Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förbjuda Steinhart på forumet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av ZQT, 14 december 2014.

?

Dags att förbjuda fusk-steinhardts?

1. Ja

114 röst(er)
    34,9%
  2. Nej

213 röst(er)
    65,1%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Vi är ett forum för entusiaster, eller hur?

Steinhart är ett skämt mot oss, det är dags att förbjuda den här skiten.

Diskussionen huruvida Steinhart gör kopior eller inte kan väl diskuteras ytterligare och huruvida en klocka är inspirerad av andra varianter är en annan diskussion.

MEN!

Diskussionen att Steinharts flesta klockor är kopior på andra, mer kända klockor, är ju svårt att argumentera om. Det finns en del som inte tycker det och då har jag bifogat lite bilder som jag sammanställt snabbt. Dessa modeller var top of mind och jag är övertygad om att det finns fler kopior på andra märken som jag inte uppmärksammat i sammanställningen!

För de pengarna kan man köpa massa annat skoj, där klockorna i princip fyller samma behov. Longines, Omega, Tissot eller Seiko. (Jajemensan, du läste rätt, JakobZ har precis rekommenderat Seiko)

Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.21.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.33.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.47.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.59.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.10.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.25.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.32.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.40.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.51.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.57.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.06.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.17.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.26.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.31.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.36.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.40.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.46.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.51.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.57.png Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.46.05.png

Diskutera! :D

80s, stoffe56, Calfen och 11 andra gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tycker verkligen det behövs en till tråd om detta. :bored:

Bogatir, ScubaKing, escargo och 10 andra gillar detta.
  3. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Snygga och prisvärda ju.

Bogatir, ScubaKing, Affe och 2 andra gillar detta.
  4. David

David Bödeln

Nej.

Trådarna är bra eftersom det utifrån dem är lätt att avgöra vilka medlemmar som är helt bakom flötet och därmed bör undvikas.

Bogatir, KenKun, RonJeremy och 13 andra gillar detta.
  5. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Är det inte det Seiko är till för? Då har jag ju missuppfattat allt!

gåsapågen, Gold, Philippe Stern och 9 andra gillar detta.
  6. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    This will be AWESOME!

7. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jag är inte mycket för förbud utöver sådant som är olagligt. Jag röstar för att vi genom en gemytlig stämning och härligt know how, puttar sådana här tramsmärken över kanten och ut på någon annan site på nätet. Låt oss influera istället för att förbjuda!

JensBP, Hösth, Burgundy och 15 andra gillar detta.
  8. David

David Bödeln

Uppenbarligen. Seiko är grymt.

mmaster, Zee, Max N S och 2 andra gillar detta.
  9. meuller

meuller Bonde

Jag är inget fan av Steinhart men jag vet inte om jag tycker att man ska förbjuda dem. Det känns ganska exkluderande.. Vill man köpa Steinhart av någon anledning så fine. Vissa tycker de är snygga och prisvärda, andra att det snor design och tänjer på gränserna för kopiering. Man tycker olika om klockmärken och jag ser inget problem med det.

Eurenius gillar detta.
  10. slimjim

slimjim Rösten från Bro

11. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Tänjer på gränserna för kopiering? Såg du inte bilderna??

Richispice, andheg och Kvisten gillar detta.
  12. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Icke! Har för mig att våra kära forumägare sagt att "everything goes" så länge det inte är varumärkesintrång.
    Undertecknad är ett helt OK exempel på att Steinhart, Ocean 7 och Marina Militare kan leda en in på rätt spår. Haft dem och har även ägt eller äger "the real deal".
    Låt dem leva så fler än jag hittar rätt:)

ScubaKing, JensBP, Affe och 14 andra gillar detta.
  13. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

J86A, keroro, joh.jonsson och 1 annan gillar detta.
  14. meuller

meuller Bonde

Jo absolut. Vad jag menade med kopiering var att de tänjer på gränsen för vad som skulle kunna vara designstöld och olagligt. Men det finns olika grader i helvettet. Jag tycker att en Steinhart är bättre en en regelrätt thairolle.

alfgren gillar detta.
  15. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Jo då se syntes! Men det står fortfarande inte Rolex på deras tavlor. End of story.
    Sluta hacka nu och packa så du kommer hem till Jul ;-)

SFS och Bingoraalf gillar detta.
  16. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Steinhart är inget man vill se. Rena kopior i mina ögon.

Portofino, B1884, Målarn och 5 andra gillar detta.
  17. Micke B

Micke B Sweet cheeks

Har detta varit ett problem? Är det många som rockar steinhart?

18. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Antar att du menar kopior av Steinhart utifrån frågeställningen ("Dags att förbjuda fusk-steinhardts?")?
    Mig veterligen så är redan diskussion om varumärkesförfalskningar i huvudsak redan förbjudet. End of story. ;)

Joakim gillar detta.
  19. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Många blir jättejättejätteupprörda över att det finns billiga klockor som liknar deras egna.

ScubaKing, ll JKD ll, Urkul och 3 andra gillar detta.
  20. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Smutsiga klockor för smutsiga människor...

Rusty, vikgul, Icaras och 8 andra gillar detta.
  21. Hugii

Hugii Biskop

Förbud hit, förbud dit.....om man tycker att det är lösningen på alla problem så tror jag att man är en stor tillgång för politiska eliten i Demokratiska Folkrepubliken Korea (i folkmun känd som Nordkorea). :stop:

Jag får vara politisk och diplomatisk och säga att det är en utbildningsfråga. :)

ScubaKing, Rasmus Andersson, J86A och 8 andra gillar detta.
  22. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Mkt bra ministern. Här får du en ryggdunkning!!

Icaras, Bojke, Spencer och 1 annan gillar detta.
  23. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Vet ett par stycken som har börjat sin klockbana med Invicta osv. Ser inget fel i det! Man måste ju börja någonstans :)

24. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Förbjud allt.
    Nä, men Steinhart gör vidriga kreationer, hatar allt vad designstöld heter. Dock finns det ju sånt som är betydligt värre. Bör tilläggas att min uppfattning om människor som bär såna här nästan-klockor inte är speciellt hög.

ZQT gillar detta.
  25. alfgren

alfgren Biskop

På riktigt, slappna av. Ingen förväxlar en Steinhart med en Rolex i verkligheten och om de gör det är de inga som du vill diskutera klockor med ändå.

mackman, Janne2000, bartoldous och 11 andra gillar detta.
  26. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Det är principen och gäller all varumärkes stöld! Och vad gäller steinhart så är det ett riktigt tröttsamt!

27. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Om jag får lägga fram det så här då.. Om jag träffat Apansson och Spencer för 3-4 år sedan så hade den ena tyckt jag var en smutsig människa och den andra ringaktat mig för klockan jag bar..
    Idag så trivs vi ihop och skulle väl nästan säga att vi tom trivs i varandras sällskap? Jag trivs i alla fall i ert sällskap.
    Men inte fan är jag en annan person idag än jag var då? En smula mer bevandrad i horologins mysterier kanske och fylld av 3-4 års erfarenhet av ägande av både billigare ur och några som kostar en liten slant!
    Jag förstår hur ni tänker men tycker inte att världen är svart eller vit.
    Har någon ett nyvunnet klockintresse och gillar en design men har en limiterad budget så ser jag hellre att hen köper en Steinhart än en "riktig" kopia. Kan man ens skriva så?!
    Ett entusiastforum är väl även till för entusiaster som är i början av sin bana?

bjrn, Max N S, J86A och 62 andra gillar detta.
  28. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Det argumentet som irriterar mig mest med dessa klockor är: Modellen är så sällsynt och dyr att jag aldrig rimligen kommer bära den. Därför kan jag köpa en Steinhart så jag får njuta av den designen. Det har uppkommit här på forumet och ett par utländska forum

Om en modell är sällsynt och dyr har du ingen rätt i min mening att köpa en "falsk" variant för att du gillar designen. Det är bara falskt. Detta riktar sig till folk som har vetskap om klockor skall tilläggas

Huruvida Steinhart ska förbjudas bestämmer våra kära forumägare, men om det hade vart jag som ägt forumet skulle de vart borta sedan länge.

29. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag köper när det är en novis och nykomling. Är det någon aktiv, som har kunskap och känner till sin historia så är han inte bara smutsig utan även en..... Eller enkelt sagt en jag har noll respekt för varken som människa eller klocknörd.

David och Apansson gillar detta.
  30. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    En klocka för de som pissar i motvind.....dvs vänster..... Vill ha.....men vill inte pröjsa..... :)

mackman, Tommytvigg, Aquaracer2 och 6 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Mårtenssons ur Brookfield