• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För att göra en kort historia lång..

Rikard

Omega
Allt började egentligen för ca 2 år sedan då jag blev överfallen på jobbet. Jag tjänstgjorde då som väktare på ett hotell och jobbade natt. Blev påhoppad av en psykopat med gaffel som höll på att ända mitt liv i förtid. Efter det så insåg jag att det inte var värt att riskera livet för ett arbete så jag sa helt sonika upp mig. Då följde 1½ månads arbetslöshet och ångest för va fan skulle jag göra nu då?

Helt plötsligt dök ett gyllne tillfälle upp och hipp som haver så hade jag nytt jobb och inte vilket jobb som helst, ett jobb där jag fick chans att träffa människor i en trygg miljö som oftast var glada och nyktra. Det låter ju som en självklarhet men tittar man på mina tidigare jobb inom restaurang, hotell och väktare så var det mer regel än undantag att de var fulla som as och betedde sig därefter.
Dessutom verkade det intressant och tilltalade min tekniska (läs nördiga) läggning för saker och ting.

Jobbet jag fått var på en klockbutik och jag skulle börja sälja klockor. Vid anställning kunde jag inte mer än att jag visste om att det fanns batteriklockor och automatiska.
Vid den tidpunkten ägde jag själv en Tissot Chronograf S 461/561

tissot chrono.JPG


och en Jaques Lemans som jag inte kommer ihåg referensen på men den påminner om denna.

JLlugano.jpg

Tissot'en hade jag fått av min mor som vunnit den på en golftävling men användes inte så ofta och JL'n var alldeles för stor så jag gav bort den.

Efter jag tillträtt min nya tjänst så ökade mitt intresse för klockor på ett nästan ohälsosamt sätt. Jag började förstå var man "måste" ha en riktig klocka, vad en "riktig" klocka innebär osv.
Efter ett tag så började dessutom hänga på beroendeframkallande forum där löst folk satt och visade upp sina dyrgripar, frestade och inspirerade till drömmar och något bättre på handleden.
Min första klocka jag började snegla emot var en Tissot Heritage Navigator Automatic Cosc 160th anniversary.

Tissot HERITAGE NAVIGATOR AUTOMATIC COSC 160TH ANNIVERSARY.jpg


En, enligt mig, grymt snygg klocka. Var dock lite osäker på storleken och det var ju ändå en hiskeligt dyr klocka så jag höll mig rätt tveksam. Tiden gick och fler klockor som kom upp på radarn var Tissot Heritage Visodate Automatic

image800png_T019_430_16_031_01_png.jpg


och Tissot Heritage PR 516 Automatic.

image800png_T071_430_11_041_00_png.jpg


Fick ungefär vid denna tidpunkt ynnesten att låna en Sjöö Sandström Landsort.

sjöö.jpg


En väldigt trevlig klocka som tillsammans med länken (en av de snyggaste jag sett) satt riktigt bra på min handled trots sin storlek. Detta pga den integrerade länken. Jag startade till och med en tråd på detta forum för att om möjligt få lite input och bestämma mig.
Det lutade alltmer mot denna klocka men det fanns ett par saker som bekymrade mig.
En var att eftersom jag alltid jobbar i långärmad skjorta och oftast kavaj/blazer så var höjden på klocka ett problem. Landsorten mäter mäktiga 17mm på höjden och detta fick skjortärmen att haka upp sig på klockan.
Det andra var länken. Trots att länken är en av mina favoriter så är det just detta som fick mig att tveka. Om jag någon gång skulle vilja byta så finns det bara ett gummiband som alternativ.
Dessutom hade jag hade börjat förstå detta med inhouse och icke inhouse. Jag förstod ganska snart att jag ville ha ett ur med inhouseverk.

Alla tidigare planer kastades ut genom fönstret och letandet började på nytt, nu med helt andra riktlinjer.
Klockan var tvungen att;
-kunna bäras till allt och till alla tillfällen
-ha inhouseverk
-givetvis falla mig i smaken
-falla inom ramen för min budget

Efter mycket velande och tvekan under en 8 månader lång period hade jag till slut bestämt mig. Klockan jag nu skulle köpa fanns inte ens med i min världbild för dryga 1½ år sedan. Märket jag till slut bestämde mig för var inledningsvis "tråkigt" och "gubbigt" men har sedan dess växt och växt för att slutligen bli det enda jag kan tänka mig.

Valet för till slut på en Rolex.
Tillverkare: Rolex
Årsmodell:2013
Namn: Rolex Oyster Perpetual, Ref: 116000
Urverk: 3130
Vattentät till: 10 ATM (100m)
Diameter: 36mm
Länk: Mattpolerad Oyster 904L stål
Urtavla: Svart/Orange
Har beställt ny tavla som kommer åka i så fort jag får den och då blir det en Silver och blå concentric.

Silver and blue concentric.jpg


Och nu till lite bilder på skönheten. Dessa är tagna med antingen min iPhone 5 eller en Canon Ixus 95 IS. Ett par av bilderna är lite redigerade då jag tagit bort damm och annat som störde men i övrigt är det "as is".

IMG_1.jpg


IMG_2.jpg
IMG_3.jpg
IMG_4.jpg
IMG_6.jpg
IMG_7.jpg
IMG_2014.JPG
IMG_lume.jpg


Detta var allt för den här gången, tack för mig.
MVH Rikard.

Nu ska bilderna visas ordentligt också hoppas jag :)
 

Simpatico

Rolex
Tackar för en trevlig läsning och stort grattis till klockan.
Kanonsnygg och tror den kommer bli väldigt snyg med den beställda tavlan.
 

par

Patek
2-Faktor
Tack Rickard för en trevlig historia! Gillar också 116000 skarpt, den är allsidig! Även om silver/blå är snygg så får jag säga att svart/orange ser riktigt smäckert ut!(visst kallas den Harley davidson pga dess färger?)
 

