Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

för bra för att vara sann? G/S sub 31k

Diskussion i 'Diskussion' startad av cassiopeia, 16 juli 2014.

1. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Hej, tänkte köpa min första klocka över 10k och spanat in mig på en riktig godbit på chrono24. Är 21 år och hade tänkt lägga i princip allt jag äger (runt 35k) på en rolex submariner och jag fastnade direkt när jag hittade den här;

https://www.chrono24.se/rolex/submariner-luminova--id2856148.htm?id=2856148&picnum=2&tab=details

Efter att ha lagt ett bud på angivet pris igår så har jag väntat ivrigt hela morgonen på svar men ej fått något utan den har bara ändrats till [SÅLD] och det känns jävligt deppigt just nu. Försöker intala mig själv att det kommer fler tillfällen men vill verkligen ha en tvåtonad för käftsmälls-faktorn och det känns långsökt att hitta en så billig TT igen.

Egentligen söker jag bara tröst hos er som förstår mig, min omgivning tyckte att jag var helt sprängd i skallen när jag köpte min omega seamaster de ville för 4k så ni fattar läget.

Det jag undrar över är om det verkligen var ett så bra pris som jag fick för mig att det var samt vad ni tycker att jag ska göra med en budget på +-30k och ett kraftigt sug efter en submariner.

Mvh, Cassiopeia

DonGiovanni och Chuck gillar detta.
  2. Chuck

Chuck Friends of KS

Tråkigt men kan vara så att den är jättepolerad därav priset, kronskydden ser lite smala ut. Bättre tur nästa gång!

Skickat från min iPad med Tapatalk

cassiopeia gillar detta.
  3. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Köp 30 subbar från Invicta!!

vonbahr, Hebbe, ranepaj och 6 andra gillar detta.
  4. Sundström

Sundström Friends of KS

Kör på 14060 eller 16610, det är odödliga klassiker! Går att hitta fina ex med din budget också.
    Lägg upp en köpes annons här, luta dig tillbaka och njut av KS-atmosfären..

Bild på min gamla image.jpg

Guskleto, Kson och cassiopeia gillar detta.
  5. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Finns vanliga subs för runt 35k, dykt upp några gånger här på köp&sälj.

6. cab

cab Friends of KS

Känns som 14060 är given för det spannet. Att försöka köpa det billigaste oavsett vad det gäller är sällan en bra affär.

Mindre kul att åka på service direkt för ca 6k om du nu redan blåst alla pengar.

Ha lite is i magen spar lite mer pengar och håll ögonen öppna efter en fin stål sub här på KS.

Guskleto och Ernesto gillar detta.
  7. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Exakt en sån har jag spanat efter länge nu! Nodate är egentligen det jag är ute efter, vad sålde du din för?

8. ErikGBG

ErikGBG Biskop

14060 kan du få för 25-28

cassiopeia och Icaras gillar detta.
  9. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Tack för tipsen, hur är det prismässigt här på KS jämfört med blocket tradera chrono24 etc?

10. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Tänkte precis samma sak som cab skrev angående service. Se till att ha en lite buffert över för en eventuell service. Inte kul att få hem klockan och så visar det sig att den börjar gå illa efter ett par veckor och du inte har pengar över till en service...

Micce gillar detta.
  11. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Fan blir alldeles nervös nu, själv är jag för färsk för att avgöra ett eventuellt skitköp

12. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Äsch sitt lugnt i båten bara, finns gott om klockor till salu.
    Spara undan iaf 4k till en service så blir det inte så mycket pengar att ta från lönen för en ev. service du kommer åka på vid ett köp. Försök fråga så mycket frågor som möjligt om klockan tex gångavvikelse, senaste service (service räknas endast om det finns papper på det) samt amplitud. Får du svar posta svaren här så kan någon kunnig uttala sig om detta.

cassiopeia gillar detta.
  13. cab

cab Friends of KS

Skulle nog säga att oftast är priserna bättre här på KS. Plus risken att bli blåst rätt liten om du köper från någon med många affärer och bra referenser.

På C24 säger ju nästan alla handlare att den är nyservad om man ställer frågan. Det ska man nog inte lita helt på.

Icaras gillar detta.
  14. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Har inte fått något svar alls angående klockan jag la budet på, har försökt ringa nu under dagen men kommer bara till italiensk telefonsvarare. Kanske bara bra att någon annan köpte den?

15. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Föreslår att du läser och funderar här ett tag innan du slår till. Är du orolig så skapa en tråd där du frågar om objektet ser ok ut samt att priset motsvarar skicket. Se då till att ha bilder, blir annard omöjligt.

Vill ju i största möjliga mån undvika att bli blåst.

16. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

17. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Vardå?

Skickat från min Commodore 64

Criss Cross gillar detta.
  18. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    cassiopeia gillar detta.
  19. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

20. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Hur står sig 14060 mot 16610/16800 rent prismässigt? Är det något billigare utan datum eller smaksak?

21. Belic

Belic Stadsbo

Frågan du bör ställa dig om det är så vettigt att lägga allt du äger på en klocka? Vad gör du om du får en svidande visdomstand imorgon?

Annars håller jag med några andra talare. Satsa på något som har dokumenterad service. Åka på en service efter 2 månader är mindre kul, jag har själv precis gjort det.

22. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Klart grabben ska ha en Sub!

Bjuder på en bild på min. :)
    image.jpg

Icaras och Floduttern gillar detta.
  23. Sundström

Sundström Friends of KS

Vågar inte sticka ut hakan för långt, men möjligen lite dyrare med bubbla..

24. Sond

Sond Friends of KS

Kolla på 14060 och 14060M. Det är riktigt klassiska och bra klockor. Det du alltid ska tänka på är att klockor behöver servas regelbundet(5-8år) och det kostar lite drygt 5000 kr(Rolex). Det är inte ovanligt att begagnade klockor behöver en service inom en inte allt för avlägsen framtid. Så har du 35000 och det är vad du har, lägg inte allt på klockan. Du måste ha lite till en service också. Och många handlare skriver att deras klockor är servade. Tyvärr stämmer inte det. Om de inte kan visa ett kvitto på en seriös service.

cassiopeia gillar detta.
  25. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Står hellre inför en zombie-apokalyps med en grym submariner på handleden än att leva i rädsla för petitesser som eventuella tandproblem

Antar att den här inställningen dör ut när man plötsligt får en anledning att leva mer än för sig själv (fru & barn)

Icaras, Knight, Spencer och 1 annan gillar detta.
  26. cassiopeia
    Trådstartare

cassiopeia Torpare

Desto mer jag läser och lär mig desto mer äcklas jag av handlare, märkligt att det ska vara så

27. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Lägg upp en köpesannons här på KS. Jag personligen har inte bäst koll på klockor men har fått kunglig hjälpa av snälla medlemmar.

28. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

All in, fear nothing är vad som gäller!

DonGiovanni, Icaras, cassiopeia och 1 annan gillar detta.
  29. Sundström

Sundström Friends of KS

Hur som helst så är du rätt ute! Bubblan är inget som lockar mig heller :) 14060 är "the shit"!

cassiopeia gillar detta.
  30. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm

Säger samma sak. Alla kan inte ha koll på allt. Men alla har koll på något. Och hittar du något intressant, fråga om råd. Eller lägg ut en annons på KS. Bor du i en stad med en AD så gör upp affären där om det inte finns bevis för utförd service eller garanti.:)

Mårtenssons ur Brookfield