• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För er som undrar hur mycket ni bör betala för en klocka.

Det är flera som postar frågor om hur mycket man skall betala för den och den klockan, vad kan den vara värd osv. Flera tar sig tid att svara dessa TS men hur mycket betyder svaren egentligen? Kan man verkligen estimera ett pris på en begagnad klocka så pass att köparen faktiskt betalar "rätt" pris för den?
Det handlar ju såklart om en typ av affektionsvärde, vad är den aktuella klockan värd för just dig!?

Benjamin Clymer har skrivit en, i mina ögon, intressant artikel som belyser hur priser kan skilja sig något oerhört mellan två klockor av samma modell och referensnummer, och med serienummer som skiljer ett par klockor emellan.

Och som vanligt, är jag två, trea eller ännu senare på bollen så hoppas jag ni har överseende med detta. Och för er som kan komma att bry er om skrivfel så kan jag varna redan nu att Mr Clymer inte har koll på valutaprefixen och omskriver Schweiziska Franc som SFr och inte det korrekta CHF.

http://www.hodinkee.com/articles/rolex-6062-pricing-debate

Ha en fin dag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är flera som postar frågor om hur mycket man skall betala för den och den klockan, vad kan den vara värd osv. Flera tar sig tid att svara dessa TS men hur mycket betyder svaren egentligen? Kan man verkligen estimera ett pris på en begagnad klocka så pass att köparen faktiskt betalar "rätt" pris för den?
Det handlar ju såklart om en typ av affektionsvärde, vad är den aktuella klockan värd för just dig!?

Benjamin Clymer har skrivit en, i mina ögon, intressant artikel som belyser hur priser kan skilja sig något oerhört mellan två klockor av samma modell och referensnummer, och med serienummer som skiljer ett par klockor emellan.

Och som vanligt, är jag två, trea eller ännu senare på bollen så hoppas jag ni har överseende med detta. Och för er som kan komma att bry er om skrivfel så kan jag varna redan nu att Mr Clymer inte har koll på valutaprefixen och omskriver Schweiziska Franc som SFr och inte det korrekta CHF.

http://www.hodinkee.com/articles/rolex-6062-pricing-debate

Ha en fin dag.
När folk efterfrågar estimeringar här på KS, så utgår man ju från skicket, servicebehov och om det är ett fullset. Allt det där extra fluffet, som historia och affektionsvärde lägger man åt sidan, eftersom ja, det är väldigt svårt att värdera det, plus att det är väldigt personligt.

Tack för delningen!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag jobbar mycket med värdering (inte i första hand klockor), och det är fasen inte lätt. Det blir dessutom allt svårare ju mer man är intresserad av ämnet. Jag värderar till exempel lätt vintageur för högt, i och med att jag tycker att de är fantastiska...

Har @sleeping ninja några tankar om värdering?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta är på gott och ont tycker jag. Det finns många kunniga men även en hel del icke kunniga självutnämnda experter på KS vad gäller skick och pris på vintage, framförallt Rolex.

Uppmärksamheten på skick och just vintagerolex är intressant på så sätt att den kan bli extremt nördig. Belysningnen på skick och framförallt polering har medfört att folk skriker fulpolerad så fort en klocka inte har en riktigt bra boett. Lägg till det faktum att det är ganska få här som faktiskt vet hur en vintageRolex helst ska se ut så blir jakten på den perfekta vintageklockan näst intill omöjlig för många.

Många fina klockor döms ut som alldeles för slitna medan de som anses fina rusar i pris. Köp och säljavdelningen är ganska intressant på så sätt att det yttre ofta framhålls samtidigt som det sällan framgår om klockan är tät eller hur urverket verkar må.

Personligen tycker jag hetsen efter den perfekta klickan är ganska ocharmig.
 
Detta är på gott och ont tycker jag. Det finns många kunniga men även en hel del icke kunniga självutnämnda experter på KS vad gäller skick och pris på vintage, framförallt Rolex.

