• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För stillsam eller dålig rotor/fjäder?

haZe

Omega
Hej,
Jag har en hyfsat ny klocka som skall ha 42h gångreserv. Sedan jag köpte den i december har den stannat över natten två gånger - båda gångerna efter ca 10h i stillhet.

När jag vaknat och noterat detta har klockan varit stilla i mellan 30 och 60m, varpå jag ställt om den och dragit upp den ca 30 varv.

Min fråga är ifall detta är vanligt eller ifall det kan bero på att jag har ett mycket "stilla" skrivbordsjobb och inte är särskilt adhd:ig av mig i övrigt. Jag har kommit på mig själv med att "manuellt" snurra rotorn lite genom att cirkulera armen som en galning - men detta ska man väl kanske ändå inte behöva?

Tack för svar!
 

haZe

Omega
Hej,
Jag har en hyfsat ny klocka som skall ha 42h gångreserv. Sedan jag köpte den i december har den stannat över natten två gånger - båda gångerna efter ca 10h i stillhet.

När jag vaknat och noterat detta har klockan varit stilla i mellan 30 och 60m, varpå jag ställt om den och dragit upp den ca 30 varv.

Min fråga är ifall detta är vanligt eller ifall det kan bero på att jag har ett mycket "stilla" skrivbordsjobb och inte är särskilt adhd:ig av mig i övrigt. Jag har kommit på mig själv med att "manuellt" snurra rotorn lite genom att cirkulera armen som en galning - men detta ska man väl kanske ändå inte behöva?

Tack för svar!


Kan vara värt att nämna att det alltså gått ca 1,5-2 veckor mellan gångerna, och att jag alltså inte vridit upp den något alls mellan gångerna. Såg när jag googlade lite att ETA-verket i Ingyn dras med en ganska så liten rotor som kan ha problem att ladda reserven tillräckligt för att jag aldrig skulle behöva dra upp den manuellt. Tror ni ändå att något kan vara vajsing?
 

_jonte

Patek
Kan vara värt att nämna att det alltså gått ca 1,5-2 veckor mellan gångerna, och att jag alltså inte vridit upp den något alls mellan gångerna. Såg när jag googlade lite att ETA-verket i Ingyn dras med en ganska så liten rotor som kan ha problem att ladda reserven tillräckligt för att jag aldrig skulle behöva dra upp den manuellt. Tror ni ändå att något kan vara vajsing?
Vilket basverk är det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte en sekund på att en modern automatisk klocka som mår bra dör under natten för att man varit inaktiv. Jag har flera klockor som klarar sig på två timmars bärande/kväll och då snackar jag inomhus, laga mat, titta på tv och dylikt.
 

CLT

Rolex
Gå till AD. Rör du dig någorlunda under dagen så ska den inte stanna. Som jag förstår det så funkar det när du drar upp den manuellt. Så rotorn lär gå väldigt segt....
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Som uppenbarligen kan tillverka urverk.
Edit: jag dock funkar även med Orient, Citizen, Zenith.
Allting handlar ju helt klart om:
1. Hur lång tid har det gått innan klockan vreds upp fullt?
2. Hur mycket rör man sig under en dag? Skrivbordsjobb eller ej?
3. Hur länge ligger klockan under natten?

Tillsist vad säger tillverkaren själv? Säger man att den skall laddas fullt av automaten?

De flesta här är väl inte OWGs men de som är det kanske kan säga om de har upplevt samma problem!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ping DrDre jag vill minnas att jag såg en tråd där du hade testat och jämfört ETA 2892 mot rolex 3135 samt ett 7750 verk och hur mycket det skiljde mellan rotorns uppdragning av gångreserv!
 

