• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fåga (utan poll): Handhavandefel?

plattfot

Rolex
Har en god vän som för knappt tre år sedan köpte en Tag Heuer Monaco, ny i butik.
Klockan slutade för en tid sedan fungera och lämnades därför in för reparation.

Det visade sig att rotorn lossnat, en skruv släppt och orsakat skador i verket som gjort att klockan stannat. Tillverkaren/butiken/urmakaren hävdar handhavandefel och är inte villig att åtgärda skadorna/felet. Hur kan handhavande av en typisk kontorsråtta som tar av sig klockan vid fysisk atkivitet och inte ens använder klockan dagligen leda till att rotorn lossnar, och hur skall en användare undvika att detta sker - öppna klockan regelbundet för att se att inget är på väg att lossna?
 

rzc

Omega
Är det skruven som "håller" rotorn på plats?
Måste ha suttit löst/fel från fabrik, ska mycket till (eller ens möjligt) innan den lossnar/gängar ur sig genom
"Handhavandefel" om den är rätt åtdragen.
Så nej, det är inte ett handhavandefel.
 

West

Breitling
Är allt ifrån en tekniskt geni men det är som föregående talare säger, att rotorn har lossnat kan inte vara handhavandefel. Det är nog ett fabrikatfel.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Om han int har använt den som hammare. Handhavande fel? Säljer man klockor så får man väl åtgärda det som går sönder. Dumsnålt av urmakaren. Vart köpte han den?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ganska stor skillnad på om det är urmakaren, tillverkaren eller butiken som säger så...

Edit: garantitiden har väl för övrigt ändå gått ut.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Låter väldigt märkligt!? Om inte klockan ser ut som skit, med ordentliga yttre skador, så finns det väl ingen anledning att misstänka handhavandefel, så att rotorn skulle lossna efter dryga 3 år?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Konsumentköplagen, efter sex månader, köparen måste bevisa att felet är ursprungligt. svårt som fan givetvis om säljaren trilskas. surt!

Inte i detta fall. Ifall köpare varit ovarsam och skadat urverket så kommer det ofrånkomligen finnas yttre skador. Finns inte det är det svårt att hävda ovarsamhet. Jag fick just min två år och 11 månader gamla TV lagad av just den anledningen (elfel). Och nej jag har inte förlängd garanti. Även väggfäste byts nu av samma anledning.
 

Bruset

Panerai
Inte i detta fall. Ifall köpare varit ovarsam och skadat urverket så kommer det ofrånkomligen finnas yttre skador. Finns inte det är det svårt att hävda ovarsamhet. Jag fick just min två år och 11 månader gamla TV lagad av just den anledningen (elfel). Och nej jag har inte förlängd garanti. Även väggfäste byts nu av samma anledning.

Antar att säljaren INTE "trilskades" då ( med TV:n) utan var villig att åtgärda felet. Det jag menade var att om säljaren vidhåller att felet inte är ursprungligt, är det upp till dig som köpare att i domstol (som då för avgöra tvisten) bevisa att så var fallet för att få rätt. Och det vill jag hävda är ingen enkel match.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Antar att säljaren INTE "trilskades" då ( med TV:n) utan var villig att åtgärda felet. Det jag menade var att om säljaren vidhåller att felet inte är ursprungligt, är det upp till dig som köpare att i domstol (som då för avgöra tvisten) bevisa att så var fallet för att få rätt. Och det vill jag hävda är ingen enkel match.

Det trilskas så det heter duga..
 

Bruset

Panerai
Bra! Allt för många som ger sig allt för lätt. Som ett konstruktivt råd till trådskaparen brukar hot om anmälan till ARN funka rätt bra. Men jag föreslår ett samtal till kommunens konsumentrådgivare i ett första steg. Lycka till och hoppas att det löser sig!
 
Topp