• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni kommentarer på era klockor?

jabla

Sarlacc
Fick kommentaren av min sambo idag:
"Du sa ju att du inte skulle köpa en ny klocka innan du köpte en förlovningsring till mig."
IMG_3275.JPG

Jag svarade att jag lovar att inte köpa en ny klocka innan en ring.. :nailbiting:
Nu sitter med en fot i varje träsk. :D
 
Den enda som någonsin gav mig kommentarer om mina vintageur var min flickvän, trots att det var etablerade märken, guld eller gulddoublè osv. Min nuvarande beater, en Longines Conquest, drar blickarna till sig ganska bra, men har bara fått två kommentarer på ett halvår. Ena från en kollega ("Snygg klocka, Lång Jeans vad är det, dyr eller") och andra från en bekant ("Fin klocka, jag har också en Lång Jeans").

Jag har också själv helt slutat kommentera andras klockor efter ett tiotal misslyckade försök som bara utmynnat i pinsamhet och tystnad senaste året. Har gett komplimanger och diskuterat lite med snubbar jag träffat som har Bvlgari i helguld, Longines, diverse Rolex, Panerai etc och absolut ingen har haft något som helst intresse eller kunskap i klockor. Hälften har därtill varit fake.

En annan sak jag noterat i folks reaktioner är att modeller är helt ointressant om man inte brinner för klockor. För en vanlig dödlig är en Breitling en Breitling; inte en Aerospace och en Navitimer.

"Oj, vilken fin Submariner" och så får man svaret "Ursäkta, vad för något?". "Ja alltså din klocka", "Jaha, det är en Rolex". "Ja, en Submariner eller hur", "Ja, eller...det är en Rolex". :banghead:
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Typ Aldrig här, känns som intresset hos gemene man är ganska lågt. Fått ett or kommentarer och då ingen skräll Rolex sport.
 

Willed

Cartier
2-Faktor
En gång i Prag. Hade en Rolex GMT på armen o två sliskiga typer kommer fram och säger ”Schysst Rolex har du en tändare?”. Aldrig vart så säker på att bli rånad men klarade mig. Men kan va utan andras kommentarer :)
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Har fått någon gång av familjemedlemmar. Men aldrig annars. De känns som tidigare nämnt att gemene man inte är så intresserade nu för tiden. Folk köper dyra brandade klockor från Diesel o Armani istället för kvalitétsklockor.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Tycker både tjejer och killar mellan 25-30 i Stockholm har väldigt bra koll på åtminstone de mest ikoniska modellerna. Får kommentarer titt som tätt på alla mina Rolexklockor. Sämre är det med de mindre etablerade modellerna från tex Sjöö Sandström och Seiko.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Tycker både tjejer och killar mellan 25-30 i Stockholm har väldigt bra koll på åtminstone de mest ikoniska modellerna. Får kommentarer titt som tätt på alla mina Rolexklockor. Sämre är det med de mindre etablerade modellerna från tex Sjöö Sandström och Seiko.

Det kan jag förstå. Rolex har lyckats bra att ta sig in i folkhemmet som en klocka som är dyr och exklusiv. Jag personligen förstår inte hypen bland vanligt folk ang. Rolex. Rolex är för lekmän som ett hallmark över att man lyckats. Rolex gör fina klockor absolut, men inget jag personligen dras till. Kanske just pga. att youtubers etc. som tjänar mycket pengar bara ska ha en rolex, för då har man liksom "lyckats". No hate, men hypen ger motsatt effekt på mig.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Det kan jag förstå. Rolex har lyckats bra att ta sig in i folkhemmet som en klocka som är dyr och exklusiv. Jag personligen förstår inte hypen bland vanligt folk ang. Rolex. Rolex är för lekmän som ett hallmark över att man lyckats. Rolex gör fina klockor absolut, men inget jag personligen dras till. Kanske just pga. att youtubers etc. som tjänar mycket pengar bara ska ha en rolex, för då har man liksom "lyckats". No hate, men hypen ger motsatt effekt på mig.

Så kan det vara. Lite popkonst i finkulturen i dessa sammanhang. Men vi får inte glömma vad Rolex genomgått för att uppnå den position de har. Förbannat fina klockor med otrolig historia enligt mig (och många andra) oavsett.
B0E36342-1C79-4BCA-A221-DEB333A79B61.jpeg

D2F0C61E-986F-4A15-A76E-40789963F11A.jpeg

8E82CE7E-E4E3-4C7F-9020-EE47027C1D91.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Var i Turkiet på semester för några år sedan och hade då min Certina DS Action Diver på armen.

Gick inne i gamla stan bland alla möjliga butiker och de flesta butiksinnehavarna står ju på gatan utanför för att dra in turisterna.
När vi passerar en ”klockbutik”*
så pekar en man på min klocka och säger
”What is that?”
”Why do you have à Fake-Rolex?”
”Come in and buy à Rolex from me instead”

*Det sorgliga är ju att hela butiken var full med kopior på alla de större tillverkarna....
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Var i Turkiet på semester för några år sedan och hade då min Certina DS Action Diver på armen.

