• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förbannad, orolig och förvirrad!!!

V

Viggen

Guest
Som en del vet så beställde jag en ny klocka i början på februari månad. Den sitter nu fast hos svenska tullen. Dock är det inte det som gör mig förbannad. Utan att märket nu plötsligt har blivit svartlistad??? :evil:

Jag har kontaktat webbsidan där listan finns för världslig beskådan. Väntar på ett svar om varför TORGOEN har hamnat på deras lista. Blir så jäkla förbannad då de inte var på listan i början på Februari. Skall man ta dem på allvar eller vad fan står på?..Vad mer kan jag göra eller borde göra. Behöver råd, vill inte kasta pengarna i sjön. :?

Listan: http://www.trustedwatch.com/community/blacklist
 
Viggen skrev:
Som en del vet så beställde jag en ny klocka i början på februari månad. Den sitter nu fast hos svenska tullen. Dock är det inte det som gör mig förbannad. Utan att märket nu plötsligt har blivit svartlistad??? :evil:

Jag har kontaktat webbsidan där listan finns för världslig beskådan. Väntar på ett svar om varför TORGOEN har hamnat på deras lista. Blir så jäkla förbannad då de inte var på listan i början på Februari. Skall man ta dem på allvar eller vad fan står på?..Vad mer kan jag göra eller borde göra. Behöver råd, vill inte kasta pengarna i sjön. :?

Listan: http://www.trustedwatch.com/community/blacklist

THEOREMA är med på listan....
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Låter inte kul. Men den har väl knappast fastnat i tullen pga denna listan? Vart har paketet skickats från?
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Aj, fan vad surt. Men tullen kan väl inte bara ta det för att det finns med på ''svartalistan''

Edit: Rber han före.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tullen vill nog bara ha sina slantar. Blacklisten handlar om att siten inte vill rapportera om märket. Tolka det hur du vill. :)

There are some watch brands and labels on which you will find no reports on TrustedWatch.com, except in our section “blackwatch”. Our blacklist provides you with an overview of these brands. For legal reasons we explicitly point out that the causes we include these brands in our blacklist are based purely on editorial judgement. We simply refuse to report on these brands.
 

Hugge

Breitling
Korrelationen mellan den listan och att den är fast i tullen är nog lika med noll. Angående listan så är väl det som räknas att du gillar klockan? Skit i vad andra tycker!
 
V

Viggen

Guest
Rber skrev:
Låter inte kul. Men den har väl knappast fastnat i tullen pga denna listan? Vart har paketet skickats från?

Nej nej! Det sitter inte fast i tullen pga av listan. Klockorna skeppades över från huvudlagret i USA. :)

Det som stör mig är att de är med på listan utan att man vet varför. Jag har använt den som riktlinje om vilka klockmärken som är accepterade. Så när jag beställde min Torgoen så vet jag med säkerhet att det inte var med på listan, annars hade jag inte lagt en order.

Torgoen har återförsäljare i Sverige, Storbritannien och Schweiz. Så det är förvirrande och förvånande varför de skulle hamna på den listan, då de inte gör kopior eller homagér.
 
V

Viggen

Guest
Hugge skrev:
Korrelationen mellan den listan och att den är fast i tullen är nog lika med noll. Angående listan så är väl det som räknas att du gillar klockan? Skit i vad andra tycker!

Sant! Men jag vill inte råka ut för ännu ett MM likande spektakel, speciellt inte då jag denna gång betalar ett par tusenlappar för klockan.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Listan är Fubar.....varför skulle tullen jiddra om sånt.....de vill ha sin flis....pay up!!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag visste inte att Belstaff hade stämplat sin logga på klockor och hamnat på svartlistan, fyfa.... jag diggar ju Belstaff, bästa vårjackorna som finns.

belstaffwatch1.jpg
 
V

Viggen

Guest
Josef B skrev:
Vad innebär listan? Att delarna håller dålig kvalité?

