• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni ofta frågan om ni bär en damklocka?

babanker

Panerai
Hej,

Som tråden lyder, får ni ofta frågan; "Är inte det där en damklocka?"
Det har hänt mig otaliga gånger när jag burit klassiska klockor, då oftast 50-talare eller tidigare. Saken är den att jag också har relativt smala handleder så klockorna ser ju inte sååå små ut rent proportionerligt, tycker jag.

Känner ni igen er i detta?

//Fundersam
 

_jonte

Patek
Nej faktiskt inte.. Då tilläggas att alla mina klockor har mått mellan ca 34-38 mm på 18,5 cm handled. Vad är det för lirare som frågat dig detta och vilka klockor gäller det? Tavlans storlek har ju en tendens att påverka upplevda storleken mer än boettens storlek (inom vissa gränser då).
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det händer att min sambo frågar det, eller "har du blivit gubbe". Hon verkar dock vara född PA, så det är väl bara att bita ihop och ta ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Sond

Patek
Yes, det känner jag igen. Har hänt ett antal ggr. Alltid äldre ur på 32-34 mm. Av mina nuvarande är det Omega Calendar 34 mm som leder till frågor. Nu ska vi iofs inte överdriva antalet ggr. Jag tror jag fått frågan två ggr det senaste året. Men det visar hur synen på klockor och deras storlek förändrats de senaste 10-20 åren.
 

babanker

Panerai
När jag tittar på måtten för era så kanske jag är lite extrem med mina små klockor. Haft fleratalet på 25-28mm, vissa då rektangulära men även fyrkantiga 28mm. (Dock alltid lugs på 18mm). Kommentarerna kommer ju självklart från personer utan vidare klockintresse, ändå intressant. Skulle inte tänka tanken att fråga någon halvtrendig kille i korvskinnsjeans om det inte är så att han bär tjejkläder. :p

Precis som Sond antyder så är det intressant hur synen har förändrats, nu är jag endast 28år och har varit med och sett förändringen. Flava Flav var något på spåren...
 

_jonte

Patek
När jag tittar på måtten för era så kanske jag är lite extrem med mina små klockor. Haft fleratalet på 25-28mm, vissa då rektangulära men även fyrkantiga 28mm. (Dock alltid lugs på 18mm). Kommentarerna kommer ju självklart från personer utan vidare klockintresse, ändå intressant. Skulle inte tänka tanken att fråga någon halvtrendig kille i korvskinnsjeans om det inte är så att han bär tjejkläder. :p

Precis som Sond antyder så är det intressant hur synen har förändrats, nu är jag endast 28år och har varit med och sett förändringen. Flava Flav var något på spåren...
this%20thread%20is%20useless%20without%20pichers.jpg


:D;):cigar:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fick höra det när jag bar min Datejust, 36 mm. "Den skulle vara snygg på en tjej" . Kompisen som sa det gillar typ Planet Ocean och Braitling Navitimers i 46 mm. Faktum är att de flesta normalt klockintresserade killar jag känner föredrar klockor som är 42 mm+.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, det har aldrig hänt. Och, no offense, men jag tror att designen på de två uren i kombination med storleken kan inbjuda till just den frågan. De kanske är en smula för små i kombination med att de är en smula pråliga...? ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Faktum är att jag precis upplevt det motsatta! I dag är damklockor extremt stora.
Jag bar denna Kirovskieklockan (Rysk militärklocka från 1947) som mäter ca 44.
JjvrDCG.jpg
 

Jonaz

Rolex
Bara när jag provade att äga en 1601. Det var spiken i kistan och jag kommer inte bära under 38mm ever.


iPhone | Tapatalk
 

acce1999

Patek
2-Faktor
I stort sett aldrig fått några kommentarer alls... Bortsett från när min Explorer 14270 var ny: "Har du dålig syn?"
Eller när jag hade min Submariner 16610: "Jag har en likadan" (varpå jag blir visad en Omega Seamaster).
... Eller när jag hade en äldre Datejust på jubile-länk: "Du har nog råd..."
... Eller när jag valde att resa på semester med enbart träningsklockan på handleden: "Varför tar du inte någon av dina snygga klockor?"
... Eller när jag har något på Jubile-länk: "Har du farbror-klockan på?"
... Eller när jag hade min Explorer 16570 (vit): "Fin klocka. Är det en Omega?" (Ännu har ingen kommenterat den extra visaren).
... Några barn har också lagt märke till datumbubblan och storögt undrat hur vattendroppen kan hålla sig kvar...

Bär - och har burit - klockor i storleken 32 mm till 40 mm diameter. Mestadels Rolex (men inte 32 mm då...)

A
 

10past10

Omega
Mannen till höger tänker:
"Vafalls, hon bär ju uppenbarligen en herr-klocka ämnad för mättnadsdykning!? Nu förstår jag då rakt ingenting, hon är ju en kvinna. Nä, allt var bättre för. Då visste alla sin plats, män var män och kvinnor var kvinnor. Det här är blasfemi och Gud kommer straffa oss alla på den yttersta dagen. Humm ... nu känns det som att mina strumpor för korta."

Sea-Dweller-DEEPSEA-116660-Charlize-Theron-2.jpg
 
Det har aldrig hänt mig heller. Antagligen beroende på att jag själv inte står ut med klockor som är mindre än 40mm i diameter. Jag är såpass stor och kraftig att en mindre klocka bara känns fel. Sedan har jag ju en fäblesse för divers och dom brukar ju vara i den storleken minst.
 
Topp