Gick inne i gamla stan bland alla möjliga butiker och de flesta butiksinnehavarna står ju på gatan utanför för att dra in turisterna.
När vi passerar en ”klockbutik”*
så pekar en man på min klocka och säger
”What is that?”
”Why do you have à Fake-Rolex?”
”Come in and buy à Rolex from me instead”

*Det sorgliga är ju att hela butiken var full med kopior på alla de större tillverkarna....
Haha vafan, löjligt.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Var i Turkiet på semester för några år sedan och hade då min Certina DS Action Diver på armen.

Gick inne i gamla stan bland alla möjliga butiker och de flesta butiksinnehavarna står ju på gatan utanför för att dra in turisterna.
När vi passerar en ”klockbutik”*
så pekar en man på min klocka och säger
”What is that?”
”Why do you have à Fake-Rolex?”
”Come in and buy à Rolex from me instead”

*Det sorgliga är ju att hela butiken var full med kopior på alla de större tillverkarna....
Var med om en liknande situation i Grekland, passerade en AD för ett flertal större märken, bland annat Rolex. Säljaren som stod utanför butiken noterar min klocka och påpekar att den där är minsann fake, helt random från ingenstans. (Seamaster PRO) Ibland undrar man hur det står till med folk.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Var med om en liknande situation i Grekland, passerade en AD för ett flertal större märken, bland annat Rolex. Säljaren som stod utanför butiken noterar min klocka och påpekar att den där är minsann fake, helt random från ingenstans. Ibland undrar man hur det står till med folk.
Allt för att kunna sälja mer så klart, tråkig stil dock...
 

Johnel

Omega
Var i Turkiet på semester för några år sedan och hade då min Certina DS Action Diver på armen.

Var i Turkiet på semester för några år sedan och hade då min Certina DS Action Diver på armen.

Gick inne i gamla stan bland alla möjliga butiker och de flesta butiksinnehavarna står ju på gatan utanför för att dra in turisterna.
När vi passerar en ”klockbutik”*
så pekar en man på min klocka och säger
”What is that?”
”Why do you have à Fake-Rolex?”
”Come in and buy à Rolex from me instead”

*Det sorgliga är ju att hela butiken var full med kopior på alla de större tillverkarna....

Gick inne i gamla stan bland alla möjliga butiker och de flesta butiksinnehavarna står ju på gatan utanför för att dra in turisterna.
När vi passerar en ”klockbutik”*
så pekar en man på min klocka och säger
”What is that?”
”Why do you have à Fake-Rolex?”
”Come in and buy à Rolex from me instead”

*Det sorgliga är ju att hela butiken var full med kopior på alla de större tillverkarna....

Sjukt. Har dock varit med om liknande i Thailand. Där säljs rolexkopior öppet på gatorna.
 

Snookers

Breitling
Var i Turkiet på semester för några år sedan och hade då min Certina DS Action Diver på armen.

Gick inne i gamla stan bland alla möjliga butiker och de flesta butiksinnehavarna står ju på gatan utanför för att dra in turisterna.
När vi passerar en ”klockbutik”*
så pekar en man på min klocka och säger
”What is that?”
”Why do you have à Fake-Rolex?”
”Come in and buy à Rolex from me instead”

*Det sorgliga är ju att hela butiken var full med kopior på alla de större tillverkarna....

lol
 

Johnel

Omega
Har haft min Omega Speedmaster (3570.50.00) i runt 7 år och skulle gissa att jag fått lika många kommentarer som antal år jag haft den (nu menar jag från människor utanför min vänskapskrets). Inte särskilt många alltså.

Fick en ny kollega för drygt ett år sedan som frågade vad det var för klocka jag hade och berättade att han var väldigt intresserad av klockor. Yes, tänkte jag, äntligen någon man kan diskutera klockor med på jobbet. Han berättade att han har över 20 klockor hemma men det visade sig att alla var s.k. ”parfymklockor” tex Hugo Boss, Armani etc. Kan inte minnas sist jag blev så besviken..
 

[Bobo]

Rolex
För snart 20 år sedan var det en tjej som påtalade att min klocka hade stannat.
Det hade den inte.
Hon var inte intresserad av förklaringen till varför den stora sekundvisare stod stilla på min kronograf vad jag kan minnas...

Sen dess har det varit tyst.

Min erfarenhet är att det gäller allt jag äger. Ingen bryr sig det minsta. Känns ganska bra måste jag erkänna. Skulle vara jobbigt för självkänslan om fokus låg på mina ägodelar snarare än min person...

Men det klart, en "vilken snygg klocka!" i all enkelhet kanske inte hade skakat om min tillvaro i grunden.
 

Chefen

Omega
Fick mycket kommentarer av oinvigda när jag bar Breitling, det är väl det som folk känner till förutom Rolex.
Kunde låta "det går bra nu", eller "fy FN vad ni säljare tjänar deg" eller "stekare"
Aldrig fått sådana kommentarer sedan jag sålde min sista Breitling. Idag rockar jag Tudor, Longines, Frederique Constant, Maurice LaCroix och då kan man som mest få höra "snygg klocka", och då få berätta lite om märket
 

NMO

Omega
Får faktiskt kommentarer av kvinnor ibland på arbets- och föreningsmiddagar, har alltid varit när jag haft någon Gruppo Gamma eller nu senast en Panerai.
Sedan får jag förstås alltid kommentarer av en klockintresserad kollega så fort man har något han inte sett. Random människor i övrigt, aldrig!
 
Topp