Rikard

Omega
Hade lite problem och få upp bilderna ordentligt men nu tror jag det ska se bra ut.. funkar iaf för mig i Crome.

Ne , va fan.. alla kom inte med och hann inte fixa inom 10 min.. :arghh:

Jaja.. lägger väl till dem här då...

KSblixt1_1280.jpg



KSblixt2_1280.jpg


Ingen Botvidsson men va fasen.. man gör sitt bästa ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt Rikard, tänk att det blir människa av dig också! Härliga klockor, men framför allt Rolexen ;)! Ja sämre jobba kan man ju ha, sist jag var och hälsade på i min gamla hemstad så hade ni lördagsstängt era j...:rage:ar.

Jag hoppas ni har öppet nästa gång jag är förbi så jag får komma in och säga hej och klämma på din nyfunna kärlek :D.

Var rädd om dig Rikard så hörs och syns vi hoppas jag.

Mvh // Af Sjodahl
 

JayJay

Rolex
Gratulerar.
Fy fan för att behöva jobba som väktare. Gjorde det själv under 1,5år efter värnplikten. Mår lite illa när jag tänker på några situationer där det höll på att gå snett. Ditt nuvarande jobb förefaller dock som betydligt trevligare.

Cheers!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt fin klocka! Tack för att du delar med dig av din historia. Måste vara underbart att få jobba med sin hobby, eller är det så att man börjar se klockor mer som ett jobb än ett intresse med tiden?
 

Rikard

Omega
Gratulerar.
Fy fan för att behöva jobba som väktare. Gjorde det själv under 1,5år efter värnplikten. Mår lite illa när jag tänker på några situationer där det höll på att gå snett. Ditt nuvarande jobb förefaller dock som betydligt trevligare.

Cheers!

Är 41 år och mitt nuvarande är det absolut bästa jobb jag haft någonsin.. skrattar varje dag jag går till jobbet :happyhappy:
 

Rikard

Omega
Riktigt fin klocka! Tack för att du delar med dig av din historia. Måste vara underbart att få jobba med sin hobby, eller är det så att man börjar se klockor mer som ett jobb än ett intresse med tiden?


För min del gick det från blasé till brinnande intresse och där lär det stanna ett bra tag.. är ju urkul med klockor :p

Härligt Rikard, tänk att det blir människa av dig också! Härliga klockor, men framför allt Rolexen ;)! Ja sämre jobba kan man ju ha, sist jag var och hälsade på i min gamla hemstad så hade ni lördagsstängt era j...:rage: ar.
Jag hoppas ni har öppet nästa gång jag är förbi så jag får komma in och säga hej och klämma på din nyfunna kärlek :D.
Var rädd om dig Rikard så hörs och syns vi hoppas jag.
Mvh // Af Sjodahl

lördagsstängt tom första helgeni augusti.. sen är det som vanligt. Du är alltid välkommen och har en plats på bäddsoffan om du behöver övernatta, erbjudandet står kvar! :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
För min del gick det från blasé till brinnande intresse och där lär det stanna ett bra tag.. är ju urkul med klockor :p



lördagsstängt tom första helgeni augusti.. sen är det som vanligt. Du är alltid välkommen och har en plats på bäddsoffan om du behöver övernatta, erbjudandet står kvar! :)



Det tackar jag för mannen! ;):cool::baby::happyhappy:, tittar in så fort jag har vägarna förbi...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Kul läsning och stort grattis!

Säljer du Rolex, eller kommer du att bära ett märke som ni inte säljer? :) Vad säger chefen om det? ;)

Edit: jag tycker att den svart/orangea tavlan är jäkligt cool. "Fulsnygg" skulle man kunna säga! :)
 

Rikard

Omega
Kul läsning och stort grattis!

Säljer du Rolex, eller kommer du att bära ett märke som ni inte säljer? :) Vad säger chefen om det? ;)

Edit: jag tycker att den svart/orangea tavlan är jäkligt cool. "Fulsnygg" skulle man kunna säga! :)

Ja vi säljer Rolex så det kommer gå finfint. Blev väl också en av sakerna som fick allt att falla på plats då jag gärna vill kunna använda klockan när jag jobbar.
 
Kul Rikard, en vacker dag kanske jag också slipper hantera allsköns drägg på jobbet.
Du är hursomhelst en lysande representant för ditt jobb trots det liiite tveksamma val av klocka:D
 

Sch0nning

Cartier
Härlig läsning. Gläds med dig!
Skön klocka du bestämde dig för också. Inte helt vanlig som första "riktiga" klocka.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Rolig läsning, inte min favorit rolle men kul att du väljer något som inte alla andra har :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Grattis Rikard, den är riktigt fin! Nu får du sluta hitta på ursäkter att inte komma på Gtg'n eller så blir jag väl tvungen att åka norröver för att få beundra din skönhet.
Och vad tror du Felix säger nu då? ;)
 

Rikard

Omega
Grattis Rikard, den är riktigt fin! Nu får du sluta hitta på ursäkter att inte komma på Gtg'n eller så blir jag väl tvungen att åka norröver för att få beundra din skönhet.
Och vad tror du Felix säger nu då? ;)

Du får väl lägga GTG på kvällstid så vi som jobbar kan komma också ;) Hahaha, han får vänta lite men det blir en Sjöö vad det lider.. är mäktigt nyfiken på deras nya som kommer 5e sept, kanske blir en sådan som nästa.

Nu tror jag att jag kommer ihåg händelsen med gaffeln också, hotellnamnet börjar på A va?

Nä, det var på First Hotel i Västerås.
 
Topp