• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För 10-15k - vad skulle ni köpt?

PJW

Audemars
2-Faktor
God lördag! Funderar kring vad det roligaste möglet inom 10-15k-segmentet är. Självklart är det olika för alla vad man föredrar, men vad skulle ni klippt för den slanten?

Själv ligger någon gammal Tudor 7017/Date+Day, Breitling Kronograf typ Top Time eller en äldre enkel Rolex Oyster Perpetual högt på önskelistan.

Slänger in några snodda bilder, för vad vore en tråd som denna utan dem? Just de fina exen nedan ligger väl någon slant över budget, men drömma får man. Cred @Mernis Bajra @B1884 WUS å bukten.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Alla e fina, men av modellerna du linkat till så har jag själv sneglat lite på en Top Time. Personligen så gillar jag klockor med svarta tavlor så en sån här vore mitt val:
https://chrono24.auctionata.com/intl/o/182282/breitling-top-time-chronograph-ref-2003-c-1960

Beklagar att jag e lite sent ute med min link, denna såldes igår på auktion... :(
Attans! Hade varit kul att se. Men jag håller med dig! Anti-panda med svart urtavla och vita sub-dials är fantastiskt snyggt!

Ja, inte ute efter någon särskilt. Går bara i nyfikna funderingar kring människors preferenser och sökandet efter nya spännande modeller som en kanske inte riktigt uppmärksammat tidigare. Och ja, gammelt är bäst :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Den är fin, men man får komma ihåg att 34mm kan upplevas som väldigt litet.
Ja, visst är det så.

För min del har jag någorlunda grova handleder på 18-18,5cm. Bär en 34mm Seamaster De Ville i guld emellanåt och den är i minsta laget. Annars cirkulerar jag huvudsakligen diverse billigare vintageur i 36mm-svängen, lagom tycker jag. Men allt är en vanesak, åtminstone för ens egen del.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
6694 bärs lite större än sina 34 mm. Känns mer som 36.
Jag delar inte den uppfattningen. Hade en 6694 och det är stor skillnad mot min 1600.

Men visst kan 34mm funka, det är ju en vane- och smaksak. Jag trodde att 34mm skulle funka när jag köpte en 6694, men kändes ganska snabbt för litet och sålde den efter en kort tid av ägande.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Schyssta alternativ du listat. Ska bli kul att se vad du landar på till slut! Tycker den vittavlade Date+Dayen är sjukt snygg btw. :)
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Schyssta alternativ du listat. Ska bli kul att se vad du landar på till slut! Tycker den vittavlade Date+Dayen är sjukt snygg btw. :)
Tack! Ja, det tycker jag med. Har varit klockintresserad i ett halvår nu och aldrig vågat mig upp över 5k. Känner att det är dags att kasta mig ut i de något högre prisklasserna snart, men det är något som tar emot..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, någon till. En enklare bubbleback
image.jpg


En fin kronograf med legenden valjoux 72
image.jpg


En variant av Breitlings fina gamla vattentäta 765
image.jpg


Certinas saltaste och kanske det elakaste dykaruret, Super Ph-500
image.jpg


Eller varför inte en gammal seamaster igen men på Omegas vassaste (och dyraste) länk?
image.jpg


Slutar med ett budgettips, tror jag, en fin och lite ovanlig art deco-tank från Omega
image.jpg


Jag gillar mina ur som du kanske förstår... Men dykarkronografer i hög kvalitet från sent 60-tal till en bit in på 70-talet börjar bli dyra så skynda om du gillar dem!
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Ok, någon till. En enklare bubbleback
image.jpg


En fin kronograf med legenden valjoux 72
image.jpg


En variant av Breitlings fina gamla vattentäta 765
image.jpg


Certinas saltaste och kanske det elakaste dykaruret, Super Ph-500
image.jpg


Eller varför inte en gammal seamaster igen men på Omegas vassaste (och dyraste) länk?
image.jpg


Slutar med ett budgettips, tror jag, en fin och lite ovanlig art deco-tank från Omega
image.jpg


Jag gillar mina ur som du kanske förstår... Men dykarkronografer i hög kvalitet från sent 60-tal till en bit in på 70-talet börjar bli dyra så skynda om du gillar dem!
Göbb ur
 
Jag gillar mina ur som du kanske förstår... Men dykarkronografer i hög kvalitet från sent 60-tal till en bit in på 70-talet börjar bli dyra så skynda om du gillar dem!
Tips på dylika tillverkare som kan vara värt att kika på och som inte redan gjort "heuerrusning"

Gillar själv 6694 och sugen på en sådan. Men jag är ju duktigt klent byggd med :)
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp