• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förbjuda Steinhart på forumet?

Dags att förbjuda fusk-steinhardts?

  • Ja

    Röster: 114 34.9%
  • Nej

    Röster: 213 65.1%

  • Totala väljare
    327
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ArneF

Omega
Rolexarna är ju de optimala klockorna, även om jag själv inte äger någon.

Rolex är stoooooooort, Steinhart är liiiiiiiitet. Så varför bekymra sig?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
103f55a0446b98876af31400d869a9b1.jpg

e0e5004525d39da85a2d6a595501d56a.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag köper när det är en novis och nykomling. Är det någon aktiv, som har kunskap och känner till sin historia så är han inte bara smutsig utan även en..... Eller enkelt sagt en jag har noll respekt för varken som människa eller klocknörd.
Och hur många med kunskap och lång/hög aktivitet är det som sportar Steinhart och liknande då? Förutom Denke då? Hade inte han en Steinhart Vintage för ngn år sedan;-) Kan va så att jag misstar mig och då får Denke bussa hunden på mig nästa gång...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Och hur många med kunskap och lång/hög aktivitet är det som sportar Steinhart och liknande då? Förutom Denke då? Hade inte han en Steinhart Vintage för ngn år sedan;-) Kan va så att jag misstar mig och då får Denke bussa hunden på mig nästa gång...

Sorgligt nog finns det ett par aktiva medlemmar som borde veta bättre..
 

Apansson

Torpare
Om jag får lägga fram det så här då.. Om jag träffat Apansson och Spencer för 3-4 år sedan så hade den ena tyckt jag var en smutsig människa och den andra ringaktat mig för klockan jag bar..
Idag så trivs vi ihop och skulle väl nästan säga att vi tom trivs i varandras sällskap? Jag trivs i alla fall i ert sällskap.
Men inte fan är jag en annan person idag än jag var då? En smula mer bevandrad i horologins mysterier kanske och fylld av 3-4 års erfarenhet av ägande av både billigare ur och några som kostar en liten slant!
Jag förstår hur ni tänker men tycker inte att världen är svart eller vit.
Har någon ett nyvunnet klockintresse och gillar en design men har en limiterad budget så ser jag hellre att hen köper en Steinhart än en "riktig" kopia. Kan man ens skriva så?!
Ett entusiastforum är väl även till för entusiaster som är i början av sin bana?
Klart man trivs i direktörns sällskap! Man får kanske dock ta såna här trådar med en nypa salt! :) självklart är det okej om det leder till ett djupare intresse!
 
C

China

Guest
Förbjud allt.
Nä, men Steinhart gör vidriga kreationer, hatar allt vad designstöld heter. Dock finns det ju sånt som är betydligt värre. Bör tilläggas att min uppfattning om människor som bär såna här nästan-klockor inte är speciellt hög.

Ja, varför inte bojkotta allt skräp från forumet?

Det känns ganska kränkande för oss riktiga entusiaster att behöva se tusentals själlösa dussinklockor som det poseras med i tid och otid. Vad är det egentligen för människor som bär vulgära massproducerade klockor och inte har någon som helst respekt för tradition och hantverk? Knappast några entusiaster, snarare billiga posörer som inte har råd med en riktig klocka. En riktig klocka är ett traditionellt hantverk med flera års produktionstid, om nu någon missat detta elementära faktum.;)

Eller så är man inte så skitnödig och inser att folk har olika behov, tycke och smak, oavsett vad man råkar tycka själv.:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, varför inte bojkotta allt skräp från forumet?

Det känns ganska kränkande för oss riktiga entusiaster att behöva se tusentals själlösa dussinklockor som det poseras med i tid och otid. Vad är det egentligen för människor som bär vulgära massproducerade klockor och inte har någon som helst respekt för tradition och hantverk? Knappast några entusiaster, snarare billiga posörer som inte har råd med en riktig klocka. En riktig klocka är ett traditionellt hantverk med flera års produktionstid, om nu någon missat detta elementära faktum.;)

Eller så är man inte så skitnödig och inser att folk har olika behov, tycke och smak, oavsett vad man råkar tycka själv.:)

Kul Rolexdiss!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ja, varför inte bojkotta allt skräp från forumet?

