Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Får inte loss urverk (Seikomatic 820, 7625A)

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av koze, 22 november 2015.

1. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Har plockat isär många seiko, men den här rackaren får jag inte ur. Ser skruvarna som fäster urtavlan vid huvudplattan, men det hjälper mig inte iom att visarna kommer att sitta i vägen. Hittar ingen case guide för den här referensen tyvärr. Det ser inte ut att sitta en ring iväg heller. Tips?

Bifogade filer:

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Hur ser den ut framifrån, kan det vara en glasring som ska bort och verket tas ut från tavelsidan?

3. Exxet

Exxet Borgare

Har en Sportsmatic 820 med likadant verk och på den får man ta bort glasringen för att få ut verket.

4. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Så kan det vara, har inte sett någon tydlig skarv som tyder på det dock. Men det kan vara för att den är så gammal och igengeggad. Ska kolla, tack!

5. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Vet att jag hade en Seiko med glasring (tidig 70-talare), där glasringen satt stenhårt. Nästan så att det kändes som att den inte gick att ta bort. Har du problem brukar det lättaste sättet vara att använda ett rakblad (ett sådant där rejält för verktyg) och slå in det i skarven med en hammare för att sedan flytta rakbladet runt tills ringen ploppar av.

koze gillar detta.
  6. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    koze och eriksson850 gillar detta.
  7. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Tack, ni hade helt rätt! Det satt tom ett litet jack som jag satte boettkniven i och enkelt fick loss ringen med. Nästa utmaning är att hela datumdelen är rostskadad och två skruvar smulades sönder på den platta som håller fast datumringen och alla delar under. Den tredje skruven kommer jag behöva borra bort. Rosten i övrigt tror jag är ytlig dock. Tack och lov var inga andra delar av verket skadade utan såg som nya ut efter en rengöring.

OT: Fan vad besviken jag är på min ultraljudstvätt, ser inte ens någon skillnad efteråt. Kör fortfarande allt manuellt vilket tar lite tid :)

Bifogade filer:

eriksson850 och swedesoc gillar detta.
  8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Borde inte vara något problem att hitta ett reservdelsverk till den, om tavlan och resten av klockan är schysst.

9. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag beställde ett par delar till mitt ex och skruvar till just den plattan. Har antagligen två kvar om det skaver ..

10. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Tavlan är riktigt risig tyvärr, ser ut som att någon har skrapat på den. Har inte testat att rädda den ännu dock.

Vore magiskt, återkommer om det behövs!