Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

För lång och trogen tjänst...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Stefan S, 29 augusti 2016.

1. Stefan S
    Trådstartare

Stefan S Stadsbo

Från:
    Lerum
    Har fått att jag skall få en "minnesgåva" för en sammanlagd tjänst av 25 år. Jodå, guldklockan finns kvar. Men är det någon här som skulle välja denna ? Inte direkt det man suktar efter även om jag saknar ett s k dressur. Det finns ju andra saker att välja på här, lär nog bli en köksmaskin från Kitchen Aid.

Certina
    certina_herr.gif cetina_dam2.gif

Klockorna tillverkas i massivt 18 karat guld och är utrustade med ett reptåligt safirglas. Urverken i dam- och herrklockan är ett högkvalitativt quartz-urverk av välkänt schweiziskt fabrikat från ETA och har en maximal gångavvikelse på 60 sek/år.
    Diametern är på damklockan 24 mm och herrklockan 34 mm.

Klockorna har analog tidvisning med kalender och en inbyggd funktion som visar när det är dags att byta batteri. Batteridriftstiden är minimum två år från leverans. De är vattenskyddade. Ett års försäkring ingår samt tre års internationell fabriksgaranti.

Klockorna levereras med ett ödlepräglat armband tillverkat i svart läder. Leverans sker i eleganta presentetuier.

2. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Skulle hellre kasta mig i östersjön..

3. isbjörn

isbjörn Borgare

Haha! Nu var du lite taskig tycker jag. Men ärligt....så blev man ju inte sååå sugen...
    Hur varmt är det i Östersjön nu? Borde väl vara skaplig badtemp.

rillesnille, KarlTor och ScubaKing gillar detta.
  4. isbjörn

isbjörn Borgare

Får herrarna en 34 mm guldklocka och damerna en 24 mm? Borde ju vara ganska stor skillnad i värde...

KarlTor och ScubaKing gillar detta.
  5. Stefan S
    Trådstartare

Stefan S Stadsbo

Från:
    Lerum
    Nej, man kan välja fritt så damerna kan ta den större om dom vill (eller jag den mindre). Gravyr ingår också om man önskar det.

6. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Jag hade garanterat tackar så mycket och tagit emot den klockan. Det är trots allt symboliskt med klassiska "guldklockan" efter 25 år i tjänsten. Köksmaskinen är inget jag tror att mina barnbarn skulle kunna ärva och känna något affektionsvärde till.

tomrum, gurta_g, Wozzor och 34 andra gillar detta.
  7. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Med tanke på hur fjäderlätta denna typ av guldklockor är så.... nja :hungover:

ScubaKing gillar detta.
  8. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Ja det är bara gravyren som fattas. Östersjön nästa...

9. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    ~Ståplats i Nybroviiiken, bland de andra vajande liiiken :rolleyes:

klocknooben och ScubaKing gillar detta.
  10. noeLLY

noeLLY Stadsbo

34?! Finns väl större å?

11. Geparden

Geparden Friends of KS

De är rätt fina de där tycker jag.
    Mor min tyckte hon var slick när hon valde herrmodellen för "guldvärdets" skull.

Andyrew och Forsberg gillar detta.
  12. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Jag har ärvt min farfars guldklocka, också en lång och trogen tjänst-klocka. Såldes av Nyman Ur 1975, automatisk Certina på 39 mm. Jag hade tur med storlek och urverk helt klart.

Stroboman, per nordström, TiE och 2 andra gillar detta.
  13. Hans Beck

Hans Beck Bonde

Jag har min farfars tissot och affektionsvärdet gör den till en klocka jag håller kärt. (Även om den inte får mkt tid på armen.)

Pauledward gillar detta.
  14. Nicbex

Nicbex Biskop

Den ser väl inte så dum ut tycker jag. Tyvärr får man ju inte guldrollar.

15. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    Varför?

osverigeo gillar detta.
  16. ScubaKing

ScubaKing Biskop

För att jag skulle föredra att bada i Östersjön vintertid än att bära den klockan. Jag tyckte jag var rätt tydlig..

Torsten gillar detta.
  17. Nicbex

Nicbex Biskop

Vad är det för fel på den som dressklocka tycker du? Den är väl ganska stilren och enkel.

osverigeo gillar detta.
  18. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Jag tycker den är så fruktansvärt oerhört tråkig, den förmedlar ingenting. Utöver då att man slavat för någon i en herrans massa år och för det fått klockan. Jag tycker man borde överge traditionen med dessa klockor och skänka en resa eller en grym upplevelse i stället.

Erlingborn, North, Forsberg och 1 annan gillar detta.
  19. mega

mega Borgare

Kan man inte välja en annan, kanske tom billigare klocka ?
    Säkert inget fel på denna, men är man klockintresserad så kanske man inte går igång jättemycket.

20. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Min kusin fick en sådan för några år sedan. Fruktansvärt tråkig pjäs. Känns både billig och plastig då den är oerhört tunn och utrustad med tråkiga visare och ett tuns plant glas.

Han klämde dit ett färgglatt nato men det hjälper föga, stackarn!

Point Blank och ScubaKing gillar detta.
  21. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Kan du inte få en Sjöö Sandström istället..

Stroboman, Denke och tissoter gillar detta.
  22. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Hur mycket guld kan det vara i gram på den stora modellen? Bara nyfiken :)

23. Har det skett en devalvering på guldklockorna? Min ärvda 18k Omega Geneve från 1968 för 45 års trogen tjänst (!) känns betydligt roligare. Den får visserligen inte så mycket tid på armen men med sina lövtunna 34 mm och ett svart krokodilband så är den en perfekt klocka till mörk kostym/smoking.

Stroboman, tissoter och ScubaKing gillar detta.
  24. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Precis min åsikt med, jag såg morfars. En tråkig pjäs.

25. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Vad är det för snålt företag du jobbar på?

Kuriosa: Min moster fick en Rolex efter 25 år på ett stort amerikanskt företag. Efter kanske 15-20 år knallade hon in till Nymans och frågade om det var värt att serva den. De svarade att den var värd runt 70.000:- så hon servade den :D

walhak, ollkli, alfie och 4 andra gillar detta.
  26. Jolly

Jolly Stadsbo

Man skulle jobbat på Pictet & Cie , då får man ju APRO när företaget fyller år.

tissoter gillar detta.
  27. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    [QUOTE="Torsten, post: 1535659, member: 9161"]Vad är det för snålt företag du jobbar på?

Kuriosa: Min moster fick en Rolex efter 25 år på ett stort amerikanskt företag. Efter kanske 15-20 år knallade hon in till Nymans och frågade om det var värt att serva den. De svarade att den var värd runt 70.000:- så hon servade den :D[/QUOTE]

Tror vi har svaret här :) Det här är tyvärr inte USA och vi har nog inte så många svenska företag som delar ut Rolex.
    I Sverige får man vara glad om man får något hehe

Lukkan, Stroboman, gruby och 3 andra gillar detta.
  28. MrSundstrom

MrSundstrom Friends of KS

Tycker absolut att det ser ut som en schysst och enkel dressare.

29. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Hade tackat nej till bad i Östersjön och tagit klockan. Mycket roligare än någon köksmaskin och även om klockan i sig kanske inte är det man hade köpt själv, så är det roligt att ha den i familjen i framtiden.

Jens gillar detta.
  30. rdianat

rdianat Bonde

Hade också tagit klockan, sett till alternativen. Visst, väldigt tråkig pjäs men bättre än inget. :)

Mårtenssons ur Brookfield