• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fåtöljrekommendation önskas

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjena,

Behöver köpa en fåtölj. Budget 10 000kr.
I princip allt annat än svart skinn går bort. I fåtöljen kommer i princip enbart jag att sitta och det kommer bli en hel del tv-tid i fåtöljen så den ska alltså vara bekväm. Liggfåtölj går bort och fotpall har jag redan.

Den ska matcha soffan nedan (vilken vi äger sedan tidigare). Förslag mottages tacksamt och jag kan tänka mig handla via auktionsfirma om så krävs, förutsatt att fåtöljen är i bra skick.

thumbnail.axd
 

Fabian

Patek
2-Faktor
läderklädd butterfly, bruno mathsson "Jetson", Henry Bertoia Diamond chair är vad jag kan komma på så här på rak hand.
 

Edin

Panerai
Jag har två Jetson fåtöljer, om än inte gamla 70-talare men likväl de nyproducerade "riktiga", och ska jag vara helt ärlig är de inte de skönaste att sitta i. Vet inte om det beror på att jag är lite lång (195 cm) men de är grymt snygga i mina ögon och nätta/lätt möblerade. Eames' Lounge Chair däremot är ju rena drömmen att sitta i men klunsig och mer fulsnygg än snygg. Dock grym att sitta/sova i! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ImageUploadedByTapatalk1432123731.189540.jpg


Det finns EN fåtölj värd namnet. Eames' Lounge Chair & Ottoman.
Glider dåligt in i budgeten dock! ;)

Skämt åsido, jag hade gjort som tidigare postare tipsade om - kollat efter en Jetson.
Du BÖR kunna hitta en som hamnar inom budget om du letar runt lite.
Håller med signum att den är grymt snygg OCH skön.
 

Edin

Panerai
Det finns ju några till "klassiker" du/ni kan spana in där jag i alla fall kommer på Le Corbusier LC1, LC2 och LC4, Ludwig Mies Barcelona och Mariposa butterfly fåtölj.

images

LC1

images

LC2

lc4-daybed-black_20101126101007.jpg

LC4

HA160176000_1.jpg

Barcelona

35150_bf6553469d5c8b169dd25832b3f4653f.jpg

BKF/Butterfly
 

JohanHLM

Rolex
Budgetar är till för att spräcka så jag slänger in lite passande objekt som just nu finns på auktion.

https://www.bukowskismarket.com/sv/672083-fatolj-ib-kofod-larsen-salen-olof-persson-mobler.

https://auctionet.com/sv/241653-arne-jacobsen-fatolj-agget-fritz-hansen-danmark-1960-tal

https://auctionet.com/sv/280756-mats-theselius-fatolj-aluminium-kallemo-ab-varnamo-efter-1990

Annars tycker jag Dux Super sprider eller Karin skulle passat bra till soffan. En beg Källemo Bruno går nog inte att få in i budgeten men annars är den enligt mig jäkligt snygg (dock fruktansvärt obekväm :) )
 

Edin

Panerai
Det går ju att hitta varianter och beggade av många modeller. Kanske inte just LC4 men sen är den nog mer en soffa än en fåtölj.. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För dyr par401 , men jag håller med dig om att kvalitet kan vara värt det. Vår duxsoffa ser i princip oanvänd ut efter ett år.
 
  • Like
Reactions: par

Fixoflex

Patek
2-Faktor
En Cinema fåtölj spräcker budgeten något. O andra sidan får du en som matchar soffan och som är lika välgjord som en dux eller vitra som de andra föreslår men för väldigt mycket mindre pengar.

Ser inte skön ut men det är den:)



image.jpg


Det enda nackdelen med Cinema är armstöden som skär in i armen! Annars ett bra alternativ!:)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bra pris på fladdermusen. Ska du ha en fladdermus i brunt vintage läder så kan jag skaka fram två åt dig.
 
Topp