• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För lång och trogen tjänst...

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Angående gåvans värde så får du gärna ge lite empiriska fakta som backar det du säger. Och i sak spelar det ingen roll, det är en GÅVA. En present. Något man får för att uppmärksammas och firas. Inte en löneförmån eller betalning för utfört arbete.
Tyvärr så har jag ingen fakta angående värden men med tanke på det samhälle vi lever i tror jag att skattereglerna har dragit ned gåvornas värde markant med tiden.

Och yes. Gillar man inte sitt jobb kan man byta jobb. Även i låglöneyrken. Man är inte mindre kapabel bara för att man har ett sk låglöneyrke.
Visst, alla kan byta jobb men är du tex polis och vill fortsätta vara polis är förhandlingsutrymmet i princip obefintligt.

För diskussionens skull tycker jag inte heller att just det det är så relevant eftersom det knappast delas ut klockor för 10k till den gruppen arbetstagare.
Bevisligen får de också guldklockor ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hur kan man ens resonera att man vill ha en jävla köksmaskin istället för en klocka? (även om den kanske är lite liten och inte faller hundra i smaken). :D

En klocka med gravyr är ju ett minne för livet som ofta går i arv. Jag har precis skickat iväg farfars gamla 35mm guldklocka på service som jag kommer bära med stolthet sen. Hade inte varit så intresserad av att plocka fram hans gamla köksredskap...
För de som inte själva använder klockor är en graverad guldklocka lika upphetsande som en plakett i guld signerad av VD. Då är det bättre att ta något man kommer att använda.
 

cab

Audemars
2-Faktor
För de som inte själva använder klockor är en graverad guldklocka lika upphetsande som en plakett i guld signerad av VD. Då är det bättre att ta något man kommer att använda.
Alla tycker ju olika men jag anser dock att en plakett i guld också är bra mycket mer upphetsande än en köksmaskin. Man får ju gåvan för att det ska vara ett minne för lång och trogen tjänst. Jag kan åka och köpa en KitchenAid nu på elgiganten om jag vill ha/behöver en..
 
  • Like
Reactions: JLW

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr så har jag ingen fakta angående värden men med tanke på det samhälle vi lever i tror jag att skattereglerna har dragit ned gåvornas värde markant med tiden.

Visst, alla kan byta jobb men är du tex polis och vill fortsätta vara polis är förhandlingsutrymmet i princip obefintligt.

Bevisligen får de också guldklockor ;)

Om du vill fortsätta vara polis så fortsätter du vara polis och då har du som vuxen människa valt att vara polis. Gillar du inte jobbet och lönen så slutar du vara polis. Eller tror du på allvar att en polis väljer att vara polis i 30 år för att hen eventuellt kommer att belönas med en guldpläterad Tissot eller en Kitchen Aid?

Det är dessutom fortfarande helt irrelevant för diskussionen eftersom den eventuella guldklockan/köksmaskinen/spa-dagen/whatever som du får efter 30 år fortfarande är en present. En gåva. En traditionell markering. Det är inte en del i den allmänna lönedelen eller en kompensation för att man "slavat" på samma jobb i 30 år.

Personligen blir jag glad över en present. Inte besviken för att den var för billig. ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hur kan man ens resonera att man vill ha en jävla köksmaskin istället för en klocka? (även om den kanske är lite liten och inte faller hundra i smaken). :D

En klocka med gravyr är ju ett minne för livet som ofta går i arv. Jag har precis skickat iväg farfars gamla 35mm guldklocka på service som jag kommer bära med stolthet sen. Hade inte varit så intresserad av att plocka fram hans gamla köksredskap...
Ja, det här är ju helt sant. Jag kan svänga in på Media Markt redan nu på hemvägen och köpa en Kitchen Aid.

Men det här är en Certina med batteri som jag befarar är rätt tråkig, ingen Pie-pan el dyl. Vad jag vet har jag ingen möjlighet att kolla på den, kanske gått om jag jobbat i Stockholm men jag jobbar i Göteborg. Äger två Seamaster och en Breitling, alla automatiska. Den finaste är en AT med 8500 och blå tavla. Skulle jag då någonsin välja att bära denna Certina ? Är inte var och en av dessa tre klockor betydligt roligare för eftervärlden ?

Men jag håller helt med @cab i sak, en klocka med gravyr är ett minne. En köksmaskin är inte det. Kamera ännu mindre då den har kortare livslängd än en köksmaskin. Velar fortfarande kring detta.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag blir kränkt av billiga presenter från företaget. Tänk när man är på AW och chefjäveln kommer med ett par stor stark åt oss. Egentligen skulle man sparka honom på pungen för att det inte är (dyrt!) bubbel.
Bjuder din chef på öl? Schysst! Tänk om man hade ett sådant jobb. Jag brukar få en kaffekopp med företagets logga på - ungefär vart tredje eller fjärde år. Och jag dricker inte kaffe :grumpy:
 
Bara som en ren kuriosa utanför denna diskussion, kan jag berätta om min kompis (som dessutom gästspelat på detta forum, inte helt ointresserad av klockor alltså) som tackade nej till en Omega i guld efter sina 25 år. Men inte bara det. Han tackade också nej till alla alternativ, guldkedja, resa, presentkort mm, bara för att han var så lack på chefen.

Sedan bytte han jobb, men nog kunde han väl ha tagit sin gåva ändå, väl? Tjurskallarnas konung.
 

tissoter

Audemars
Bara som en ren kuriosa utanför denna diskussion, kan jag berätta om min kompis (som dessutom gästspelat på detta forum, inte helt ointresserad av klockor alltså) som tackade nej till en Omega i guld efter sina 25 år. Men inte bara det. Han tackade också nej till alla alternativ, guldkedja, resa, presentkort mm, bara för att han var så lack på chefen.