DrDre

Patek
Kotten. Jo det stämmer jag var lite nyfiken på det för några år sedan. Det är ju inte helt enkelt att testa hur effektivt en klocka drar upp sig då man inte har en aning om hur uppdragen den är. Det går ju inte heller att sätta en på varje hand och sedan jämföra hur länge de tickar eftersom man nog rör den ena handen mer än den andra under dagen. Men vad jag gjorde var att sätta en på varje hand och sedan steg upp på cross trainern. Då utsätts båda klockorna för exakt samma rörelser, och rörelser som är relativt lika daglig användning (jfr en winder som inte als påminner om användning). Detta var dock några år sedan så jag kommer inte ihåg resultatet. Men jag läste också en hel del och det fanns en del som hävdade att just ETA 2892 är lite mindre effektiv än Rolex 3135, ETA 2824 och 7750. Är det så att man lever ett väldigt stillasittande liv så håller jag inte för otroligt att ett ETA 2892 inte drar upp sig tillräckligt.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Om du använder klockan hela tiden och bara tar av den på natten tycker jag inte att den borde stanna om allt är ok på insidan. Även om jobbet är väldigt stillasittande så tror jag dem flesta rör mer på armarna än man kanske tror.

Min seiko brukar jag inte ha på jobbet men jag byter ofta till den när jag kommer hem. Trots att den då bara får några timmars ganska stillsamt bärande brukar den nästan klara en vecka innan den stannar.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kotten. Jo det stämmer jag var lite nyfiken på det för några år sedan. Det är ju inte helt enkelt att testa hur effektivt en klocka drar upp sig då man inte har en aning om hur uppdragen den är. Det går ju inte heller att sätta en på varje hand och sedan jämföra hur länge de tickar eftersom man nog rör den ena handen mer än den andra under dagen. Men vad jag gjorde var att sätta en på varje hand och sedan steg upp på cross trainern. Då utsätts båda klockorna för exakt samma rörelser, och rörelser som är relativt lika daglig användning (jfr en winder som inte als påminner om användning). Detta var dock några år sedan så jag kommer inte ihåg resultatet. Men jag läste också en hel del och det fanns en del som hävdade att just ETA 2892 är lite mindre effektiv än Rolex 3135, ETA 2824 och 7750. Är det så att man lever ett väldigt stillasittande liv så håller jag inte för otroligt att ett ETA 2892 inte drar upp sig tillräckligt.
Tackar och verkligen utförligt test med crosstrainern! I detta fall vet vi ju inte exakt alla parametrar men om klockan drogs upp manuellt för 1,5-2veckor innan den stannar och sedan sitter på vid kontorsarbete och tas av under nätter (kanske tidigare) så anser jag inte att det är helt otroligt om klockan stannar helt efter den tiden.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du använder klockan hela tiden och bara tar av den på natten tycker jag inte att den borde stanna om allt är ok på insidan. Även om jobbet är väldigt stillasittande så tror jag dem flesta rör mer på armarna än man kanske tror.

Min seiko brukar jag inte ha på jobbet men jag byter ofta till den när jag kommer hem. Trots att den då bara får några timmars ganska stillsamt bärande brukar den nästan klara en vecka innan den stannar.
Men att säga att denna klocka skall klara av det för att din seiko klarar av det blir väl inte rätt va?

Intressant är väl att få andras erfarenhet med verket 2892-2 om de upplevt liknande.

Med ditt resonemang blir det ju som i fallet då min frus kollega frågade hur stort lån vi hade fått från banken när vi köpte ny lägenhet och sen gick och bad sin bank om samma belopp....fail!
 

POO

Panerai
Men att säga att denna klocka skall klara av det för att din seiko klarar av det blir väl inte rätt va?

Intressant är väl att få andras erfarenhet med verket 2892-2 om de upplevt liknande.

Med ditt resonemang blir det ju som i fallet då min frus kollega frågade hur stort lån vi hade fått från banken när vi köpte ny lägenhet och sen gick och bad sin bank om samma belopp....fail!


Nä, men däremot kan man ju tycka att en lyxklocka ska prestera åtminstone likvärdigt med en 1000kr sniko
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
En IWC Ingenieur Automatic. Får gå in och rådgöra med en AD idag och se vad dom säger då..
Enda automatklockan jag har haft problem att hålla igång med hjälp av endast egen rörelse/rotor var också en IWC, en Aquatimer 3548
image.jpg

Sitter ett ETA2892 verk i den.
Jag och uris hittade inga fel dock..
 

Hugii

Audemars
Jag har en Monaco med ETA 2892-2..... hmmm den är 5 år nu och i behov av service, klarar hur bra som helst att hålla sig vid liv över natten. Klarar av att hålla sig vid liv minst 24h.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Men att säga att denna klocka skall klara av det för att din seiko klarar av det blir väl inte rätt va?

