Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fåga (utan poll): Handhavandefel?

Diskussion i 'Diskussion' startad av plattfot, 10 oktober 2013.

1. plattfot
    Trådstartare

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Har en god vän som för knappt tre år sedan köpte en Tag Heuer Monaco, ny i butik.
    Klockan slutade för en tid sedan fungera och lämnades därför in för reparation.

Det visade sig att rotorn lossnat, en skruv släppt och orsakat skador i verket som gjort att klockan stannat. Tillverkaren/butiken/urmakaren hävdar handhavandefel och är inte villig att åtgärda skadorna/felet. Hur kan handhavande av en typisk kontorsråtta som tar av sig klockan vid fysisk atkivitet och inte ens använder klockan dagligen leda till att rotorn lossnar, och hur skall en användare undvika att detta sker - öppna klockan regelbundet för att se att inget är på väg att lossna?

2. rzc

rzc Stadsbo

Är det skruven som "håller" rotorn på plats?
    Måste ha suttit löst/fel från fabrik, ska mycket till (eller ens möjligt) innan den lossnar/gängar ur sig genom
    "Handhavandefel" om den är rätt åtdragen.
    Så nej, det är inte ett handhavandefel.

John R och Rozzy gillar detta.
  3. West

West Torpare

Är allt ifrån en tekniskt geni men det är som föregående talare säger, att rotorn har lossnat kan inte vara handhavandefel. Det är nog ett fabrikatfel.

4. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Om han int har använt den som hammare. Handhavande fel? Säljer man klockor så får man väl åtgärda det som går sönder. Dumsnålt av urmakaren. Vart köpte han den?

5. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Märkligt.
    Vilken butik var det?

J

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ganska stor skillnad på om det är urmakaren, tillverkaren eller butiken som säger så...

Edit: garantitiden har väl för övrigt ändå gått ut.

jabla gillar detta.
  7. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Konsumentköplagen, inom tre år och ursprungligt fel. Säljaren skall åtgärda felet.

P-A, Charles_, Seikoman87 och 2 andra gillar detta.
  8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Låter väldigt märkligt!? Om inte klockan ser ut som skit, med ordentliga yttre skador, så finns det väl ingen anledning att misstänka handhavandefel, så att rotorn skulle lossna efter dryga 3 år?

9. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Konsumentköplagen, efter sex månader, köparen måste bevisa att felet är ursprungligt. svårt som fan givetvis om säljaren trilskas. surt!

10. Spencer

Inte i detta fall. Ifall köpare varit ovarsam och skadat urverket så kommer det ofrånkomligen finnas yttre skador. Finns inte det är det svårt att hävda ovarsamhet. Jag fick just min två år och 11 månader gamla TV lagad av just den anledningen (elfel). Och nej jag har inte förlängd garanti. Även väggfäste byts nu av samma anledning.

11. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Antar att säljaren INTE "trilskades" då ( med TV:n) utan var villig att åtgärda felet. Det jag menade var att om säljaren vidhåller att felet inte är ursprungligt, är det upp till dig som köpare att i domstol (som då för avgöra tvisten) bevisa att så var fallet för att få rätt. Och det vill jag hävda är ingen enkel match.

12. Charles_

Charles_ Präst

Se 23 § 3 st. KKöpL :)

13. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    jag tolkar det som att reklamationen skett INOM tre år. sen var det ju det här med "knappt" tre år:confused: . diskuterades väl i nån tråd för ett par dar sen..

14. Spencer

Det trilskas så det heter duga..

15. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Bra! Allt för många som ger sig allt för lätt. Som ett konstruktivt råd till trådskaparen brukar hot om anmälan till ARN funka rätt bra. Men jag föreslår ett samtal till kommunens konsumentrådgivare i ett första steg. Lycka till och hoppas att det löser sig!

jabla gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield