Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

För att göra en kort historia lång..

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rikard, 27 juli 2014.

1. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Allt började egentligen för ca 2 år sedan då jag blev överfallen på jobbet. Jag tjänstgjorde då som väktare på ett hotell och jobbade natt. Blev påhoppad av en psykopat med gaffel som höll på att ända mitt liv i förtid. Efter det så insåg jag att det inte var värt att riskera livet för ett arbete så jag sa helt sonika upp mig. Då följde 1½ månads arbetslöshet och ångest för va fan skulle jag göra nu då?

Helt plötsligt dök ett gyllne tillfälle upp och hipp som haver så hade jag nytt jobb och inte vilket jobb som helst, ett jobb där jag fick chans att träffa människor i en trygg miljö som oftast var glada och nyktra. Det låter ju som en självklarhet men tittar man på mina tidigare jobb inom restaurang, hotell och väktare så var det mer regel än undantag att de var fulla som as och betedde sig därefter.
    Dessutom verkade det intressant och tilltalade min tekniska (läs nördiga) läggning för saker och ting.

Jobbet jag fått var på en klockbutik och jag skulle börja sälja klockor. Vid anställning kunde jag inte mer än att jag visste om att det fanns batteriklockor och automatiska.
    Vid den tidpunkten ägde jag själv en Tissot Chronograf S 461/561

tissot chrono.JPG

och en Jaques Lemans som jag inte kommer ihåg referensen på men den påminner om denna.

JLlugano.jpg

Tissot'en hade jag fått av min mor som vunnit den på en golftävling men användes inte så ofta och JL'n var alldeles för stor så jag gav bort den.

Efter jag tillträtt min nya tjänst så ökade mitt intresse för klockor på ett nästan ohälsosamt sätt. Jag började förstå var man "måste" ha en riktig klocka, vad en "riktig" klocka innebär osv.
    Efter ett tag så började dessutom hänga på beroendeframkallande forum där löst folk satt och visade upp sina dyrgripar, frestade och inspirerade till drömmar och något bättre på handleden.
    Min första klocka jag började snegla emot var en Tissot Heritage Navigator Automatic Cosc 160th anniversary.

Tissot HERITAGE NAVIGATOR AUTOMATIC COSC 160TH ANNIVERSARY.jpg

En, enligt mig, grymt snygg klocka. Var dock lite osäker på storleken och det var ju ändå en hiskeligt dyr klocka så jag höll mig rätt tveksam. Tiden gick och fler klockor som kom upp på radarn var Tissot Heritage Visodate Automatic

image800png_T019_430_16_031_01_png.jpg

och Tissot Heritage PR 516 Automatic.

image800png_T071_430_11_041_00_png.jpg

Fick ungefär vid denna tidpunkt ynnesten att låna en Sjöö Sandström Landsort.

sjöö.jpg

En väldigt trevlig klocka som tillsammans med länken (en av de snyggaste jag sett) satt riktigt bra på min handled trots sin storlek. Detta pga den integrerade länken. Jag startade till och med en tråd på detta forum för att om möjligt få lite input och bestämma mig.
    Det lutade alltmer mot denna klocka men det fanns ett par saker som bekymrade mig.
    En var att eftersom jag alltid jobbar i långärmad skjorta och oftast kavaj/blazer så var höjden på klocka ett problem. Landsorten mäter mäktiga 17mm på höjden och detta fick skjortärmen att haka upp sig på klockan.
    Det andra var länken. Trots att länken är en av mina favoriter så är det just detta som fick mig att tveka. Om jag någon gång skulle vilja byta så finns det bara ett gummiband som alternativ.
    Dessutom hade jag hade börjat förstå detta med inhouse och icke inhouse. Jag förstod ganska snart att jag ville ha ett ur med inhouseverk.

