Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fått ärva en Omega från 70-talet

Diskussion i 'Vintage' startad av longjohn, 25 december 2015.

1. longjohn
    Trådstartare

longjohn Torpare

Hej på er,
    Min första tråd här på klocksnack, så reserverar mig ifall jag hamnat fel. Då får ni justera tråden.
    Igår (julafton) fick jag en klocka av min mormor. Den kommer från min morfar som gick bort 2011.
    Klockan fick han i 50-års present 1974 och mer vet vi inte egentligen om den.

Jag är nyfiken på vad det är för typ av klocka, historia och kanske värde. Jag kommer aldrig att sälja klockan, utan bära den stolt till minnet av min morfar.
    Morfar var lantbrukare, så kan inte tänka mig att klockan ska vara värd så mycket. Då han var en enkel man, klockan är f.ö. knappt använd och ligger i orginalboxen.

Nu det lilla jag vet är det som står i den guldiga urtavlan "Omega DeVille Quarts", ingen räknare för datum och troligtvis batteri.
    På baksidan har morfar skrivit för hand på en lapp "5778, 14436082, 1445:-"

Är det någon som kan hjälpa mig med information?
    Tack på förhand och god fortsättning

Bifogade filer:

marconimotet, Kiddy, Icaras och 7 andra gillar detta.
  2. oooskar

oooskar Bonde

Kul med klockor som stannar i släkten. Quartz innebär batterie som du säger. Vintage omega ligger på t.ex. Tradera runt ca 3000-5000 beroende på modell o skick såklart. Vissa modeller dyrare. En Quartz är i regel billigare än övriga klockor, men osäker på den modellen. Slå på Tradera på modellen alt chrono24 och kolla :)

longjohn och Arsius11 gillar detta.
  3. longjohn
    Trådstartare

longjohn Torpare

Tack för hjälpen!
    Tror ni att det är ett serienummer som morfar skrivit på baksidan? Ifall det kanske går att spåra vart den är inköpt :)

4. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
  5. longjohn
    Trådstartare

longjohn Torpare

Tack så mycket för all hjälp!! :)

6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Kiddy, Icaras, longjohn och 2 andra gillar detta.
  7. Kettil

Kettil Biskop

Du har hamnat helt rätt :) välkommen!
    Trevligt med det fina originalbandet med spänne. Det skall du vara rädd om. Föreslår att du sätter på ett annat om du tänker använda den.

Icaras, Pictor, longjohn och 1 annan gillar detta.
  8. longjohn
    Trådstartare

longjohn Torpare

Tack snälla för er hjälp! Jättekul detta :)

9. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Ingen dålig klenod! Var rädd om den :)

10. longjohn
    Trådstartare

longjohn Torpare

Tack ska du ha! Visst var den fin. Extra kul att det har varit min morfar som burit den en gång i tiden. Nu är det min tur att förvalta den vidare. :)

11. OxleyStateHigh

OxleyStateHigh Borgare

Jag tänkte precis säga att det inte ser ut som en klocka från 1970-talet, snarare kanske tidigt 1980-tal. (Detta är min analys, inte en sanning.)

12. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Tror också den är från tidigt åttiotal.
    Lappen på baklocket är nog inte skrivet av din morfar utan av butiken för att kunna koppla klockan till rätt ask och papper.

13. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Du ska vara noga med att allt är intakt, box, band, spänne och helst inte polera den alls mer än möjligen ta bort lite smuts .

Beroende på hur nostalgisk du är hade jag nog bara låtit den ligga som den är... möjligen tagit den till en urmakare för att kolla upp skick på verket, kanske ta ut batteriet om det finns något gammalt i så det inte förstör klockan.

Vill du använda den , byt batteri hos urmakare (seriös sådan) och ett nytt band osv. spara resten.

Värde som sagt är ju beroende på köpare, men eftersom du vill ha kvar den så tycker jag du ska satsa på vad den är värd för dig, och då tycker jag det är viktigt att spara allt intakt som det är, det hade jag gjort.

14. Onsite24

Onsite24 Torpare