• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För lång och trogen tjänst...

UncleBear

Panerai
Har svårt att förstå att många i tråden anser det är en rättighet att få ersättning för lång och trogen tjänst. Helt fel! Alla är ansvariga för att vara anställningsbara och därmed ingen skyldighet att stanna vid samma arbetsgivare. Är du inte nöjd, byt arbetsgivare, eftersom du är grym och anställningsbar.
Jobbat i 26 år i samma bransch med två arbetsgivare vilket medför att 25 års klockan är långt fram. Själv har jag löst 25 årsklockan genom att köpa en jag tycker om. Köpte en persons 25 års klocka av en person som fått klockan efter trogen tjänst. Graverad baksida med samma namn som vid köpet 1966....

image.jpeg

image.jpeg

Väldigt trevlig klocka som tyvärr används för lite.

Sluta gnäll och var glad att inte bakmaskiner får mediautrymme.;);):cigar::borg:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Som TS kan jag meddela att valet är ibockat, nu blir det oåterkalleligt en Kitchen Aid. Notera att det är ingen bakmaskin utan en köksmaskin. Jag försökte faktiskt få mig att vilja ha den här klockan men det gick liksom inte. Hustrun blev glad i alla fall och vi kommer att ha användning av den. Håller med att det känns fel som en minnesgåva men det är i alla fall bättre än en systemkamera som blir omodern på ganska kort tid, dom här skall ju hålla i decennier. Tack igen till dom som engagerat sig i tråden.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kitchenaids är svårartat legit. Bra för er att du valt något ni faktiskt har användning för!
Som en passus kan man säga att svärmors Electrolux-assistent hon fick för lång & trogen tjänst står högst upp på frugans "vill ha"-lista vid eventuellt arv.
Klocka har frugan nämligen köpt själv (och svärmor rockar en System51 iaf).
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag tror faktiskt inte att det är värdet på presenterna som gått ner, utan klockors faktiska pris sett till hänsyn för inflation som gått upp. Var det inte någon som skrev att en paul newman daytona kostade ca 10 000:- sett till dagens penningvärde när det begav sig. Idag är det rätt svårt att få mycket roligare guldklockor än certina quartzare för 10 000:-.

Ont, jag skulle lätt tagit en guldklocka istället för en bakmaskin.

En glycine combat sub. Med texten "Tack som fan" skulle funka för mig.
Skulle också gå på 10k

Det behöver inte vara guld.
 

Rivalen

Rolex
Bara att behålla ch lite beroende på hur arbetsgivarens namn gör sig grafiskt skulle jag köra full pull och gravera.

Vid bodelning för många år sedan var ingen intresserad av svärfars guld Tissot för 25 år som nämndeman. Men nu finns intresse så jag skall g bort den till svågern i 65 års present och jag tror att han har barn som är intresserade av sådant som knyter an bakåt till farfar.

Så jag lägger min röst på full pull. En klocka finns kvar - det gör inte en köksmaskin, hur fin den än är nu.

Badade i Österjön i helgen och det kändes inte som någon större utmaning. ;)
 
Topp