Alla tidigare planer kastades ut genom fönstret och letandet började på nytt, nu med helt andra riktlinjer.
    Klockan var tvungen att;
    -kunna bäras till allt och till alla tillfällen
    -ha inhouseverk
    -givetvis falla mig i smaken
    -falla inom ramen för min budget

Efter mycket velande och tvekan under en 8 månader lång period hade jag till slut bestämt mig. Klockan jag nu skulle köpa fanns inte ens med i min världbild för dryga 1½ år sedan. Märket jag till slut bestämde mig för var inledningsvis "tråkigt" och "gubbigt" men har sedan dess växt och växt för att slutligen bli det enda jag kan tänka mig.

Valet för till slut på en Rolex.
    Tillverkare: Rolex
    Årsmodell:2013
    Namn: Rolex Oyster Perpetual, Ref: 116000
    Urverk: 3130
    Vattentät till: 10 ATM (100m)
    Diameter: 36mm
    Länk: Mattpolerad Oyster 904L stål
    Urtavla: Svart/Orange
    Har beställt ny tavla som kommer åka i så fort jag får den och då blir det en Silver och blå concentric.

Silver and blue concentric.jpg

Och nu till lite bilder på skönheten. Dessa är tagna med antingen min iPhone 5 eller en Canon Ixus 95 IS. Ett par av bilderna är lite redigerade då jag tagit bort damm och annat som störde men i övrigt är det "as is".

IMG_1.jpg

IMG_2.jpg IMG_3.jpg IMG_4.jpg IMG_6.jpg IMG_7.jpg IMG_2014.JPG IMG_lume.jpg

Detta var allt för den här gången, tack för mig.
    MVH Rikard.

Nu ska bilderna visas ordentligt också hoppas jag :)

morrism, Asplund, per nordström och 73 andra gillar detta.
  2. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Grattis till klockan och tack för att du delar med dig.

Rikard gillar detta.
  3. aleks

aleks Friends of KS

Grattis!

Rikard gillar detta.
  4. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Tackar för en trevlig läsning och stort grattis till klockan.
    Kanonsnygg och tror den kommer bli väldigt snyg med den beställda tavlan.

Rikard gillar detta.
  5. par

par Friends of KS

Tack Rickard för en trevlig historia! Gillar också 116000 skarpt, den är allsidig! Även om silver/blå är snygg så får jag säga att svart/orange ser riktigt smäckert ut!(visst kallas den Harley davidson pga dess färger?)

6. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stort grattis!
    Är de bara för mig bilderna strular?

Rikard gillar detta.
  7. Andado

Andado Bonde

Från:
    Täby
    Trevlig story och grattis till nya klockan!

Rikard gillar detta.
  8. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis!

Rikard gillar detta.
  9. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Hade lite problem och få upp bilderna ordentligt men nu tror jag det ska se bra ut.. funkar iaf för mig i Crome.

Ne , va fan.. alla kom inte med och hann inte fixa inom 10 min.. :arghh:

Jaja.. lägger väl till dem här då...

KSblixt1_1280.jpg

KSblixt2_1280.jpg

Ingen Botvidsson men va fasen.. man gör sitt bästa ;)

paradis, DonGiovanni, WilhelmV och 9 andra gillar detta.
  10. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Kul läsning :)

Rikard gillar detta.
  11. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Härligt Rikard, tänk att det blir människa av dig också! Härliga klockor, men framför allt Rolexen ;)! Ja sämre jobba kan man ju ha, sist jag var och hälsade på i min gamla hemstad så hade ni lördagsstängt era j...:rage:ar.

Jag hoppas ni har öppet nästa gång jag är förbi så jag får komma in och säga hej och klämma på din nyfunna kärlek :D.

Var rädd om dig Rikard så hörs och syns vi hoppas jag.

Mvh // Af Sjodahl

12. JayJay

JayJay Biskop

Gratulerar.
    Fy fan för att behöva jobba som väktare. Gjorde det själv under 1,5år efter värnplikten. Mår lite illa när jag tänker på några situationer där det höll på att gå snett. Ditt nuvarande jobb förefaller dock som betydligt trevligare.

