna på "money" och "market foolery".
player fm är en bra podcastapp för

Fler.
Obligationspodden
Lyxfällan (senaste om aktier/fonder)
Sparpodden
Pratapengar
Investpodden
På riktigt
Kapitalet
25 minuter
Björnfällan
Di Förnuft & Känsla
Svd Börsplus

Poddar om ekonomi, inte just om strategier.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Snyggt @Kugghjul ! Bra tips! Ska verkligen kolla in. Men jag måste förtydliga att jag inte är intresserad av aktieanalyser eller några analyser av marknaden. Jag tror inte att man ska lyssna så mycket på detta. Jag menar, ifall analytikerna hade vetat så hade de ju redan varit ekonomiskt klart för alla av dem, vilket det inte är. Jag tror även att det kan öka rikserna från att jag frångår min strategi.

Jag tänker mig nyheter som T. ex att Ola Rollen blev misstänkt för insiderbrott eller att någon har lagt ett bud på hexagon. Och andra nyheter som kan påverka mig. Det kanske är bäst att läsa kvartalsrapporter, årsredovisning och pressmedelanden för företagen istället. Pressmedelanden kommer väl ut nästan dagligen?

Men jag ska absolut dra igång en prenumeration på Financial times och 8 veckor DI för att testa.

Jag vill dock även läsa fler böcker på temat också. Någon som har motiverade/lärorika böcker på temat att tipsa om?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Fler.
Obligationspodden
Lyxfällan (senaste om aktier/fonder)
Sparpodden
Pratapengar
Investpodden
På riktigt
Kapitalet
25 minuter
Björnfällan
Di Förnuft & Känsla
Svd Börsplus

Poddar om ekonomi, inte just om strategier.
Tack så mycket! Jag har lyssnat en del på pratapengar, men ska kolla in de andra också. Är DI och Svd poddarna grattis?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Di tycker jag är mer som Aftonbladet. Men det går att läsa Di via unvis.it. Läser bara ekonominyheter via Twitter och bloggar jag följer i Feedly. Till skillnad mot när jag var riktigt färsk o läste allt o tog in alldeles för mycket brus.

Finns en seriös tråd på Flashback om strategier i fondsparande under fliken Fonder i ämnet Ekonomi.

För stategier i aktier finns http://www.tradevenue.se/Investerarfysikern
Jag vill egentligen inte lära mig någon strategi. Har redan en som jag har lovat mig själv att hålla fast vid. :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Snyggt @Kugghjul ! Bra tips! Ska verkligen kolla in. Men jag måste förtydliga att jag inte är intresserad av aktieanalyser eller några analyser av marknaden. Jag tror inte att man ska lyssna så mycket på detta. Jag menar, ifall analytikerna hade vetat så hade de ju redan varit ekonomiskt klart för alla av dem, vilket det inte är. Jag tror även att det kan öka rikserna från att jag frångår min strategi.

Jag tänker mig nyheter som T. ex att Ola Rollen blev misstänkt för insiderbrott eller att någon har lagt ett bud på hexagon. Och andra nyheter som kan påverka mig. Det kanske är bäst att läsa kvartalsrapporter, årsredovisning och pressmedelanden för företagen istället. Pressmedelanden kommer väl ut nästan dagligen?

Men jag ska absolut dra igång en prenumeration på Financial times och 8 veckor DI för att testa.

Jag vill dock även läsa fler böcker på temat också. Någon som har motiverade/lärorika böcker på temat att tipsa om?
Beror på din kunskapsnivå och om du orkar läsa engelska. I min bokhylla finns bl a:

Jonas Bernhardsson - Tradingguiden (inte så mycket trading utan bra grundläggande terminologi)
Burton Gordon Malkiel - A random walk on Wall Street
Peter Lynch - One up on Wall Street
Benjamin Graham - The Intelligent investor
 

SSL

Audemars

Knugen

Panerai
2-Faktor
Snyggt @Kugghjul ! Bra tips! Ska verkligen kolla in. Men jag måste förtydliga att jag inte är intresserad av aktieanalyser eller några analyser av marknaden. Jag tror inte att man ska lyssna så mycket på detta. Jag menar, ifall analytikerna hade vetat så hade de ju redan varit ekonomiskt klart för alla av dem, vilket det inte är. Jag tror även att det kan öka rikserna från att jag frångår min strategi.

Vad är din strategi som du är så rädd att frångå om du läser vad olika analytiker tycker? För bolagen du planerade att ta in i din portfölj, som du skrev om två sidor bak, är ju direkt kopierade av vad just en analytiker rekommenderade.
Var inte rädd för att kritiskt läsa om vad olika analytiker tycker om bolag, både de som är positiva och negativa till dem, men se självklart till att bilda dig sedan en egen uppfattning.

För övrigt så rekommenderar jag boken "Börsens psykologi" av Lars-Erik Boström
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Vad är din strategi som du är så rädd att frångå om du läser vad olika analytiker tycker? För bolagen du planerade att ta in i din portfölj, som du skrev om två sidor bak, är ju direkt kopierade av vad just en analytiker rekommenderade.
Var inte rädd för att kritiskt läsa om vad olika analytiker tycker om bolag, både de som är positiva och negativa till dem, men se självklart till att bilda dig sedan en egen uppfattning.

För övrigt så rekommenderar jag boken "Börsens psykologi" av Lars-Erik Boström
Jag planerar att långsiktigt äga investmentbolag och även köra en del av sparandet i indexfonder. Det är ju detta som har visat sig fungera bäst. Kortsiktiga affärer kanske kan fungera för proffs, men inte för mig. Jag tror att analyser av olika slag bara kommer att göra mig sugen på att frångå min strategi, för att hänga på trendiga aktier osv. Jag gillar buffets citat: "Om du inte kan tänka dig att äga en aktie i 10 år så ska du inte äga den i 10 sekunder heller."

Tack för tips, jag har dock redan läst "Börsens psykologi" den var väldigt bra tycker jag!
 
Topp