Sedan bytte han jobb, men nog kunde han väl ha tagit sin gåva ändå, väl? Tjurskallarnas konung.
Där sa du något!
Guldkedja? finns inte det med som alternativ @Stefan S ?, värdebeständigt och tidlöst!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bjuder din chef på öl? Schysst! Tänk om man hade ett sådant jobb. Jag brukar få en kaffekopp med företagets logga på - ungefär vart tredje eller fjärde år. Och jag dricker inte kaffe :grumpy:
Tyvärr är detta bara ett exempel. Mitt nuvarande jobb (slutar idag) har vi fått köpa egen dryck på julbordet. Förra jobbet var det i alla fall fri hemkört på julbordet.
På egna firman är dock chefen generös.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
...blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla...
Händer det att du tröttnar på dig själv?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är dessutom fortfarande helt irrelevant för diskussionen eftersom den eventuella guldklockan/köksmaskinen/spa-dagen/whatever som du får efter 30 år fortfarande är en present. En gåva. En traditionell markering. Det är inte en del i den allmänna lönedelen eller en kompensation för att man "slavat" på samma jobb i 30 år. Personligen blir jag glad över en present. Inte besviken för att den var för billig. ;)
Men det är ju det som är så trist. Efter att ha jobbat i 360 månader på ett företag så får du en present för 1/3 av en månadslön.

Det är väl bara att konstatera att vi har lite olika syn på det hela, att du är lite mer som Stig-Helmer och blir glad för brödrosten medan jag slänger den i papperskorgen ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men det är ju det som är så trist. Efter att ha jobbat i 360 månader på ett företag så får du en present för 1/3 av en månadslön.

Det är väl bara att konstatera att vi har lite olika syn på det hela, att du är lite mer som Stig-Helmer och blir glad för brödrosten medan jag slänger den i papperskorgen ;)

Jag är gärna Stig-Helmer. Du är killen som säljer födelsedagspresenter på Blocket.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur kan man ens resonera att man vill ha en jävla köksmaskin istället för en klocka? (även om den kanske är lite liten och inte faller hundra i smaken). :D

En klocka med gravyr är ju ett minne för livet som ofta går i arv. Jag har precis skickat iväg farfars gamla 35mm guldklocka på service som jag kommer bära med stolthet sen. Hade inte varit så intresserad av att plocka fram hans gamla köksredskap...
Om gravyr är viktigt så kan man väl gravera någon av sina roligare klockor som sedan ges vidare? De flesta som får ärva bryr sig nog inte om hur ens släkting fick klockan, utan snarare att den just tillhört släktingen.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Om gravyr är viktigt så kan man väl gravera någon av sina roligare klockor som sedan ges vidare? De flesta som får ärva bryr sig nog inte om hur ens släkting fick klockan, utan snarare att den just tillhört släktingen.
Du kan ju rista in något på din KitchenAid också, inte riktigt vad det handlar om...

Men analysera vidare med Torsten du, han vidare med gilla det.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Du kan ju rista in något på din KitchenAid också, inte riktigt vad det handlar om...

Men analysera vidare med Torsten du, han vidare med gilla det.
Oavsett så är det väl roligare att få ärva en klocka som använts flitigt än en klocka som legat i lådan i alla år med enda motiveringen att den har gravering för 25år?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Oavsett så är det väl roligare att få ärva en klocka som använts flitigt än en klocka som legat i lådan i alla år med enda motiveringen att den har gravering för 25år?
Inte läskunnig eller bara vill gå OT? Handlade tråden om vad som är roligt att ärva eller present från företaget för lång och trogen tjänst?

Jag motiverade varför jag tycker en klocka eller medalj är roligare än en köksmaskin. Finns inget rätt och fel, valet är fritt.

Sista förklaringen från mig nu..
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte läskunnig eller bara vill gå OT? Handlade tråden om vad som är roligt att ärva eller present från företaget för lång och trogen tjänst?

Jag motiverade varför jag tycker en klocka eller medalj är roligare än en köksmaskin. Finns inget rätt och fel, valet är fritt.

Sista förklaringen från mig nu..
Jag är inte det minsta OT. Tycker inte han ska välja baserat på vad framtida barn kan tänkas ärva (framförallt när TS äger betydligt roligare klockor som de kan ärva). Du har såklart rätt till din åsikt men tanken med forum är diskussion vilket kan vara rätt kul.
 

ScubaKing

Audemars
Jag är gärna Stig-Helmer. Du är killen som säljer födelsedagspresenter på Blocket.

Säljer alla presenter jag inte gillar på blocket. Fattar inte varför jag ska spara dem om jag inte gillar dem? Säljer dem och köper grejor jag har användning för och gillar. Fick något underställ sist som man tydligen ska ha om man åker skidor. Jag har aldrig åkt skidor och kommer troligen aldrig att åka skidor, sålde det och köpte en el-tandborste med en bild på en krokodil på!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror faktiskt inte att det är värdet på presenterna som gått ner, utan klockors faktiska pris sett till hänsyn för inflation som gått upp. Var det inte någon som skrev att en paul newman daytona kostade ca 10 000:- sett till dagens penningvärde när det begav sig. Idag är det rätt svårt att få mycket roligare guldklockor än certina quartzare för 10 000:-.

Ont, jag skulle lätt tagit en guldklocka istället för en bakmaskin.
 
Topp