Intressant är väl att få andras erfarenhet med verket 2892-2 om de upplevt liknande.

Med ditt resonemang blir det ju som i fallet då min frus kollega frågade hur stort lån vi hade fått från banken när vi köpte ny lägenhet och sen gick och bad sin bank om samma belopp....fail!

Vänta lite nu! Jag menar inte att de går att jämföra rakt av utan jag delar endast min uppfattning och mina erfarenheter.

Jämförelsen med din historia om banklån var väl däremot ganska märklig. :/
 

egbert

Panerai
Gå till AD. Köp en HD.

Skämt åsido. Jag har en Ingy 3239 och känner inte igen problemet. Klockan har ingen jättereserv, men nog håller den ett dygn efter att man lagt ifrån sig den. Åtminstone.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gå till AD. Köp en HD.

Skämt åsido. Jag har en Ingy 3239 och känner inte igen problemet. Klockan har ingen jättereserv, men nog håller den ett dygn efter att man lagt ifrån sig den. Åtminstone.
Men hur lång tid har det då tagit sedan du då vred upp den fullt sist? I detta fall verkar det ju som klockan stannar först efter 1,5-2 veckor?
 

egbert

Panerai
Men hur lång tid har det då tagit sedan du då vred upp den fullt sist? I detta fall verkar det ju som klockan stannar först efter 1,5-2 veckor?
Bra fråga. Jag växlar mellan två ur, så jag har inte exakt koll. Ibland byter jag från dag till dag och då har den vilande klockan inte stannat. Ibland går jag med samma ur i två-tre dar och när jag då byter till den andra så får jag dra upp den, dock inte fullt. Men det verkar som den går runt på den energi som rotorn producerar under en normal kontorsdag.
Ganska värdelöst svar inser jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra fråga. Jag växlar mellan två ur, så jag har inte exakt koll. Ibland byter jag från dag till dag och då har den vilande klockan inte stannat. Ibland går jag med samma ur i två-tre dar och när jag då byter till den andra så får jag dra upp den, dock inte fullt. Men det verkar som den går runt på den energi som rotorn producerar under en normal kontorsdag.
Ganska värdelöst svar inser jag.
Ja, ett ganska värdelöst svar. :D
Dra upp klockan fullt och bär den därefter i 2-3 dagar. Lägg den därefter åt sidan och mät gångreserven. Återkom därefter. Då får du redan på om normal användning räcker. :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bra fråga. Jag växlar mellan två ur, så jag har inte exakt koll. Ibland byter jag från dag till dag och då har den vilande klockan inte stannat. Ibland går jag med samma ur i två-tre dar och när jag då byter till den andra så får jag dra upp den, dock inte fullt. Men det verkar som den går runt på den energi som rotorn producerar under en normal kontorsdag.
Ganska värdelöst svar inser jag.
Ett ok svar ändå! Men som yonsson säger så är det intressant att se vad som händer när man bär klockan under längre tid för att sedan se hur lång gångreserv den har. TS är ju OWG som jag förstår och klockan har stannat efter 10 timmar efter över 1 veckas användande sedan full uppvrid!
 

haZe

Omega
Ett ok svar ändå! Men som yonsson säger så är det intressant att se vad som händer när man bär klockan under längre tid för att sedan se hur lång gångreserv den har. TS är ju OWG som jag förstår och klockan har stannat efter 10 timmar efter över 1 veckas användande sedan full uppvrid!

One-Watch-Guy? :) Stämmer bra.
Nu idag var jag in på Nymans Ur med klockan igen och fick tala med en vänlig herre i glasögon och långt hår (tog aldrig namnet tyvärr). Han bad att få låna klockan och gick ner och lyssnade på den i någon manick. Det var både deras urmakares och hans uppfattning att klockan skulle skickas till Holland så att IWC får kika på den. Tydligen lät klockan bättre efter att de provade att vrida upp den manuellt, så det verkar ändå som om rotorn inte riktigt gjorde sitt jobb. Så nu var man utan klocka i 1-2 månader.. ångest! :(
 
Topp