• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För er som inte brukar vara på VRF

David

Bödeln
TRF har väl ett helt gäng motsvarande överläkare och minst en sjukhusägare (!) bland medlemmarna, så det borde vara enkelt ordnat. Där finns ju även referensexemplar som man vet är laserbehandlade att jämföra med.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Problemet är att ingen vet om laser welding skulle synas via en röntgen. Jag tror inte att många ifrågasätter alla klockor med fina boetter. Det man ifrågasätter är som sagt att alla Bens klockor ser perfekta ut. Personligen så tycker jag ofta att Bens klockor ser nypolerade ut. Extra tydligt är bevelsen som glänser extra mycket. Ett orört case från 60-talet har en mattare finnish än vad dessa klockor ofta har på vissa ställen. Frågan för mig är om han bara har en duktig polerare eller om han också lägger på en massa stål?

Det man kan fundera på är att om han fuskar så frekvent; hur kommer det sig då att ingen tidigare ägare säger att deras gamla klockor helt plötsligt dyker upp som nya igen? Med den volym som han snurrar så borde något någon gång kommit fram kan jag tycka.

Fast om vi utgår från att det fifflas så görs det nog ofta hela vägen vilket innebär att även insert byts eller behandlas samt att tavlan råkar ut för samma behandling. Enda chansen att då se att det är ens gamla är om man får serienumret och kommer ihåg sitt gamla. Den chansen håller jag för obefintlig..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Per skrev:
Problemet är att ingen vet om laser welding skulle synas via en röntgen. Jag tror inte att många ifrågasätter alla klockor med fina boetter. Det man ifrågasätter är som sagt att alla Bens klockor ser perfekta ut. Personligen så tycker jag ofta att Bens klockor ser nypolerade ut. Extra tydligt är bevelsen som glänser extra mycket. Ett orört case från 60-talet har en mattare finnish än vad dessa klockor ofta har på vissa ställen. Frågan för mig är om han bara har en duktig polerare eller om han också lägger på en massa stål?

Det man kan fundera på är att om han fuskar så frekvent; hur kommer det sig då att ingen tidigare ägare säger att deras gamla klockor helt plötsligt dyker upp som nya igen? Med den volym som han snurrar så borde något någon gång kommit fram kan jag tycka.

Fast om vi utgår från att det fifflas så görs det nog ofta hela vägen vilket innebär att även insert byts eller behandlas samt att tavlan råkar ut för samma behandling. Enda chansen att då se att det är ens gamla är om man får serienumret och kommer ihåg sitt gamla. Den chansen håller jag för obefintlig..
Om klockan är korrekt eller ej har inte med patinan att göra. Att se om en tavla eller insert är bytt handlar om det är tidskorrekt. Hade varit en sak om alla hans klockor var tropical men det är de inte.

Att begripa att detta case är polerat bör itne vara några problem för någon:

2013-02-21_092725_zps2e05ffe8.png
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Spencer66 skrev:
Per skrev:
Problemet är att ingen vet om laser welding skulle synas via en röntgen. Jag tror inte att många ifrågasätter alla klockor med fina boetter. Det man ifrågasätter är som sagt att alla Bens klockor ser perfekta ut. Personligen så tycker jag ofta att Bens klockor ser nypolerade ut. Extra tydligt är bevelsen som glänser extra mycket. Ett orört case från 60-talet har en mattare finnish än vad dessa klockor ofta har på vissa ställen. Frågan för mig är om han bara har en duktig polerare eller om han också lägger på en massa stål?

Det man kan fundera på är att om han fuskar så frekvent; hur kommer det sig då att ingen tidigare ägare säger att deras gamla klockor helt plötsligt dyker upp som nya igen? Med den volym som han snurrar så borde något någon gång kommit fram kan jag tycka.

Fast om vi utgår från att det fifflas så görs det nog ofta hela vägen vilket innebär att även insert byts eller behandlas samt att tavlan råkar ut för samma behandling. Enda chansen att då se att det är ens gamla är om man får serienumret och kommer ihåg sitt gamla. Den chansen håller jag för obefintlig..
Om klockan är korrekt eller ej har inte med patinan att göra. Att se om en tavla eller insert är bytt handlar om det är tidskorrekt. Hade varit en sak om alla hans klockor var tropical men det är de inte.

