Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Får ni ofta frågan om ni bär en damklocka?

Diskussion i 'Vintage' startad av babanker, 26 augusti 2013.

1. babanker
    Trådstartare

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Hej,

Som tråden lyder, får ni ofta frågan; "Är inte det där en damklocka?"
    Det har hänt mig otaliga gånger när jag burit klassiska klockor, då oftast 50-talare eller tidigare. Saken är den att jag också har relativt smala handleder så klockorna ser ju inte sååå små ut rent proportionerligt, tycker jag.

Känner ni igen er i detta?

//Fundersam

Bojke och Camo00 gillar detta.
  2. _jonte

_jonte Friends of KS

Nej faktiskt inte.. Då tilläggas att alla mina klockor har mått mellan ca 34-38 mm på 18,5 cm handled. Vad är det för lirare som frågat dig detta och vilka klockor gäller det? Tavlans storlek har ju en tendens att påverka upplevda storleken mer än boettens storlek (inom vissa gränser då).

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ja, det händer att min sambo frågar det, eller "har du blivit gubbe". Hon verkar dock vara född PA, så det är väl bara att bita ihop och ta ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

4. Sond

Sond Friends of KS

Yes, det känner jag igen. Har hänt ett antal ggr. Alltid äldre ur på 32-34 mm. Av mina nuvarande är det Omega Calendar 34 mm som leder till frågor. Nu ska vi iofs inte överdriva antalet ggr. Jag tror jag fått frågan två ggr det senaste året. Men det visar hur synen på klockor och deras storlek förändrats de senaste 10-20 åren.

5. babanker
    Trådstartare

babanker Borgare

Från:
    F ks
    När jag tittar på måtten för era så kanske jag är lite extrem med mina små klockor. Haft fleratalet på 25-28mm, vissa då rektangulära men även fyrkantiga 28mm. (Dock alltid lugs på 18mm). Kommentarerna kommer ju självklart från personer utan vidare klockintresse, ändå intressant. Skulle inte tänka tanken att fråga någon halvtrendig kille i korvskinnsjeans om det inte är så att han bär tjejkläder. :p

Precis som Sond antyder så är det intressant hur synen har förändrats, nu är jag endast 28år och har varit med och sett förändringen. Flava Flav var något på spåren...

6. _jonte

_jonte Friends of KS

:D;):cigar:

7. babanker
    Trådstartare

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Haha! :p

Bådadera är nu sålda! Dessa har iaf fått 1 kommentar vardera. :)

LeCoultre[​IMG]

Hamilton Seckron

Johan M, jabla och Kettil gillar detta.
  8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fick höra det när jag bar min Datejust, 36 mm. "Den skulle vara snygg på en tjej" . Kompisen som sa det gillar typ Planet Ocean och Braitling Navitimers i 46 mm. Faktum är att de flesta normalt klockintresserade killar jag känner föredrar klockor som är 42 mm+.

9. Kettil

Kettil Biskop

Skitfånig kommentar; det enda jag ser är två eleganta herrur! Det är sådant som får en att ifrågasätta om det är så klokt med demokrati :)

10. babanker
    Trådstartare

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Visst! Krävs en riktig man att bära upp små klockor. ;) Eller, det blir ju fel, jag gör ju uppenbarligen inte det! Ha!

11. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Fått frågan 1 gång. Pga den här 28 millimetern.

12. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Nej, det har aldrig hänt. Och, no offense, men jag tror att designen på de två uren i kombination med storleken kan inbjuda till just den frågan. De kanske är en smula för små i kombination med att de är en smula pråliga...? ;)

13. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Faktum är att jag precis upplevt det motsatta! I dag är damklockor extremt stora.
    Jag bar denna Kirovskieklockan (Rysk militärklocka från 1947) som mäter ca 44.

leben gillar detta.
  14. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Bara när jag provade att äga en 1601. Det var spiken i kistan och jag kommer inte bära under 38mm ever.

iPhone | Tapatalk

15. David

David Bödeln

Nej, aldrig, eftersom jag bara använder klockor i herrstorlek.

Nexus och Denke gillar detta.
  16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nope, det är bara att bära dem med stolthet. Däremot har folk skrattat åt min ploprof. Men vem bryr sig om vad folk tycker? De är idioter...

StarMan, LongCon och Jens gillar detta.
  17. Sond

Sond Friends of KS

Den "lille" är min Calendar på 34 mm som ibland får folk att fråga. Och bilden visar väl vad som hänt på klockfronten...

18. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jag bär ofta klockor i spannet 33-36 men har aldrig fått höra den frågan. :)

19. nifag

nifag Stadsbo

Aldrig hört trots klockor från 32 mm och uppåt. Kan ju givetvis bero på mina delikata handleder...

20. acce1999

acce1999 Friends of KS

I stort sett aldrig fått några kommentarer alls... Bortsett från när min Explorer 14270 var ny: "Har du dålig syn?"
    Eller när jag hade min Submariner 16610: "Jag har en likadan" (varpå jag blir visad en Omega Seamaster).
    ... Eller när jag hade en äldre Datejust på jubile-länk: "Du har nog råd..."
    ... Eller när jag valde att resa på semester med enbart träningsklockan på handleden: "Varför tar du inte någon av dina snygga klockor?"
    ... Eller när jag har något på Jubile-länk: "Har du farbror-klockan på?"
    ... Eller när jag hade min Explorer 16570 (vit): "Fin klocka. Är det en Omega?" (Ännu har ingen kommenterat den extra visaren).
    ... Några barn har också lagt märke till datumbubblan och storögt undrat hur vattendroppen kan hålla sig kvar...

Bär - och har burit - klockor i storleken 32 mm till 40 mm diameter. Mestadels Rolex (men inte 32 mm då...)

A

Peter Nyström gillar detta.
  21. babanker
    Trådstartare

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Du har nog rätt Denke. Inser att jag nog har mig själv att "skylla". :)

Denke gillar detta.
  22. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Har folk inget positivt att säga bör dom hålla käft. Så det så.

23. 10past10

10past10 Bonde

Mannen till höger tänker:
    "Vafalls, hon bär ju uppenbarligen en herr-klocka ämnad för mättnadsdykning!? Nu förstår jag då rakt ingenting, hon är ju en kvinna. Nä, allt var bättre för. Då visste alla sin plats, män var män och kvinnor var kvinnor. Det här är blasfemi och Gud kommer straffa oss alla på den yttersta dagen. Humm ... nu känns det som att mina strumpor för korta."

24. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Nej, har aldrig fått frågan :p

25. Andreas Tassinari

Andreas Tassinari Torpare

Det har aldrig hänt mig heller. Antagligen beroende på att jag själv inte står ut med klockor som är mindre än 40mm i diameter. Jag är såpass stor och kraftig att en mindre klocka bara känns fel. Sedan har jag ju en fäblesse för divers och dom brukar ju vara i den storleken minst.