Cheers!

13. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Riktigt fin klocka! Tack för att du delar med dig av din historia. Måste vara underbart att få jobba med sin hobby, eller är det så att man börjar se klockor mer som ett jobb än ett intresse med tiden?

14. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Är 41 år och mitt nuvarande är det absolut bästa jobb jag haft någonsin.. skrattar varje dag jag går till jobbet :happyhappy:

vikgul och JayJay gillar detta.
  15. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås

För min del gick det från blasé till brinnande intresse och där lär det stanna ett bra tag.. är ju urkul med klockor :p

lördagsstängt tom första helgeni augusti.. sen är det som vanligt. Du är alltid välkommen och har en plats på bäddsoffan om du behöver övernatta, erbjudandet står kvar! :)

Spencer, Affe och StarMan gillar detta.
  16. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt härligt! Kul med en 116000:a. Sällan man ser dem. Bra köp! :D

Rikard gillar detta.
  17. smulster

smulster Stadsbo

Från:
    Karlstad
    Snyggt! Grattis

Rikard gillar detta.
  18. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Det tackar jag för mannen! ;):cool::baby::happyhappy:, tittar in så fort jag har vägarna förbi...

Rikard gillar detta.
  19. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul läsning och stort grattis!

Säljer du Rolex, eller kommer du att bära ett märke som ni inte säljer? :) Vad säger chefen om det? ;)

Edit: jag tycker att den svart/orangea tavlan är jäkligt cool. "Fulsnygg" skulle man kunna säga! :)

Rikard gillar detta.
  20. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Ja vi säljer Rolex så det kommer gå finfint. Blev väl också en av sakerna som fick allt att falla på plats då jag gärna vill kunna använda klockan när jag jobbar.

RobertD gillar detta.
  21. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kul Rikard, en vacker dag kanske jag också slipper hantera allsköns drägg på jobbet.
    Du är hursomhelst en lysande representant för ditt jobb trots det liiite tveksamma val av klocka:D

Rikard gillar detta.
  22. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Kul läsning, och snygg klocka som kommer bli ännu snyggare med den nya tavlan.
    Grattis!

Rikard gillar detta.
  23. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Trevlig läsning! Grattis till din klocka, den kommer bli helt perfekt med nya tavlan
    :)

Rikard gillar detta.
  24. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Tack!

Ja, har faktiskt både sett och provat denna klocka med den blå concentric tavlan och blev kär direkt, den är exakt det jag är ute efter. 2-4 veckor innan jag har den, slänger upp lite nya bilder då.

Minuteman gillar detta.
  25. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis och tack för trevlig läsning.

Rikard gillar detta.
  26. Martin Schönning

Martin Schönning Friends of KS

Härlig läsning. Gläds med dig!
    Skön klocka du bestämde dig för också. Inte helt vanlig som första "riktiga" klocka.

Rikard gillar detta.
  27. cab

cab Friends of KS

Rolig läsning, inte min favorit rolle men kul att du väljer något som inte alla andra har :)

Rikard gillar detta.
  28. TiE

TiE Friends of KS

Grattis Rikard, den är riktigt fin! Nu får du sluta hitta på ursäkter att inte komma på Gtg'n eller så blir jag väl tvungen att åka norröver för att få beundra din skönhet.
    Och vad tror du Felix säger nu då? ;)

Rikard gillar detta.
  29. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Nu tror jag att jag kommer ihåg händelsen med gaffeln också, hotellnamnet börjar på A va?

30. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Du får väl lägga GTG på kvällstid så vi som jobbar kan komma också ;) Hahaha, han får vänta lite men det blir en Sjöö vad det lider.. är mäktigt nyfiken på deras nya som kommer 5e sept, kanske blir en sådan som nästa.

Nä, det var på First Hotel i Västerås.

Mårtenssons ur Brookfield