Att begripa att detta case är polerat bör itne vara några problem för någon:

2013-02-21_092725_zps2e05ffe8.png


Tycker det ser orört och fint ut, troligen legat i en miljö som inte påverkat boetten alls bara urtavlan..
 

ssp226

Cartier
[/quote]
Om klockan är korrekt eller ej har inte med patinan att göra. Att se om en tavla eller insert är bytt handlar om det är tidskorrekt. Hade varit en sak om alla hans klockor var tropical men det är de inte.

Att begripa att detta case är polerat bör itne vara några problem för någon:

2013-02-21_092725_zps2e05ffe8.png
[/quote]

Man tycker det, men det verkar som att folk tror att en 50+ år gammal kan se helt ny ut. Det är som du säger att stålet har en helt annan matt ton. Här är min röda sub som eventuellt är opolerad, men det är trots allt en 40+ år gammal klocka och har någon polerat den någon gång så vem bryr sig, det borde vara det normala att en gammal klocka blivit polerad. Det som har orsakat det här är som JB säger orealistiska köpare som inte har en susning men dom har ändå fått indrillat i skallen att man inte ska köpa något annat än en opolerad klocka. Vassa säljare svarar då direkt att visst den är opolerad. Vem vet vilken utveckling det lilla dramat får men min gissning är att kategorin dyrare vintage kommer nog få se ett minskat intresse och prisfall till följd av det.

sub308.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Precis :)

Här är bilden möjlig att zooma upp för intresserade:
http://dl.dropbox.com/u/9432856/sub308.jpg

Forumet vill inte riktigt funka som det ska.

Effekten av detta fusk lär vara ungefär lika stort som pappersskandalen med Mark Lerman. Inget händer och de som fuskar fortsätter sig sko sig på vanligt folk. Papper är minst lika mycket premium som innan diskussionen kom och jag lovar att folk även i fortsättningen kommer att betala bra för fina cases. Gällande ev fejkad patina så tror jag fortfarande inte att det gör någon skillnad och att det inte fuskas med detta. Vi ser liknande klockor från andra säljare och som tidigare sagts så har den förskräckliga soffan i kombination med PS och kamerainställningar en effekt att få saker gulare än vad de faktiskt är när de landar i brevlådan.
 

ssp226

Cartier
Per skrev:
Precis :)

Här är bilden möjlig att zooma upp för intresserade:
http://dl.dropbox.com/u/9432856/sub308.jpg

Forumet vill inte riktigt funka som det ska.

Effekten av detta fusk lär vara ungefär lika stort som pappersskandalen med Mark Lerman. Inget händer och de som fuskar fortsätter sig sko sig på vanligt folk. Papper är minst lika mycket premium som innan diskussionen kom och jag lovar att folk även i fortsättningen kommer att betala bra för fina cases. Gällande ev fejkad patina så tror jag fortfarande inte att det gör någon skillnad och att det inte fuskas med detta. Vi ser liknande klockor från andra säljare och som tidigare sagts så har den förskräckliga soffan i kombination med PS och kamerainställningar en effekt att få saker gulare än vad de faktiskt är när de landar i brevlådan.

Du har givetvis rätt. Det som diskuteras på VRF idag är bortglömt om en vecka och majoriteten av samlare har nog inte en aning om vad VRF är för något. Jag håller även med om patinan, där finns det inga direkta pengar att göra och det bör vara aningen riskabelt i alla fall. Det var ju en köpare av en röd sub som sade att han såg sin klocka säljas om och om igen. Bara lathet att inte lägga ut nya bilder alltså.
 
NiklasArvid skrev:
San Gennaro skrev:
Skulle röntgen ske med en MR då?
Tänker att det är relativt enkelt att få till via sjukhus runt om i världen.