Uppmärksamheten på skick och just vintagerolex är intressant på så sätt att den kan bli extremt nördig. Belysningnen på skick och framförallt polering har medfört att folk skriker fulpolerad så fort en klocka inte har en riktigt bra boett. Lägg till det faktum att det är ganska få här som faktiskt vet hur en vintageRolex helst ska se ut så blir jakten på den perfekta vintageklockan näst intill omöjlig för många.

Många fina klockor döms ut som alldeles för slitna medan de som anses fina rusar i pris. Köp och säljavdelningen är ganska intressant på så sätt att det yttre ofta framhålls samtidigt som det sällan framgår om klockan är tät eller hur urverket verkar må.

Personligen tycker jag hetsen efter den perfekta klickan är ganska ocharmig.

Håller med om hetsen. Det verkar som om många tror att de skall göra "vintage-klippet" och köpa en klocka från back in the days, i NOS-skick, för en spottstyver och sen skall det gärna komma fram att den är värd 10 ggr mer än inköpspriset.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det här med (icke)polering tycker jag har gått överstyr. Visst finns skräckexempel där det knappt är kvar nåt av bandhorn och boett, men jag kan ju inte förstå hur man hellre vill ha en opolerad klocka som ser ut som en rutten persika framför en fin klocka som är varsamt polerad två gånger...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det här med (icke)polering tycker jag har gått överstyr. Visst finns skräckexempel där det knappt är kvar nåt av bandhorn och boett, men jag kan ju inte förstå hur man hellre vill ha en opolerad klocka som ser ut som en rutten persika framför en fin klocka som är varsamt polerad två gånger...

Men så fort den ens sett en polertrissa någon gång på åttiotalet så är den ju inte den perfekta investeringen!!!111
 

RDFG

Cartier
Uppmärksamheten på skick och just vintagerolex är intressant på så sätt att den kan bli extremt nördig. Belysningnen på skick och framförallt polering har medfört att folk skriker fulpolerad så fort en klocka inte har en riktigt bra boett. Lägg till det faktum att det är ganska få här som faktiskt vet hur en vintageRolex helst ska se ut så blir jakten på den perfekta vintageklockan näst intill omöjlig för många.

Detta håller jag verkligen med om. Poleringshetsen inom hela klocksvängen och framförallt på bruksrolex börjar stå mig upp i halsen. Jag kan förstå att man är mån om att inte köpa något sönderpolerat men har man inte kunskap att själv bedömma en boett tycker jag man bör hålla sig ifrån klockor äldre än 30-40 år.

Kort sagt, är man inte villig att betala ett högt premium för en NOS-klocka får man nog svälja att klockan sannolikt är servad och därmed polerad åtminstone ett par ggr i sitt liv.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hur ställer ni er till lasrade boetter? Vad väljer ni, en välpolerad men helt ok boett eller en lasrad boett? Man börjar se en hel del fantastiskt fina boetter, tjocka luggar med väldefinerade chamfers osv osv, alltid nyskurna dock, ofta med en ej helt grym patina...

@yonsson Håller med dig ang det yttre, men sen är ju kanske det som är mest intressant i en vintage klocka det yttre? Serva och göra tät kan man oftast ordna till...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson Håller med dig ang det yttre, men sen är ju kanske det som är mest intressant i en vintage klocka det yttre? Serva och göra tät kan man oftast ordna till...
Absolut och det stora samlarvärdet sitter ju i boett, tavla och visare men många glömmer som sagt insidan. Personligen har jag ingen lust att lägga 10 papp på en service det första jag gör.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Absolut och det stora samlarvärdet sitter ju i boett, tavla och visare men många glömmer som sagt insidan. Personligen har jag ingen lust att lägga 10 papp på en service det första jag gör.
Helt enig om man nu inte bakat in det i kalkylen. Jag kan tänka mig köpa en riktigt fin vintage klocka med servicebehov om det reflekteras lite i priset:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt enig om man nu inte bakat in det i kalkylen. Jag kan tänka mig köpa en riktigt fin vintage klocka med servicebehov om det reflekteras lite i priset:)
Syftet med mitt inlägg var att belysa att hetsen är större än den generella kunskapen. Det finns många nyfrälsta vintage"experter" som gärna uttalar sig om skick och värde utan att egentligen ha bra koll.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur ställer ni er till lasrade boetter? Vad väljer ni, en välpolerad men helt ok boett eller en lasrad boett? Man börjar se en hel del fantastiskt fina boetter, tjocka luggar med väldefinerade chamfers osv osv, alltid nyskurna dock, ofta med en ej helt grym patina...


En fet boett utan bruksrepor på en klocka från tidigt 70-tal känns ju fishy och borde inte kosta huggorm men det är väl det som är syftet med renoverade/lasrade boetter, att man ska betala huggorm alltså.
För egen del så är tavlan helig dvs att den är original sedan tycker jag att repor och dings har sin lilla charm. Dock klarar jag inte av fulmekade klockor, är det misshandlade skruvar i urverket så letar jag vidare.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hur ställer ni er till lasrade boetter? Vad väljer ni, en välpolerad men helt ok boett eller en lasrad boett? Man börjar se en hel del fantastiskt fina boetter, tjocka luggar med väldefinerade chamfers osv osv, alltid nyskurna dock, ofta med en ej helt grym patina...

@yonsson Håller med dig ang det yttre, men sen är ju kanske det som är mest intressant i en vintage klocka det yttre? Serva och göra tät kan man oftast ordna till...

Jag skulle hålla mig borta och det är ju faktiskt sådana klockor han nämner när han säger klockor utan historik. För mig är de sminkade grisar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur ställer ni er till lasrade boetter? Vad väljer ni, en välpolerad men helt ok boett eller en lasrad boett? Man börjar se en hel del fantastiskt fina boetter, tjocka luggar med väldefinerade chamfers osv osv, alltid nyskurna dock, ofta med en ej helt grym patina...

@yonsson Håller med dig ang det yttre, men sen är ju kanske det som är mest intressant i en vintage klocka det yttre? Serva och göra tät kan man oftast ordna till...
Min åsikt är att om det inte behövs (subjektiv bedömning) ska den inte lasras. Är klockan så pass sliten, polerad etc att den knappt sitter ihop, tex kan lugghålen vara riktigt dåliga. Så är det väl helt ok att bättra på stålet. Annars riskerar man ju att tappa klockan...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
En grym boett går före tavla för mig då tavlan går att ersätta men jag förstår vad du menar. Själv bryr jag mig mindre om inre skicket numera och fokuserar på det yttre.
Jag skulle hålla mig borta och det är ju faktiskt sådana klockor han nämner när han säger klockor utan historik. För mig är de sminkade grisar.
Absolut. Samma här. Skulle inte betala premium för en sånn boett även om den potentiellt skulle kunna vara opolerad/NOS/vadmannukallardetför. Känner du till någon metod som skulle kunna skilja på lasrad boett vs ej lasrad? Bortsett från visuellt kanske(vältränat öga)...kan man säkerställa det på något sätt? Flera kända namn som utför det och man undrar hur många klockor som florerar runt med sminkade boetter...:: http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1447613795/last-1447982125/View+All
Min åsikt är att om det inte behövs (subjektiv bedömning) ska den inte lasras. Är klockan så pass sliten, polerad etc att den knappt sitter ihop, tex kan lugghålen vara riktigt dåliga. Så är det väl helt ok att bättra på stålet. Annars riskerar man ju att tappa klockan...
Jovisst, sålänge det framgår att den är lasrad så är jag med dig, jag tror bara det är sällan det nämns...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
En grym boett går före tavla för mig då tavlan går att ersätta men jag förstår vad du menar. Själv bryr jag mig mindre om inre skicket numera och fokuserar på det yttre.

Absolut. Samma här. Skulle inte betala premium för en sånn boett även om den potentiellt skulle kunna vara opolerad/NOS/vadmannukallardetför. Känner du till någon metod som skulle kunna skilja på lasrad boett vs ej lasrad? Bortsett från visuellt kanske(vältränat öga)...kan man säkerställa det på något sätt? Flera kända namn som utför det och man undrar hur många klockor som florerar runt med sminkade boetter...:: http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1447613795/last-1447982125/View+All

Jovisst, sålänge det framgår att den är lasrad så är jag med dig, jag tror bara det är sällan det nämns...
Absolut. Att säljaren mörkar en lasring är ju aldrig ok. Men där är det ju precis samma sak som med annat. Det finns säkert säljare som säger att verket är servat när det i själva "verket" är snustorrt...
 

mmx

Cartier
Jag skulle hålla mig borta och det är ju faktiskt sådana klockor han nämner när han säger klockor utan historik. För mig är de sminkade grisar.
Och i originalskick så är det som osminkade grisar? Med såna där analogier blir man ju rätt tveksam till er vintagegrej faktiskt...

Men ärligt; vad menar ni med "lasrade" boetter? Har man lagt till material på något sätt? I så fall kan man ju avslöja missdådaren med isotoptest om inte annat.
 

Edin

Panerai
Min åsikt är att om det inte behövs (subjektiv bedömning) ska den inte lasras. Är klockan så pass sliten, polerad etc att den knappt sitter ihop, tex kan lugghålen vara riktigt dåliga. Så är det väl helt ok att bättra på stålet. Annars riskerar man ju att tappa klockan...

Jag kan i princip nada om vintage klockor (definitionen här är väll att pre- 86 är vintage?) och har aldrig riktigt gillat saker som man inte vet historien bakom dess användning och hur den är skött. Men om man nu ser till en klocka som har sina battle scars men är långt ifrån slut där all historik finns och inget smolg i bägaren hittas tycker jag det är värt mycket. Likaså tycker jag att en lasrad boett kan vara helt ok om det tydligt framgår även om jag själv är lite av den uppfattningen att i grund och botten är en klocka ett bruksföremål. Behöver man då addera lite metall för att bandstiften ska sitta som de ska är den klockan i min värld förbrukar och således dags att ersättas.
Med det sagt är det dock inte hela klockan som är slut. Det finns säkerligen ett fint värde i tavla, visare, urverk etc. då andra klockor där boett fortfarande är fin kan behöva ett nytt urverk - och om så är fallet ska de då f-n i mig framgå att så skett! Tänk alla som vill ha årsklockor och är 50+. Jag skulle då iaf vilja ha en fin årsklocka och inte en som är helt slut.

Ber om ursäkt för det långa svamlet av en gröngöling i ämnet..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kan i princip nada om vintage klockor (definitionen här är väll att pre- 86 är vintage?) och har aldrig riktigt gillat saker som man inte vet historien bakom dess användning och hur den är skött. Men om man nu ser till en klocka som har sina battle scars men är långt ifrån slut där all historik finns och inget smolg i bägaren hittas tycker jag det är värt mycket. Likaså tycker jag att en lasrad boett kan vara helt ok om det tydligt framgår även om jag själv är lite av den uppfattningen att i grund och botten är en klocka ett bruksföremål. Behöver man då addera lite metall för att bandstiften ska sitta som de ska är den klockan i min värld förbrukar och således dags att ersättas.
Med det sagt är det dock inte hela klockan som är slut. Det finns säkerligen ett fint värde i tavla, visare, urverk etc. då andra klockor där boett fortfarande är fin kan behöva ett nytt urverk - och om så är fallet ska de då f-n i mig framgå att så skett! Tänk alla som vill ha årsklockor och är 50+. Jag skulle då iaf vilja ha en fin årsklocka och inte en som är helt slut.

