Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

För bra?

Diskussion i 'Vintage' startad av Strindberg, 11 augusti 2015.

1. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Jag putsade av ett "fynd" igår, men nu känner jag mig osäker. Dels var den i löjligt bra skick, men så kan det ju vara.
    Det som gör mig bekymrad är den pläterade boetten, serienumret daterar den till 1911, vilket väl känns rätt med tavla och visare (även verket ser ok ut) men, det är inte en stämpel i den? Inga "Grand Prix" och inte en Omegalogga. Kan det vara utbytt boett? Jag har ärligt talat inte sett just några pläterade Omegafickur, vad säger den församlade menigheten? @tdn-dk ?

2. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Der plejer at være Omegalogga på dom og boett nummeret er ca. 1905-07. Hvad er serienummer på urværket?

3. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Vilken tabell tittar du i då? Det finns ju tyvärr ett gäng, gissar att du har klart bättre koll än mig på vilka som är mest tillförlitliga.
    Verket heter 5007098 och ser ut såhär:
    image.jpg

4. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Engelsk boett tror jag där fanns några importörer som var tvungna pågrund av metall imports regler tror att jag har en 8 dagars som är stämplad 935 sterling.

5. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Boett nummer 38xxxxx = ca. 1906
    Værk nummer 50xxxxx = ca. 1916

6. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Inte säker på att tabellerna stämmer på engelsk producerad boett,

7. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    kanske du har ret, har set dissa boetter före

8. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Hm, intressant! Denna är ju pläterad "plåt", så frågan är om importreglerna krånglat till det då? Jag vet att ädelmetaller är lite speciellt (även äldre import till Sverige), men vanligt skit?

9. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Kul att se ett fickur här också :) tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dateringen.
    Men jag har själv tre st. av olika kvalitet och fabrikat, men ingen "rödtolva".
    Problemet är väl att de tyvärr är lite svåra att använda till något annat än prydnad på väggen. Eller kör du med väst och guld-klockkedja till klockan vid utvalda tillfällen ;-)

10. meo_swe

meo_swe Biskop

Alla män behöver minst ett fickur att ha till fracken! ;)
    Sen har det sin charm till kostym med väst också

Jimpa och Strindberg gillar detta.
  11. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Jag är rätt förtjust i fickur, har ett antal, men som du säger är de svårburna i vardagen. Har jag väst så tar jag gärna ett fickur, kör även frackstyle med fickur i byxfickan ibland. Även då jag sportar folkdräkt får ett sådant följa med.
    Just i det här fallet så var det den ostämplade boetten som rör till det i huvudet på mig, lite avvikande.

P-A och meo_swe gillar detta.