...hehe... Good one... Det heter "magnet"resonanskamera av en anledning, skulle inte rekommendera o köra en klocka i den, dels för klockan dels för omgivningen... :)


Just det, glömde att dom gärna inte vill att man har på sig dinkan in på MR =)
 

finnirgens

Panerai
Tonen, nyansen i boettens stål tycker jag är en intressant synpunkt. Om övriga delar av klockan har spår av användande och patina varför skulle inte boetten ha det?

"Spenncer66"
Tycker det ser orört och fint ut, troligen legat i en miljö som inte påverkat boetten alls bara urtavlan..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
finnirgens skrev:
Tonen, nyansen i boettens stål tycker jag är en intressant synpunkt. Om övriga delar av klockan har spår av användande och patina varför skulle inte boetten ha det?

"Spenncer66"
Tycker det ser orört och fint ut, troligen legat i en miljö som inte påverkat boetten alls bara urtavlan..


jag var ironisk :mrgreen:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En tavla och ett case påverkas av helt olika saker. Inte som att fukt gör caset fult och ovarsam hantering av klockan ger tavlan patina. Lite in absurdum givetvis men ett kasst polerat case ger inte per automatik en risig tavla. Helt och hållet vitt skilda saker.

Alla får givetvis tro vad de vill men jag kan inte se hur man inte kan tro att en tavla med mörk patina per automatik måste ha en hårt använt case. Eller tvärtom.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
En tavla och ett case påverkas av helt olika saker. Inte som att fukt gör caset fult och ovarsam hantering av klockan ger tavlan patina. Lite in absurdum givetvis men ett kasst polerat case ger inte per automatik en risig tavla. Helt och hållet vitt skilda saker.

Alla får givetvis tro vad de vill men jag kan inte se hur man inte kan tro att en tavla med mörk patina per automatik måste ha en hårt använt case. Eller tvärtom.

om vi säger att ett visst mått av fukt ger en viss effekt på tavlan så ger det även en viss effekt på boetten..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Pratar vi den mängd fukt som gör att index ändrar färg i kombination med ljus och god knows what så ställer jag mig tveksam till om det alltid ger caset pitting eller vad du nu är ute efter. Jag har dock full respekt för det du säger och jag är inte tillräckligt insatt för att veta vem av oss som har rätt eller fel. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Pratar vi den mängd fukt som gör att index ändrar färg i kombination med ljus och god knows what så ställer jag mig tveksam till om det alltid ger caset pitting eller vad du nu är ute efter. Jag har dock full respekt för det du säger och jag är inte tillräckligt insatt för att veta vem av oss som har rätt eller fel. :)


Jag är tämligen övertygad om att även lite fult skulle matta av den blankpolerade kanten på luggen. Säger inte att pitting behöver uppstå men det kommer ändå bli en mattning av metallen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Per skrev:
Pratar vi den mängd fukt som gör att index ändrar färg i kombination med ljus och god knows what så ställer jag mig tveksam till om det alltid ger caset pitting eller vad du nu är ute efter. Jag har dock full respekt för det du säger och jag är inte tillräckligt insatt för att veta vem av oss som har rätt eller fel. :)


Jag är tämligen övertygad om att även lite fult skulle matta av den blankpolerade kanten på luggen. Säger inte att pitting behöver uppstå men det kommer ändå bli en mattning av metallen.
Och du tror inte att det kommer av annat. Tex helt vanligt användande?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Spencer66 skrev:
Per skrev:
Pratar vi den mängd fukt som gör att index ändrar färg i kombination med ljus och god knows what så ställer jag mig tveksam till om det alltid ger caset pitting eller vad du nu är ute efter. Jag har dock full respekt för det du säger och jag är inte tillräckligt insatt för att veta vem av oss som har rätt eller fel. :)


Jag är tämligen övertygad om att även lite fult skulle matta av den blankpolerade kanten på luggen. Säger inte att pitting behöver uppstå men det kommer ändå bli en mattning av metallen.
Och du tror inte att det kommer av annat. Tex helt vanligt användande?



Vad jag menar är att en klocka med solgula index och som eventuellt börjat bli brun inte kan ha en boett där det inte finns ett tecken på att ha utsatts för ovan nämnda. Hur lite fukt det än är frågan om så kommer det påverka hur blank boetten är.
 