Ber om ursäkt för det långa svamlet av en gröngöling i ämnet..
Det vore väl synd att kassera en fin 50 år gammal rolex submariner om allt är schysst utom lugghålen som är rent sjukt slitna. Så länge man är ärlig med det är det ok för mig. Dock lasrar man ju inget som inte är helt nödvändigt. Nu låter det som att jag håller på med sånt eller har klockor som är lasrade, men jag har ingen erfarenhet alls..mina åsikter är rent hypotetiska.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lugghål är väl en femma men nu pratar vi väl om totalt återskapade boetten med bevels som ser ut som nya från fabrik, från och med nu och för evigt kallade "sminkade grisar"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och i originalskick så är det som osminkade grisar? Med såna där analogier blir man ju rätt tveksam till er vintagegrej faktiskt...
Tror snarare Spencer menar att en lasrad (svetsad) klocka kan repareras till ett skick som inte känns ärligt. Jag har hittills inte läst någon säljare som skrivit att klockan är svetsad, nyskuren och nypolerad. Inget fel att utföra dessa saker enligt mig men då ska det framgå så köparen vet vad han köper.

Det blir lite som att köpa en illa krockad bil som restaurerats till nyskick. Då vill man ju veta att den varit krockad och blivit reparerad. Problemet med fixade boetter är att det kan vara svårt att upptäcka.
 
Senast ändrad:

Ministern

Founder
2-Faktor
Det vore väl synd att kassera en fin 50 år gammal rolex submariner om allt är schysst utom lugghålen som är rent sjukt slitna. Så länge man är ärlig med det är det ok för mig. Dock lasrar man ju inget som inte är helt nödvändigt. Nu låter det som att jag håller på med sånt eller har klockor som är lasrade, men jag har ingen erfarenhet alls..mina åsikter är rent hypotetiska.

Problemet är inte lasering utan att folk kommer och yrar att de köpt en orörd klocka i orginalskick när den är "fixad". Vanligen någon som inte har en aning eller är helt ny..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
  • Like
Reactions: A3+

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Problemet är inte lasering utan att folk kommer och yrar att de köpt en orörd klocka i orginalskick när den är "fixad". Vanligen någon som inte har en aning eller är helt ny..
Ja, men då är vi ju inne på en annan typ av problematik. Ärlighet gäller i business i allmänhet och i klockaffärer i synnerhet.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Köper man en klocka för mycket pengar så ska man ju naturligtvis veta vad man köper. Är man sedan villig att köpa en iordninggjord snygg klocka före en ful original så är väl det ok? Jag kollade runt på rätt många ställen och det var ingen som pratar om lasrade boetter. Men om man hittar en 50-60 år gammal Rolex i nyskick så tror jag nog att de flesta skulle börja fundera och ställa frågor. Då får man hoppas att säljaren är ärlig och säger som det är. Om inte så kanske man ska leta vidare?
Köp säljaren är en devis som känns bra i sammanhanget.
Tror inte heller man behöver vara så orolig över klockor som är polerade, lasrade eller på annat sätt tillsnyggade så länge det ser bra ut och man själv känner att det är rätt pengar i förhållande till klockan man är intresserad av.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Typ @Moorflax klocka då? Rätt snygg gris ändå skulle jag säga. Som sagt, så länge köparen tycker det är OK och berättar det vid försäljning har jag inget problem med det.

https://klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-sub-5513-70.46516/

Vet inte om jag tycker Moorflax 5513 riktigt faller in i den kategorin? Den ser väl mer polerad ut i min bok men jag tillhör nog i sammanhanget gruppen "nya" som inte har riktig koll. Jag har dock mer erfarenhet från bearbetning av metall (dock ej laser) och polering än genomsnittet här så det ska bli intressant att titta närmare på Moorflax sub om några veckor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan vi inte enas om att det heter svetsade, inte lasrade?

Vill ni läsa in er och se bilder så rekommenderar jag denna tråd:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?216809-Lapping-machine-case-example-pics-on-page-3/page3

Smakprov:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Bara för att nyansera det hela kan jag meddela att det även självklart finns märkesverkstäder som lagar klockor på detta sätt.
 
Topp