Jag vet inte varför en del märken hamnar på listan. Det är därför jag har kontaktat dem om att få ett riktigt svar.
En del av märkena är givetvis självklara, då det handlar om kopiering.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
Jag visste inte att Belstaff hade stämplat sin logga på klockor och hamnat på svartlistan, fyfa.... jag diggar ju Belstaff, bästa vårjackorna som finns.

belstaffwatch1.jpg


Det håller jag med om, äger två! :D

Undrar om det verkligen är Belstaff som ligger bakom klockan, borde inte Gant också vara med då :lol:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oftast är märkena på listan där för att de marknadsförs på "fel sätt", som exempelvis Theorema.
Det innebär inte att ALLA märken på listan är skit även om 99% på listan säkert är det.
 
V

Viggen

Guest
yonsson skrev:
Oftast är märkena på listan där för att de marknadsförs på "fel sätt", som exempelvis Theorema.
Det innebär inte att ALLA märken på listan är skit även om 99% på listan säkert är det.

Ok, tack yonsson!

Har inte fått något svar från de ansvariga. Så man kanske helt enkelt inte skall ta dem seriöst.
 
Lugn, lugn.
Djupa andetag.
Det är du som ska älska klockan inte någon annan, det är en eventuell bonus.
Listor är lätta att skriva, lika lätta att ignorera.
Du har ju ett äkta klockintresse, låt det utveckla sig som DU vill.
 
V

Viggen

Guest
BluesmanV8 skrev:
Lugn, lugn.
Djupa andetag.
Det är du som ska älska klockan inte någon annan, det är en eventuell bonus.
Listor är lätta att skriva, lika lätta att ignorera.
Du har ju ett äkta klockintresse, låt det utveckla sig som DU vill.

Jag är mycket lugnare idag. Designmässigt diggar jag klockan skarpt redan. Nu vill jag bara ha hem henne och klämma lite. :D Borde komma ibörjan på nästa vecka, eller om jag har riktigt med tur redan imorgon. Den som lever får se. :)
 
Viggen skrev:
BluesmanV8 skrev:
Lugn, lugn.
Djupa andetag.
Det är du som ska älska klockan inte någon annan, det är en eventuell bonus.
Listor är lätta att skriva, lika lätta att ignorera.
Du har ju ett äkta klockintresse, låt det utveckla sig som DU vill.

Jag är mycket lugnare idag. Designmässigt diggar jag klockan skarpt redan. Nu vill jag bara ha hem henne och klämma lite. :D Borde komma ibörjan på nästa vecka, eller om jag har riktigt med tur redan imorgon. Den som lever får se. :)

Kläm lite du.
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
Oftast är märkena på listan där för att de marknadsförs på "fel sätt", som exempelvis Theorema.
Det innebär inte att ALLA märken på listan är skit även om 99% på listan säkert är det.

Exakt, och listan tycker jag att man kan ta med en nypa salt. Det är falsk marknadsföring, obefintliga garantier, och förmodligen även en del ospecificerade subjektiva bedömningar som är kriterierna för den här listan. Själv saknar jag en hel del varumärken som inte listas, och det finns nog en och annan som jag inte tycker förtjänat att hamna i skamvrån.

När det gäller Torgoen så beror det nog på att klockorna är felmärkta med tanke på verk och ursprung. Smoke and mirrors...
 
V

Viggen

Guest
China skrev:
yonsson skrev:
Oftast är märkena på listan där för att de marknadsförs på "fel sätt", som exempelvis Theorema.
Det innebär inte att ALLA märken på listan är skit även om 99% på listan säkert är det.

Exakt, och listan tycker jag att man kan ta med en nypa salt. Det är falsk marknadsföring, obefintliga garantier, och förmodligen även en del ospecificerade subjektiva bedömningar som är kriterierna för den här listan. Själv saknar jag en hel del varumärken som inte listas, och det finns nog en och annan som jag inte tycker förtjänat att hamna i skamvrån.

När det gäller Torgoen så beror det nog på att klockorna är felmärkta med tanke på verk och ursprung. Smoke and mirrors...

Denna lista postade först av en annan medlem här på forumet i samband med att jag fick en riktig käftsmäll här strax innan jul. Man skall ju lära sig av sina misstag, så jag har trott att denna lista skall tas seriöst och följas. :)

Men som jag alltid säger, det är kul när man får lära sig något nytt och det är en av anledningarna som gör KS så jäkla bra. Tack för att ni alla ställer upp och hjälper en amatör som inte alltid är med på noterna. :D
 
Topp