C

China

Guest
Vad är då "fiffel" en fabriksrenovering?

Jag tycker att hela den här debatten bygger på okunskap och missförstånd, tekniken är inte precis ny, och att renovera risiga boetter/urtavlor har skett de senaste 30 åren. När det gäller inverkan av fukt, så är det väl självklart att urtavla/index tar mer stryk än en boett. För att inte tala om hur verket har påverkats....

Är man dum nog att köpa vad olika säljare av NOS påstår, så kanske man förtjänar att bli grundlurad. Att en röntgen skulle avslöja en professionell renovering är rent struntprat, den som har grundläggande koll på metallurgi vet bättre. Jag tror inte att någon missat att rena vrak går för höga priser på div. auktioner, kanske har det sin förklaring.

Är det enbart tredjepartsrenoveringar som är skojeri, eller gäller det även fabriksrenoveringar?

Klockor är bruksföremål och renoveringar är inget konstigt, däremot så kan jag förstå indignation över om en säljare inte lägger korten på bordet. Att sälja ett renoverat ex. som NOS är inte ok i min bok. Samtidigt så undrar jag ibland hur naiva en del köpare är. Tror man att en klocka som är 50-60 år gammal är i nyskick, så kanske det är dags att ta en funderare över varför man köper påståendet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
China skrev:
Vad är då "fiffel" en fabriksrenovering?

Jag tycker att hela den här debatten bygger på okunskap och missförstånd, tekniken är inte precis ny, och att renovera risiga boetter/urtavlor har skett de senaste 30 åren. När det gäller inverkan av fukt, så är det väl självklart att urtavla/index tar mer stryk än en boett. För att inte tala om hur verket har påverkats....

Är man dum nog att köpa vad olika säljare av NOS påstår, så kanske man förtjänar att bli grundlurad. Att en röntgen skulle avslöja en professionell renovering är rent struntprat, den som har grundläggande koll på metallurgi vet bättre. Jag tror inte att någon missat att rena vrak går för höga priser på div. auktioner, kanske har det sin förklaring.

Är det enbart tredjepartsrenoveringar som är skojeri, eller gäller det även fabriksrenoveringar?

Klockor är bruksföremål och renoveringar är inget konstigt, däremot så kan jag förstå indignation över om en säljare inte lägger korten på bordet. Att sälja ett renoverat ex. som NOS är inte ok i min bok. Samtidigt så undrar jag ibland hur naiva en del köpare är. Tror man att en klocka som är 50-60 år gammal är i nyskick, så kanske det är dags att ta en funderare över varför man köper påståendet.


Jag tror inte folk har problem med renoverade klockor bara när de utges för att vara något de inte är. Att påstå att en boett helt stått emot tidens tand samtidigt som urtavla och insert fått en "mysig touch" är i min värld svagbegåvat. Jag har inga problem med renoverade boetter bara de som anges som mint..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Sitter just med en herre som fått sin klocka laser weldad. Hans klocka byggdes upp och ser mint ut. Varför tror vissa herrar att det inte förekommer?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte på alla dessa vintageherra på KS som påstår att inte det görs av HK-säljarna som ständigt pumpar ut orörda case..

Haha! Jag vet inte vilka dessa herrar är, men självklart snyggar många till en klocka innan de ska sälja. En lapping maskin är dock dyr (cirka 40 000kr och uppåt) och kräver en hel del kunskap för att kunna användas rätt, så det är ju långt ifrån alla urmakare som använder dessa.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Fick reda på att Rolex själv också gör detta, kanske blir mer legitimerat då dock.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Sitter just med en herre som fått sin klocka laser weldad. Hans klocka byggdes upp och ser mint ut. Varför tror vissa herrar att det inte förekommer?


Visste sagd herre detta när han köpte klockan eller köpte han en "untouched" och upptäckte detta senare? Är väl ganska solklart att sådant förekommer eftersom det är business som vilken annan business som helst, att inte meddela innan känns som en helt annan nivå dock.
 
Topp