Det känns ganska kränkande för oss riktiga entusiaster att behöva se tusentals själlösa dussinklockor som det poseras med i tid och otid. Vad är det egentligen för människor som bär vulgära massproducerade klockor och inte har någon som helst respekt för tradition och hantverk? Knappast några entusiaster, snarare billiga posörer som inte har råd med en riktig klocka. En riktig klocka är ett traditionellt hantverk med flera års produktionstid, om nu någon missat detta elementära faktum.;)

Eller så är man inte så skitnödig och inser att folk har olika behov, tycke och smak, oavsett vad man råkar tycka själv.:)

Alla riktiga entusiaster som inte ens äger en egen klocka? Haha
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, varför inte bojkotta allt skräp från forumet?

Det känns ganska kränkande för oss riktiga entusiaster att behöva se tusentals själlösa dussinklockor som det poseras med i tid och otid. Vad är det egentligen för människor som bär vulgära massproducerade klockor och inte har någon som helst respekt för tradition och hantverk? Knappast några entusiaster, snarare billiga posörer som inte har råd med en riktig klocka. En riktig klocka är ett traditionellt hantverk med flera års produktionstid, om nu någon missat detta elementära faktum.;)

Eller så är man inte så skitnödig och inser att folk har olika behov, tycke och smak, oavsett vad man råkar tycka själv.:)
En riktig klocka visar tiden.. Den behöver varken vara handgjord eller av traditionellt hantverk.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Icke! Har för mig att våra kära forumägare sagt att "everything goes" så länge det inte är varumärkesintrång.
Undertecknad är ett helt OK exempel på att Steinhart, Ocean 7 och Marina Militare kan leda en in på rätt spår. Haft dem och har även ägt eller äger "the real deal".
Låt dem leva så fler än jag hittar rätt:)

Samma här, ocean one förut nu Sub.
 

Lunkan

Cartier
Är väl samma skit som Marina Militare, och där har väl forumet satt ett tydligt avstånd. Ta bort Bulova Royal Oaks också.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Elmo

Breitling
Själv suktade jag länge efter en vad det verkar som att ni kallar "riktig" klocka. Sen insåg jag hur orimligt det kändes för mig personligen att lägga så mycket pengar på ett armbandsur. Därför köpte jag en klocka efter mina "nya" önskemål: rimligare prissatt, OK mekaniskt urverk och snygg. Det blev en Steinhart Ocean 1. Sedan gav jag bort 10.000kr till välgörande ändamål. Jag resonerade som så att om jag har så mycket pengar över att jag sitter och funderar på att lägga ut en genomsnittlig månadslön på en klocka så är det vettigare att köpa nåt OK billigare och göra nåt "fint" med resten. Synd att det gör mig till en "smutsig människa", som någon så fint uttryckte sig!
Jag ser förövrigt inte problemet med Steinhart eller andra företag som gör divers som på avstånd ser ut som en submariner eller whatever. Det ÄR inte Rolex eller IWC. Din dyra klocka tappar inte "uppfattat värde" pga Steinhart - dom som vet att uppskatta vad det är du bär vet vad det betyder att du har din märkesklocka. De vet också att jag inte har en sådan. Resten av världen skiter i vilket. Om detta kan vi diskutera tills vi blöder ur röven. :)
Om någon känner sig kränkt av att jag har en klocka som liknar dennes mycket dyrare klocka så har vederbörande nog ett väldigt bra liv. Var glad för det, och grattis! Men att förolämpa andra och tillskriva dom egenskaper dom inte har pga vilken klocka, vilket tycke och vilken smak man har är väl ändå lite väl mycket högstadiefasoner. Ganska skrämmande läsning i denna tråd överlag. Skippar nog detta forum till förmån för något av de vänligare. God kväll!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp